Jump to content

Hvilken revolver til magnum 2?


JeGeir

Recommended Posts

Har lyst på noko grovt og gøy! Har GSP i .22 og .32,. en Pardini GT9 og Steyr lp50 frå før. No vil eg ha meg noke lit gråvare... ikkje nødvendigvis et konkuranse våpen til, men et våpen for gøy "rekreasjon" skyting! :) I tillegg bruka eg etter kvart snart meir tid i laddbuda, en på skytebana... ikkje fordi eg må, men fordi eg TRIVEST der! :) Er noke spessielt ved det å stå der, med en neve med blanke, tunge, heimesnikra patrone... både til rifle og pistol.

 

Så va det neste utfordring... har alltid hat lyst på en DE 44.mag... men på grunn av laddejævlen i mej, trur eg det må bli en revolver. Ikkje så bevandra innafor revolver felte... og tenkte eg skulle søke lit hjelp her... fann ikkje nåkre gode topics på temaet frå før, men dersom du veit om et, link det til mej.

 

Var i utgangspunktet ikkje tenkt meg ned den veien, der alt skal moddifiserast/tunast langt ut i det blå, men et våpen som er ok å skyte med rett ut av boksa. Har lyst å prøve å støype kuler sjøl... men mest som en artig kuriositet, blir nåk å kjøpe kuler, for så å snikre ammo heime.

 

Våpensøknaden, tenkte å plasere våpenet på Magnum2? Har ikkje konkuranse resultat i Magnum 2... kva skriv en i søknaden da?

 

Kaliber valg... .44magnum hørest gøy ut... liten/ingen skyte erfaring med kaliber over 9mm og begrensa våpen å prøve i klubben.

Har nok av dei mindre nevane der ute...

Muligheit for ladding, lesing om ladding... utprøving av fleire typer kule/krutt/krymp/hylser/hetter osv viktig :)

Løpslengde 6",7,8,9??

Pris under 12k å foretrekke

Utsjånaden på våpenet spelar ikkje den heilt store rolla, men må seie eg likar litt den stilen som er på denne

http://www.borselars.no/vapen/revolver/ ... 4-mag.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

men som sagt ikkje det viktigaste

 

Finnest det då nåkre "trygge" kjøp? S&W mod. 629?? Ruger Super Blackhawk??

 

JeGeir

Link to comment
Share on other sites

Ja... såg den der inn på en annen tråd her... synest den ser litt finare ut. Men på den tråden sto der noko om ei utfresa rille i tønna... bedre for hylser av dagens standard, et kvart med rilla/ringen i bunnen/enden av hylsa. Regner med at tilgjenglighet/videresalg av mod. 629 er lettare. 8 3/8"... for en nybjynder, kvifor ikkje ytterpunkta 6" eller 10"??

Link to comment
Share on other sites

Så va det neste utfordring... har alltid hat lyst på en DE 44.mag... men på grunn av laddejævlen i mej, trur eg det må bli en revolver. Ikkje så bevandra innafor revolver felte... og tenkte eg skulle søke lit hjelp her... fann ikkje nåkre gode topics på temaet frå før, men dersom du veit om et, link det til mej.

 

Litt nysgjerrig no.. Kva er det ved Desert eagle du ser som eit potensielt problem ved bruk av heimlada ammo?

En liten link til Intersport Bogstadveiens utvalg innen .44 mag. http://www.intersport-bogstadveien.no/4 ... 21964.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det va det me ladding... DE .44 er vel litt kresen på ammo... og må hardt laddes for å funksjonere tilfredstillandes? Tåler helder dårlig bly kuler... og vil helst ha ammo av typen HP for å ungå for mykkje blying/våpenpuss. Hylser som kastes i hytt og pine... harde laddinger og "mage" på hylser?...

 

Nå er det nåkre år sidan sist eg trålet Kammeret for DE tråder... men revolver der hylsene ligger pent å pynlig i tønna, muligheit for støyping av kuler sjøl, prøve diverse kuler, krutt og ladde "snille" laddninger til å bjynde, me er ting som lokker i laddejævlen min :)

 

Dubbelaction sikkert en fordel ja... 10" løp... kontra et kort 6"løp... hva har det å seie for en nybjynder?

Link to comment
Share on other sites

Dubbelaction sikkert en fordel ja... 10" løp... kontra et kort 6"løp... hva har det å seie for en nybjynder?

