Jump to content

Pusse opp mauser? Hvilken mauser har jeg?


Lasse

Recommended Posts

Hei vurderer og "pusse opp" en støvsamler som står i skapet..

 

Med en litt kortere pipe, en kikkert og en ny stokk kan vel denne brukes med helt ok presisjon?

 

Når jeg skal bestille stokk, sikteskinne osv så kommer spørsmålet, hvilken mauser har jeg? 96? 98?

 

Er en husquarna som det står 1943 på.. Kal 6'5x55..

 

Takk for innspill

Link to comment
Share on other sites

Du har en svensk M96. Bare vær obs på at du har en "small ring"-låskasse, kontra K98k (og K98kF1 (HV-Mauser)) som har large ring.

 

Disse er såpass "mindre usjeldne" enn vanlige K98k og K98kF1 at jeg vil sterkt fraråde å tukle med den. Finnes garantert noen som får mye mer glede ut av den i originalstand enn med plastkolbe og en billig Tasco.

Link to comment
Share on other sites

Du har en svensk M96. Bare vær obs på at du har en "small ring"-låskasse, kontra K98k (og K98kF1 (HV-Mauser)) som har large ring.

 

 

Forskjellene er flere enn bare diameter på framre ring; svensk M96 (og M38) er "cook on closing", mangler gassskjold på sluttstykkemutteren, har 2 låseklakker, har en slaglengde tilsvarende Oslo-Trondheim og annen avstand mellom skjefteskruene. De er utrolig fint maskinert og det kan bygges flotte rifler på låsen.

Link to comment
Share on other sites

Small or large - man kommer ike forbi at mannen har en museumsgjenstand. Ei rifle man kan trene med og koseskyte med. Og henge på veggen. Den er en T-Ford, utdatert, avlegs - det er en kul rifle, et stykke historie, og et blikk over 100 år tilbake. Å "pusse den opp" ødelegger alle kvalitetene den har, men tilfører ikke de en forventer i ei moderne rifle.

Å lage et moderne jaktvåpen av den er tøys, mekanismene mangler sikkerhetsdetaljer som er selvsagte i dag (Mauser var ikke fornøyd med dem i 1898 engang).

Ser en på tilbudssidene til de store sport og fritiskjedene så finner en komplette, moderne jaktrifler for mindre enn det en stokk til M96en koster - og så videre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skyter litt med ei M96 (Carl Gustaf fra 1911), og svenskene fikk sjokk da jeg nevnte at jeg skjøt vanlig jaktamo i denne. Aner ikke hva den tåler eller ikke tåler, men den jeg skyter med er jo hel og fin i veden (og ganske digg å skyte med). Har aldri spart den.

 

Har skutt opp med den hvert år siden 2009 nå (de to siste med kun ett forsøk), og har funnet at å sote siktene fungerer minst like bra på en gammel M96 som på en rørtang.

 

Gir en saftig egotrip å sette en grei samling med Lapua Mega ferdigrulla, og åpen sikter i reinskiva. Gamlegutta tør ikke mobbe meg for at jeg skyter opp med den lenger, så jeg antar de selv ikke hadde vært i nærheten av å klare prøva med åpne sikter. Får nyte det så lenge øynene holder.

 

En annen sak er at rifla er rå på å smelle av gårde 5 raske så fort sluttstykket kan gå. :lol:

 

P.s. Ikke ødlegg rifla, bedre å finne noen som kan ta vare på den.

Link to comment
Share on other sites

På 1980 tallet ble en del av disse riflene ombygd av bl. annet Aaserud i Drammen og Arsenalet på Hamar som en billig alternativ jaktrifle. Utrolig nok gjorde Kimber det samme for noen år siden.

Som nevnt er maskineringen veldig fin, men designet har svakheter som både gjorde og gjør disse mindre atraktive som jaktvåpen.

Gå heller for en -98 variant hvis du vil bygge jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Bare du og skyte om du vil:p kan jeg putte hvasomhelst av std 6,5x55 ammo i denne?
Njaaa - kanskje - men for sikkerhets skyld, gjør som vi sier en bør gjøre med gamle Krag-Jørgensen-gevær: Bruk "Rekruttammo" fra DFS. Lavt trykk, topp presisjon, behagelig rekyl (100 grs kuler), og den rimeligste ammoen på markedet.
Link to comment
Share on other sites

Enig med Jegermeistern.

 

Ferdigrulla er ikke alltid det samme overalt. Det er vel først og fremst disse M96ene, som er nokså vanlige i USA, og derfor opphavet til "Swedish" betegnelsen - som er grunnen til at 6.5x55 er så anemisk ladd i USA.

