Jump to content

SBSK - langholdshelg 2-4. august 2013


M67

Recommended Posts

Vi har fått lov av grunneieren til å arrangere langholdshelga samme sted som i fjor. Den blir også i år første helga i august.

 

Det er mye som ikke er klart ennå, men mye som vi vet hvordan vi vil ha.

 

Generelt

Utgangspunktet er at dette er for de som kan skyte, det legges ikke opp til instruksjon i skyting, utover det folk gir hverandre. Det er mange steder og anledninger der en kan skyte utover mot 1000m. Men folk virker sugne på lenger hold, folk har utstyr til godt over kilometeren - her kan vi skyte mange samtidig, på mål forbi 1000m. Meningen er å gi et tilbud til de som vet hvordan de legger seg ned og sender ei kule i noe på 800m hold, men som vil skyte sammen med andre på samme nivå.

Det var mange "eksperter" der oppe i fjor, men de ble liggende nede på flata og dunke på 500m - GOD plass var det oppe på 1000-1200m, iallefall dag 2. Vi er litt begrenset på plass og trenger å spre folket ut. Jeg har litt lyst til å si at dersom du har en 308, og har prøvd den på 600m noen ganger - så kan du prøve noen ganger til :wink:

Det ER mulig å utvide hele greia og ha et "nybegynner" opplegg i tillegg, interessen vil avgjøre det. Da kan man evt. kjøre et "kurs" for ferske skyttere i parallell med den mer viderekomne delen.

Interessen vil også avgjøre om vi også legger opp til en sesjon på veldig langt hold.

Prisen for hele showet vil ligge rundt 1000lappen eller noe under, når jeg ser på de kostnadene vi hadde i fjor. Men det vil avhenge av hvor mye vi endrer, og hvor mange som kommer.

 

 

Teori

Min ide er at vi skal ha teori fredag OG lørdag ettermiddag (men ikke hele, si 3-4 timer fredag og 1 time lørdag) som ifjor, men at det skal være seminarbasert. 3-4 kompetente deltakere holder 30-40 minutters innlegg med sitt tema, sitt fag,

Hva disse temaene er er ikke bestemt, men det kan være

- hylseprep for ekstrem presisjon/lav ES

- utvikling av ladninger

- skyteteknikk

- ballistikk

- krutt, tennhetter, drivmiddel

- bruk av forskjellige Apper, hva de forskjellige/gjør ikke gjør

- ELR, skyting på ekstremt langt hold, metoder og resultater, bekreftet. KnuteriK

- puss av rifler, og presisjon, Poacher

- jakt på langt hold, framgangsmåter og erfaringer

- forslag mottaes.

Jeg har ei miniliste av foredragsholdere jeg ønsker meg - foreløpig kompensasjon vil være gratis deltakelse på resten av helga. + evig respekt osv..

 

Skyting

Det vil bli en del mer stål enn i fjor, og vi vil bygge om en del på de mindre brukte banene. Det vil komme til en ELR-bane, og forhåpentlig en bane med pappskiver på 1000m. Blir det stor pågang fra folk med lite erfaring vil vi ta i bruk en vanlig DFS-skytebane i tillegg

- 100-650m bane

- 1010-1300m bane

- ELR bane, 1500-1900m

 

Etter ønske fra grunneier (muligens først og fremst naboene..) så vil det i år bli et par restriksjoner mhp. rifler:

Lørdag: rekylbrems er ikke tillatt, untatt i et begrenset tidsrom, ca. mellom 12 og 14. Man henstiller flest mulig om å bruke lyddemper

Søndag: All skyting er med lyddemper,

 

De som ikke har demper, så er det god tid ennå.

 

Ingenting utover datoen er spikra, forslag mottaes og kastes straks, og generelt Good Times.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle er velkomne. Om det blir noe fortrinn for medlemmer er ikke bestemt, men SBSK medlemmer kan skyte her til stadighet. Jeg er litt opptatt av å samle folk fra hele landet, og å samle kompetanse, så folk kan lære av hverandre. Og få sett hverandre IRL.

De store stevnene samler jo mange, men det er mange som ikke konkurrerer - og det er mye skyting en ikke konkurrerer i.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager en påmeldingstråd senere

ikke lett å lese :wink:

 

Mjøllner, Hollako, TRG-22 og Vet|us hadde jeg nå tenkt skulle arrangere faenskapet... Men det tar vi på Kammerset. Meningen med å være ute så tidlig er at folk skal få staket vei i kalenderen - prioritert, og forsåvidt forberedt seg. Jeg slutter aldri å undres over folk som kjører land og strand for å skyte inn børsa :roll:

- jeg tror både nybegynnere og erfarne vil ha godt av dette rådet: kom innskutt, og med en type ammo, som du vet virker.

 

Uansett så står spørsmålene fra 1. innlegg og fra i fjor:

- forslag til foredrag/temaer i teoridelen

- forslag eller frivillige til foredragsholdere

- forslag til endringer i banene, ønsker om hold, etc.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forslag til temaer:

 

Spotting. Kommunikasjon, plassering, klassiske feil.

 

Vind. Mer i dybden enn vi har gått før. Basic for de ferske?

 

Hylseprep for ELR.

 

Et så objektivt som mulig overblikk over gode kuler til jakt på lengre hold og erfaringer med disse.

 

Optikk-bonanza. Kommer den trofaste skare blir det optikk fra aller høyeste hylle til stede.

S&B PMII / Zeiss / Hensholdt / Kahles / IOR / Vortex / NF / March / Youfuckingnameit

En god mulighet for samtlige til å få sammenlignet under samme lysforhold på samme sted? Og sikkert interessant for de som vurderer å investere.

