Jump to content

Ekstremt viltfattig terreng til leie i Vrådal Telemark


SlAAnsky

Recommended Posts

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... archQuery=

 

Vil bare advare mot at noen hopper på dette terrenget ! Jeg har selv vært med å leiet det en sesong. Det var ekstremt lite småvilt der. Vi har gode hunder og fikk bare en rådyrlos som drog over alle vidder.

Store deler av terrenget er nesten ikke jaktbart i lia ned mot hyttene !

Kan nesten garantere at det skal virkelig slites for å få skutt de elgene !! Som utleier sa til oss så trodde hun ikke at noen kunne fylle kvoten !! Strålende rypeterreng er vel heller ikke dekkene ord for dette området. Terrenget er nok fint, men bestanden er ikke bra i det hele tatt !

Hjort hadde blitt observert her sa hun til oss, mn kan ikke forvente å få skutt noen er min mening !!

 

Når vi leiet det så hadde de som leiget elgjakten kun noen uker på seg til å felle kvoten. Etter dette prøvde hun å framleie kvoten til andre, og i tillegg leie ut hytten som vi hadde kontrakt på siden hun visste at vi ikke kom til å jakte mye der ! Vi gav ettertrykkelig beskjed til henne om at vi var misfornøyd !!

 

Så hvorfor skriver jeg dette innlegget her i et landsdekkende forum ? Jo for jeg ønsker ikke at mine jegervenner skal gå i denne fella som vi gjorde !! Prisen er horribel når en vet hva en kommer til å få !!

 

Nå er Dere advart og håper at folk tar dette videre hvis dere hører om noen som viser interesse !! Dessverre og mest sannsynlig kommer hun til å få leiet ut, men ikke til oss ! Og helt sikkert ikke til de andre som leiet der ;-D

Link to comment
Share on other sites

Bra med slike innspill!

 

Er nok mange uærlige sjeler der ute som prøver å gjøre gull av gråstein. Har selv vært med å leie et rådyrterreng for noen år siden, terrenget skulle være bra, med høy tetthet av rådyr.

Jaktet der i 4 år, vi hadde 3 uttak og et fall i løpet av disse årene. Når vi fikk høre av andre (tidligere leietaker) at utleieren pleide å skyte rådyr på jordet sitt (Jordet grenset til skogteigen vi jaktet på) året rundt, så var vi kjappe med å si opp kontrakten.

Link to comment
Share on other sites

Bra at det blir satt fokus på jaktutleie.

Slike avtaler skal være rimelig balanserte (ytelse/gjenytelse) partene imellom, selv om en ikke skal glemme at:

 

- det er jaktrett som leies ut, ikke felt vilt

- jakt er jakt, usikker geskjeft på alle måter

 

Interessant å spekulere i hva kan dette eksempelet være verdt?

Lek med tall:

 

4 jegere sesongkort småvilt: kr 1100 x 4 = kr 4400

4 elg, grunnpris kr 3200, variabel pris kr 75/kg , og 400kg elg totalt = kr 30000

4 elg komm fellingsavgift = kr 800

Båt + garn = kr 2000

1 hytte i 3 måneder: = kr 5000

SUM: kr 42200.

Felles bare halve kvoten blir utgiften kr 15000 mindre.

 

Hvis vilt bestand var kjent som brukbar, dvs realistisk å felle halve kvoten elg og litt rype så kunne en strekke seg til kr 45000 (fastpris) for litt høst morro..

Link to comment
Share on other sites

Begynner å se meg litt lei på grunneiere som skal "melke" terrenget for det det er verdt i kroner og øre.

Når grunneiere da i etterkant er frekke nok til å klage på for stort uttak og at det er jaktet for mye i samme terreng er det noe som skurrer i mine ører.

 

Var ute for en grunneier en stund tilbake som hadde leid ut rypejakt i sør-norge til det jeg vil kalle en stiv pris.

2 jegere fra østlandet hadde betalt betydelige summer for å høste av naturens overskudd. Disse 2 stilte med pointere i verdensklasse og støvsugde terrenget for det som var av fugl.

Når da grunneier står og klager sin arme råd til meg og klager over at disse 2 hadde tømt terrenget hans var det fryktelig fristende å gi vedkommende en verbal overhøvling av nasjonal klasse.

 

Det er fremdeles slik at folk vil ha valuta for pengene. Jegere er intet unntak.

 

Personlig mening er at dette er ris på egen bak. Fokus på forvaltning druknet i pengejaget og knekt bestand kan være resultatet i verste fall.

