Jump to content

Spm. rundt mitt 308 sub lading.


Pistolmannen

Recommended Posts

Jeg har prøvd meg fram litt forsiktig med 308win subsonic lading. Etter å ha lest side opp og side ned har jeg kommet fram til at jeg ville bruke en SP kule da jeg ikke har særlig tro på å sette kuler bak fram til jakt. Av det jeg har lest så har mange "slitt" litt med å få riktig klebing\tettning mellom kammer og hysle, derfor tenkte jeg som så at det måtte være en fordel med krymperille på kulen jeg ville bruke slik at hylsetrykket ville bli såpass at hylsen klebet i kammeret. Deretter var det kulevekt som jeg ønsket så høy som mulig da jeg tror en tyngere kule dreper bedre enn lett kule i så lav hastighet.

Det tredje jeg ønsket var å bruke en forholdsvis butt kule da den "i mitt hode" vil gjøre mer skade på vei inn i vilt enn noen spiss kule vil gjøre.

Så valget falt på noen kuler jeg fant på hylla i ladebua som ikke har blitt brukt til noe annet enn kannesprenging i 300wm. Kula som er en S&B 180gr SP. Det som overrasket meg med denne var den korte annlegsflaten "la oss kalle det det!" Den var 2mm kortere enn 168grs Nosler comp.

Derfor tenkte jeg at den måtte være genial siden mitt våpen med 1-10 snurr ifølge de som kan dette ikke er så glad i tunge kuler. Men kulevekta i seg selv er vel ikke avgjørende for stabilitering men at lange anlegsflater som normalt blir lengre ved tyngere kuler, derfor tror jeg at en tung kule med kort anlegsflate vil oppføre seg som en la oss si 150grs normal kule. Er jeg helt på sporet her nå eller?

Det ble ladet opp testkuler i følgende oppskrifter.

 

Hylse: S&B( da de er mykere å ikke blir brukt til annet her i huset)

Hette: 215

Kule : 180grs S&B SP

Trim: 51mm

COL: 71mm

Krutt: 310 vit. Startet på 8grs så 8,5grs og 9grs.

 

Det ble skutt på 70m og alle kulene kom ut av løpet :smile: så det var jo en start :lol:

Det som overasket meg var pressisjonen. Det tre ladningene gikk ca 1,5cm høyere pr halve grain krutt. samling ca 40-50mm noe jeg mener er akseptabelt. alle var etter mitt øre under lydens hastighet ( har ikke chronograf) kunne bare høre et svakt piskeslag. kun runde hull i skiva.

Spørsmålet mitt blir som følger. Er jeg inne på noe eller er det kun nybegynerflaks? Er Det en fornuftig kule å eksprimentere vidre med? Er veldig åpen for innspill da dette var morsomt å skal forskes vidre på.

Det eneste jeg stusset på etter skyting var at hettene var kommet ca 0,5mm ut av hylsebunnen på samtlige hylser ingen tegn til feil untatt dette.

 

MVH

Trond

Link to comment
Share on other sites

Men kulevekta i seg selv er vel ikke avgjørende for stabilitering men at lange anlegsflater som normalt blir lengre ved tyngere kuler

Neeeei, ikke helt. Det er primært forholdet lengde/diameter som avgjør stabilitet, sekundært form (lang spiss kule er mindre stabil enn en sylinder, dette fordi deler av kula har et større lengde/diameter-forhold). Så korte, butte kuler vil være de mest stabile.

 

Det eneste jeg stusset på etter skyting var at hettene var kommet ca 0,5mm ut av hylsebunnen på samtlige hylser ingen tegn til feil untatt dette.

Helt normalt, det tyder på at kammerklebingen er større enn rekylkraften. Ved avfyring vil hylsa slåes helt frem i kammeret, når hetta går av vil den rygge ut til den stopper mot støtbunn før du har full tenning i patronen. Med svake ladninger kan man derfor oppleve at hetta stikker ut, dette er ikke farlig. Det kan dog tyde på at du presser hylsene litt mer enn nødvendig...

 

Ellers virker det som om du gjør ting riktig.

