Jump to content

I umiddelbar nærhet?


vingemutteren

Recommended Posts

Hva er kjent/e definisjoner på begrepet " I umiddelbar nærhet" slik det er brukt i politivedtektene landet rundt vedrørende skyting/skremmende oppførsel i umiddelbar nærhet til offentlig veg/sted?

 

Tenker da på definisjoner som man vet at folk er bøtelagt eller dømt etter, eventuelt betenkninger fra juridisk hold.

 

 

Mener dette bare blir mer og mer aktuelt å få klarlagt, da man ser at politiet har mindre og mindre kunnskap om t.d. skyting på privat grunn / Skyting på privat grunn i nærheten av offentlig sted/veg (merk bruken i nærheten kontra i umiddelbar nærhet).

 

Personlig mener jeg begrepet er rimelig klart, og henspiller på området maksimum innen 50m fra offentlig sted/veg ute på landet. Personlig anser jeg 20m for å være i umiddelbar nærhet, og ut mot 50m om man fremstår som særdeles synlig / oppmerksomhets skapende. Men hva sier jusen?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et gummibegrep.

Dersom man skyter direkte bort fra offentlig sted må 50 m karakteriseres som rikelig avstand. Dersom skyting foregår mer eller mindre paralellt med offentlig vei eller område blir det mye vanskeligere å angi noe som er fornuftig.

Jeg mener at dersom forholdene er slik at en permanent skytebane kunne godkjennes på området må det ansees som ikke i umiddelbar nærhet. Dvs at forskrift om godkjenning av sivile skytebaner må være retningsgivene for nødvendig sikkerhetsmarginer når skyting foregår på privat grunn. Det gjelder både sidevinkler, overhøyde og rikosjettfare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i befatning med begrepet flere ganger, hvor også en jurist uttalte seg i de konkrete tilfellene. Min oppfatning er at "umiddelbar nærhet" ikke er en fast målbar avstand, men et begrep som er forskjellig ut fra hva umiddelbar nærhet er i nærheten av.

 

I de forhold jeg jeg refererer til ble "umiddelbar nærhet" av jurist satt til "20 minutter rask gange".

En kommer langt med rask gange på godt føre, så dette begrepet kan ikke være riktig i alle tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Hva er kjent/e definisjoner på begrepet " I umiddelbar nærhet" slik det er brukt i politivedtektene landet rundt vedrørende skyting/skremmende oppførsel i umiddelbar nærhet til offentlig veg/sted?

Mener dette bare blir mer og mer aktuelt å få klarlagt, da man ser at politiet har mindre og mindre kunnskap om t.d. skyting på privat grunn / Skyting på privat grunn i nærheten av offentlig sted/veg (merk bruken i nærheten kontra i umiddelbar nærhet).

Personlig mener jeg begrepet er rimelig klart, og henspiller på området maksimum innen 50m fra offentlig sted/veg ute på landet. Personlig anser jeg 20m for å være i umiddelbar nærhet, og ut mot 50m om man fremstår som særdeles synlig / oppmerksomhets skapende. Men hva sier jusen?

 

Som med mange andre ting så tror jeg hvor du bor, hva som er rundt og hva som er vanlig på stedet styrer hvordan ting er/blir/praktiseres, samt hvor ofte det er tenkt å skyte. Der jeg bor er det ca 35m fra offentlig vei og til standplass. Under jaktfeltstevner skytes det ca paralellt med denne. Noen har sett på dette og godkjent det. Politivedtektene er etter det jeg har sett ofte gamle... veldig gamle.. Hvor aktuelle de er i dag kan diskuteres mange steder. Hos meg er det forbudt å bære ladd våpen på offentlig sted, mens det står lite om skyting. Men så er det stort sett det folk driver med der jeg bor :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er et begrep som krever en skjønnsmessig vurdering fra gang til gang, noe som unektelig gjør det svært vanskelig å forholde seg til.

Samtidig er det ikke så lett å definere noen fast avstand heller, da det som nevnt over vil variere fra sted til sted, men en pekepinn i politivedtekene hadde gjort seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man klar må kunne si at når det er snakk om gang avstander, så kan ikke begrepet overføres til skyting/skremmende adferd. (Forøvrig er 20min gange absolutt ikke i umiddelbar nærhet (5min gange til butikk etc. Er det gjengs oppfatning på er i umiddelbar nærhet alt utover 5 min er i nærhet / kort gangavstand etc. Men ikke i umiddelbarnærht.).

 

Vi snakker her om begrepet brukt for ett gitt sett adferd/gjøremål.

 

La oss ta begrepet skremmende adferd:

Hva er det, og når er det skremmende adferd / ikke skremmende adferd?

