Jump to content

Hvilke typer kuler er ekspanderende.


KMB

Recommended Posts

Har lyst å leke litt på banen med meloner og annen frukt...

 

Hvilke type kuler ekspanderer slik at du kan "sprenge" meloner med? Fikk skyte med en type i .44 magnum som gjorde at hele melonen ble til støv. Nærmest som du skyter melon med .308 jakt kuler.

 

Går dette også med .357 eller 9mm?

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har noe imot ekspanderende amunisjon, for mange år siden da jeg var yngre lekte jeg meg, som sikkert mange andre, med å skyte med slik amunisjon på diverse mål. :lol: Jeg har imidlertid hørt at slik amunisjon til pistol og revolver ble forbudt i 2005. Jeg har da heller ikke i de senere år sett slik amunisjon solgt i våpenforetninger.

Det kan jo imidlertid hende at jeg i denne saken tar feil, og det håper jeg faktisk at jeg gjør. Det hadde imidlertid vært greit om noen med sikkerhet kunne fortelle om hvordan dette forholder seg. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften:

§ 8. Forbudt ammunisjon

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

 

d) ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Dvs til TS bruk vil han komme i konflikt med forskriften.

 

(og nei, du får nok ikke POD med på at å "sprenge meloner" går under øvelseskyting)

Link to comment
Share on other sites

(og nei, du får nok ikke POD med på at å "sprenge meloner" går under øvelseskyting)

Ehem, hva med når vi taper balonger opp på skivene da? T.d. Nybegynner krus, trening / motivasjonstrening etc.

 

All skyting mot faste mål er øvelsesskyting (Kun en form for selvanvisere / varslende mål), i hvertfall om man har aktivitet som gjør dette troverdig.

 

Å bruke denne amunisjonen til å skyte dyr med håndvåpen med virker derimot i utgangspunktet være forbudt, da bruken er regulert til kun blink (Iht. § 8 d).

Link to comment
Share on other sites

All skyting mot faste mål er øvelsesskyting (Kun en form for selvanvisere / varslende mål), i hvertfall om man har aktivitet som gjør dette troverdig.

 

Du må se på forskriftens intensjon, ikke prøve å leke troll i ord. Og intensjonen er åpenbart at de åpner for et unntak for konkurransegrener hvor hulspiss brukes pga bedre presisjon. (Ammunisjon som strengt tatt ikke er tiltenkt å ekspandere, selv om det kan komme som en bieffekt av konstruksjonen.)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å få kjøpt forskjellig ekspanderende ammo og som nevnt er det å skyte på meloner en grei måte å trene felt på! Klart hvis det dukker opp en fra POD på bana og vedkommende er i dårlig humør så kan det bli en krangel.

Men når det snakkes om intensjoner så skjønner jeg ikke helt.. 8) Vi som skyter med håndvåpen har jo allerede mange begrensning men en melon er jo bare en høygravid pappblink.. Den er allerede avlivet i innhøstingsprosessen!

Er alle krav til treningsområde tilfredsstilt er dette problemfritt. Vær oppmerksom på at baneinstruksen kan inneholde regler som forbyr sånn skyting så sjekk denne først! :D

Kos deg du!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar! Blir litt mye å svare alle så tar ein felles...

 

Nå har jeg blitt mye klokere og lært mye.

Tenker å begynne å lade selv da jeg skyter mye. Så her var det mye jeg kan prøve :D

Dumt det er utenom sessong for meloner dvs 100 - 170,- pr melon. Blir nok når sesongen nærmer seg, men det er jo andre ting å skyte på som er kjekt:-)

Gleder meg til sommeren, får lade en del kuler til då å kose meg!

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon som strengt tatt ikke er tiltenkt å ekspandere, selv om det kan komme som en bieffekt av konstruksjonen.

Unntaket gjelder for all ekspanderende ammo, også den som er konstruert for det.

 

Unntaket gjør paragrafen rimelig uvirksom, alt fra stevner til "jakt" på spylervæskekanner må falle under begrepet øvelses- og konkurranseskyting. Så hva gjenstår? Jeg kommer bare på to ting, avliving av vilt og evt de som har fått innvilget våpen til selvforsvar.

Link to comment
Share on other sites

Nå tolker du det som står, men dersom det skulle bli en sak, så er det intensjonen som gjelder. Og den tror jeg stemmer overrens med hva jeg skrev først.

Blir du etterforsket for noe, og de finner en kartong "HORNADY SELF DEFENSE SUPER MAX 2000 ANTI ZOMBIE" så tror jeg ikke "øvelsesskyting på meloner" blir spesielt høyt verdsatt.

Link to comment
Share on other sites

dersom det skulle bli en sak, så er det intensjonen som gjelder

Jeg er enig i at forarbeidene må vurderes, men å hevde at de er alt som gjelder ville bety at selve lovteksten ikke har noen funksjon. Forarbeidene kommer vel mest frem når det er tvil i lovteksten?

 

Desverre har ikke vi vanlige folk tilgang til forarbeidene, så en grad av spekulering kommer man ikke bort fra. Men om formålet var å forby kuler designet for ekspansjon er lovteksten særdeles dårlig formulert.

Link to comment
Share on other sites

Tror enkelte kanskje oppkonstruerer utenkelige situasjoner. Husker folket en stor rettssak med landets største terrorist?

Der var det faktisk snakk om ammotype...

Men politiet har nok ikke interesse av å oppkonstruere saker om melonskyting bare for å kverulere!

Ikke lag problemer før de oppstår (og hvis de oppstår er det i en alvorlig drapssak / skadeskytingssak :( ).