 

Jakt og da spesielt rypejakt de siste årene har explodert i verdi. Rypejakt som tidligere var kjent som "fattigmannsjakt" er nå blitt den nye rikmannssporten og flere er villige til å betale dyrt for å få tilgang til jakt i rette områder(http://www.dn.no/dnaktiv/article2472730.ece" target="_blank" target="_blank).

 

Skal galskapen ingen ende ta ?

 

Det er selgers marked og så lenge jegere med tjukk lommebok er villige til å betale vil prisene fortsette å stige.

Slik det er nå vil jeg påstå at stillingen er Grunneier 1 - viltbestand 0.

 

Jeg har forøvrig sammen med andre leid terreng i vrådal ved 2 tidligere anledninger.

 

Terreng 1: Her valgte grunneier å hogge ned store deler av terrenget for å bygge hytter midt i jakta. (Kontrakt avsluttet)

Terreng 2: Grunneier forlangte 32 000,- for 2500mål. Kvote 2 rådyr + småviltjakt. Bestand = Lav. (Kontrakt avsluttet)

 

Tommel opp til de grunneiere der ute som velger sine gjester med omhu og har fokus på forvaltning istedenfor inntjening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er desverre altfor mange som er villige til å betale vanvittige priser for jakt. I mitt fylke, rogaland, når det stadig nye høyder. For meg betyr det i praksis at hjortejakt blir for dyrt. Godt det ennå er gode foreningsterreng :roll:

Link to comment
Share on other sites

Begynner å se meg litt lei på grunneiere som skal "melke" terrenget for det det er verdt i kroner og øre.

 

I en slik tråd bør det vel også nevnes at det finnes eksempler på det motsatte - jegere som leier jakt, er dårlige til å betale, roter til hyttene, fester istedet for å jakte og klager på lite vilt når sekken (og vodkaflaska) er tom. For å sette det på spissen...

 

Poenget mitt er at dette blir veldig subjektivt. Anbefaler alle som skal leie hjorteviltjakt i ukjent terreng å sjekke på

http://www.hjorteviltregisteret.no/. Der finnes i allefall objektiv statistikk om hva som er tildelt og felt på det enkelte terreng...

Link to comment
Share on other sites

Er det for dyrt er det galt, er det for billig er pinadø galt da og (Sveiobonden feks, men han tilbød seg da ihvertfall å både skyte, slakte og etet hjorten for jegerene om de ønsket å betale mer :lol::lol: )

 

Fritt marked, får dama leid ut det terrenget er hun god; og om folk ikke gjør hjemmeleksa og sjekker litt statistikk og referanser-ja-da kan de vel ha det så godt...

Link to comment
Share on other sites

Er det for dyrt er det galt, er det for billig er pinadø galt da og (Sveiobonden feks, men han tilbød seg da ihvertfall å både skyte, slakte og etet hjorten for jegerene om de ønsket å betale mer :lol::lol: )

 

Fritt marked, får dama leid ut det terrenget er hun god; og om folk ikke gjør hjemmeleksa og sjekker litt statistikk og referanser-ja-da kan de vel ha det så godt...

Jeg gir deg ret i at utleie av jakt er et frit marked fra utleiers side, men da for det jo være like dan for leiers site også. Og så er der jo det med at holde seg til sanheten. Men det burde altså ikke være nødvendigt at påpeke. "Her mener jeg at skrive noet i en annonce som er urealistisk"

Syntes det er et kjempe initiativ med en sådan tråd. Vi er jo forbrukere hvad angår leie av jakt, og vi har såklart ret til og nytte av en seriøs vurdering av diverse utbytere av jakt terreng.

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært interessant å se en slik sak i retten. Kjøper du som forbruker katta i sekken av næringsdrivende står du som regel ganske sterkt. Prinsippene blir jo de samme som i andre og mer vanlige kjøp, men avtalens karakter vil selvfølgelig gjøre at det blir vanskeligere å trekke grensene for når det foreligger en mangel.

Link to comment
Share on other sites

La meg si det slik: Man kjøper ikke bil for 120000 usett! Dersom det er ok rypeterreng og det finnes elg tilsvarende den kvoten som er satt er ikke dette dyrt. Jeg fant ikke størrelsen på terrenget noe som er en viktig faktor, særlig mhp. antallet jegere som kan gå sammen om leie.

 

Ser at det lekes med tall, men man kan ikke bruke 1100 kr. tilsvarende et årskort på et kortsalgsområde her, da det vel er snakk om eksklusiv leie. På et ok rypeterreng er vel en ca pris på 2-3 kr. pr daa normalt. Gode rypeterreng går for 4 kr. Det er rypejegerne selv som setter prisen her.