Link to comment
Share on other sites

Er jeg inne på noe eller er det kun nybegynerflaks?

 

Så vidt jeg skjønner av det du skriver har du gjort godt håndtverk, slettes ikke nybegynnerflaks nei.

 

Fortsett som du har begynt. Artig med sub når en får det til....

 

 

Selvom man har ladet tusenhvis av skudd til en rekke kalibere opp igjenom så er jeg en nybegyner på dette med subsonic ladninger. Er jo meget artig å gjøre noe nytt å samtidig ha hellet med seg.

Håper dere med erfaring på feltet fortsatt kan gi noen tips & tricks.

Sitter for øverig i ladebua å lader morgendagens patroner. skal minske enda mer på krutt for å se om det blir endreinger på lyden. har ladet 8grs og 7,7grs og 7,5. Så får jeg skrive rapport da disse har blitt sendt avgårde.

Får bare så indelig håpe at de blir sendt og ikke sittende fast i min 42cm lange Sauer pipe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har akuratt kommet hjem etter å ha prøvd 3 nye ladniger.

Samme kule og samme hylse men ladet noen med 8grs (som i går, kun som referanse) noen med 7,7grs og noen med 7,5grs.

Er fortsatt ingen problemer med at kula kantrer å presisjonen er absolutt akseptabel for mitt bruk. ca 40mm med sykt dårlig skytestilling samtidig som jeg skjelver som et aspeløv da det er under 10- her. Har vel kommet fram til at ladning rundt 8grs er der jeg vil ligge. skal bli spennende å prøve samme ladning når kvikksølvet har kommet seg på den rette siden av 0 på gradestokken. Noen som har noen formening om hvor mye 20*c har å si på kammertrykket?

Skal for morroskyld lade noen runder med mer krutt enn jeg hadde første dagen for å finne hvor i landet jeg ligger i forhold til overlydsladninga.

Men desverre må prosjektet ligge noen dager da jeg er tom for kuler( Har selvfølgelig bestilt mer).

Prøvde samtidig med 8grs ladningen å skyte inn i endeveden på en avkappet lyktestolpe den gikk ca 16cm inn i veden. kan også abefalles til kløyving av ved da den lille stokken gikk i to deler.

Skal holde tråden oppdatert etterhvert som eksprimenteringen fortsetter.

Link to comment
Share on other sites

Angående tennhetter som bakker ut ved slappe ladninger:

I et gammelt GuN Digest(1956?) ble dette fenomenet omtalt i forbindelse med reduserte ladninger til rifler, og det ble påpekt at hylsene kan få skulderen mer og mer satt tilbake av tennhettas "smekk" for hver omladning.

Skulle visstnok kunne føre til hylseavrivning om man skulle komme til å lade normalhastighetsladninger i samme hylser på et senere tidspunkt. Om det er et problem i praksis skal jeg ikke si noe om, men det kan være en ide å følge med, og ikke blande hylser.

Link to comment
Share on other sites

Her i huset blander vi ALDRI hylser. alle mine hylser har egen navn å det blir holdt en følelsesladet sermoni når en lott skal møte sin skaper etter sprekk etc.

 

Men fikk en veldig kjedelig telefon fra Winge tidligere i kveld. de klarer ikke skaffe S&B 180grs SP :(:( Ble informert om at importør var tomme.

Har vist vært vanskelig å få tak i en stund.

 

Er det noen her ute på det geniale forumet som skal innom en våpenbutikk i vårt langstrakte land som gidder å sjekke om de skulle ha en pakke stående, eller om noen her inne har noe ståenede på hylle å samler støv vil jeg svært gjerne kjøpe.

 

Mvh.

Trond

Link to comment
Share on other sites

Angående tennhetter som bakker ut ved slappe ladninger:

I et gammelt GuN Digest(1956?) ble dette fenomenet omtalt i forbindelse med reduserte ladninger til rifler, og det ble påpekt at hylsene kan få skulderen mer og mer satt tilbake av tennhettas "smekk" for hver omladning.

