Jump to content

Et Spørsmål


ComDiver

Recommended Posts

jeg har et spørsmål som jeg lurer litt på. Hva er mest alvorlig av:

 

Å ha avfyrt et skudd med en rifle du ikke har skutt opp med som endte med felt kolle.

 

At jegere sitter å drikker fra ca 20.00 til 3-4 om natten for så gå på jakt kl 6-7 om morgenen.

 

Eller at et klubbmedlem ble fratatt våpnene etter trusler i fylla mot hans fru.

 

Av disse 3 episodene er det en som ble ekskludert fra klubben, alle tre episodene kommer fra samme klubb. Etter eksklusjonen klaget medlemmet på vedtaket som da endte opp på årsmøte, der ble medlemmet stemt ut av klubben. 11 stemte for at medlemmet ikke skulle stemmes ut mot 19 som stemte for eksklusjon. 2/3 regelen kom altså ikke medlemmet til gode, er dette riktig? Medlemmet ble kastet ut fordi han felte et dyr med en rifle han ikke hadde skutt opp med. Mens ingen ting ble gjort med drikking og heller ikke han som ble fratatt våpnene, de er fortsatt medlemmer. I mitt hode virker dette rart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt potensielle konebankere og alkoholikere rundt meg med våpen iallefall. Vet hvordan alkoholikere kan te seg uten våpen, vet aldri hva de kan finne på med våpen.

 

Jeg bruker termen alkoholiker, fordi, vel. De med vett i skallen gjør ikke sånt, og er ganske sikker på at han som truet fruen sin ikke bare gjorde dette som et engangstilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt potensielle konebankere og alkoholikere rundt meg med våpen iallefall. Vet hvordan alkoholikere kan te seg uten våpen, vet aldri hva de kan finne på med våpen.

 

Jeg bruker termen alkoholiker, fordi, vel. De med vett i skallen gjør ikke sånt, og er ganske sikker på at han som truet fruen sin ikke bare gjorde dette som et engangstilfelle.

 

Det var det samme som jeg tenkte. Men i denne klubben så virker det som om det blir dysset ned. Trynefaktor kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt potensielle konebankere og alkoholikere rundt meg med våpen iallefall. Vet hvordan alkoholikere kan te seg uten våpen, vet aldri hva de kan finne på med våpen.

 

Jeg bruker termen alkoholiker, fordi, vel. De med vett i skallen gjør ikke sånt, og er ganske sikker på at han som truet fruen sin ikke bare gjorde dette som et engangstilfelle.

 

Det var det samme som jeg tenkte. Men i denne klubben så virker det som om det blir dysset ned. Trynefaktor kanskje?

 

Hva hvis trynefaktor en dag koster en jegerkompis livet?

 

Bare av ren nysgjerrighet, er en av styremedlemmene en av disse drankerne?

Link to comment
Share on other sites

Merkelig nok nei, balleløse ja men ikke en av drankerne. Til og med tatt det opp med forman men da var svaret "det vet jeg ikke noe om" rart i grunn for jeg hadde bare vært medlem i 1,5 år før jeg viste det. Rart også siden folk fra styret satt i samme rom. Trynefaktor dessverre, det var vist viktigere å få ut meg som medlem siden jeg hadde gjort den grove forbrytelsen å skyte en hjort med annen manns våpen. De var redd for at min forseelse skulle ødelegge ryktet deres.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm skal vi se, En har faktisk mistet våpnene sine til Politiet pga trusler. Resten av gjengen raver fulle eller i bestefall brisne rundt i skogen med kansje en liten "doktor" får å finne formen på morgen kvisten.

Du har skutt uten å ha et blått stempel i kortet som nesten bare er en formalitet, ellers gjort en bra jobb. De andre er faktisk en fare for andre mens du har kansje "snytt" skytebanen for 100kr i prøven.

Trist og høre at det var du som fikk smellen. Kan jo lure på enkelte folk, håper du finner en ny gjeng og jakte med før høsten kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det som er trist er at det også er skikkelige folk i denne klubben. Noen meget erfarende jeg har lært mye av å skulle gjerne lært mye mer av. Selvfølgelig mange andre ferske som er meget hyggelige (med et og annet sort får) Men ja jeg må si meg enig, fokuset er helt feil, men slik er det når noen som sitter i en maktposisjon og ikke liker deg. Sitter igjen med følelsen "helt utrolig at det går an å være så sneversynt" når jeg tenker på klubben der.