 

Jeg ville aldri betalt denne prisen, men det er hovedsaklig fordi jeg ikke har interesse av rypejakta. Elgjakta er vel verdt ca 30-40000 kr. gitt en viss mulighet for å fylle kvoten. Igjen, man bør danne seg et inntrykk av terrenget før man hoster opp så mye penger.

 

Ellers er jo slike tråder som denne verdifull, da man kan eksponere rene svindlere.

 

edit:

Ser at det tenkes omkring ev. rettsavgjørelser på dette feltet. Det er igjen slik at man kjøper en ting slik som den står. Det som måtte bli haken er at utleier skal opplyse om "mangler" som han/hun åpenbart skal vite om. Men det går neppe på viltbestanden. Heller på ev. begrensinger ovenfor naboer, veiretter ol.

Link to comment
Share on other sites

Nei Woverine67.

Jeg er heller ikke mye for all det advokat mat og retslige tull. Men dette innleg dreier seg om akkurat en terreng utbyder som ganske sikkert veit noenlunde hva som er i terrenget og hva som er blevet jaktutbytte de foregående år. Og allikevel beskriver terrenget som et rigtigt godt jaktterreng. Naturen er sikkert veldig fint på dette område, men er jo ikke det som vi jægere betaler for. Da havde vi jo bare taget støvlerne på og gået os en tur. Vi må lige holde os til trådstarter her. Og da syntes jeg at det er kritisabelt at terrengutbyter og folk i almennelighet ikke holder seg til sanheten.

Så langt kan vi vel være enige. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir deg ret i at utleie av jakt er et frit marked fra utleiers side, men da for det jo være like dan for leiers site også. Og så er der jo det med at holde seg til sanheten.

 

Det er da ingen som tvinger noen til å leie dette terrenget-en står helt fritt; blar en opp 120k uten å ha sjekket fellingsstatistikk osv men bare basert på hva grunneier hevder-ja; den karen må bare ringe meg;jeg har en knakende god bil å selge....

 

Sannheten aner vi ingenting om, vi har lest en persons mening. Sannheten ligger garantert en steds mellom teksten i annonsen og trådesn første innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at slike tips viderefomidles; selv har jeg leid terreng av statsskog og det ble med det ene året, jeg hadde trodd at en slik utleie aktør hadde opptredd på en mer seriøs måte enn den jeg erfarte.

 

Husk at det ikke er bare prisen som er avgjørende, for mange er en fri uke verdifull og bruke denne i terreng som er kjemisk fri for dyr, og det faktum at utleier vet dette er ganske utrolig og ergelig for den det gjelder.

 

I det aktuelle terrenget jeg leide viste "sett elg" og "sett hjort" skjema de senste årene en sørgelig lesing; og jeg tok dette opp med statsskog som erkjente at dette var skikkelig dårlig, men de kjører på..leier ut til neste ...siste idioten er ikke født ennå.

 

jeg er ferdig med statskog, kommer aldri til å ha noe med en sånn aktør igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir deg ret i at utleie av jakt er et frit marked fra utleiers side, men da for det jo være like dan for leiers site også. Og så er der jo det med at holde seg til sanheten.
Det er da ingen som tvinger noen til å leie dette terrenget-en står helt fritt; blar en opp 120k uten å ha sjekket fellingsstatistikk osv men bare basert på hva grunneier hevder-ja; den karen må bare ringe meg;jeg har en knakende god bil å selge....

Sannheten aner vi ingenting om, vi har lest en persons mening. Sannheten ligger garantert en steds mellom teksten i annonsen og trådesn første innlegg.

Den som kjøper bilen din har et dårligere vern etter loven. Det er ingen undersøkelsesplikt ved forbrukerkjøp, den som kjøper bilen din har undersøkelsesplikt. Uansett, man skal selvsagt som utgangspunkt kunne forvente at den man inngår avtale med ikke lyver så det renner, det gjelder for øvrig uansett forbrukerkjøp eller om det du selger bilen din. Skal man kjøpe bil av deg bør imidlertid ikke de forventningene være så alt for høye ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Siden den aktuelle bilen er en Mitsubishi er det ingen grunn til å forvente annet enn hjul med framdrift :evil:

 

Artig at det allerede er etablert sannhet at utleier lyver....

 

Hallo Chiefen.

Har du ikke almindelig fornuft ???? Hvem er det som har en økonomisk gevinst ved at være litt lemfældig med sanheten her ?? Vores jæger ven, eller utleier ??