Link to comment
Share on other sites

dersom det skulle bli en sak, så er det intensjonen som gjelder

Jeg er enig i at forarbeidene må vurderes, men å hevde at de er alt som gjelder ville bety at selve lovteksten ikke har noen funksjon. Forarbeidene kommer vel mest frem når det er tvil i lovteksten?

 

Ja, men som du sier selv, så er lovteksten i seg selv helt meningsløs, og da må man nesten gå ut i fra at de mener noe annet enn det vi leser, med mindre du bare går ut i fra at de er helt idioter.

Og jeg syns det virker sannsynlig at forbudet mot ekspanderende håndvåpenammunisjon er vedtatt fordi ingen strengt tatt har noe behov for det her til lands, da for å hindre evt kriminelle å få lett tilgang til det. Deretter kommer åpenbare unntak for 22lr, samt unntak for konkurranseformer hvor hulspiss er brukt pga bedre presisjon. Da match ammo som ikke er designet for jakt/ekspansjon selv om den har hulspiss.

 

Man kan selvsagt ignorere dette og hevde at det er oppkonstruert og lite relevant, og det kan godt stemme, men jeg er ikke i tvil om at "feil fyr" ville kunne finne på å ta ut tiltale ved oppdagelse av typisk "home defense" ammunisjon, spesielt om det kunne kastes på en liste over flere tiltalepunkter.

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere sånne 'problemer' side opp og side ned vil i verste fall gi POD vann på mølla og totalforby..

Kanskje lurt å bruke det vi har fått utlevert mellom øra? :mrgreen:

Bruk de mulighetene vi har fått på en positiv og fornuftig måte så er dette som nevnt ikke noe problem!

Link to comment
Share on other sites

med mindre du bare går ut i fra at de er helt idioter

Du kjenner meg tydeligvis ikke så godt. Jeg har ingen problemer med å anta at forvaltningen er befolket av idioter som ikke klarte å finne en ekte jobb :mrgreen:

 

Men du har et godt poeng, lovteksten er noe meningsløs uten en forankring i forarbeidene. Men på den andre siden har jeg ikke tilgang til disse, og uten de er det ikke mange andre måter å tolke den på enn det jeg gjør. Uvitenhet er riktignok ikke noe forsvar, men samtidig kan man ikke kreve at folk kjenner til forarbeider som ikke er tilgjengelige. Eller?

 

Forøvrig er ikke paragrafen helt uten mening, den vil fremdeles gjelde som skjerpende ved misbruk.

 

 

forbudet mot ekspanderende håndvåpenammunisjon er vedtatt fordi ingen strengt tatt har noe behov for det her til lands

Det høres ut som et sannsynlig utgangspunkt, bortsett fra at det er legitime grunner for slik ammo. Hulspisser er, enten de er designet for ekspansjon eller ikke, gjerne blant de mest presise kulene, de gir mindre eksponering for bly og er absolutt nødvendige for de som jakter med typiske håndvåpenkaliber. Så et forbud er i praksis ikke gjennomførbart.

Link to comment
Share on other sites

Så et forbud er i praksis ikke gjennomførbart.

 

Et forbud trenger ikke å ha til hensikt å hindre at noe eksisterer.

 

Har du sett jaktammunisjon til salgs i typiske håndvåpenkaliber her til lands i det siste? Det stemmer jo som du sier at det f.eks fins boltrifler i .357, hvor det da nødvendigvis er helt legitimt, men jeg kan ikke huske å ha sett det.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes i hopetall, men er ikke spesielt vanlige her på berget annet enn bøylerifler i 357/44 og en og annen Marlin Camp. Men det er nok til å forhindre et totalforbud mot hulspisser. Man kunne laget regler så kun de med rifler fikk lov til å kjøpe slikt, men der har de tydeligvis skjønt at det ville blitt håpløst å håndheve.

Link to comment
Share on other sites

Så et forbud er i praksis ikke gjennomførbart.

 

Et forbud trenger ikke å ha til hensikt å hindre at noe eksisterer.

 

 

I dette tilfellet tror jeg hensikten med forbudet kun er å på papiret tilpasse seg noe EU- eller FN- regler som Norge har forpliktet seg til å følge. Det het seg noe slikt som at hullspissammo skulle være forbudt for sivile, men med mulighet for nasjonale unntak i de tilfeller man kunne påvise et legitimt behov og det ikke skapte nevneverdig risiko for samfunnet.

 

I Norge er det kun blinkskyting- øving eller konkurranse- som er lov med enhånds våpen. Hva blinken skal være laget av står ingen steder.

 

Lovteksten og unntaksregelen er laget slik at man på papiret forbyr det man har forpliktet seg til å forby, men i neste setning gir et nasjonalt unntak for alle de lovlige bruksområder enhånds våpen har i Norge. I praksis altså intet forbud overhodet, kun en småsleip måte å omgå internasjonale regler samtidig som man oppfyller dem på papiret :D

Link to comment
Share on other sites

Hva blinken skal være laget av står ingen steder

 

Selv synes jeg det er artig å skyte på andre ting enn papp noen ganger, men jeg tror jeg ville spurt skyteklubben hvis man har tanker om å gjøre det der.

 

Ofte så står det i reglementet: "Det er forbudt å skyte mot flasker, blikkbokser o.l.."

 

Ref. dette Googlesøket:

http://www.google.no/#q=regler+pistol+skytebane+flasker" target="_blank

 

Så jeg ville sjekket med pistolklubben man tilhører, før man tropper opp med ett knippe vannmeloner eller spylervæskekanner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...