 

Det synes rimelig at skremmende adferd er når noen blir skremt (uavhengig av lovlighet i det man gjør), og i disse tilfellene når noen blir skremt mens de befinner seg på offentlig sted eller offentlig veg. Samtidig som den som står som skremmer må befinne seg rimelig nært offentlig sted /vei.

 

Uansett hvordan man snur på det, er definisjonen i beste fall ullen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Noen som vet noe mer rundt dette?

 

Edit: La oss si at man ute på bygda står på egen eiendom med trygg bakgrunn osv godt gjemt for innsyn fra andre og skyter.

Avstand til feks en offentlig vei i nærheten er 200m. Noen få skarve naboer mer enn 100 meter unna.

 

(Ja, jeg funderer på om det kan bli trøbbel av å skyte på hytta... hehe)

Link to comment
Share on other sites

Ikke at mine erfaringer nødvendigvis er 100% innenfor jussen, men like ved huset her så er det en skogsvei som leder ingensteder. Den er ca parallellt med hovedvei (på bygda). Kanskje 200 m unna, på andre siden av et juv og en elv. Ved ca 10 min rask gange er det vegetasjon som hindrer innsyn. Der jeg skyter er inn mot en bratt åsside uten trær, i motsatt retning av hovedvei, men full oversikt i 180 grader.

 

Jeg tenker som følgende:

 

Jo mer lyd, jo mer øde bør det være. Jeg skyter naturligvis ikke her med .44 mag, men med .22 og demper.

Jo færre som "snubler over" deg, turgåere osv, jo bedre.

Jo færre som ser deg, jo bedre.

 

Det har vært et par turgåere, gjerne eldre folk, som har kommet langs veien og sett meg, og da kommer begrepet "truende adferd" inn. Legge ned våpen, hilse og kanskje slå ann en liten prat gjør underverker (legg igjen balaclavaen og kampropene hjemme).

 

Grunneier er forresten naboen, så jeg regner alle lover å være oppfyllt, samt en streng tolkning av de to begrepene som brukes her.

Link to comment
Share on other sites

Jussen sier ingenting konkret, egentlig. Et søk på "umiddelbar nærhet" knyttet til "våpen" får ingen relevante treff på Lovdata. Augdahls bok om politirett har heller ingen direkte kommentarer, men der er det påpekt at bestemmelsen er satt av hensyn til farlig eller skremmende virksomhet.

 

Når man vurderer om noe er i umiddelbar nærhet av det offentlig område må man ha dette formålet i bakhodet (også kjent som hensynet til at regelen skal være effektiv å håndheve). En tommelfingerregel kan være "ved hvilken avstand synker et (gitt) våpens grad av å være farlig eller skremmende for den forbipasserende til et så lavt nivå at det ikke trenger å tas hensyn til". Her er det rom for mye variasjon etter omstendighetene...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Gammel tråd, men likevel.

Jeg ringte politivakta i Tromsø i dag for å sjekke ifm skyting på egen grunn. Den tjenestepersonen jeg snakket med sa at de bruker 500 meter som en tommelfinger regel ift at det i politivedtektene heter at: 

«På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt

1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert e.l.,»

 

Jeg spurte om vedkomne hadde en referanse som denne vurderingen var forankret i slik at jeg kunne henvise til denne ved behov, men det hadde vedkomne ikke. Jeg forstod det slik at dette var en skjønnsmessig vurdering som var forankret i en helhetlig vurdering basert på blant annet naboloven og nevnte politivedtekter. Andre forhold som kunne ha betydning var dyr på felles utmarksbeite, hekketid og liknende. 
 

Anbefaler de som er i tvil om å lese lokale politivedtekter, og ta en telefon til lokal politivakt for å få bedre innsikt i eventuelle lokale forhold. 

Link to comment
Share on other sites

@Vargen og @BaconErGodtNamNamNAm, jeg er veldig enig i at 500 meter blir vel langt, jeg henviser bare til svaret jeg fikk fra politivakta i Troms.

Det hadde vært fint om noen kunne fremskaffe noe mer håndfast enn en subjektiv vurdering, litt lettere å ta en eventuell diskusjon om skytingen er lovlig eller ikke da. Som det kommer frem i enkelte tråder her inne kan en lokal vurdering av en tjenestemann føre til mye støy. 
Hva som er avstanden til mange faste skytebaner er vel mindre relevant da disse er underlagt et eget godkjenningsregime. 

Link to comment
Share on other sites

Tja, det går jo an å skjele til viltloven, som sier "på eller over offentlig vei". I den sammenheng er iaf praksis at om en har kommet seg over grøfta (altså ikke på veien) så er man safe. Politivedtekter er vel rimelig myntet på tettbebyggelse eller sterkt beferdede steder. Altså ikke en hvilken som helst vei innen kommunegrensene. I så fall ville det blitt vanskelig å drive jakt i store deler av mange kommuner med en 500 m grense.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...