Har du noet belegg for at tro at trådstarter ikke taler sant. Kanske han bare er et anstændigt menneske som ønsker at hjælpe folket her som deler hans interresse. Ligger det deg så fjernt at der faktisk finnes sådanne mennesker ??

Link to comment
Share on other sites

Du misser poenget; er en så borti hel.. DUM at en leier jakt for 120.000kr uten å gjøre helt basic research (tidligere kvoter og fellinger; er terrenget jaktbart osv) så betyr ikke det at utleier er en svindler det betyr bare at en selv er, ja-dum.

 

Ellers har jeg sett "jegervenner" gjøre de mest utrolige stunt for å skaffe seg eller beholde terreng, for ikke å snakke om å ødelegge for andre, at jeg tar all slik info som dette med store klyper salt :!:

Link to comment
Share on other sites

Men du forsvarede i tidligere innlegg at det var helt ok at tale usant. Det var den andres parts pligt at kontrollere utsagnene. Det er uansett ikke ok at tale usant i mine øjne. En løgn er og blir en løgn. Og jeg ville være sikker på at så mange som muligt fik at vite om det hvis noen løj overfor meg. Det er veldigt svart / hvit. Enten er det sanheten, eller også er det ikke.

Men du har kanske gjort dine bakgrunns undersøgelser om vores jæger ven her, siden du kan betvivle hans moral ?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen skriver dette !!

" Ellers har jeg sett "jegervenner" gjøre de mest utrolige stunt for å skaffe seg eller beholde terreng, for ikke å snakke om å ødelegge for andre, at jeg tar all slik info som dette med store klyper salt :!: "

 

 

Chiefen !! For å si det slik så har jeg leiget mange steder i min jegerkarriere ! Men aldri vært ute for en slik utleier som dette !! Eg har ikke for vane å poste slike innlegg !!

 

Så alle utenom " Smart ass " chief bør holde seg unna !! Tipper han er så smart at han hadde funnet masse vilt der !!

Link to comment
Share on other sites

Litt OT.

Så hvor kan jeg undersøke kvaliteten på fremtidig terreng?

* si at jeg ikke kjenner noen med kunskap om terrenget.

* hvordan kan jeg vite at refefanser ikke er kompiser med utleier.

* får vell neppe prøve terrenget før en betaler slik det er med bil, ikke er det lett å få sakkyndig til å vurdere terrenget heller.

Så vist det er noen linker ol så kom med dem

 

Håper noen kan komme med noen svar og ikke bare påstå at det er enkelt å kontolere terrenget før det er betalt. Går selvfølgelig å reise på tur i terrenget men kan jo fort bli mye tid og penger å reise på turne i norge for å finne noe bra å betale for.

Link to comment
Share on other sites

En kan jo begynne med å sjekke kvoter og fellinger de siste 3-4årene; en telefon til til komunen gir rett svar om en ikke får skikelig svar hos utleier(som er et klart signal om styr unna i de fleste tilfeller).

En annen ting jeg har funnet ut er å undersøke så godt en kan hvorvidt dyrene er fellt på terrenget, jeg vet av eiendommer i storvald hvor 70% kvoten skytes på andre eiendommer under fellesjakt (som ikke tilgjennelig for andre enn de med banjo og selebukser..).

 

 

For ordens skyld, det kan godt være at annonsen det linkes til er ren, utspekulert svindel; men den er isåfall rimelig lett å avdekke om forholdene er som det hevdes..

Link to comment
Share on other sites

Sitat: "Chiefen.v-2":

En kan jo begynne med å sjekke .....

En annen ting jeg har funnet ut ...

 

 

@Chiefen:

Most good judgment comes from experience.

Most experience comes from bad judgment.

 

Det er vel det trådstarter har satt igang med, og opplyser oss andre om, mye av hensikten med sosiale media.

 

:P ?

Link to comment
Share on other sites

Håper noen kan komme med noen svar og ikke bare påstå at det er enkelt å kontolere terrenget før det er betalt. Går selvfølgelig å reise på tur i terrenget men kan jo fort bli mye tid og penger å reise på turne i norge for å finne noe bra å betale for.

 

 

Du mener ikke seriøst at du ikke vil reise for å se på et terreng for å spare penger, men heller vil bla opp 120000 usett?

 

Etter sjekk av referanser, tidligere fellingsresultat og takseringsresultat er gjort, bør du om du er i det minste tvil, ta en tur for å se på terrenget. Alt det andre kan du gjøre hjemmefra.

