Jump to content

Hvilket riflekaliber til småviltjakt?


Kjemikeren

Recommended Posts

Kort spørsmål, som antageligvis vil gi lange svar; hvilket riflekaliber er best til småviltjakt?

 

Jeg tenker meg å kjøpe en rifle til småviltjakt (and, gås, toppjakt, hare, rev og rådyr), hvilket kaliber bør jeg velge? Jeg tenker i utgangspunktet .223, .243 eller 6,5x55. Jeg lader ikke selv (ennå), det vil vel også være en faktor.

Link to comment
Share on other sites

Her er det smaken som avgjør. Og du vil få mange ulike svar.

 

Hvis økonomi i forhold til ammo IKKE betyr noe, så ville jeg personlig valgt 243W. Til det bruket du beskriver.

 

Hvis økonomi betyr noe og du ikke lader selv så ville jeg gått for 6,5X55. Dette er også et nydelig kaliber og det finnes utallig mengder ferdig ammo tilgjengelig til en grei pris.

 

223 synes jeg blir for spedt på større småvilt. Det er også veldig påvirkelig av vær og vind. Særlig hvis du skal skyte på litt hold.

 

Dette er min personlige mening, basert på at jeg har skutt med alle kaliberene. Og jaktet med de to førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Gode alternativer alle sammen, men siden rådyr er nevnt og du ikke lader selv, mener jeg 6,5x55 er mest fornuftig. Da har du noe som tåler litt vind på lengre avstand under jakt på gås og under toppjakt, og som gir gjennomskyting og greie slakt på rådyr med det meste av kurant blyspissammo. Og du veit aldri når noen bekjente plutselig trenger hjelp til å ta den siste æljen eller hjorten på kvota. Eller ber deg med på villsvinjakt i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ser du har nevnt de vanligste småkalibrene. Til din jakt sivil jeg anbefale 3006, av den grunn at jeg har det selv og er fornøyd med det. Jeg har skutt and, hare og Sjur med den og da bruker jeg 150 gratis '9,7 gram' helmantel. Har ikke skutt mye med småkalibrene rifle men vil vil tro at ei 50 grains kule med ca 1100 m/sekunde som utgangshastighet vil føre til sprengt fugl? Detter bare en tanke. På ender så har jeg hatt et fint hull av kula og berget kjøttet. På hare så har jeg prøvd å skutt med lapua magnum 13 grams blyspiss, det såg ut som om noen hadde trykket et melke glass gjennom den!! Noe av grunden til at jeg valgte 3006 er at jeg også jakter elg, men på toppsaker som du nevnte så vil disse småkalibrene som du nevnte være svak for vindavdrift vis holdet strekker seg noe over 150 - 200. Mange velger småkalibrene pga flat kulebane. 3006'en skyter jeg med på 150 meter når den er skutt inn på 100 meter, nesten ikke forskjell. Har skutt på 170 meter å da er det ca 3 cm dupp på den.

 

Er du redd for store kjøtt ødeleggelser, bruk helmantel. Er du redd for at reven skal springe til skogs bruk lapua magnum om du ikke er redd for skinnet.

 

Kjøp 3006 å du angrer aldri på det valget!!!

Link to comment
Share on other sites

Du lader ikke selv og vil ha rifle til småvilt opptil rådyr.

 

Da ville jeg ikke gått for 243 win pga ammo priser.(selv om det er den beste til din bruk)

 

6,5x55 blir unødig kraftig.

 

223 rem litt svak på det største du kan skyte, men ellers den beste patronen du kan velge. Så gå for 223 rem du. Du kommer ikke til å angre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 30-06 til grøvere vilt, men jeg er litt skeptisk til å bruke denne på f.eks toppjakt og and. Dessuten har jeg lyst på en rifle til :D

 

De to kaliberne jeg i utgangspunktet vurderte var .223 og 6,5x55. Jeg tenker at .223 er fin ut til ca 200m på det meste, flat kulebane og nok kraft til det jeg tenker meg å bruke den på. MEN, den er veldig følsom for vindavdrift og kanskje litt pinglete på rådyr når jeg ikke lader selv.

6,5 er vel bedre på de to siste momentene, men ikke like flat kulebane og såpass mye grovere skyts at jeg nok en gang blir litt skeptisk for bruk på mindre fugl.