 

Jo lengre løpet er de mindre følt smell og rekyl har du fordi du har mer vekt framme. I M2 har jeg en M29 med 8 3/8 Toms løp som er veldig bra.

 

I M1 har jeg en 686 med nesten 12 Toms løp, den har mindre følt rekyl enn en 38 Spesial med fabrikk ammo. Men den er litt tung å holde hvis du har veldig lang skytetid. Men some regel er det maks 20 sec, det går godt.

 

Langt løp gir og mer siktelinje, og dermed er det lettere å treffe der du skal.

 

Du ser, 8 3/8 er noen plass i mellom på de større kaliber, sikkert bra å begynne der.

Link to comment
Share on other sites

Korleis er det med støyping av kuler til .44mag... sidan dette er magnum kaliber... går det bra med lit harde blykuler og Gas Checks? Var noko med det å få sysle på laddebuda :)

 

Ser Winge lister 8 3/8" som utgodt... regner med det er berre frå deira sortemang... og at den forstat finnest?

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=643" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Superredhawk? Jeg kjøpte nylig en brukt 454 og liker den veldig godt. DA avtrekket er veldig bra og hølene kommer overraskende nært hverandre til tross for lite erfaring med rekylnivået. Etter det jeg har lest er Ruger-tønnene i 44 lenger enn Smith sine, og har dermed større potensiale med tunge kuler.

 

Og ikke minst, man skyter ikke slark i en Ruger på ei langhelg 8)

Link to comment
Share on other sites

S&W 629 må da bli 6,5"... dersom eg skal ha den "out of the box", for kort løp for en "færsking", eller noe en blir vandt til etter litt skøy på bana? Ruger Super Redhawk... sikkert et alternativ, var i utførsler med 7,5" løp og opp til 9" "out of the box". Fann ikkje nåkre på norske nettsider pr dags dato... pris på en slik skulle muligens være?

Link to comment
Share on other sites

Hva med søknaden...? Ingen resultater i magnum2 å legge ved... Holder de me kopi av stemneresultat og dokkumentert aktivitet i klubben (aktivitet/stemne i .22 /.32 /9mm og på luftpistol) Skulle gjerne ha spurt folk i klubben om dette... men sjømann midt ut på have... med "kammeret" som tidsfordriv og einaste info kilde :-)

Link to comment
Share on other sites

Rugeren var jo direkte pen å sjå til! Set fleire som skriv om ruger... at dei ikkje klare å slite den ut/trygt å kjøpe brukt, også set slike komentarer under ladding av 44 mag... at ruger "tåler" fleire skudd me harde laddninger en S&W. Er det nokon grunn for desse påstandane? Og eventuelt kvifor?

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha en D.E. Sørg for å prøve den først. Noen er presise, mens andre, som den jeg hadde, var både kresen og ville ikke holde fem skudd i 9eren på 25. En S&W klarer greit 10ern og min beste, samler med beste ammo godt innenfor sentrumen (alle sammenligninger, med annlegg og kikkert, eller fra Ransom Rest)

Link to comment
Share on other sites

Selv om den muligens er bittelitt kresen på ammo så er det vel ikke verre enn at du dropper å støpe selv, men heller kjøper mantlede kuler selv. For meg teller morrofaktoren mest, selv om jeg blir fortalt at nøyaktigheten er upåklagelig.

 

Hehe. Støpinga av kuler var i utgangspunkte ikkje så viktig... mest berre fordi eg er litt nysjerrig på temaet kulestøyping. Men tanken på tommhylser som står fint i tønna, istaden for slengt rundt i terenget... og muligheita for ikkje å TRENGE å ladde max... lette/tunge kuler... uten å tenke på mate problemer er for fristende :-)

 

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har skutt litt med en slik. 12" løp, veier faktisk mindre enn min 629 DX CL med 8 3/8" løp. For lavt forsikte og presisjon helt standard S&W, ikke som DXen, som blir sammenlignett med Freedom Arms i presisjon. Hadde faktisk to en gang og den jeg solgte, kunne man ikke se at det var mer enn et såvidt utvidet hull på 25 meter, etter fem skudd. Helt vannvittig presis. Så om man kommer over en DX utgage av 29, eller 629, er det noe av det mest presise, som noen gang er laget.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Så jeg kan jo alltids trekke frem tolv-tommeren min (våpenet altså). :D

 

Jeg innbiller meg at dette var den siste som var tilsalgs iverden, det er langt i mellom dem og yankeene har vel sørget for sine først kan jeg tenke meg.

