Jump to content

9.3x72R


vegard_dino

Recommended Posts

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31157

 

Jeg tror ikke dette kaliberet er godkjent på storvilt. Du får sjekke esken om den holder anslagskravet. Tolkningen er vel slik at hvis du ikke får kjøpt ammo som holder, så er det pr definisjon ikke godkjent. Selv om du kan lade den over kravet. Holder ikke storviltkravet i Sverige ihvertfall. Der er 9,3x72R en klasse 2 patron. Dvs rådyr ol.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei :smile:

 

Noen som bruker den gode gamle 9.3x72R?

Noen informasjon om hvem som har fabrik ammo?

 

Lar det seg gjøre å lade den opp til storvilt kravet?

 

Hei. :)

 

Kort og greit:

Nei.

Sellier&Bellot, RWS og muligens noen obskure Østerrikere.

NEI!

 

Eller jo egentlig, i moderne patroner er det mulig å få plass til nok krutt og på den måten klare kravet til storvilt.

Problemet er at de våpnene som er kamret for denne patronen ikke takler den ladningen. :|

 

De eldste av de våpnene som var kamret for 9,3x72R hadde dessuten løp som var beregnet for blykuler og disse var litt trangere enn moderne 9,3mm.

Link to comment
Share on other sites

Det er en patron som klarer kravet til rådyr så storviltprøven kan man da skyte opp med den.

Så er det opp til hver enkelt å sørge for at den holder kravet til f.eks elg om man skal jakte det med patronen.

9,3x72 står ikke oppført som forbudt patron til elg,så klarer man å lade den opp til kravet så er det bare å jakte.

Skulle man havne i en kontroll så er vel det værste som kan skje at man må dokumentere at patronen klarer kravet.

Link to comment
Share on other sites

Tolkningen er vel slik at hvis du ikke får kjøpt ammo som holder, så er det pr definisjon ikke godkjent. Selv om du kan lade den over kravet.

 

Hvem i helheimen tolker loven slik? Har du noe eksempel på det?

 

Fra denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=37254

 

DN har uttalt at det er produsentens oppgitte data som avgjør om amunisjonen er lovlig eller ikke til storviltjakt, ikke om amunisjonen klarer kravet i det aktuelle våpenet.

Har ikke tid akkurat nå til å rote fram link, men let i det store rundskrivet som DN har på hjemmesidene.

 

Hjemmeladere er litt i gråsonen, men muntlig har det blitt uttalt at en antar at en er innenfor om en oppnår samme hastighet som med tilsvarende fabrikkammo i samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Vas! Klarer du kravet så er det ingen tvil om at det er lov!

Om du ikke klarer kravet i praksis(pga løpslengde osv), men bruker fabrikkammo så er det produsentens data du skal forholde deg til. Om du lader selv og ikke klarer kravet(pga løpslengde e.l) med et kaliber som er godkjent til storviltjakt, da er du som nevnt i en gråsone.

Link to comment
Share on other sites

Dette var det en artikkel om i Jeger for et års tid siden. Det er ThomasS som har rett.

I sitatet til ThomasS, viser Chiefen.v-2 til et rundskriv fra DN, hva viser du til tailgunner?

 

Forøvrig noe å tenke over i 6.5x55, da amerikanske patroner gjerne er ladd litt svakere slik at de ikke klarer kravet. Har ikke bladet her nå, men mener at det ble gitt ut rundt desember en gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke om hva som står i norske jaktblader! Jeg leser loven og den er klinkende klar og selv DN må forholde seg til det.

 

Jeg jakter selv med kaliber som ikke er å få tak i lenger + en villkatt og det er det veldig mange som gjør uten at det er ulovlig.

 

Edit: endret litt på språkbruken

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg er sitert på lengere oppe handler om standard kaliber og løpslengde, ikke villkatter.

Det er helt klart jegere ansvar å dokumentere at en er innenfor kravene om en roter med villkatter og sprenglader gammle patroner.

 

Den unevnelige i DN har prøvd seg med å hevde at en 30-30 ikke er tillatt uansett, men torde aldri komme med dette skriftlig. Ikke rart siden noe slikt ikke på noe vis har dekning i regelverket.

 

 

EDIT-altså-Thomas og det jaktbladet tar feil; klarer en hastighet/energi med en lovlig kule er en innenfor.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at dette er jegers ansvar ja. Spørsmålet er vel hvordan dette håndheves. Jeg har aldri vært utsatt for en slik kontroll, hverken ute i felt eller på skytebane under oppskyting. Dette er nok helst et ikkeproblem. En teoretisk sak og ikke noe som slår ut i praksis. Men å få en drilling fra 19hundre og litt, til å skyte en 9,3x72R godkjent for elg, høres ut som risikosport, uansett hva tilsyn eller DN måtte mene.

Link to comment
Share on other sites

Litt avsporing ift 9.3x72, men 6,5x47 tillates vel brukt til elgbaneskyting der det jo er krav om at kaliberet skal være lovlig til elg. Denne kan jo lades til å klare det kravet med et nødskrik(i flg Lapua tabell), men så vidt jeg har funnet så leveres det ikke fabrikkammo som holder kravet.

Link to comment
Share on other sites

DN sier følgende:

 

Fabrikkammo som er laget for å holde kravet til anslagsenergi, holder kravet pr definisjon. Uansett våpenets beskaffenhet. (pipelengde)

 

Hjemmeladet ammo, villkatt eller ikke, kan bli utsatt for kontroll, spesielt ved mistanke om ulovligheter, og vil da måtte holde alle forskriftens krav i aktuelt våpen. Kulevekt, utgangshastighet og beregning av anslagsenergi. Det er da politiet som vil utføre en slik kontroll.

 

De opplyste ikke om tilsynsperson med politimyndighet kunne utføre en slik kontroll, men det er vel nærliggende å tro at de kan det.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
  • 2 years later...

9,3x72R holder jo rådyrkravet med god margin. 193grs kule i ca 600-650 m/s. Men noe langholdspatron er det jo ikke. Jeg ville betraktet den som en «100 meters børse». 

 

Jeg har aldri skutt eller eid en slik, altså. Men hvis jeg skulle overveie en slik børse, ville jeg tenkt grundig igjennom tilgjengelighet av ammunisjon eller ladekomponenter og -verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (33 minutter siden):

Med tanke på hvilke våpen som er kamret i 9,3x72r ville jeg bare akseptert at dette er en rådyrpatron.

For oss som er litt blanke på sånne patroner. Hvilke våpen ER kamret i 9.3x72R? 

 

 

Ser S&L lager ammunisjon med 193gr kule, der de oppgir 585m/s. Den har altså vel 2000J - ved munningen. Det er ikke SÅ langt unna storviltkravet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man må vel jekke opp utgangshastigheten rundt 150 m/s over typisk oppgitte hastigheter ved maksladning eller hastighet oppgitt for fabrikkammo for å kunne nå 2200J på 100m. Og fremdeles er det med ei kule som knapt er å regne som brukbar på større hjortevilt, iaf etter dagens standard.

Edited by vavlo
Div feil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...