Skulle visstnok kunne føre til hylseavrivning om man skulle komme til å lade normalhastighetsladninger i samme hylser på et senere tidspunkt. Om det er et problem i praksis skal jeg ikke si noe om, men det kan være en ide å følge med, og ikke blande hylser.

 

Dette stemmer, jeg har verifisert det med eksperimenter og målinger. Hylsa får skuldra satt litt tilbake av at tennhetta skyver den framover i kammeret. Dette skje også med normalladninger, men da er kammertrykket høyt nok til at hylsa utvider seg igjen for hvert skudd. Dermed får man aldri farlig stort headspace ved normalladninger. Med sub kan kammertrykket være for lavt til å utvide hylsa, ved gjentatte subladninger vil dermed skuldra settes litt mer tilbake for hvert skudd og man får etter hvert så stort headspace at det kan være farlig å lade samme hylse opp til normalt trykk. I tillegg kan man få problemer med gasslekkasje bakover forbi hylsa ved subskyting, hvis hylsa er blitt for liten for kammeret og trykket er for lavt til at hylsa vil utvide seg og tette mot kammeret.

 

Min løsning på problemet, da jeg syslet med sub 308, var å ha dedikerte subhylser som først var skutt med normalladning i samme våpen. Så boret jeg opp tennkanalen i hylsene til større diameter, dette gjør at ikke tennhetta dytter hylsa så hardt framover i kammeret. Videre så helpresset jeg aldri disse hylsene, kun halspressing for å beholde gasstetting mellom hylse og kammer. Dette fikk slutt på soting av hylser og gassblåst bakover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme teknikk.

Engangsskutte hylser, kun halspressing.

Har borret opp tennkanalen til 3mm, kan muligens borre opp til 3,5mm også.

Har ikke problemer med soting eller hylsekrymp.

 

Subhylsene er fargekodet med blå ring i utdragersporet.

Samme som fabrikk sub ammo :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme teknikk.

Engangsskutte hylser, kun halspressing.

Har borret opp tennkanalen til 3mm, kan muligens borre opp til 3,5mm også.

Har ikke problemer med soting eller hylsekrymp.

 

Subhylsene er fargekodet med blå ring i utdragersporet.

Samme som fabrikk sub ammo

Hmmm - jeg bruker faktisk også blå farge på subhylsene - skyter de mange ganger, ingen problemer foreløpig, men kun halspressing ja.

Lapua hylser, og en ekstra liten bushing, for å få solid grep om kula + dyp setting.

Jeg bruker magnumhetter, 10.5grs N310, og 200grs Lapua Mega nå. men har prøvd en god del forskjellig. Denne ladningen gir 305-310m/s. Føler jeg må så lavt, minst, for å få ned lyden. Burde eller vært på 280, men fikk mer ES da, og vil ha litt margin fra å sette fast ei kule. Presisjonen er sådær, 30-40mm på 100m med 5 skudd, men det er jo .22LR ballistikk her så det er kanskje ikke så ille.

Hva er fordelen med å bore opp tennkanalen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Angående tennhetter som bakker ut ved slappe ladninger:

I et gammelt GuN Digest(1956?) ble dette fenomenet omtalt i forbindelse med reduserte ladninger til rifler, og det ble påpekt at hylsene kan få skulderen mer og mer satt tilbake av tennhettas "smekk" for hver omladning.

Skulle visstnok kunne føre til hylseavrivning om man skulle komme til å lade normalhastighetsladninger i samme hylser på et senere tidspunkt. Om det er et problem i praksis skal jeg ikke si noe om, men det kan være en ide å følge med, og ikke blande hylser.

Dette kan i værstefall skje om man lader reduserte ladninger (Feks rekrutt ammo) og presser skuldra tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at mange har kommet fram til det samme, så også jeg :smile:

 

Jeg bruker Normahylser som er skutt i fullfart i egen børse. Borrer opp hettehullet til 3 mm og bruker gradfjernerverktøy på innsiden av hylsa. Hvor mye dette har å si skal jeg ikke si sikkert, men man får nok en bedre "tennflamme" med modifiserte hylser. Jeg hadde noen "rare" skudd før jeg moddet hylsene. Tror dette berodde på at kruttet lå samlet i framkant av hylsa med dårlig tenning. Har ikke hatt problemer etter modding av hylsene.