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode burde dette jaktlaget observeres nøye i fremtiden, og da gjerne av noen som ikke er medlem som f.eks Politiet. Personen som ble ekskludert er i mitt syn heldig !

Jeg har selv vært medlem i et storviltlag for rundt 12 år siden, og da alkohol og friheten fra kjerringa ble mer vektet enn jakta, så ble det med den ene sesongen. Helt greit med en pils eller to og påfølgende dram etter middag på koja, men måtehold og selvdisiplin er viktig for meg når det gjelder jakt. Er heller ikke sein med og legge meg !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om reaksjonen står i forhold til overtredelsen er en sak for klubben, men her blandes flere forhold og flere ansvarsområder.

 

-Om noen mister våpen pga trusler så er det en politisak, og ikke noe som angår en klubb/forening. Eventuell dom vil være et forhold som ikke er relatert til jakt. Vedkommende får drive fellefangst inntil våpengarderoben kommer tilbake.

-Hvor lenge voksne folk er våken om natten er en privatsak, hva og hvor mye de drikker er også en privatsak. Jakleder har ansvar for at alle som jakter er edrue og i stand til å delta på jakten. En forening/lag har intet juridisk ansvar for tilstanden til jegere som er medlemmer i foreningen, det er jaktleder som har dette ansvaret. Dersom noen blir anmeldt og Bøtelagt/dømt for jakt i beruset tilstand er dette brudd på jaktloven, og en forening kan velge å ekskludere medlemmer på dette grunnlaget. Uten dom eller vedtatt bot - ingen sak.

-Å skyte dyr med et våpen du ikke har skutt opp med er brudd på forskrift om jakt og fangst. Det er altså et brudd på lovverket relatert til jakt. Mange foreninger ønsker ikke medlemmer som bryter jaktloven, og derfor kan disse bli ekskludert.

 

Det er slik i verden at du må innestå for dine handlinger, har du gjort noe galt så tar du følgene. Forhåpentlig lærer du av det.

Det er ingen unnskyldning for dine handlinger at du synes andre har gjort noe som er verre, det får de ta ansvar for selv.

 

Moralen i historien er: Dersom du gjør noe galt så sørg for ikke å bli oppdaget, skulle noen få mistanke så blånekt intil det kan bevises.

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at folk fører en høy moral, både som jeger og i resten av livet. Jeg lurer på hva den moralske eliten her synes om å ta seg en kald øl på post? Det hender det blir varmt tidlig på høsten. og det kan være godt med en pils når en sitter og halvdøser og overvåker hogstflata si...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det da lov i følge lovverket å være beruset under jakt med våpen?

 

 

Nei, men disse har kanskje ikke blitt "straffet/dømt" for det på noe vis. Da er det fint lite klubben kan gjøre, enten de vil, eller ikke. Slik jeg forstår det så har du brutt loven og dette har blitt sanksjonert fra annet hold? I så fall så ha de nok sitt på det tørre.

 

Om det er fornuftig/riktig at det er slik, det er enn helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hva den moralske eliten her synes om å ta seg en kald øl på post? Det hender det blir varmt tidlig på høsten. og det kan være godt med en pils når en sitter og halvdøser og overvåker hogstflata si...

 

Jeg syns det blir helt feil, det er for meg uaktuelt å drikke mens jeg jakter, skyter eller kjører bil. Jeg syns også alle som gjør det er en gjeng tullinger.