Så amerikansk ammo kan du nok fint bruke. Lapua og Normas "feltladninger" til Sauer ville jeg IKKE brukt. Men en ting er tåler, en annen ting er marginer.

Uansett så er dette over 100 gammel teknologi, både i design, og i produksjonsmetoder. Kvalitetssikring av varmebehandlig er et tema, uansett hvor fint de maskinerte på den tida. Så derfor

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette tar jeg bare på husken - men: Det var en del jaktrifler på markedet for et par-tre tiår siden som hette STIGA. Kaliberet var .30-06. Disse mener jeg var bygget på M96 låsen. Har aldri hørt om noen av dem som har blåst opp. De originale svenske militærrifler ble nok bygget under sterkere kontroll en mange M98 ble på slutten av krigen, og låsen holder nok for de fleste patroner om den er i god stand.

Link to comment
Share on other sites

å strengt tatt er vel M96 samme konstruksjon

en T-Ford er jo strengt tatt samme konstruksjonen som en Audi Q7 også, 4 hjul, motor, ratt...

 

Stikkord er dimensjoner, materialkvalitet, varmebehandling, design av utdrager, av boltmuffe, avlastingshuller, etc. Det er jo ikke uten grunn at man har endret på ting i de 116 årene som har gått.

Det er egentlig ikke tvil om styrken på låskassen - det et faktum at den tåler mindre enn de kassene du nevner - så kommer tvilen om datidens variasjoner i produksjonen i tillegg.

 

Nå mater jeg min egen 94årige M98 med std. ladninger i 8x57, men det er nå en M98, som faktisk er en vesentlig forbedring over M96, og jeg kommer til slutte med det når forsyningen av gammel Raufoss er brukt opp. Da blir det "snille" hjemmeladninger, mest pga. konstruksjonen til han bak rifla, men likevel :oops:

 

Du kan jo enkelt nok se at du får trykktegn ved langt laver trykk i disse gamle riflene, enn du får i f.eks. en Sauer.

 

Stiga laget noen rifler i 30-06 ja. De er såvidt jeg vet regnet som søppel... Alt henger jo sammen, det er spørsmål om marginer - og for å få gnudd 30-06 inn i M96-låsen freste de like godt vekk et drugt stykke stål, der den nedre låsklakken skal ha støtte. Men som Snapphane sier - det holder nok.

Poenget er igrunnen bare: Du får ikke ei moderne rifle selv om du setter på et kikkertsikte. De har langt bedre moderne rifler på XXL, og til lavere pris enn modifikasjonen.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett en M96 havarere totalt (6,5X55, 140GRS kule, en ladning salig mix av kruttsorter); overraskende nok holdt kasse og sluttstykke bra; hadde den hatt gasskjold hadde skytteren vært uskadd. Kruttgass og hylserester gikk bakover langs sluttstykket og ut rundt sluttstykkemutteren, og en solid dose gikk ned i magasinet. Venstre vange ble bøyd ut, magasinboksen deformert og stokken sprakk pga dette. Altså ingen splinter annet enn fra hylsa.

 

Jeg mener å ha lest at norma brukte M96kasser fordi disse ikke "eksploderte" om/når de feilet.

 

Det hadde egentlig vært litt interesant å utsette feks en Tikka T3 eller en Howa for samme ladning; kanskje Ignorant eller Snapphane kan fortelle hvordan moderne låser oppfører seg når det går galt?

Link to comment
Share on other sites

Har også sett en havarert M96, var ikke tilstede under avfyring, men fikk se resultatet :(

Skytteren kom helt uskadd ifra det, stokken ble opptenning og kasse/sluttstykke var kun brukende til spiker.

Har selv en T3, og ville vært mye mer skeptisk til overtrykk i den enn i en M96, dette med tanke på gassevakuering.

 

Hylseseparasjon og hettepunktering var såpass "normalt" når både M96 og M98 var på tegnebrettet at konstruktørene hadde gjennomtenkte løsninger på hvordan dette skulle ivaretas uten å skade skytter.

 

Noe jeg ikke tror moderne konstruksjoner er konstruert for, på T3 f.eks er det kun et lite evakueringshull i kassen, all gass som trenger inn i sluttstykket får skytter midt i fleisen, gjerne ilag med bakkappen som er i plast!

 

Edit: Er selvsagt enig i at å kjøpe en moderne rifle er både mer fornuftig, og uten tvil billigere enn å oppgradere en M96 eller M98 til jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...