Jump to content

Spm. rundt mitt 308 sub lading.


Pistolmannen

Recommended Posts

@Pluto

Takk for kjempe tips mtp krutt. Har sett etter trailboss men ikke funnet, men ser at kruttet du kommer med Tin Star N32C er "tilsvarende" som Trailboss og vil ha god fyllingsgrad mtp subladning stemmer vell det? du nevner ikke kaliberet i tråden da, du har ikke erfaring med ladninger med dette kruttet på 308? :)

 

http://tinyurl.com/d9b2f8h" target="_blank

MVC-003F.jpg

Link to comment
Share on other sites

Norsk jakt som har disse. Vet ikke helt hva som er minste hastighet, men skal prøve de på rundt 270 på vilsvin til helgen. Kommer mer av de, men har bare ti stykker igjen som jeg har ladet i 45 blaser. Det kommer mer info når jeg har skutt en gris eller dovhjort med dem.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet min første runde 308 i går og så langt ser resultatet slik ut:

 

Lapua hylser borret opp tennhetta til 3mm

Federal 210 Tennhetter

Lapua FMJBT 185 grains kuler (riktigvei)

Vv 310 krutt

 

fikk testet serie på 10. 9.5 og 9 grains. med et resultat med lavest gjennomsnitt på 350 ms i min Tikka T3 Lite med 57cm løp

 

har ikke så veldig lyst til å gå ned på kruttmengde siden jeg følte det var lite krutt, å ser at det må enda mindre til, men skal vertfall prøve, og eventuelt bytte krutt til en annen type med bedre fyllingsgrad, nevn tidligere i tråden :)

 

neste serie er alt likens bare kula byttet med Hornady 160grains FTX på 9.5 grain. Farta ble ca 360 ms, men litt problemer med Chronografen er ikke det sikkre tall (dårlig lys)

Link to comment
Share on other sites

tror nok at N-310 krutt er det riktige for å få gjevn hastighet i en 308Win..

JEg vill ha prøvd norma eller Rem hylser, de gangene jeg har brukt dem, så har jeg fått bedre resultat en med Lapua hylser.

mulig lapuahulsene er hardere og holder kula bedre? Det vet jeg ikke men.. det er hverfall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

norma eller Rem hylser, de gangene jeg har brukt dem, så har jeg fått bedre resultat en med Lapua hylser.

mulig lapuahulsene er hardere og holder kula bedre?

 

 

Er en mulighet det, skader ikke å prøve vertfall, hvilken CoL hadde du da? Bruker 71, kansje man sku gått litt ned? Men isåfall hvor mye? Vil ikke mindre col øke trykk og derfor øke hastighet som igjen resulterer i mindre krutt og da kommer faren med fast kule? Innspill noen?

 

Sent fra lomma

Edit: mye skriveleif:geek:

Link to comment
Share on other sites

har kulene 310m/s så setter de seg ikke fast plutselig.

Du bør jo skyte over en kronorgaf så da har du jo kontroll over dette hele tiden..

om du setter kula dypere å må redusere på kruttmangden så vil ikke det ha noe å si så lenge du har en hastighet på ca 310m/s..

Jeg setter 180 grains kuler til 66,3mm (Partizan SP)

Bruker i dette tilfelle 8,7grain N-310 krutt.

og magnum hetter.

 

Jeg borrer ikke opp tenkanalen i hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Mindre hylsevolum gir høyere trykk og jevnere tenning for en gitt kruttladning. Ved å sette kulene så dypt som mulig kan du derfor håpe på å kunne redusere kruttmengden litt og samtidig få jevnere hastigheter. Mindre krutt betyr mindre kruttgass for demperen å håndtere, dermed mindre lyd. Om forskjellen blir merkbar i praksis er en annen sak, og det kan hende du får dårligere presisjon med lang friflukt. Eneste måten å finne det ut er å teste i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fikk testet litt flere ladninger på søndagen, samme oppsett som tidligere, men med 8.5 grains 8 og 7.5 min splitter nye superchrono klarte ikke måle hastighet, men de var ikke riktig subsonic enda, men det nermer seg :) kuledropp på 100 med innskutt rifle for norma jaktmatch var overraskende lite :)

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Klar over at chrobografen kun måler høyhastighet, eneste minuset jeg kan finne med den, men testet kun for å se at det faktisk ikke fungerte :) fine med sub er jo at når du ikke hører den er du imål :)

 

Ps superchrono er akustisk så den fungerer med dårlig lys

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er vel en viss fare for at du fint klarer det, hvis du har en kronogrfen som kun tar høyhastihets fart.

 

 

Ja skal vell altids få det til om man går inn for det :)

og når jeg først kjøpte chronograf kjøpte jeg moderne kjempe enkel i bruk, å ville ikke kjøpt den om jeg hadde behov for å måle sub ammo, bare et morsomt sideprosjekt :)

 

Artig å se gamlingene på skytebanen måpe av lydnivået når jeg sier jeg skyter med 308 :lol:

 

uannsett fått testet videre og har jobbet meg videre nedover kruttstigen

sitter nå på personlig lyd data fra 6.5 grains Vv310 6.0 og 5.5, med samme oppsett som før har ikke endre verken kule hylser eller Col.

gir enda litt lyd fra seg, men disse ble skutt fravikende fra tidligere plass som har vært helt åpent terreng mens nå var det i skog mot en fjellside vet ikke om det kan ha no effekt på lydnivået. synts vertfall det smalt "mer" en tidligere.. må få lånt meg en Chronograf jeg kan låne til dette formålet :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...