At det skal gjøre meg til en "moralsk elite" gjør meg i såfall trist.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt problemet med å IKKE nyte nyte øl/alkohol under jakta og ha null tolleranse når d er snakk om jakta. Du vil sikert si at du kan kjøre på en øl, sant nokk det. Men må du abosolutt ha øl under jakta? Er ikke siker på hva loven sier men tror ikke det er så lurt å jekke seg en pils forran de "riktige" folka med børsa i neven. For min del så får øl'et vente til børsa og hunden er parkert for den aktuelle jakta, greit nokk med noen på kvelden før jakta vist de absolutt må det. De fleste klarer seg fint men er jo alltid en som ikke klarer å ta tre til maten. Jobbet med en som ikke virket helt klar for å være på jobb så jeg spurte om det ble noen kvelden i forvegen, jo ble bare 3 stk fikk jeg til svar. Men fant jo ut at det var 3 1,4liter murere :) Er ikke avholds selv men er imot all promille under jakta, har litt med signal efekten vi sender ut vil jeg tro som ligger og skurrer i bak hodet. Men hadde kansje vært greit å tasse rundt på stranda med ei pils og hagla etter minken mitt på sommeren, eller ei pils og rifla i neven under bukkejakta med argumentet "det er jo varmt ute" når du treffer på andre. Sansynligvis så blåser vi grønt med den samme øl i promillekontrollen på veg hjem i bilen. Men blir nokk mye negativt når børsa er med i samme situasjon.

Link to comment
Share on other sites

...ta seg en kald øl på post?

Jakt i fylla er en uting og noe man selvsagt ikke bør gjøre.

 

Men enn så lenge vi ikke har en promille grense for jakt, kun ett noe uklart begrep "edruelig", så ligger vurderingen opp til den enkelte. Vi er da voksne folk som kan tenke selv, også uten regler? For meg blir ikke en sau til en storokse av EN øl. (Men den kan fort bli det dersom jeg sitter der lenge i måneskinnet uten å ha sovet tilstrekkelig)

Link to comment
Share on other sites

For meg blir ikke en sau til en storokse av EN øl.

Riktig, men den ene øl'en blir fort til en sixpack når turgåeren forteller om møtet. Samtidig som den legitimerer drikkingen for en idiot som ikke klarer å stoppe etter en øl.

Signaleffekten er nesten like viktig som å holde seg edruelig her.

Link to comment
Share on other sites

Der har åpenbart vært klandreverdige ting som har foregått men er det noe å diskutere her på forumet? La dem finne utav dette i Ålesund.

Mener der der står noe slik som dette i den store svarte boka:

"Den som er helt uten synd kan kaste den første sten"

 

Så de her på Kammeret som aldri har gjordt noe galt i hele sitt liv (dem er der åpenbart mange av), ja de kan skrive videre på denne tråden. Vi andre bør forholde oss tause.

Link to comment
Share on other sites

Veeeeel. Etter en lang formiddagsøkt med traving i terrenget er det godt med én pils på hytta og en halvtimes strekk før man går løs på neste økt. Én pils, ikke mer. På kvelden kan man selvfølgelig ta noen få pils, men slik flatfyll som TS beskriver har ingenting med jakt å gjøre i vår tid.

 

Beslag av våpen er jeg litt mer ambivalent til, i dag kan en åpenbart urimelig anmeldelse medføre beslag "for sikkerhets skyld".

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt potensielle konebankere og alkoholikere rundt meg med våpen iallefall. Vet hvordan alkoholikere kan te seg uten våpen, vet aldri hva de kan finne på med våpen.

 

Jeg bruker termen alkoholiker, fordi, vel. De med vett i skallen gjør ikke sånt, og er ganske sikker på at han som truet fruen sin ikke bare gjorde dette som et engangstilfelle.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Er det da lov i følge lovverket å være beruset under jakt med våpen?

 

 

Nei, men disse har kanskje ikke blitt "straffet/dømt" for det på noe vis. Da er det fint lite klubben kan gjøre, enten de vil, eller ikke. Slik jeg forstår det så har du brutt loven og dette har blitt sanksjonert fra annet hold? I så fall så ha de nok sitt på det tørre.

 

Om det er fornuftig/riktig at det er slik, det er enn helt annen sak.

 

 

Nei det var ingen andre som var interessert i dette enn styret som da ikke likte meg til å begynne med. Gikk selv til politiet og de ville ikke kaste bort tid på dette.

Link to comment
Share on other sites

Der har åpenbart vært klandreverdige ting som har foregått men er det noe å diskutere her på forumet? La dem finne utav dette i Ålesund.

Mener der der står noe slik som dette i den store svarte boka:

"Den som er helt uten synd kan kaste den første sten"

 

Så de her på Kammeret som aldri har gjordt noe galt i hele sitt liv (dem er der åpenbart mange av), ja de kan skrive videre på denne tråden. Vi andre bør forholde oss tause.