 

Aner ikke hvordan den går - har ikke kommet igang ennå. Men det var jo ikke særlig oppløftende å høre din oppfatning da... Utover det så må jeg jo si meg fornøyd p.t. (håper jeg kan gjøre ordene dine til skamme, men vi får se).

 

Har den forøvrig noe å gjøre i metallsilhuettsammenheng? Vet ikke helt om den kvaler inn i revolverklassen.

 

Sorry dårlig foto. Det ser ut omtrent slik som jeg ser siktene.... :(

Link to comment
Share on other sites

Til revolver klassen er den for lang, max 10 3/4" løp, men til fri ii/unlimited går den til nød om du ikke har noe annet. Fra 1.1, skytes det på field størrelse figurer i grov fri ii/unlimited og da trengs både relativt flat kulebane og ekstrem presisjon. Om din går bra (og 30 til 40 mm på 25 meter holder vel på felt), så er det helt sikkert et topp våpen, men jeg syntes den var litt lett (så er jeg da også vant til håndvåpen rundt 1800 til 2000 g) Den har et meget bra baksikte og om din også skyter for høyt, er det vel egentil bare å få sveiset opp forsiktet litt 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående ruger vs S&w

Det er et slikt "allment kjent" faktum at Rugers revolvere er betraktlig mer slitesterke og solide en S&W (Ruger byger jo 6 skudds .454 casull, på 44 SRH ramma) Men at man kan få et noe bedre avtrekk på S&W. S&W bygger jo fortsatt sine revolvere over den lesten man lkagde når DA revolvere ble raffinert på slutten av 1800 tallet. Rugers revolverkonstruksjoner er "nyere" og mer solide, både i hvordan de er bygget og i materialvalg.

 

Peronlig anbafelr jeg ikke SA til Magnum 2, ikke fordi det tar så lang tid å skyte med dem, men det tar tid under lading og tømming, som jeg oppfatter som litt stressende.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har vinnerambisjoner på poeng men heller vil vinne stilklasen anbefaler jeg S&W 29-2, eller tilsvarende mod 57 i i 41mag, med 8 3/8" løp.

 

Mange som kjøpte disse i "Dirty Harry" perioden, har nå kommet i avhendingsalderen..

 

Spesielt mod 57 i 41mag, som ikke var utsatt for 44mag Norma-dynamitt med stålmantel, er en veldig fin revolver. I perioden før maxtrykket på magpatroner ble senket hadde mod 57 akkurat den marginen mod 29 manglet for å tåle mange skudd med fabrikk maxladninger.

 

Mod 57 (bilder fra nettet):

 

086.JPG

 

090.JPG

 

093.JPG

Link to comment
Share on other sites

En S&W 57 med 8 3/8" er vel like sjelden som hønsetenner her til lands, selv om jeg har en slik da 8)

Det er verre å finne tunge kuler for å ha litt margin til faktoren. Har et par tenger i 240gr klassen som går utmerket, eller er de fleste tengrene i 200-220gr. Har selvfølgelig andre revolvere for å skyte mag2 bla S&W 29 10" Silhuett verson osv.

Link to comment
Share on other sites

Herrett:

 

Det finnes endel av disse der ute. I min omgangskrets var svakhetene med m29 vs fordelene med m57 godt kjent slik at mange kjøpte m57 i forskjellige løpslengder.

 

Winge har nye m57 8 3/8" løp til 1000.- hvis noen skulle ha en 4" eller 6" liggende.

 

Hvis din har M27 baksikte er det min gamle..

 

Nå har jeg en 29-2 8 3/8 som håndterer dagens ammo bra. Savner alikevel M57'ien som gikk veldig bra.

 

Skulle jeg ønske noe for N-ramme var det 5-skudds sylindere slik at låsehakket kom mellom kammerne.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekket hos HH lå det en splitter ny mod 57 med 8" der.

 

Den er der fortsatt :D 7900DKK Fin Julepresent

 

Ååå.. Det er en ny M57-1. Siden den er ny blir det ikke momsbelastning, kun kronekonvertering. ( - dansk moms/+ norsk moms)

 

Løøøp og kjøp hvis noen vil ha en veldig fin revolver!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Søknad i orden... og navne mit notert på ventelista hos våpensøylen i bergen... så da blir de ruger om et par 3-4 måneder :-)

Kule-støypings utstyre på vei frå statane, så blir mykkje spennandes ladde arbeid før revolveren kjem!

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...