 

Jeg necer alle hylsene og har ikke hatt problemer med at tennhettene kommer ut, men de får et litt dyper hull etter slagstiften. Dette gjør at de er lett og skille fra andre hylser, men har som andre merket dem med blå tusj :wink: Er nøye på at disse ikke forvirrer seg inn blandt andre hylser. Tror ikke de ville hatt det gått med en fullfartladning :smile:

 

Når det gjelder kuler så har jeg testet en ca. 20 kuletyper. Alle kuler er skutt i 8 eller flere gås!!!

 

Fikk veldig jevne hastigheter med Lapua 123gr Fmj (satt rett vei). Dette er den kula jeg har prøvd som ga jevnest hastighet, men den går rett gjennom gåsa uten særlig effekt. De flyr ofte 2-300 meter. Skjøt flere gås hvor jeg så kula gå gjennom, men gåsa fortsatte å beite i ca. 20 sekund for å tippe på rygg å paddle med pedalene :shock:

 

Siden 123gr Fmj var så jevn prøvde jeg Sierra 125gr Prohunter SP. Denne var ikke like jevn og hadde ikke bedre effekt på gåsa.

 

Samme erfaring med FMJ'er opp til 200gr. Fra 190gr fikk jeg problemer med stabilisering i mitt S&L løp med 1:10 twist.

 

Lapua 200gr subsonic kule gikk bra i 9 av 10 tilfeller, men jeg kunne høre at noen veltet om jeg skjøt på skrå opp i lufta. Denne veltet i gåsa og laget kraftig mos av kjøttet i mange tillfeller. Denne er nok veldig på kanten ustabil i mitt løp.

 

Så prøvde jeg og snu boat tail kuler :lol: hadde jeg ikke gjort dette så ville nok min sub erfaring vært slutt med tanke på jakt. Dette har gitt bedre presisjon og jevnere hastighet samt at fyllingsgrad vs hylsevolum blir meget bedre. Kula fyller nå mye volum i hylsa. Dette gjør sub ladningene mere sikker, men best av alt effekten er i en helt annen klasse. Gåsa klapper rett ned eller tuller fint over på rygg.

 

Har endt opp med kuler i 150gr draget satt så dypt at det bare er boat tailen + en liten mm som stikker opp av hylsa.

 

Kom over noen hundre kuler med 147gr Winhester FMJ BT. Disse gikk meget fint i børsa. Når jeg slapp opp for disse, så prøvde jeg 147gr S&B BT FMJ og disse er det jeg har skutt mest. Samler jevnt på 20mm@70meter. Skjøt en skadet rev med denne ladningen og den gikk rett ned i smellen med gjennomskyting på 100meter :shock: Vet ikke om dene comboen er lovlig på rev, men denne var skadet.

 

Når det gjelder laddetata så er vel subladning noe av det mest induviduelle man kan ladde. Anbefaler og begynne litt over lydhastighet og ladde seg ned til underlydshastighet, men jeg har ofte hatt rare samlinger om jeg ligger for nær lydhastighet. Har lest at dette kalles "transonic" område eller så. Dette kan gi rare utslag på kula.

 

Prøv laddninger med BT kuler snudd på hodet, Trykt og bra, men kan gi litt kluss med mating i noen børser.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

I Nøden spiser fanden fluer heter det så jeg har trålt butikkhyllene i østfolt etter ei ny kule som kan fylle tomrommet etter 180grs S&B som er håpløs å få tak i. Valget falt på 180grs Hornady interlock RN. Om man legger godvilja til så kan den minne mye om den gamle kula. Har ladet opp en liten prøveserie som skal testes i dag.

Har noen av dere som borrer opp tennkanalen noen sammenlignings grunnlag med samme ladning kule og borret og ikke borret tennkanal? Har lest en del yankee tråder om akkuratt det med å borre opp kanalen. Sluttingen jeg har kommet fram til er at om man ikke bruker magnum hetter så skal man borre men med magnum hetter er det liten vits. Har ikke utvidet noen av mine ennå men det virker jo logisk at man får raskere tenning med større åpning.