 

Greia er vel det at jeg ble ekskludert fordi klubben var foreningen var redd for at det skulle skade deres renome. Mens folk har rullet rundt oppe på klubbens jakt område. En av medlemmene har et renome som strekker seg ut av fylkesgrensene som ikke er bra, men det er jeg som skal ut? Merkelige greier. Man kan av og til lure på hva som rører seg i knotten til visse folk.

Link to comment
Share on other sites

Nei det var ingen andre som var interessert i dette enn styret som da ikke likte meg til å begynne med. Gikk selv til politiet og de ville ikke kaste bort tid på dette.

 

Du gikk til politiet for å anmelde at noen hadde drukket alkohol og vert oppe litt lenger enn de hadde lov til? :shock: Og du er overrasket over at politiet ikke ville bruke tid på dette? :shock::shock:

 

Det blir ofte temmelig seint i jakthytta for min del, og jeg innrømmer gladelig at å komme bort fra kjærring og unger, oppvask og sfo henting er over 50% av grunnen til noen av jaktturene. Jeg stoler likevel mer på kompisene mine om morraen enn de fleste andre jeg ser på skytebanen, selv om de er æresmedlem i indremisjonen og har fersk jegerprøve...

Link to comment
Share on other sites

Du gikk til politiet for å anmelde at noen hadde drukket alkohol og vert oppe litt lenger enn de hadde lov til? :shock: Og du er overrasket over at politiet ikke ville bruke tid på dette? :shock::shock:

Jeg forsto det som at han gikk til politiet for å si fra om at han selv hadde jaktet med et annet våpen enn han hadde skutt opp med...

Link to comment
Share on other sites

Hehe. For lige at folk ikke skal tage dette feil, vil jeg lige sige at jeg ikke dømmer folk. Jeg har bare en personlig mening som jeg har lyst at uttrykke her. Jeg er født og opvokset i danmark, men boet her i norge de siste 11 år. Dette kan kanske forklare min holdning til dette.

Jeg har jaktet siden jeg fik lov at komme med fatteren som driver.

Der er noet her som kalles almindeligt vett. Jeg kan ikke se noet galt i at man under en jakt for en genstand. " 1 genstand er lik med hva som svare til 1 øl 0,33cl eller 2 cl. 40% alkohol.

Er ingen voksen mann som blir påvirket av en enkelt genstand. Jeg ser det som en hyggelig social ting at man starter en jakt med frokost og en jægermeister til at skåle for forventning om en fin jakt.

Det hele dreier sig om måtehold her. Det burde en voksen mann kunne klare. Og en genstand er ute av kroppen efter 2 timer. Så er ikke noet galt i at tage en pils til matpakken kl 12.00 heller. Da er den genstand fra frokosten ute av kroppen for længst.

Ser fint argumentet med at "folk" kan blive forarget over at alkohol og våben blandes. Men samtidig syntes jeg det er feil at "folk" får diktere noet som egentlig er helt harmløst og har været en tradition i gennem mange generationer. Er det sådan en verden vi vil leve i? gå og være på tupperne får hva "folk" tenker om os. Personligt er jeg ligeglad med hva fru norman mener om meg, så lenge jeg veit at jeg kan stå op for mine handlinger.

Men igen, og for at slutte denne av. Det dreier seg om måtehold. Alkohol kan drikkes for annet end at få en rus. Alkohol er sunt i de rette menger. Det vil sige at en pils ikke trenger at blive 30 hver gang man drikker.

Hilsen Speikey

Link to comment
Share on other sites

 

Det blir ofte temmelig seint i jakthytta for min del, og jeg innrømmer gladelig at å komme bort fra kjærring og unger, oppvask og sfo henting er over 50% av grunnen til noen av jaktturene. Jeg stoler likevel mer på kompisene mine om morraen enn de fleste andre jeg ser på skytebanen, selv om de er æresmedlem i indremisjonen og har fersk jegerprøve...

 

 

Er helt enig med deg..

Link to comment
Share on other sites

Nei det var ingen andre som var interessert i dette enn styret som da ikke likte meg til å begynne med. Gikk selv til politiet og de ville ikke kaste bort tid på dette.