.243 kjenner jeg ikke til, men jeg tenkte at denne kanskje kombinerer det beste fra to verdener. Minuset her er selvfølgelig tilgang på ammo til en fornuftig pris så lenge jeg ikke lader selv.

 

Dette er jo et emne der jeg ikke antar at alle blir enige, vi har jo alle våre favorittvåpen og -kalibre, men alle innspill tas med videre i prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for .223! Du har jo allerede en rifle i .30-06, så om du føler .223 blir smått til rådyr, bruk den store. På den annen side, anslagsenergien til .223 er mer enn godkjent til rådyr. Vil gjerne se det rådyret som rister av seg et godt lungeskudd med .223 og løper uanfektet videre.

 

.223 er en nytelse å skyte med, og du har stort utvalg i ammunisjon, både billig og dyrt. I tillegg kan du få rifler som er nette og lette, med korte låskasser og lavere vekt. Dersom du ikke kommer til å lade selv, se på CZ527, Browning A-bolt/X-bolt, Sako osv. Sammenlign disse med en rifle i 6,5x55. Du kommer til å føle du bruker kanon på spurv i forhold til disse nette, små.

 

Meeen, selvsagt, en 6,5 er mindre påvirket av vind og er nok bedre på lange hold. Inntil 100 meter tror jeg ikke akkurat det er så ekstremt som det høres ut som mange mener (det er min erfaring med .222 og skyting i til dels kraftig sidevind på både fugl og på bane). Det høres jo ut som om en .22-kule tar helt andre retninger så fort det rasler litt i løvet. Vinden gir nok større utslag på 200 meter enn 100 meter da, men om det blåser godt en dag, bruk .30-06'en da vel.

 

Jeg ville valgt .223 hver eneste gang fremfor 6,5'en om jeg likevel har en storviltrifle i skapet og som kan ta over for .223'en om forholdene blir for ille, eller om jeg skulle bli i tvil for noe annet..30-06'en kan jo gjøre alt en 6,5x55 gjør likevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en 222 som jeg tenkte å bruke på div småvilt, fordi jeg tenkte at 6,5`en ble litt i meste laget.

Det ble imidlertid til at jeg brukte 6,5`en likevel. Litt fordi jeg traff bedre med den, men også fordi jeg syntes 22. helmantlene ga dårlig effekt på småviltet.

En tiur eller ei gås kan fly langt etter treff fra 222. om du ikke treffer bein. En butt 6,5-kule virker mye bedre.

Skal du skyte rev og vil berge skinnet, er sikkert en rask småkaliber med varmintkule bedre.

Jeg har skutt noen rådyr med 222. og ingen overlevde, men jeg trives mye bedre med litt kraftigere/tyngre kuler på rådyra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

223 er eit fint kaliber. har ei tikka t3 lite rifle. tenkte og gjenge den for lyddhttp://www.finn.no/finn/torget/tils ... uery=emper og kjøpe meg det og. fant ei finfin riflepakke på finn.no. Rifla er ny står det så dette må vere eit bra alternativ til deg som var inntrisert i småviltrifle. Eg er vertfall kjempefornøyd med mi rifle og skal somsagt kjøpe lyddemer til den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 30-06 til grøvere vilt, men jeg er litt skeptisk til å bruke denne på f.eks toppjakt og and. Dessuten har jeg lyst på en rifle til :D

 

De to kaliberne jeg i utgangspunktet vurderte var .223 og 6,5x55. Jeg tenker at .223 er fin ut til ca 200m på det meste, flat kulebane og nok kraft til det jeg tenker meg å bruke den på. MEN, den er veldig følsom for vindavdrift og kanskje litt pinglete på rådyr når jeg ikke lader selv.

6,5 er vel bedre på de to siste momentene, men ikke like flat kulebane og såpass mye grovere skyts at jeg nok en gang blir litt skeptisk for bruk på mindre fugl.

 

Vil ikke påstå at .223 er -veldig- utsatt for vinddrift, iallefall ikke ut til 200m som du snakker om her.

 

Jeg vil heller ikke påstå at det er pinglete til rådyr. Jeg har skutt rådyr med både 223 og 308, men foretrekker 223 pga knall og fall-effekt det har i forhold til 308.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ei presis børse, og når det kommer til presisjon er få som tukter div. 6mm kreasjoner. De hånterer gjerne kuler opp til 100-115 grain og vil dermed fungere helt fint på rådyr. Jeg valgte 6mm NormaBR som ikke gir alt for høy hastighet og har iboende ekstrem presisjon. Fungerer helt topp! :D

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i valget av 6mm Norma BR Trond, men det er et kaliber du må lade til selv for å få bra utbytte av etter min mening.

