Jump to content

Flå rådyret i skogen?


Grizzly

Recommended Posts

Jeg er en meget fersk rådyrjeger, og har fått tilgang på bukkejakt. Der jeg bor er det få muligheter for å flå/slakte dyret, så tenkte det er like greit å gjøre det mens jeg er i skogen. Er det anbefalt?

 

Ved utvomming, er det greit å få ut lunger, nyrer, hjerte, spiserør og luftrøret uten å kutte opp brystkassen? Får man tatt ut og rensket opp alt?

 

Hvordan gjør dere andre det som har liten leilighet, når det kommer til flåing og modning av kjøttet. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en meget fersk rådyrjeger, og har fått tilgang på bukkejakt. Der jeg bor er det få muligheter for å flå/slakte dyret, så tenkte det er like greit å gjøre det mens jeg er i skogen. Er det anbefalt?

 

Ved utvomming, er det greit å få ut lunger, nyrer, hjerte, spiserør og luftrøret uten å kutte opp brystkassen? Får man tatt ut og rensket opp alt?

 

Hvordan gjør dere andre det som har liten leilighet, når det kommer til flåing og modning av kjøttet. Noen tips?

 

 

Ikke noe problem å gjøre dette i skogen, ha med deg en taustump og en bit plast. Når dyret henger der uten frakk og innvoller tar du av bogene, deler ryggen mellom noen av de siste ribbena og tar av lårene. Nå passer rådyret greit oppi en ryggsekk og i kjøleskapet (med mindre du har "hybelskap"). Ikke legg kjøtt i kjølen det første døgnet!

 

Hjemme på kjøkkenet bener du ut og modner kjøtt i stedet for kjøtt og bein. Det du evt skal kverne pakker du og fryser uten "modning".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en meget fersk rådyrjeger, og har fått tilgang på bukkejakt. Der jeg bor er det få muligheter for å flå/slakte dyret, så tenkte det er like greit å gjøre det mens jeg er i skogen. Er det anbefalt?

 

Ved utvomming, er det greit å få ut lunger, nyrer, hjerte, spiserør og luftrøret uten å kutte opp brystkassen? Får man tatt ut og rensket opp alt?

 

Hvordan gjør dere andre det som har liten leilighet, når det kommer til flåing og modning av kjøttet. Noen tips?

 

Heng opp dyret etter "hælsenene" med tau mellom to trær. Hvis beina stadig sklir sammen på tauet så legg noe i mellom. Du kan også henge dyret opp ved å tre hælsena på ene bakbeinet inn på en avbrukket furukvist. Mange muligheter :lol: . Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil kutte opp brystkassen, men hvis du vil ha hel kasse så snitter du deg aller først inn igjennom pelsen i halsen og skjærer løs spiserør og luftrør fra halsen mens dyret ligger på ryggen. Kutt gjerne spiserøret rett over adamseplet. På elg liker jeg å snitte under for å ha noe å holde i når jeg skal lirke tunga ut av kjeven :lol: . Lag gjerne et snitt i pelsen fra halsen og over brystbeinet og ned mot vomma. Flå litt ned på begge sider så har du litt bedre oversikt over hva du driver med. Knyt spiserøret (eller bruk strips) og skjær løs begge rørene så langt ned du klarer. Så vommer du dyret på vanlig måte, men kutter ikke spiserøret ved mellomgulvet (hvis det er en metode du har brukt eller blitt vist før). Skjær heller ut mellomgulvet innat ribbene og dra ut hele sulamitten. Mulig du må snitte i noen slintrer som fortsatt holder tak i spiserør og luftrør. Ei diger pulsåre sitter innat ryggraden og det er mulig du må snitte litt langs den for å få ut hjerte og lunger. Da får du hele greia ut i en del. Ikke glem å dra møkkakulene i endetarmen ned mot vomma før du snitter tarmen og binder den også.