Link to comment
Share on other sites

Har dere mulighet for å skyte i ulike retninger fra samme standplass slik at en kan få utfordret seg på vinden? Har et interssant sted der det som oftest er et par tre klikk vertikal justtering i østavind, men ingen vertikal i vestavind. Er lett å gi skylda på andre ting en vinden om en ikke legger merke til at det "alltid" er slik.

 

Hylseprepp for ELR vil jeg gjerne lære mer om.

 

Jeg synes det er mest interessant med skyting fra 7-800m til 13-1400m . Utover dette blir det mye bingo. Er artig i ny og ne, men fysikken jobber i mot en..

Skal prøve å få bli med den helga, men det kommer an på planene til kona. Bra dere sier fra i god tid :)

Link to comment
Share on other sites

Har dere mulighet for å skyte i ulike retninger fra samme standplass slik at en kan få utfordret seg på vinden? Har et interssant sted der det som oftest er et par tre klikk vertikal justtering i østavind, men ingen vertikal i vestavind. Er lett å gi skylda på andre ting en vinden om en ikke legger merke til at det "alltid" er slik.

Vi kan skyte på samme mål fra minst tre steder, med totalt forskjellig "rute" - det ene 1000m skuddet er oppover og langs en smal dal, men åpent for vind siste 1/3 - det andre er helt åpent fra en topp over en dal, himmelhøyt over terrenget. Her ser en akkurat det du nevner, det er også vanlig å ha opptil 3-4 klikk høydevariasjon med variasjonen i sidevind... Det er sjelden en har mindre enn 25klikk sideveis på det skuddet sommerstid forresten.

Uansett så regner jeg med hoveddelen av skytinga blir mot mål 0-650m på en bane, og 900-1300 på en annen.

 

Så har altså "sjefen" innen ELR sagt seg villig til å holde et foredrag om ELR, og hylseprep for ELR, så da får du den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde dere trådløs elektronisk skive på kurset i fjor? Er det mulighet for å sette det opp eller må det kjøres i gaupeterreng for å få den ut i tilfelle?

Vet ikke om det lar seg gjøre å få låne/leie, men det hadde jo vært relativt nyttig på en slik helg..

 

Jeg er klar, og søknaden er til behandling ;)

Link to comment
Share on other sites

Gaupeterreng.

Vi får den halvgreit til 500m tipper jeg, men så baller det på seg. Det blir uansett ball når 40 skyttere, hvorav halvparten ikke er gode nok til treffe svarten skal skyte på samme skive. Ikke har vi noen skive heller...

Men å ha noen runder på papir @500m er nok ikke dumt - vi kunne skutt på på papir@1k også om folk er interessert i det. 500 er iallefall trivielt å få opp skiver på.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

løfter opp denne.

 

Legg merke til at vi har fått krav om lyddempere, har lagt detaljene i førsteposten. Dette er etter at grunneier har snakket med en hel del naboer, og det viser seg at lydsignaturen vår er nokså omfattende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har et ørlite forslag.

 

Kanskje man kan begrense seg litt ved å ikke legge opp til mest mulig bly i lufta på kortest mulig tid?

Man kan skyte med makker, x antall skyttere, med like mange spottere, og så tidsbegrenset skyting, slik at det blir kvalitet, og ikke bare skyt til man treffer, og så mest mulig treff på kortest mulig tid.

 

Da blir det ikke så intenst for naboene, og jeg tror man kan ha fordeler utover det å ha en spotter bak seg som man kan komunisere med. Ofte ligger det 3 karer og spotter samme mann, det er jo litt bortkasta.

 

Jeg kommer iallefall til å satse på å ha med makker, og så spotter vi hverandre som vi gjør her hjemme, og lærer mye av det. Og da reiser man hjem litt mer rik på erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Krav om lyddemper Da blir det et dyrt stevne for meg med gjenging av 2 børser og innkjøp av 2 dempere.

So ist das leben, jeg kan ikke se for meg at vi endrer på dette da det kommer fra en vanligvis utrolig ivrig og imøtekommende grunneier. Jeg har dessuten full forståelse for tiltaket, og det har vært oppe flere ggr. her hvorvidt vi skal prøve å bråke mindre og holde naboene mer fornøyde.

 

Man trenger ikke to lyddempere til to børser. Jeg bruker to lyddempere, og har 6 rifler med gjenger på. Man trenger heller ikke to børser :shock: Men ikke si DET til noen :wink:

Forøvrig har jeg en nesten ubrukt Atec Maxim til salgs...

 

Må du ha to børser så har du hele lørdag til å skyte uten demper, men søndag er Jesusdag her nede, så de er det demper. Normalt skyter vi ikke i det hele tatt på søndager, husk det. Gongene tror de sikkert er kirkeklokker så det er OK.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Innspill til banen, spesielle ønsker om hold, kombinasjoner, ideer, store små mål - mottas. Vi vil snart begynne å rigge banen, vi vil flytte endel rundt siden ifjor. Hva vil folk skyte på, og vil en ligge en drøss folk et sted, få flere steder, kan man gå litt, wtf..

Få høre.

 

Minner om:

Etter ønske fra grunneier (muligens først og fremst naboene..) så vil det i år bli et par restriksjoner mhp. rifler:

Lørdag: rekylbrems er ikke tillatt, untatt i et begrenset tidsrom, ca. mellom 12 og 14. Man henstiller flest mulig om å bruke lyddemper

Søndag: All skyting er med lyddemper,

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...