Jump to content

Nikon Monarch 8x42 Håndkikket


Conibear

Recommended Posts

Jeg har brukt den kikkerten i noen år nå. Har brukt den mye på hjortejakt på vestlandet.

Funker bra i dårlig vær og dårlig lys. :)

 

Du kan helt sikkert finne kikkerter som er en del bedre, men da er nok prisen helt annen.

 

Jeg mener du får mye kikkert til en hyggelig pris. Nikon er vel ikke akkurat kjent for dårlig optikk i sine kameraer, og jeg tror ikke det er noe dårligere i hverken håndkikkert eller kikkertsikte.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en 10x42, og er fornøyd.

Kan se at den er en tanke grå i motlys, også er fokusen meget følsom. Er ikke i klasse med Swarowski EL10x32 selvfølgelig, men så sitter du igjen med snaue 15 000,- i lommen også når du reiser hjem. :wink:

Den er lettere en Swaroen, og gummiert og fin.

Skal titte i den i noen timer nå, på Hardangervidda, så får vi se hva jeg synes etterpå da.

8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn i 10x42. Er meget fornøyd med optikken. Bruker den mest på seljakt. Ligger å dunker nede i blodvannet i båten. Det har den gjort i snart 2 år og ser ikke til å ta skade av det. Er bare å ta den opp og tørke av linsene :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik på fjerde eller femte året og er veldig fornøyd.

Den har tålt mye juling, og etter prisen synes jeg optikken er super! Den er skarp, fargegjengivelsen er bra og den fungerer OK i skumring.

Jeg kjøpte en maken i 10x56 for et par måneder siden, men 8x42'en er favoritten.

Jeg synes den er lett og fin å bære med seg, så er den brukervennlig, god og holde og lett og justere/betjene.

Anbefales!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 8x42 i begynnelsen av juli fra USA. Har hatt en Swaro før, som forsvant på mystisk vis.

I forhold til Swaroen er denne litt mere uklar i kantene og ikke så bra i motlys. Men den er meget bra ift prisen. Kvaliteten er mer enn god nok for meg, spesielt når jeg sparer 15.000 lapper.

 

Om en legger på litt til så ville jeg vurdert Meopta som en sterk kandidat. Da merker en ikke forskjell til Swaro og Ziess ( i hvertfall ikke mine øyne) og sparer en god slump penger:D

Link to comment
Share on other sites

Dette var grensen på hva jeg kan pine meg igjennom. Har gått med tanker om kikkert innkjøp i lengre tider. Utsatt det hele tiden.

Og nå gir jeg etter for det kollektive skrytet av denne Monarchen i 8x42. Bestiller meg en nå med engang.

Takk til alle dem som har skrytt den opp i skyene og som da har "lurt" meg til å bestille den nå. :lol:

 

Nok engang tusen takk.. :D

Link to comment
Share on other sites

Dette var grensen på hva jeg kan pine meg igjennom. Har gått med tanker om kikkert innkjøp i lengre tider. Utsatt det hele tiden.

Og nå gir jeg etter for det kollektive skrytet av denne Monarchen i 8x42. Bestiller meg en nå med engang.

Takk til alle dem som har skrytt den opp i skyene og som da har "lurt" meg til å bestille den nå. :lol:

 

Nok engang tusen takk.. :D

 

Slenger meg på med samme overbevisning som federal79, virker som om gapet mellom denne kikkerten og en swarovski/zeiss ikke er så stort at det kan forsvare 12-13 store lapper mer.

Er ikke noen her som enda har kunnet si noen om denne kikkerten i sammenligning swarovski i summrings lys, men den skulle sikkert holde for den vanlige hvite mann i skogen :D

Men dette virker jo til å være en fantastisk god kikkert til denne prisen.

Hva norske ornitoliger også langt på vei mener ifølge deres side: http://www.naturogfritid.no/

 

Takker jeg også til de som har bidratt til info på denne Monarch'en

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt å skaffe meg en Nikon Monarch, men er i tvil om jeg skal velge 8x42 eller 10x42. Kikkerten blir en allroundkikkert som også skal brukes til sel- og toppjakt. Det er til de to jakttypene jeg lurer på om 10x hadde lønnet seg. Fordelen med 8x slik jeg ser det er vekt, størrelse og til kjappe overblikk i skog/fjell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt å skaffe meg en Nikon Monarch, men er i tvil om jeg skal velge 8x42 eller 10x42. Kikkerten blir en allroundkikkert som også skal brukes til sel- og toppjakt. Det er til de to jakttypene jeg lurer på om 10x hadde lønnet seg. Fordelen med 8x slik jeg ser det er vekt, størrelse og til kjappe overblikk i skog/fjell.