 

Så kan du henge dyret opp og ta av frakken. Flå helt ned til du er på høyde med ørene og skjær av hodet i atlas-axis-kota i nakken. Et greit tips er å la bena sitte på slik at du har noe å holde i når du bærer skråtten ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så nettop på en av dicovery kanalene (history channel) hvordan de flådde ett rådyr. De skulle gjøre det slik man gjorde i tudor tiden i england. Og de la ganske enkelt dyret opp på en slags sagkrakk , med bena opp. Så flådde de bena , rundt nakken og bogen. Etterpå hengte de dyret opp og trakk skinne at av som en frakk uten å bruke kniv. Det virket mye enklere enn å flå det hengende , slik jeg pleier. Jeg skal sannelig spikre meg en slik krakk i høst...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg så nettop på en av dicovery kanalene (history channel) hvordan de flådde ett rådyr. De skulle gjøre det slik man gjorde i tudor tiden i england. Og de la ganske enkelt dyret opp på en slags sagkrakk , med bena opp. Så flådde de bena , rundt nakken og bogen. Etterpå hengte de dyret opp og trakk skinne at av som en frakk uten å bruke kniv. Det virket mye enklere enn å flå det hengende , slik jeg pleier. Jeg skal sannelig spikre meg en slik krakk i høst...

 

Svenskene bruker veldig ofte slik benk ved flåing av villsvin. Veldig efektiv den da :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker "Svenskemetoden"; Henger det i halsen, snitter rundt, og trekker skinnet av. I rett høyde blir det et rykk med armene, to tråkk med beina. Resultat; Kun litt hår i halsen, og flådd på 2 min. Hvis jeg er heldig med snittet tar selve flåinga 30 sekund, det som tar tid er å treffe de 4 punktene i beina det de skal av.

 

Jeg TVILER på det finnes en raskere måte, og en som gir mindre hår og søl...Du flår dyret før du utvommer.

 

Sagekrakk :?: Dyret er ferdig før du har funnet sagekrakken fram

Link to comment
Share on other sites

Jeg så nettop på en av dicovery kanalene (history channel) hvordan de flådde ett rådyr. De skulle gjøre det slik man gjorde i tudor tiden i england. Og de la ganske enkelt dyret opp på en slags sagkrakk , med bena opp. Så flådde de bena , rundt nakken og bogen. Etterpå hengte de dyret opp og trakk skinne at av som en frakk uten å bruke kniv. Det virket mye enklere enn å flå det hengende , slik jeg pleier. Jeg skal sannelig spikre meg en slik krakk i høst...

 

Tar som regel ut av dyret i skogen, men hvis det ikke er langt å bære og jeg kan være hejmme i løpet av en halv time så tar jeg alt hjemme.

Jeg har prøvd å henge dyrene i både hue og ræva, og har etterhvert kommet til at en slik benk er toppers.

Jeg bygde raskt om en sagekrakk som sto bak låven, så nå er det slutt på å stå krokete med en klein rygg.

Å flå et rådyr går som regel raskt, og jeg bruker kniven minst mulig.

Mens dyret ligger på krakken så flår jeg ned brystkassa, litt på lårene, bogene, og ikke minst svangene. De er som regel vonde å ha med å gjøre hvis du trekker av skinnet bakfra for tidlig. Da følger kjøttet med skinnet.

Når dette er gjort så henger jeg dyret opp og drar av skinnet nedover ryggen.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg flår dyret på samme vis som Buster. Men jeg flår aldri ute i skogen - der vommer jeg gjennom minst mulig hull og deretter dras/bæres dyret hjem.

Å flå ute i skogen kan man selvsagt gjøre - men da må man ha tenkt på det på forhånd og tatt med seg utstyr til det. Hygiene er viktig; skitt og lort rett på kjøttet er fyfy og man skal ha rent utstyr og mulighet til å rengjøre både hender og kniv underveis.

 

Så derfor blir aldri dyra flådd ute i terrenget for vår del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for alle svar :D

 

Var nå spesielt på hygienen jeg tenkte på. Man flår jo ofte reinen ute i fjellet, så hvis man passer på så går det med rådyret også. En annen ting som jeg nå har lært, er at man skal passe på at ikke skrotten blir for kald det første døgnet (ikke under 10 grader).

