Jump to content

Hvilken rase er det jeg skal ha?


fredrik

Recommended Posts

Er veldig i tenkeboksen om dagen.. Er ute i god tid riktig nok, men av erfaring er det lurt. Å hoppe inn i et hundekjøp uten at det er vel overveid og de riktige undersøkelsene gjort, er skjelden lurt. Jeg skal ha min neste hund om 1,5 år. Hehe

 

Har for tiden en boxer, og dette er jo ikke akkurat en jakthund.... Verdens mest fantastiske hund (selvfølgelig), men har funnet ut at min neste skal være mer bruks... Har brukt mye tid på å avgjøre om jeg skal ha en hund som skal bli brukt i jobben min, eller om jeg skal gå for jakthund, for en av hver er uaktuelt. Jeg har falt ned på jakthund nå i første omgang.

 

De tingene jeg er ute etter er:

-Jeg vil at den skal være brukende på harejakt, men og gjerne på revejakt. (da tenker man vel gjerne støver med en gang...)

-Jeg vil at det ikke skal være en rase som er typisk spinnvill og må ha flere mil tur hver dag.

-Det skal være en hund som i mine øyne er pen å se på. Dette kriteriet er muligens noen som vil kicke litt på, men...

-Veldig gjerne en korthåret rase... Men ser fordelene med å ha en hund med underpels etter noen kalde turer med boxeren min :P

 

Bare kom med innspill og tips, så skal jeg sette meg ned å lese litt om de rasene som blir nevnt!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut BFDB!

 

- Jager hare og rev så det gviner etter (men også rådyr og hjort da).

- Røff bikkje med som oftest god pels. Trimmes pelsen riktig er den overhodet ikke særlig langhåret.

- Såpass stor at den blir med på skiturer og det meste utenfor sesongen, men såpas liten at du ikke trenger Hiace for å kunne ha bur i bilen.

- En utspekulert fyr som like gjerne ligger med nøttene i været, og samtidig jubler når det skjer noe.

- Jeg har inntrykk av at de gjennomgående er lette å ha i hus.

- Losmål... Som det ble beskrevet i en svensk jakt-tidning "med ett skall som får en blodhund på 60 kg til att bli avensjuk"...

- Normalt grei å få inn igjen etter endt jakt.

 

Anbefales på det varmeste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er det stor fare for at de tips du får er akkurat den rasene tipserne selv sitter med :wink:

 

Jeg tror det som hadde passet deg er enten en Beagle eller en langbeint støver. Får du endel snø på vinteren hadde jeg valgt langbeint og da hadde jeg valgt en Norsk rase. Lite snø så er Beaglen et bra valg synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei,har hatt beagle selv og er gode jakthunder den er fin til alsidig jakt vis du finner en med rette jaktlinjer.den jeg hadde skjøt jeg hare,grevling,rådyr og elg for.samt hadde revloser og men fikk ikke skuddsjangse..men var det for mye snø måtte den parkeres.var det rette snøforhold ble den så sår på bryst og baller at den måtte til dyrlege..

Men måtte ta den bort pga at han var agressiv :trist: synd for savner den hunden...

 

Ikke for å reklamere men nå har jeg gått over til dunker.er veldig fornøyd med rasen jaktmaskin i skogen og møbel i hus!jager hare,rev og gaupe ++

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Synes som de overnevnte at langbeint støver høres ut som noe for deg.

Her er det en del varianter å velge i, noen er mer kjente for å jage rev enn andre.

Det er både nordiske og kontinentale raser å velge blant.

Smaken blir fort som baken mtp mål, farge, størrelse osv

 

Sjøl hadde vi lange runder mtp rase, før vi bestemte oss for å velge en norsk rase.

Etter nok en runde endte vi opp med Haldenstøver, og er veldig godt fornøyd.

Veldig bra gemytt, og trivelig å ha i hus.

 

Mer info på http://www.haldenstøverklubben.no

På linkesiden der finner du også linekr til andre raseklubber/ringer

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok valgt en støver var jeg deg. Vokst opp med Finskstøvere, flotte bikkjer å ha i huset. Stille og rolige, ikke veldig mye styr. Har sjøl Beagle, det er en artig kar med mye personlighet, en god del mer styr og mas med den inne. Ser ingen grunn til å velge kortbeina hvis du ikke skal jakte rådyr. Jeg bruker min til rådyr og rev, jager godt på rev, ikke all verdens god på rådyr. Jakta hare med Beagle tidligere, men jeg synes at det gikk for smått. Den jeg har nå har ikke fått lov til å jage hare, er bortskjemt med langbeina bikkjer på harejakt så jeg gidder ikke jage hare med kortbeina lengre. Sparer heller de få harene som er til de som har reine harebikkjer. Synes forøverig som deg at det er viktig å like utseendet på bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt forskjellig hva folk mener er en pen hund..Personlig så tror jeg du har beskrevet en nett liten tispe av Shillerstøver,evt Luzern!Det har jeg og lyst på selv..pga størrelse,pene,og har dårlig erfaring med Basset,Beagle og Dunker..Finsk,Hamilton,Halden er for digre synes jeg,men smak og behag..