Link to comment
Share on other sites

Jég har brukt en 3mm fres med 3 skjær og konisk spiss. Da er hullet fortsatt midt i. En gammal 308 die montert opp-ned som hylseholder. Klemmer hylsa lett nedi så står den helt stille under borring med søyleboret. Fresen er kjøpt fra en tysk nettbutikk som bla selger gull/ sølvsmed-dingser.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg kommet meg hjem etter dagens testrunde. hadde med meg cronograf i dag så slik så det ut.

 

Hylse: S&B

Kule: Hornady 180grs Intrelock RN

Hette: Fed 215

Krutt: vitht. n 310

Col: 68,6 ( med en liten krymp i rilla)

 

Ladet noen med:

8,5grs fart 270m\s 40mm samling på 4 skudd

8,7grs fart 286m\s 30mm samling på 4 skudd

9grs fart 306m\s 40mm samling på 4 skudd

 

Farten er et snitt av alle 4 skudd med en interndifferanse på +- 5m\s. Treffpunk ca 3" lavere enn nosler comp 168grs ladet til ca 750m\s på 70m

 

Noen som har noen ide om hvor mye tempraturen vil påvirke ladning nr2? det er 7- her i dag å hva vil skje om det blir 20+?

Link to comment
Share on other sites

Kan slenge inn mine (begrensede) erfaringer siden jeg prøvde meg frem med noen ladninger i går.

 

Hylse: Norma

Hette: CCI 200

Krutt: Vit. N320, 6,7 grains.

Kule: Partizan FMJ 145 grains.

 

Setter kulene baklengs i hylsene slik at nesten bare boattailen stikker ut. Tennhullet i hylsene er boret opp til 3 mm.

 

Begynte på 9 gr krutt for å være sikker på å få kula ut av løpet og fikk hastighet rundt 400 m/s. Jobbet meg nedover til 6,7 gr. Da ligger hastigheten på 290 m/s, ±7-8 m/s. Løpslengden er 50 cm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale alle som tenker på/holder på å lade subsonic til å lese denne artikkelen her

Absolutt god lesing for de som tukler med dette, mest for å se at det er skjær i denne sjøen, Artikkelen ligner det vi leste før internett, og sublading var magi, for finner og trollmenn - ikke for oss dødelige.

Hva skal en tro på? Jeg har lest "DO NOT" andre steder på halvparten av denne karens "DO", og motsatt? Hvem skal en tro?

 

Eneste jeg vet er at her er en på egen hånd, og en bør være klar for mye rart. Et eksempel er LongRanges ladning med 200gr kule - jeg bruker 10.5gr for å få samme hastighet som han får med 7. Med 8.5gr fikk jeg 240m/s, neppe mye mer enn flaks at ikke den kula satt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et must må bl.a være magnumhetter, borre opp tennhullet, smøre kulene og KUN bruke hurtigbrennende krutt som f.eks N-310. :roll:

Nå erjeg ingen ekspert på emnet, men har ladet noen hundre sub skudd og utviklet et titalls ladninger i forskjellige kalibere, men har aldri brukt magnumhetter, kulesmøring eller boret opp noen hetter. Det siste har jeg tenkt å begynne med for se om presisjonen kan bedres fra det de ligger på (ca 25mm på 100m)

 

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Et must må bl.a være magnumhetter, borre opp tennhullet, smøre kulene og KUN bruke hurtigbrennende krutt som f.eks N-310. :roll:

Nå erjeg ingen ekspert på emnet, men har ladet noen hundre sub skudd og utviklet et titalls ladninger i forskjellige kalibere, men har aldri brukt magnumhetter, kulesmøring eller boret opp noen hetter. Det siste har jeg tenkt å begynne med for se om presisjonen kan bedres fra det de ligger på (ca 25mm på 100m)

 

Fra iPhone

 

Jeg har aldri ladet en eneste subsonic-patron men hadde tenkt å prøve.