 

Nå har det ikke blitt noe rådyr (eller annet storvilt) på meg enda. Tiden får vise hva jeg gjør. Å ta vare på kjøttet har første prioritet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vommer så og si ALDRI ut ute i terrenget! Neiggu faen om reven ska få spise seg mett og god uten en anelse frykt..... :wink: Så lenge vi er innenfor en 30-40 min. retur til låven drar vi rådyr/hjort rund med oss hjem. Vomma blir deretter trillet ned på åtet. Event. lagt i søppelsekk og dypfryst for senere bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri flådd rådyr ute i skogen, eneste unntak kunne være i dyp snø og kaldt vær. Et varmt nyflådd vilt vil nærmest virke som et trekkpapir på all smuss og skitt det kommer i nærheten av, det er meget vanskelig å bære slik at det ikke kommer borti noe. Rest-blodet vil tildels være lett flytende og grise til slaktet, kanskje spesielt om man bærer det i plastsekker. Stort sett : det blir et griseri !

 

Nei behold originalinnpakningen (skinnet) på da behøver man ikke å være så redd skitt i skogen.

 

Ser noen bruker å henge dyret etter halsen og flå med vomma i, på den måten får man lett mye søl bakover mot/på lårene f.eks. ved avskutt spiserør etc., tror jeg vil anbefale å henge dyret etter hasene/bakføttene.

 

Jeg har som nevnt tidligere laget en DVD om klassisk slakting(flåing) av hjort som jeg selger for 120kr inkl. frakt om noen skulle trenge en.

 

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

rdyrjakta2008009tg4.th.jpg

 

rdyrjakta2008011ot1.th.jpg

 

rdyrjakta2008014jt8.th.jpg

 

Jeg bruker å vomme ut dyret i skogen og så bærer jeg det med meg til campen. Jeg bruker å ligge i lavo når jeg er på bukketjakt. Henger så dyret opp i tre og flår av pelsen. Fluene er en sann plage og er snare å legge egg i kjøttett, så jeg tar på fluenett med en gang flåinga er ferdig. Når jakta er over så tar jeg dyret med meg heim og legger det på et bord, hvor vi bruker å partere dyret.

Link to comment
Share on other sites

Flår nesten alltid i skogen jeg! En grunn til det er at rådyra her er fulle av flott, og med en gang dyret er kaldt hopper de over på meg eller ungene mine. Dersom det er mye regn lar jeg frakken sitte på, siden vann = surt kjøtt. Jeg gjør det på denne måten:

Vommer ut:

1. snitt på halsen, kapper spise- og pusterør over adamseplet, løser så dette ligger løst, knyter for spiserøret.

2. Snitt fra brystbenet ned til lårene, fingrene mellom kniv og skinn slik at jeg ikke punkterer vom.

3. Snitt rundt analåpningen, løsne tarmen, knytte for.

4. Løsner hele mellomgulvet.

5. Drar gjennom det løse spise- og pusterøret. Da kan man stort sett dra alle invollene ut uten å bruke kniv. Husk å lokalisere blære å få den ut uten at det punkterer...

Flår:

Tau rundt hodet, øverst på halsen. Henger opp over en gren. Snitt rundt hele halsen, og drar skinnet av. Minimalt med hår på skinnet som HS skriver over her. Fluenetting rundt med en gang. Tar av bena med en gang. Dersom jeg skal bære dyret ut spikker jeg to pinner som jeg trer gjenom hælscenene fremme og bak, binder tau eller skyterem utenpå fluenettet og rundt pinnene. Dyret blir da greit å bære.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Den ideèn med trykkluft har jeg aldri prøvd, høres nesten ut som en god spøk :wink: . Ellers flår jeg aldri i skogen, vommer ut og tar resten av jobben i bua hjemme. Er enig med "C.E.A" i at det har lett for og bli mye "dritt" på slaktet ved flåing ute. Eneste unntak for min del når det gjelder dette er når jeg var på reinsjakt. Da var det nesten alltid eneste utvei og flå i terenget.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som bruker trykkluft?

Det er jo genialt, et lite snitt i et av bakbeina og inn med trykkluftpistolen, start forsiktig og når du skal stoppe sier seg selv :D

Forutsetter jo at du ikke har vommet ut da.

 

Stikker du fingrene inn i kulehølet da ?

Ser for meg at den vil oppføre seg som en punktert sykkelslange hvis ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen som bruker trykkluft?

Det er jo genialt, et lite snitt i et av bakbeina og inn med trykkluftpistolen, start forsiktig og når du skal stoppe sier seg selv :D

Forutsetter jo at du ikke har vommet ut da.

 

Er mange trykkluftannlegg som har oljesmurning. Der er vel ikkje så lurt å bruke eit med det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...