Link to comment
Share on other sites

Tja.. har nå selv ei Beagletispe. Prega henne på hare, og det er nok det hu liker best. Men dumper hu på fersk rev eller rådyr, er hu ikke vond å be. Hun blir 3 år i mars, og jaktlysta er topp..kanskje litt i meste laget. Hu pleier å returnere etter 2-3 timer i los, men noen ganger blir det lenge,sikkert forholdene som gjør det... men 10 1/2 times harelos blir litt lenge :lol: .Mangler bare en 1.pr SP, så er jaktchampionatet i boks. Er ingen spes raseentusiast, men er svak for Haldenstøvern..om jeg skulle ha langbeint. Har også hatt gleden av å være med gode Dunkere i aksjon. Rasevalg er vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Joda, ikke noe i veie med beagler. Har to selv, og driver oppdrett..

 

MEN må du ikke ha en småhund, så velg heller dunker. De er enda greiere enn beagler å ha med å gjøre, og jager hare og rev enda bedre. OG de er enda mere homogene jakthunder enn beagle. Og minst like vakre!

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt må du kjøpe finne! :mrgreen:

 

Neida, skal ikke fremstå som en raseidiot. Men ville ut fra dine preferanser valgt støver. Ti ganger artigere med en harelos med langbeint hund, da er det skikkelig action. Finskstøveren er ikke uten grunn mest utbredt og hevder seg best på prøver, og i mine øyne den desidert vakreste. Men dette er selvsagt individuelt. Det er et fantastisk miljø rundt rasen, noe som er 70% av grunnen til at jeg valgte nettopp finne.

 

Mange nevner de norske rasene, noe som er veldig bra. Det er artig at de lever og det gode, gamle norske har jo sin egen sjarm. Halden er på vei opp igjen, og det er så stor pågang at om du skulle være heldig å få tak i en haldenvalp hadde sikkert det vært knallgøy. Oppdretterne brenner virkelig for rasen og gjør en kjempejobb. Under høstens NM var det en haldenstøver ved navn NJCH Lise som tok andreplassen (riktignok halvt finne, men registrert halden).

 

Velg langbeint, utover det er det nok så store variasjoner innenfor de forskjellige linjene at rase har lite å si. Gå for det du selv ønsker :) Lykke til med hundekjøp!

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar! :D

 

Regnet med dette var noe som ville engasjere.. Og jeg tenkte og tanken at de som har finne, ja de anbefaler finne, og de som har beagle, anbefaler det. Men jeg var ute etter litt generelle tips om raser, pros/cons. Og etter mye lesing på diverse sider og noen bøker jeg hadde her hjemme, så må jeg si det står litt mellom Dunker og Støver. Akkurat hvilken støver er jeg noe mer usikker på, kanskje hamilton? Syns i allefall hamilton er veldig pen å se på :)

 

Problemet med dunker er jo at det ikke finnes valper. Hadde vært gøy å besøkt en oppdretter med valper og snakket med dem..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke harehund selv. Har jaktet med enkelte. Men jeg har hatt en god del på saue-dressur (el-halsbånd). Bor selv i byggefelt, og må derfor ta hensyn til både store og små naboer.

Med dette som bakgrunn vil jeg si at det er en rase som virkelig har skilt seg ut positivt. Finsk støver.

Men dette kan jo ha med min geografiske tilknytning å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Siden du er i tenkeboksen så kan du jo fortsatt vurdere hvilken type jakt med hund du vil prioritere..

Innenfor småvilt er det iallefall rovvilt, fugl og hare. Tror en gjør best i å spesialisere type jakt fra start, ellers ved en multi-hund blir jakta veldig rotete og med lite resultat .

Det er og har vært noen dårlige år for fuglen, så jeg tenker ofte på at jakt på små-rovvilt ville gi plenty av rekreasjon, og ha en vilt pleie effekt.

Gaupejakt med hund er også veldig interessant, og en har både Norge og Sverige å jakte/trene i.

 

Fant en flott side med inspirasjon og fine bikkjer:

gaupa%20furnes%202010%20hundene.JPG

 

Som en ser er det ulike rase, men sikkert godt preget på rovvilt. Noe å tenke på...

 

http://www.rovviltgutta.com/

Link to comment
Share on other sites

Som balter sier :)

Jeg solgte nettopp den irske setteren min..nettopp pga at det ikke er fugl å jakte på her i området. 1 uke i finnmark er ikke nok for min del. I og med at jeg jakter mye rev, gaupe og elg, pluss mink etc, er på fisketurer på sommeren så har jeg nå kjøpt meg en østsibirsk laika. Satser på at det blir bra, skal se hvordan den lille tassen reagerer på gaupelukta snart ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei og hopp alle, og takk for mange gode svar!!

 

Jeg er fremdeles VELDIG i tenke-boksen, og det ble bare vanskeligere etter et par turer på skogsfugljakt med hund. Vi hadde en setter med oss, og dette med fugljakt med hund var nytt for meg. Må innrømme det frister veldig det og! Det jeg frykter med harehund er at jakta kan bli litt vel passiv etter min smak.

 

Slik som tingens tilstand er pr. nå, så står jeg mellom Hygenhund til hare, og Pointer til fugl. Utrolig vanskelig for å bestemme meg! Der jeg jakter mest (i Lofoten) er det veldig mye hare, og det har det alltid vært. Er noen ryper og, men skogsfugl eksisterer ikke. Det taler med andre ord litt for harehund..

 

Nei, må bare finne ett eller annet som tipper meg i en retning her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt ei Hamiltontispe.Fine å ha i hus, jager rev og hare så det koster etter og langt penere hunder enn flere av de andre støverrasene. Liker ikke det "her står jeg med halen mellom beina" -uttrykket til Finskestøverne. Hamiltonstøveren fremstår som en stoltere hund!Og som mange andre har skrevet her...ingenting slår en harelos med en langbeint støver!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...