Jump to content

Liten lett avstandsmåler ut til 500m


StianBB

Recommended Posts

  • 1 month later...

Kjøpte denne på Villmarksbutikken for tre år siden. Den gjør absolutt jobben ut til 600 m selv om den ikke er 100% vanntett. siden jeg aldri skyter på lengre hold enn dette, holder den i massevis for meg :winke1:

Det er også høydemåler på den dersom du skulle lure på høydeforskjell :smile:

 

http://villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Optikk/Avstandsmaalere/Focus-Range-Finder-600-M-A

 

Man trenger jo ikke betale mest mulig heller:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann, er også på utkikk etter en avstandsmåler, men det er jo en jungel der ute...! Noen som har vært borti tester på nett? Har sett litt på Leica`n over, får den til 3900,- men det er kanskje i drøyeste laget hvis en til 1500,- fungerer godt nok?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Selv har jeg Nikon 550, og er i grunn fornøyd med dem, om man kun skal måle ut til 500-600 meter. Den kom til kort da jeg drev litt med lanhold, men det er nå så..! Nå skyter jeg stort sett bare på 400 og ned, og da er den god nok i massevis! Skulle gjerne hatt noe lys på den til revejakta...! Så det blir pri 1 på neste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha kjøpt en Leica CRF 1000.

Koster i underkant av 4000,- men er langt bedre en mange andre i samme klasse.

De fleste avstandsmålerne måler avstand ganske likt.

Dette så lenge du får noe "svar" fra målingen.

Den store forskjellen er to ting:

 

Optikk: Leica sine linser går langt utenpå Bushnell/Leupold etc. De har gråskjær i bildet og langt dårligere lysstyrke.

 

Rekkevidde: Mange målere sliter med en gang holdet blir over 500-600 meter når du måler i terrenget.

Ønsker du å måle greit på 500-800 meter er det lurt å kjøpe en avstandsmåler som er oppgitt en god del over dette.

 

Det finnes nok ikke noen gode avstandsmålerere til 2000,-

Du bør nok legge mere i dette skal det bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det finnes gode til under 2k.

Men som du sier, skal man måle ut over 500 meter i terreng sliter man.

Dog er disse målerne oppgitt til vanligvis maks 550 meter, og det stemmer godt om man har noe noe som virkelig reflekterer laseren.

 

Jeg har en Redfield Raider 500 og den fungerer utmerket ut til 500 meter i terreng, har sågar målt måker på 187 meter liggende på havet! :shock:

 

Den kosta 1900 kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

foxx avstandsmåler fra xxl er ikke bra!! Kjøpte denne for å prøve den, men leverte den tilbake etter 2uker. Målte avstander på jorder/flat mark helt ok, men i skog har den ikke kjangs! Skulle måle ca 25-30m i åpen skog, ingen grener i veien, nærmeste tre var 2m unna siktelinje. Den greide ikke måle avstanden. Noen gangen fikk jeg mål på både 13-14m. Ikke til å stole på! Alle målingene ble gjort i godt vær uten tåke. Noen ganger greide jeg måle måker på himmelen på over 200m unna, så den glimter til innimellom. Samtidig så hendte det at den ikke greide å måle avstander på et åpent jorde med korn.

 

Sats på noe annet! :-)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Bushnell Yardage Pro Sport 450. Denne er sannsynligvis laget av en full og blind elleveåring fra Kina, satt sammen av søppel funnet på dynga i utkanten av Beijing et sted. Den er kun brukandes mellom kl 1200 og 1400 i skyfritt sommervær, ellers blir den for mørk. Optikken er av frostet glass, og i løpet av de to, tre siste årene har det også kommet flere "retikler" i form av partikler på innsiden av linsa, "fragmentert mil-dot". Det opprinnelige retikkelet er for øvrig altfor grovt, slik at det omtrent er umulig å "treffe" det jeg sikter på. 450 betyr ikke yards, men må være en ukjent måleenhet, for over 150 meter måler den ikke digre husvegger engang. Og om den skulle finne på å måle på en husvegg, får jeg forskjellig resultat hver gang. Kanskje beveger huset seg frem og tilbake, men jeg tviler litt. Det grove retikkelet, så grovt at man skulle tro man glodde rett i noen tømmerstokker på nært hold, består av fire stolper, men med et fantastisk digert kvadratisk "hull" i midten. Det er med andre ord INGENTING som er bra med denne. En skulle faktisk tro at den som snekret i hop denne faktisk gjorde sitt beste med å gjøre det dårlig. Helt fantastisk. Da den var ny, målte den "nesten" 400 meter èn gang. Siden har det bare blitt kortere og kortere. Gudene vet hvordan det er mulig å få til noe slik. Det er faktisk alltid med på jakt, men ligger så å si alltid i sekken. Bare tull å dra det frem, for jeg blir like forbauset over hvor elendig det faktisk er, hver gang.

 

Det var brodern som i sin tid tok det med hjem fra USA da jeg sa han skulle kjøpe med, for der kostet det en tredel av hva det gjorde her, i hvert fall den gangen. Muligens ca fem år siden. Ellers hadde jeg sendt den tilbake til butikken.

 

For min del blir det nok noe skikkelig neste gang, for jeg tar ikke sjansen på å være like heldig som sist. Muligens er min kortholdsmåler et mandagseksemplar, men jeg stoler ikke på slik lenger. Livet er for kort til frustrasjoner!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...