 

Tror at skal du bruke kikkerten til postering og sittende i ro er nok 10x den beste, om du bruker den stående over lenger tid og du er aktiv så blir det ikke like godt å holde 10x i ro.

Som en allround kikkert ville ivertfall jeg valgt 8x42 :D

Link to comment
Share on other sites

Har også erfaring med Monarch serien. Har nå brukt en 8,5x56 Dream Season i underkant av et år - vært med på beverjakt og bukkepost. Kjempefornøyd. Skarp og fin, og god i skumring. Har også testa den opp mot Fujinon 7x50, Swarovski 8x30WBGA og EL 8,5x42. EL slår den på det meste, men sammenliknet med Fujinon 7x50 og Swarovski 8x30`n ligger den ganske likt i løypa. Kjempekikkert. :D

 

Har også under årets bukkejakt greid å miste Monarch`n i fjell fra 1 meters høyde :oops::oops::oops:

Heldigvis tålte den det (flaks):D

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange er fornøgd med denne kikkerten,men det ein skal vera klare over er at på slike "rimelige" kikkertar så kan kvalitetskontrollen og produksjonen vera meir ujamn enn på dyrare. Hadde sjølv ein slik Nikon Monarch 10x42 på prøve for nokre få år sidan og den fekk eg fort hovudverk av å bruka for å sei det mildt. Forhandlaren sjølv måtte medgi at det eksemplaret slett ikkje var bra.

Difor er det ein fordel å sjå i eksemplaret på forhånd før ein kjøper det.

Link to comment
Share on other sites

Javisst det finns nok,men eg vel å tru at kvalitetskontrollen og avviket i produksjonen er mindre for Zeiss til 15 tusen enn i ein Monarch til kanskje 1/5 av prisen.Viss folk finn gode eksemplar av rimelige kikkertar og er fornøgd med det ,så slå til!

Link to comment
Share on other sites

Da har også jeg bestilt en Monarch 8x42, ser veldig frem til postman pat kommer å leverer den.

En dag når noen skal byttet ut sin zeiss eller swarovski med disse nye modellene med avstandsmåler og vil selge meg den gamle de har for en grei pris så blir det kansje swarovski/zeiss på meg også :D

I mellomtiden skal Monarch'en være mitt gode selskap :D

Link to comment
Share on other sites

Har den også i 8*42. Er meget godt fornøgd med denne kikkerten. Men blei mest overraska over kor lyssterk den var i skumring. Har også en nikon action i 7*50. Liker faktisk førstnevnte best pågrunn av det store synsfeltet (6,3 grader). Men sjølvsagt kan den ikkje sammenlignast med swar og zeiss. Den store forskjellen merker du her ved kikring på lengre hold i grå aktig lys...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått min Monarch i hus nå og jeg må si, det er bare til å ta av seg hatten for denne kikkerten...den er helt fantastisk og til den prisen!!!

Tar man i betraktning optikk, størrelse, gummiarmet osv osv så tror jeg ikke man får noe bedre kikkert under 10,000 og denne koster 2900.

Går ikke ann å gi denne kikkerten til den prisen nok ros!

Har du behov for kikkert uten å legge ut 15000, kjøp den og du vil ikke bli skuffet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen som har erfaring med denne som er kamuflasjefarget:

nikon7524newcamo.jpg

 

Har tenkt å bestille en slik, men er det noen som har tatt i en slik? Er det samme gummibelegg som er på den sorte f.eks?

 

Noen som vet om noen som selger denne i Norge?

 

Skal bestille i 8x42 tenkte jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sort Monarch i 8,5 x 56, og er meget fornøyd med min kikkert veldig mye kikkert for pengene. Skal du hovedsaklig bruke den som skumrings kikkert hadde jeg valgt en 8,5 x 56. Tror den er hakket bedre i dårlige lys forhold. Klart den er litt større og tyngre en den 42 kikkerten. Men som all round og tur kikkert er vel den 42 mm lettere å bære.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...