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen:

Most good judgment comes from experience.

Most experience comes from bad judgment.

 

Sant nok. Det er da i hovedsak at "alle" straks tar påstanden om tilnærmet svindel for god fisk jeg først stusset på, siden dro det på seg :winke1:

 

 

Men-hvorfor er denne tråden OK egentlig? Jeg kan ikke poste på forumet at "bruker XXX er en svindler; jeg betalte men fikk aldri vareni" men å poste noe som ligger nært opp til det samme om noen utenfra er OK? Bruker XXX er anonym for de fleste, denne annonsøren er identifisert så det holder.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg brukt den summen så hadde jeg nokk tatt flere turer i skogen.

Om det koster 1000,- eller 120000,- er ikke poenget mitt. Og leser jo ofte om useriøse utleiere/aktører og mis fornøyde kunder.

Men er vell derfor jeg ikke har brukt noen betydelige summer på å leie jakt. Hadde jeg kunnet kontrolert ting bedre så hadde jeg vell reist mer rundt og jaktet for å si det sånn.

 

Tipset om å ringe komunen er jo et greit tips når det er storvilt det er snakk om.

 

Men det skulle kansje være en egen tråd for tips og triks i leie av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv til Kammeret å være er denne tråden lavmål.

 

Her henges en tilbyder av jakt ut på en måte som er totalt uakseptabel.

 

Utleier har i sin annonse ikke gjort noe galt, ikke gjort noe ulovlig og ikke lovet noe som ikke stemmer.

 

Grunneier er i sin fulle rett til å prise terrenget slik hun gjør.

Link to comment
Share on other sites

Selv til Kammeret å være er denne tråden lavmål.

Her henges en tilbyder av jakt ut på en måte som er totalt uakseptabel.

Utleier har i sin annonse ikke gjort noe galt, ikke gjort noe ulovlig og ikke lovet noe som ikke stemmer.

Grunneier er i sin fulle rett til å prise terrenget slik hun gjør.

Ingen her har vel påstått at hun har postet noe som ikke stemmer, eller er ulovlig.

 

Riktig som du sier, hun er jo i sin fulle rett til å ta det hun vil. Men likeså har vel trådstarter rett til å si sin mening om varen om han mener den ikke er verdt pengene.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel at tilbyder vet det er et dårlig terreng men har priset det som det er et bra terreng. Det har tilbyder fullt lov til å gjøre og har tydeligvis støtte fra en del kammerbrukere i det. Personlig synes jeg at pris og tilbud bør matche.

Link to comment
Share on other sites

Nei poenget er er at dere henger ut en uleier av jakt uten grunn.

 

Pris er kun en mekanisme mellom selger og kjøper. Er det for dyrt...let videre og slutt med klagingen.

 

Og som de fleste selgere ønsker man best pris. Det være seg jakt, våpen ,bil osv.

Link to comment
Share on other sites

Prisen er horribel når en vet hva en kommer til å få !!

 

Feedback på internett er også en mekanisme mellom selger og kjøper? Informasjon om kvoter og felling er ok, men subjektiv feedback fra en som faktisk har vært der er ikke ok? Så vidt jeg ser inneholder trådstarter sin opprinnelige post ingenting av personhets og det går klart fram at dette er hans subjektive mening. Da sliter jeg med å forstå hvordan utleier blir hengt ut.

Link to comment
Share on other sites

Nei poenget er er at dere henger ut en uleier av jakt uten grunn.

Pris er kun en mekanisme mellom selger og kjøper. Er det for dyrt...let videre og slutt med klagingen.

Og som de fleste selgere ønsker man best pris. Det være seg jakt, våpen ,bil osv.

JEG lærer helst av andres feil :D

 

TS:takk :winke1::mrgreen:

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Nei poenget er er at dere henger ut en uleier av jakt uten grunn.

Pris er kun en mekanisme mellom selger og kjøper. Er det for dyrt...let videre og slutt med klagingen.

Og som de fleste selgere ønsker man best pris. Det være seg jakt, våpen ,bil osv.

Men som dommen sagde i sagen runt DNB og deres investeringsfonde. Det er lov at selge gråstein, men ikke lov at selge gråstein og sige det er gull. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men som dommen sagde i sagen runt DNB og deres investeringsfonde. Det er lov at selge gråstein, men ikke lov at selge gråstein og sige det er gull. :wink:

 

Poenget er at du gjerne må selge gråstein til gullpris fordi i saken i denne tråden har ikke selger markedsført sitt terreng som "gull"....

 

Dette er god Høyre/ FRP markedspolitikk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...