 

Etter å ha lest litt om hva som kan skje så ble jeg litt i tvil. :wink:

Tror at det er viktig at folk er klar over at ting kan skje og at det går an å gjøre ting som minker faren.

 

At du har ladet en drøss med skudd uten at noe har skjedd er helt topp. Du er nok dyktig i det du gjør og har en god forståelse rundt emne.

 

Jeg har som sagt ingen erfaring. Derfor synes jeg det er greit at det er noen "kjøreregler" og konsekvensanalyser over hva som kan skje rundt ladning av subsoniske patroner.

Link to comment
Share on other sites

Som helt ny i lade verden, hadde jeg satt pris på mere utfyllende info, quickload? Osv mye pluss og minus her, og bilder med ferdig produkt der kula er motsatt vei er ønskelig og col, rifle :)

 

 

Har nu ladet noen 4x 3 serier med 308w

Lapua hylser

9grains vhit310

9.5

10

Med lapua FMJ 185 grains kuler (riktigvei)

Skal skytes fra en orginal tikka t3 lite med maxin demper

Sette dybde på 70.80

Har ikke fått skutt enda men kansje i romjula,

 

Noen som har sterke motsetning eller er det fyr laus?

Skal se om jeg får lånt meg crono

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å prøve meg på litt sub lading nå i romjula, det er jo nå man har tid til å bruke cronografen på den tida av døgnet det er lys ute.

Men...

Jeg har ikke helt grep på hvor jeg bør starte med de komponentene jeg har tilgjengelig akkurat nå

 

Det som står på hylla nå er:

 

Vit. N320

CCI 200

Lapua Lockbase 150 grn

Hornady FMJBT 150 grn

Nosler Custom Competition 155 grn

 

Og en hau med Normahylser fra Jaktmatch, engangsskutt i min rifle og så halspresset.

 

Utifra infor jeg har rasket sammen på nett :shock: Tenkte jeg at en start på 8 grn N320 med Lapua eller Hornady 150 grn bakfrem burde være greit og så jobbe meg nedover ilag med cronografen.

 

Men jeg ønsker litt innspill fra kammerfolket før jeg starter. Er jeg helt utpå vidda? Har dere noe erfaring med noen av disse kulene sub?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt den korteste av de kulene du har bak frem som du sier.

Var jeg deg ville jeg begynt med minimum 10gr krutt. Det er bedre at kula kommer for fort ut enn at den sitter fast.

Jeg tror ikke N310, 320 eller 330 kommer til oppfyller 30% regelen i en .308 hylse. Jeg har prøvd alle, men aldri sjekka volumet. Personlig synes jeg det høres rart ut at 5-10gr av disse kruttene skal kunne forårsake SEE, men jeg er ingen ekspert. Trodde SEE var utelukkende forbundet med langsomme krutt???

 

Av de kulen du har tilgjengelig har jeg aldri oppnådd presisjon eller jevn stabilitet i 1:12 pipe. De kommer ut enten med ræva samling, eller morsom lyd (friiiiiiiii...), og påfølgende fine sideavtrykk i papiret. 110gr rundnesa kuler blir heller ikke bra selv om de er stabil. Lapua sine subkuler blir ikke stabil. De er for tung. Det som gjennstår er 150gr rundnesa kuler :wink: .

 

Sub i .30 er nok best med 1:10 stigning eller raskere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, jeg har akkurat startet å kikke på sub landinger til .308. Jeg la ut et spørsmål på en annen streng, men prøver igjen her.

Etter å ha søkt en del på nettet så ser jeg at IMR TRAIL BOSS er kruttet som blir mest brukt, som i filmen Gitchen har lagt ut. Utfra det jeg har lest gir kruttet god hylsefylling.

 

Er det noen som vet om dette kruttet er mulig å oppdrive i Norge?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaja det måtte jo skje... Kule stuck i løpet :oops:

 

Først fremgangsmåten så litt hypoteser etterpå:

 

Hylse: Lapua

Primer: Win LR magnum (tennkanal boret opp til 3,5mm)

Krutt: Vv N-310

Kule: Mimek 175grs FN m/gascheck (Clarry Hagelund)

CoL: 61,60mm

Temp: -3 gC

 

Jeg ladet et skudd av hver med 0,5grs intervaller fra 5 til 10 grs.

