Jump to content

Ekstremt viltfattig terreng til leie i Vrådal Telemark


SlAAnsky

Recommended Posts

Skulle nesten tro det var ditt terreng du forsvarte her Grevlingen1 !

Markedsverdien på et jaktterreng henger jo selvsagt sammen med hvor tett viltbestand det er. Håper flere kan spre rykter om folk som leier ut på denne måten. For på sånne plasser blir det mye utskifting av leietagere og når folk skjønner di har leid katta i sekken så blir det ikke tatt veldig hensyn på hva som blir skutt med tanke på videre viltstamme.

Link to comment
Share on other sites

Markedsverdien på et jaktterreng henger jo selvsagt sammen med hvor tett viltbestand det er. Håper flere kan spre rykter om folk som leier ut på denne måten.

 

Markedsverdien er den prisen en kjøper betaler :wink: Og hva da kjøper vurderer er opp til kjøperen.

 

Poenget er at selger i dette tilfelle ikke lurer noen eller gir feilaktig informasjon.

 

Ser man på trådstarten ser man helller en selger som tydeligvis informerer om at det er vanskelig å få fellt kvoten for elg....

 

Trådstarter nevner en rådyrlos...og trådstarter har en kennel for drever i sin signatur.... Hva jaktet trådstarter? Rådyr er storvilt og ikke nevn i selgers annonse....

 

Når jaktet trådstarter i terrenget? Hvor mange jaktdager? Type jakt? osv osv...

 

Selger nevner et strålende rypeterreng...dette er ikke det samme som strålende rypebestand :wink:

 

Og når det er ett strålende rypeterreng, vil selvsagt bestanden variere stort fra år til år.

 

Kjøper bør som alltid be om og få dokumentasjon samt nedtegnet en kontrakt ved leie. Er rypejakta det viktigste bør man kanskje få terrenget taksert før leie....

 

Det som ødelegger en tråd som dette er å henge ut en konkret selger som slik jeg ser det ikke er uærlig eller gjør noe galt.

 

Skal man " ta" noen utleiere av jakt bør man finne de som faktisk kommer med uærlig informasjon.

 

Det er utrolig bra at grunneierene forsøker å få best mulig økonomi ut av de verdier de faktisk har.

 

Ned med subsidier og statlige overføringer til bøndene og la de tjene penger der markedet vil betale. Dette er god FRP/ Høyrepolitikk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men er dette egentlig så dyrt i forhold til hva du får? La oss nå anta at det bare er mulig å få skutt en (eller om du har flaks 2) elg av en kvote på 4, at det ikke blir mer enn 3-4 skuddsjangser på rype i løpet av en helg og at det blir ett rådyr eller 2 i løpet av en høst. Da har du fremdeles 3 hytter, kjentmann med hund og garnfiske. Om du gidder å betale for 3 hytter må det bety at dere er minst 15 stykker (5 per hytte) og at dere har hvertfall litt interesse av alle delproduktene. Da er dette i hverste fall 8000 per pers for en høst med ett lass med jaktdager uten ælij, litt garnfiske og rikelig med småviltjakt (med ukjennt utbytte, men husk at det er flere arter i Norge enn ælij og rype....).

Nå finnes det kanskje ikke særlig mange som er villige til å betale for både fiske, hytter, småvilt og storvilt. Men det får vel være selgers problem? Her betaler du åpenbart for mer enn retten til å felle elg, om det ikke er noe du vil betale for gjør det ikke til svindel at noen tilbyr slikt....