 

Du gikk til politiet for å anmelde at noen hadde drukket alkohol og vert oppe litt lenger enn de hadde lov til? :shock: Og du er overrasket over at politiet ikke ville bruke tid på dette? :shock::shock:

 

Det blir ofte temmelig seint i jakthytta for min del, og jeg innrømmer gladelig at å komme bort fra kjærring og unger, oppvask og sfo henting er over 50% av grunnen til noen av jaktturene. Jeg stoler likevel mer på kompisene mine om morraen enn de fleste andre jeg ser på skytebanen, selv om de er æresmedlem i indremisjonen og har fersk jegerprøve...

 

Nop jeg gikk til politiet med det at jeg hadde løsnet skudd med ei rifle jeg ikke hadde skutt opp med og det var det de ikke var interessert i. Spiller vel ingen rolle hva og hvem du stoler på, alkohol og våpen hører ikke sammen. Samme som bil og alkohol. Klart man kan ta seg en øl men det er ikke det det er snakk om her men tett drikking fra ca 20.00 til 3-4 på natten. Stole på rusede folk er det samme som å spille russisk rulett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe. For lige at folk ikke skal tage dette feil, vil jeg lige sige at jeg ikke dømmer folk. Jeg har bare en personlig mening som jeg har lyst at uttrykke her. Jeg er født og opvokset i danmark, men boet her i norge de siste 11 år. Dette kan kanske forklare min holdning til dette.

Jeg har jaktet siden jeg fik lov at komme med fatteren som driver.

Der er noet her som kalles almindeligt vett. Jeg kan ikke se noet galt i at man under en jakt for en genstand. " 1 genstand er lik med hva som svare til 1 øl 0,33cl eller 2 cl. 40% alkohol.

Er ingen voksen mann som blir påvirket av en enkelt genstand. Jeg ser det som en hyggelig social ting at man starter en jakt med frokost og en jægermeister til at skåle for forventning om en fin jakt.

Det hele dreier sig om måtehold her. Det burde en voksen mann kunne klare. Og en genstand er ute av kroppen efter 2 timer. Så er ikke noet galt i at tage en pils til matpakken kl 12.00 heller. Da er den genstand fra frokosten ute av kroppen for længst.

Ser fint argumentet med at "folk" kan blive forarget over at alkohol og våben blandes. Men samtidig syntes jeg det er feil at "folk" får diktere noet som egentlig er helt harmløst og har været en tradition i gennem mange generationer. Er det sådan en verden vi vil leve i? gå og være på tupperne får hva "folk" tenker om os. Personligt er jeg ligeglad med hva fru norman mener om meg, så lenge jeg veit at jeg kan stå op for mine handlinger.

Men igen, og for at slutte denne av. Det dreier seg om måtehold. Alkohol kan drikkes for annet end at få en rus. Alkohol er sunt i de rette menger. Det vil sige at en pils ikke trenger at blive 30 hver gang man drikker.

Hilsen Speikey

 

Kan vel ikke kalle det måtehold når man drikket tett fra rundt kl 20 til ca 3-4 om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel ikke kalle det måtehold når man drikket tett fra rundt kl 20 til ca 3-4 om morgenen.

Nei. Det kan man selvsagt ikke. Mit inlegg var mere rettet mot de som skrev at man ikke kunne drikke alkohol overhovedet unner en jakt. For mye og for lite kan ødelægge mye.

Syntes heller ikke dette lyder retfærdigt/rigtigt. Men retfærdighet har overhovedet ikke noet at gjøre med det samfund vi lever i.

speikey

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så om å gjøre å være medlem i denne foreningen da? Høres heller ut som noe en ikke vil ha noe med å gjøre...

 

 

Nei det er sant, men det finnes selvsagt unntak i denne foreningen også. Men dette er vel mere som en føler for å se om andre godtar denne oppførselen som blir godtatt her.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Det kan man selvsagt ikke. Mit inlegg var mere rettet mot de som skrev at man ikke kunne drikke alkohol overhovedet unner en jakt. For mye og for lite kan ødelægge mye.