Valgte og starte et sted i midten. 8grs gikk supersonic det samme gjorde 7.5grs og 7grs.

Men 6.5grs gikk subsonic (306m/sek) Vel vitende om at det kunne sette seg en kule i løpet skjøt jeg ladningene helt ned til 5grs(254m/sek) Det hadde jeg ikke gjort med mantlet kule bare så det er sagt.

 

5 grs= 254m/sek

5.5 grs= 280m/sek

6 grs= 296m/sek

6.5 grs= 306m/sek

7 grs= 333m/sek

7.5 grs= 340m/sek

8 grs= 360m/sek

8.5 grs= 369m/sek

 

Det er skutt bare et skudd av hver og det ser veldig ujevnt ut.

Jeg reiste hjem for å lade flere skudd med 6.5grs ladning for og bla. for å finne treffpunkt.

På skudd nummer tre var rekylen helt fraværende og jeg trengte ikke glane i løpet for å forstå hva som hadde skjedd.

Jeg gikk skammens marsj ned i furtebua der jeg hadde en gammel alu pussestang som jeg brukte for å banke ut kula med.

Det gikk overraskende lett. 5-6 lette dask gjorde jobben. Kula hadde vel ikke gått mere en 8-10cm.

Det behøvde ikke snurre mange ganger i tenkeboksen før mulige feilfaktorer ble fastslått.

 

 

1.Avklimatisering

 

Skuddene jeg skjøt før på dagen kom fra romtemperatur. Kun det siste hadde ca 20-30 min til å avklimatisere seg til -5 gC.

 

 

2.Blykule

 

Hylsa fra det første skuddet (8grs) hadde et par millimeter med bittelitt smeltet bly utvendig øverst på hylsehalsen.

Kula går så langt ned i hylsa at kruttgassene får kontakt med blyet før kula forlater hylsa. Kula går ca. 13mm ned i hylsa.

Kula jeg banket ut av løpet ser også ut til og ha skader. Det er et ganske stort krater innover midt på kula. Sporet etter den ene bommen som går like ved siden av krateret er merkbart mye mindre enn de tre andre sporene. Mange av de andre kulene bærer preg av for rask avkjøling eller for lav temperatur på blyet under støping. Det mangler liksom litt bly enkelte steder. Jeg tror kanskje det kan ha vært en luftlomme inni kula som har kollapset og ventilert gruttgassene forbi kula.

 

P1030803.jpg

P1030801.jpg

P1030804.jpg

 

Er folk enige i teoriene mine eller har dere andre teorier på lager...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tin star N32C er så langt det beste kruttet jeg har brukt til subladniger. Testet litt 30-06, 9.3x62 og 45 blaser i går. Ingen problemer, men litt for lite tid.

Fikk bare testet hastighet på 9.3 og der kom jeg opp i 890 fps med 14 gr tin star. Husker ikke kulevekta, men det er en partisan kule jeg hadde liggende.

45 blaser'n hadde ett kuledropp på ca 30 cm fra 50 til 100 meter. Altfor lav hastighet, men skal prøve meg litt mer når jeg får mer kuler til denne.

 

Skjønner forøvrig at dere skal sette kuler bak frem? Eller hva som er hensikten med dette.

 

Jeg bruker kuler som ekspanderer i subhastighet til mine ladniger. (Ikke 9.3 ennå.) men i 30 og 45. I 30 har jeg 170, 186 og 200 grains kuler som ekspanderer og i 45 har jeg 572 grains.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg bruker kuler som ekspanderer i subhastighet til mine ladniger. (Ikke 9.3 ennå.) men i 30 og 45. I 30 har jeg 170, 186 og 200 grains kuler som ekspanderer og i 45 har jeg 572 grains.

 

Kunne du utdype litt mer om de .45 kulene? Produsent,pris,materiale?

Og hvor langt ned i hastighet de ekspanderer?

 

Samt hvor det går an å få fatt i de?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...