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter nevner en rådyrlos...og trådstarter har en kennel for drever i sin signatur.... Hva jaktet trådstarter? Rådyr er storvilt og ikke nevn i selgers annonse....
Stor og småvilt jakt 25.09-15.10. .....all jakt leies ut under ett

Jeg tolker dette som at prisen inkluderer all jakt, også rådyr. Hvorvidt det finnes rådyr i terrenget er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd noen som dette selv . Jeg har leiet ut Jaktterreng med en over bestand (ingen kvote) av Villsvin til 3 mann som skal byte med Elgjakt . Die har oppført seg som Griser selv ! Søppel på alle tårn , ingen ettersøk :( , alt for lit Jakt og for mye fest og som topping har die skudd den første kron hjort som har løpet rund der i die siste 10-12 år . I tillegg måte jeg betale erstatning for skader i Mais til alle mine nabo bonde !!! Og det er ikke lite .

Jeg har bare jaget die bort og har ikke hvert på Elgjakt jakt .

Håpe at jeg bare hadde uflaks ! Tenk positiv ..........

cdmcpqz09ig1vytt9.jpg

cdmcqvjomwv9uw419.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også det som er poenget her. Her diskuteres ærlighetog anstændighet generelt. Dette gjelder såklart både for jægere og utbytere. Og håber da at de jægere som har leiet jakten enten gjør op for seg, eller at utbytere kan finde på at lave en tråd paralelt med denne som lister de jægere som ikke kan finde ut av at opføre seg.

Jeg er for at denne interresse / hobby setter manere og god opførelse i højsædet. Det der markeds økonomi, kan i holde inne på et eller annet lummert kontor.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan i h......klarer noen jegere å trampe med så mye åker? Ser nesten ut som det er gjort med vilje? Litt OT men det viser at det er to sider involvert i en leiekontrakt, og at ikke alle jegere er like ønskelig som leiere. :cry:

 

Det var die Villsvin die egentlig skal skyte ;) . Og som Jeger og grunneier er jeg ansvarlig for somme skader hvis jeg ikke skyte nok .

 

Jeg er leier i Norge selv og jeg veit at det finnes to sider . Jeg leie ikke mer ut alt . Tilby bare jakt mulighet og blir med selv !

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg Vrådal og Kviteseid kommune veldig godt og her er det generelt mye elg og hjort(hjorten er gjerne lokalisert på sine favorittsteder, så ikke like godt spredt som elgen). Akkurat dette terrenget kjenner jeg ikke, men det ligger i et område som har en god bestand av storvilt.

 

Når jeg leser annonsen så synes jeg den fremstår som ærlig. Det kommer tydelig frem at det er skutt lite dyr i terrenget de siste årene. Årsaken kan selvsagt være liten bestand i dette terrenget, men slik som jeg kjenner Vrådal så tror jeg ikke på det.

 

Finner det mer sannsynlig at terrenget er vanskelig å jakte i, og/eller for "dårlige" jegere har jaktet der, eller at man tar seg for lite tid til å jakte. Det tar et par sesonger å bli kjent i et terreng.

 

Men uansett så er jeg helt enig i at prisen er alt for høy. Her burde utleier ta en større del av risikoen og la jegerne betale en grunnpris + en kg pris for det man skyter.

 

Så hvis trådstarter fikk den informasjonen som nå ligger i annonsen og allikvel leide til den prisen så har du egentlig vært litt naiv synes nå jeg :smile: (Sier ikke dette for å fornærme, men kun gi en litt annen vinkling på saken).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Fant denne tråden etter å lest annonsen på Finn om leie av jakt. Jeg og mitt jakt lag har leid dette terrenget for elgjakt. Med dette vil jeg anbefale alle mine jaktvenner å ikke leie. Her leier du fiskevann med båt og garn! At det er mye elg og rådyr i vrådal er fullt mulig,men ikke i dette terrenget.

Oppretter av tråden Vi/jeg kunne godt tenke oss å komme i kontakt med dere/deg, da grunneier nektet å oppgi navn på småvilt jegerene. Å det du har skrevet støtter jeg deg 100% i.

Link to comment
Share on other sites

MTT !! Bra du er enig med meg ! Så kan de andre tro vi lyger om denne jakten som skal leies ut !!