Syntes heller ikke dette lyder retfærdigt/rigtigt. Men retfærdighet har overhovedet ikke noet at gjøre med det samfund vi lever i.

speikey

 

Trist nok så er jeg meget enig i det siste du skrev der "retfærdighet har overhovedet ikke noet at gjøre med det samfund vi lever i." det er også det som er galt med denne foreningen. Med da nesen i sky å skylapper foran øynene så dures det her fram. Trist i grunn, at noen få skal få muligheten til å utøve makt på bakgrunn av trynefaktor.

Link to comment
Share on other sites

Mens ingen ting ble gjort med drikking og heller ikke han som ble fratatt våpnene, de er fortsatt medlemmer. I mitt hode virker dette rart.
Grunnen til at dette virker rart for deg, er fordi du tror dette er grunnen til at du ble ekskludert:
siden jeg hadde gjort den grove forbrytelsen å skyte en hjort med annen manns våpen. De var redd for at min forseelse skulle ødelegge ryktet deres.
Men den egentlige grunnen er nok heller dette:
styret som da ikke likte meg til å begynne med.
Hvem av dere som oppfører seg dårligst, spiller liten rolle. Måten du tar opp "problemet" ditt på, gir meg en misstanke om at du må ta noe av skylden for den dårlige stemningen på din egen kappe. Men egentlig betyr det ingenting. Det som betyr noe er at du nå har skilt lag med folk som ikke liker deg, og som du ikke stoler/er trygg på. Dette er positivt for både deg og dem. Gratulerer med eksklusjonen. Og lykkeønskninger for fremtidige nye klubb/venner som er enklere å komme godt overens med. :D
Link to comment
Share on other sites

Nop jeg tror ikke det er grunnen til at jeg ble ekskludert. De ekskluderte meg fordi som de selv sier en alvorlig forseelse. Men hva er da flatfyll og jakt? Eller hva med at noen blir fratatt våpnene for 5 år på grunn av trusler. Er det mindre alvorlig det da? Det er det jeg lurer på. Jeg vet hva jeg ble ekskludert for men mitt poeng er skal ikke loven være lik for alle? Eller skal den bare gjelde for et utvalgt få? Når styret ikke har baller til å ta tak i et problem bare fordi det gjelder gamle medlemmer er det riktig?

 

Jeg tar opp problemet her i full offentlighet nå får å sette lys på slike problemstillinger. Jeg gikk den rette veien og holdt kjeften min lukket til jeg fikk snakket med forman men hjalp det? Nei... Betyr det da at jeg skal holde kjeften min for å spare klubbens renome? Nop! Når klubbens ledere ikke har baller nok til å ta tak i problemet så er vel raskeste måten å sette lys på det og dermed starte diskusjon rundt temaet. Kanskje noen våkner nå? Jeg håper i alle fall det. Joda det er jo noe i det du sier at det er bra man kommer seg vekk, men det finnes mange skikkelige folk i den klubben også, problemet er at ingen snakker opp for man kan ende som ekskludert. Kanskje det er den virkelige grunnen? hva vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er tydeligvis en JFF, rett måte er da å kontakte fylkeslaget om du ønsker å gjøre noe. Å "ta det opp" her inne kommer du ingen vei med.

 

Det vet jeg også, men syntes det er viktig å sette fokus på det å kanskje få andre sine synspunkt på det. kan jeg ikke det da?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke "ta" våpenprodusenten i samme slengen? Rull inn geipen, sett deg ned og vær ærlig med deg selv. Hva har jeg gjort, og hvordan er jeg iblandt andre mennesker på f eks skytebanen? Hva gikk galt siden "de" ikke likte meg fra starten av? Forsøk å finn svarene og prøv å gjøre noe med det...åsså melder du deg inn i ett annet lag/ klubb etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det som en hyggelig social ting at man starter en jakt med frokost og en jægermeister til at skåle for forventning om en fin jakt.

Det hele dreier sig om måtehold her. Det burde en voksen mann kunne klare.

 

He he. Hadde jeg ikke vert så glad i Norge, hadde jeg gjort danske av meg for lengst!

 

Mer laydback folkeslag skal man lete lenge etter.