 

Ellers kan man fint bruke 223, 6.5x55 eller en eller annen versjon med .243(6mm) kule til det bruket trådstarter nevner.

Alle fungerer veldig bra om man velger rett kule.

De som sier at 223 er for pinglete til rådyr, har ikke helt peiling på hva de prater om etter min mening.

Om man f.eks bruker Barnes Vor-tx ammo med 55 grain TSX kule i sin 223, dreper den fort rådyr ved rett treffpunkt fra alle jegermessige vinkler.

 

Personlig bruker jeg denne patronen til alt vilt jeg skyter med min 223 nå. Den fungerer meget bra på gås, toppjakt, hare, rev og rådyr.

Jeg har ikke brukt den på and, men vil tippe at resultatet vil være noe varierende kjøttmengde igjen. Alt etter treffpunkt.

 

Når det kommer til 6.5 kuler, foretrekker jeg selv å bruke en avrundet helmantel på alt av nevnte vilt utenom rådyr.

På rådyr og evt også rev bruker jeg en ekspandernde kule. Barnes TTSX eller TSX er mitt valg av kuler i .243(6mm) og 6.5.

På rev kan man også bruke en varmint kule.

 

Om man ikke lader selv, får man desidert billigst treningsammo med enten 223 eller 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 223 som jeg er veldig fornøyd med. Tilnærmet null rekyl, men krever kanskje desto bedre skytter når det skal jaktes på rådyr. Selv har jeg skutt en del rev med den og det er hvertfall ikke noe problem! :mrgreen: Har også vært på skytebanen og testet ut forskjellen mellom skudd på 100m og 200m når den er innskutt på 100. Det var ingenting! Midt i blinken på begge blinkene, så kulebanen er veldig bra :winke1: Hatt rifla i to år nå og den selger jeg aldri.

 

Har rigga den opp nå da med enda bedre kikkertsikte, tofot og lyddemper så feks lokkejakt på rev blir enda litt gøyere.

Link to comment
Share on other sites

Har også vært på skytebanen og testet ut forskjellen mellom skudd på 100m og 200m når den er innskutt på 100. Det var ingenting! Midt i blinken på begge blinkene, så kulebanen er veldig bra.

 

Fantastisk!

Prøvd om den fortsatte helt rett ut til 300 meter også?

Link to comment
Share on other sites

Har også vært på skytebanen og testet ut forskjellen mellom skudd på 100m og 200m når den er innskutt på 100. Det var ingenting! Midt i blinken på begge blinkene, så kulebanen er veldig bra

 

Interessant :idea: , og litt revusjonerende. :overrasket:

Hvordan blir den å skyte med når kikkertsiktet står 21 cm over løpet, gir det litt problemer med kinnstøtten, og hvordan blir det på andre hold enn 100 og 200m :?:?

Det kunne vært interessant å se bilde av kreasjonen. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Proffen: det kommer, men først må kontoen få lov til å komme seg før demper og kikkertsikte kjøpes inn.

 

grakatt: 10990,- på XXL Majorstua. En dags leveringstid fra jeg bestilte (og betalte) til den kom i butikken.

 

Jeg er foreløpig (før jeg har skutt et eneste skudd) veldig fornøyd med kjøpet - det er et smekkert våpen. Stokken virker veldig bra og pipa var mattere enn det jeg fikk inntrykk av på bildene, selv om det nok fremdeles skal brukes litt kamotape under smygjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eg husker så godt noe for mange mange år siden,var ikke gamle karen. men eg viste at en cal 22lr hadde en ganske krum kule bane. Hadde skutt med riflen en del på en 15m innendørs bane og nå skulle vi skyte ute på 50m

og eg grublet en stund på hvor mye eg skulle stille opp,, Men eg viste ikke så eg spurte ene av gamle kara hvor mange knepp eg måtte stille opp for å komme inn på 50m når eg var innskutt på 15.

Du trenger ikke å stille var svaret,

Og så lærte eg noe nytt den dagen som eg aldri har glemt.

 

men en 223 kule har kule fall fra 100m til 200m. men hvor mye.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...