 

Jeg tar kontakt med Deg i innboksen for jeg er i Nordsjøen på jobb så er ikke tilgjengelig på tlf !!

 

Mn vi kan korrespondere på email evt eller facebook !!

Link to comment
Share on other sites

Smygeren2 !!

 

Jeg tror vi er godt over snittet når det kommer til hvor " dyktige " jegere vi er !! Og er langt over snittet når det kommer til hvilke hunde vi hadde !!

 

Så anbefaler Deg å leie terrenget !! Du vil nok få valuta du ;-) hehehehheh !!

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg lest tråden fra begynnelse til slutt, og jeg stiller meg enig med trådstarter, på att dette kansje ikke er et terreng som er værd summen,,,, hvis et terreng er forholdsvis kostbart og også klart og langt overstiger slakteverdien for full kvote så bør det kansje være noe i terrenget som verdsetter en drøy pris slik som stor vilt tetthet,,, det er ikke rimmeligt og forvente att leie jegere skal flytte inn i marka hele høsten for og klare og plukke ut streifdyr fra andre områder...

 

ja en må nokk forvente att en trenger flere sesonger for og bli kjent i et område for og kunne få god uttelling...

 

men når oppegående jegere har tilbrakt en stund i et terreng så vil faktisk et systematisk søk bevegelse i terenget avsløre vilt tetthet

elgen setter tydelige spor og har en også hunder så vil en fort gjøre rede for om det faktisk er vilt tilstede.

 

så kommer dette med pris setting utifra ting som følger med som hytter etc,,, joda det har en pris men det er ikke riktig

og presse en overbetalt hyttepris som en to tre hytter for kansje et jaktlag på 4-8 personer in som et alebi,,,

leie av overnatting i kummerlige forhold har faktisk sammenlignbare priser,,,

 

og grevling ikke prøv deg med ordkløving, bruker utleier positive superlativer om et rypetereng så er det for og framstille det som et

positivt terreng og jakte rype i og det betyr faktisk att det er en fornuftig jakt av ryper som står i forhold til de superlativene som tilbyder

bruker i annonsen sin.. Noe annet er faktisk og lyge.

Jeg kunne faktisk aldrig tenkt meg og jaktet i norges vakreste terreng og skutt den siste rype som holt til i den kommunen. Da skal jeg heller vasse i søppel og bli spist av både flott og mygg sålenge det er muligt og oppleve jakt som gir meg uttelling etter mine anstrengelser og dyktighet, og også en klar formening om att det er fugel igjen til de som eventuelt skull gå etter meg i mine fotspor.

 

Her har utleier lakt seg temmeligt stivt i pris og da får de finne seg i stiv kritikk.

 

Joda nå oppgir de felligsstatistikken men hva oppgir de som utfyllende innformasjon i tillegg,

Tipper noe som

- det var mere innteresert i fest en jakt

- det jaktet bare noen få dager

- hundene deres jaget alle dyrene over fylkesgrensen

- det var noen late jegere, de gikk ikke stort lenger en til utedassen

- det har bare vert nye jegere i terrenget som også har jaktet lite

 

til denne prisen ville jeg forventet og ha såpass med vilt tetthet att jeg kunne fortatt prioriteringer over hvilke dyr som skal tas ut

eller att det er noenlunde bankers og få uttelling hvis en opptrer fornuftigt i marka.

 

og joda en kan si både det ene og det andre om att en skal sjekke opp et terreng med selvsyn,

kansje har en lang reisetid og flere terreng og velge mellom i utvelgelsesprosessen og da vil en jo gjerne støtte seg til det som tilbyder forteller om varen sin, og da er det faktisk beretiget og føle harme hvis en har en klar formenning om oo ha blit ført bak lyset..

jeg setter pris på ærlighet og bruker min rett til og fortelle mine erfaringer med den ærlighet og uærlighet som jeg møter på min vei..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...