Vi var på jakt der nede for ett tiår eller to siden, når jeg akkurat hadde fylt 20. Det ble veldig sent i baren kvelden før, noe som mora til kompisen vår bemerket under frokosten, før vi skulle på jakt. Nå får vi vel en skjennepreken tenkte jeg, bakrus og snart jakt osv osv. Men nei, ho hentet en rekke snapsflasker som vi måtte smake litt av (egenproduserte krydderblandinger), da ble vi friske igjen mente mor i huset...

Jeg "jaktet" med tom hagle på eget initiativ, frem til lunch, bare så det er sagt...

 

Paradokset er at om man ser en full mann i danmark, er det overveiende sannsynlig at han er norsk, fordrevet av moralisme og pekefingermentalitet...

Link to comment
Share on other sites

Takker for complimentet :)

Men det er jo sådan det er. Jeg skønner ikke all den enten eller. I DK ser man på en pils som en brus for voksne. Hvis man lige tenker over det en gang, så ser man nok at den der med at en må blive 30 ikke holder mål. Hvem kunne finde på at sette seg ned og drikke et helt brett med solo ??

Vil side stille dette med en bil fks. Fordi man eier en bil som kan kjøre 200 kmt. trenger man jo ikke gjøre det. Man kan jo velge at kjøre i 80 kmt. som er en fart som kanske passer bedre inn på den strekning man kjøre på. Og at det ikke er lov at kjøre bil i norge efter man har drukket alkohol er jo bare tull. Grensen er 0,2 og ikke 0,0. Så du kan roligt drikke en pils og kjøre bil efterpå. Hvis du lige husker at en pils er 4,5% og 0,33 cl. Og efter 1,5 time kan du såmenn drikke en til hvis du har lyst. Går ut ifra at regler er lavet for at fortælle os hva som er lov. Og når promille grensen er 0,2, så er det vel den som gjelder. Alt annen er en personlig holdning, som folk gerne kan leve efter, men de trenger ikke at preike den for andre.

Speikey

Link to comment
Share on other sites

etter å ha lest tråden så er jeg ennå mer overbevist om at alkohol og jakt/våpenbruk ikke hører sammen hverken samme dag,eller dagen derpå før man er edru 100%. samtidig så lurer jeg på hvorfor/grunnen til at trådstarteren selv jakta med børse som han ikke hadde oppskyting med?,var han helt edru selv? eller kunne han ikke regelverket noe som man er ansvarlig å sette deg inn i selv som jeger.

helt ærlig så høres dette jaktlaget ikke bra ut uansett...men dei har vel ikke oppført seg mindre lovlydig enn trådstarteren....

jakt/skyting skal utøves edruelig står det.

man kan ikke unnskylde eget lovbrudd med å henvise til at andre har gjort noe ulovelig/værre enn en selv.

for mitt vedkommende så mener jeg at trådstarter bør passe på å følge regelverket selv ang våpen og oppskyting.jaktlaget må forandre alkoholvanene sine og ikke" jakte i bakrus" i følge trådstarter sin vurdering av jaktlaget så burde trådstarter valgt å melde seg ut selv tidlegere p.g.a. vanene der i gården. mulig trådstarteren hadde akseptert alle disse drikke uvanene fra jaktlaget fremdeles hvis han ikke hadde blitt hivd ut.....?

Link to comment
Share on other sites

Paradokset er at om man ser en full mann i danmark, er det overveiende sannsynlig at han er norsk, fordrevet av moralisme og pekefingermentalitet...

 

Det er ikke et paradoks, det er en myte. Den danske drikkekulturen har samme helgefylla som i Norge, bare med mer "hverdags-drikking" i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ja når en dansker går på byen så drikker han såklart som alle andre folk i verden. For at få en rus. Men man er ikke på byen når man er på jakt. Da kan man faktisk godt nyte alkohol uten man trenger at blive påvirket.

Men kan skrive under på at en dansker nok har en mere avslappet forhold til alkohol end fks. normenn. Her taler jeg om gennemsnittet og ikke enkelt individer. Men bare tag tråden her. Les hvordan folk skriver om alkohol som noet dårligt. Man skal ikke drikke alkohol, fordi kanske der en som ikke klare at styre det. Skal mindretallet ødelægge det for det store flertal som har rygrad til at nyte alkohol med måtehold ? Sådan ville du aldrig høre i DK. Det er ikke alkoholen som er problemet, men personen som ikke kan klare at styre det.

speikey

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...