Jump to content

Ny type kronograf.


Propell

Recommended Posts

Supercrono er ett særs nøyaktig produkt. Men denne bruksanvisningen prøver vel egentlig bare å forklare ting som gjelder alle conografer. Viktigheten av å skyte parallelt med sensorene..

Det viktigste med denne måler'n er at den fungerer i mørke.

Da er det håp for oss i nord med meget begrenset lys i vintermånedene.

Igjen, på tross av den uendelige lange start menyen.

Er det lett å komme i gang.

Ting som at displayet ikke er synlig for skytter, bekymret meg litt da jeg begynte å bruke mitt test eksemplar.

Når en stoler på saken, så er det ikke så nøye lengere.

Til mitt bruk, som en indikasjon på at mine ladninger er ok også i den mørke tiden av året.

Straks kula ikke går parallelt over sensorene vil % nøyaktighet gå ned.

Dette gjelder egentlig alle måleren også de med fotoceller.

Meter og feet sek er i samme måler. Gjennomsnitt's målinger på egen knapp.

Til den prisen finn annonsen har, er den verdt hver krone

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Måleren tåler godt med vind og regn, jeg har testet i 11sek vind, med ett bra stativ. Endel vibrasjoner .

Og litt regn. Men ikke snakk om at det pøset ned.

 

Pistol ladninger er ingen problem så lenge dem er over sub området. Fett, kan jeg ikke skjønne at det skal gi problemer. For trykkbølgene av kula passerer før fettet.

Samtidig som at en kan skyte høyere over sensorene enn med en vanlig fotocelle måler.

MEN.... Jeg har ikke testskutt med salong eller pistol ammo av noe slag.

 

Jeg savner ei transport kasse eller pose. For de åpne plast siktene kan fort hekte seg fast, og knekke.

Det har i så fall ingenting å si på funksjonaliteten.

 

For dem som ennå ikke er overbevist og vil vente.... Så dukker det muligens en måler med trådløst forbindelse og en applikasjon til en mobil.

Link to comment
Share on other sites

Produktet er såpass nytt at jeg ikke har hørt om noen forhandle som selger denne.

Men utvikler av konografen har gode kontakter med Norsk jakt gjengen i Oslo.

Hvis du kontakter selger`n får du nok noen mer sikkre svar.

Jeg har bare via forundelige veier fått teste denne siden i sommer. "mitt" eksemplar kan godt bli testet av brukere i Finnmark om det passer. Lakselv,Nordkynn og Tana er mitt "område".

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk...

Først, du skyter fortsatt over selve kronografen.

Ett lavt skudd og du må ut og kjøpe deg en ny til 2500,-

At nøyaktigheten er oppgitt til 99% betyr jo at det er en god del avvik. (30fps ved MV 3000fps)

Videre lurer jeg på om den justeres ut fra barometertrykk etc.

Skulle derfor gjerne sett data på denne opp mot en god kronograf.

En billigere og bedre løsning må jo være å skyte over mikrofonene og ha displayet på standplass.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, det enkleste er jo å slippe å skjerme.

Ikke minst rett fremfor munningen.

Derfor er det ikke dumt med separate enheter som ikke koster skjorta.

Hvor nøyaktige de er, er det ofte produsenten som avgjør.

Shooting Chrony påstår den er 99,5% nøyaktig.

Muligens den beste testen er å prøve den opp mot andre kronografer som er av god kvalitet.

Sjekk denne: http://www.longrangehunting.com/forums/f19/new-oehler-35p-new-skyscreen-rail-first-test-data-60778/

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg holdt meg i flere dager! :x Men, i formidag (mens kjærringa var i dusjen, og ikke hørte at jeg sa ifra) klarte jeg ikke å holde meg lenger. :oops:

Så nå har jeg bestillt SuperChrono.

 

Har nettop kjøpt meg lyddemper, og må få gjenget opp børsa. Jeg har også tenkt å få tilpasset haglestokken noe(mere castoff), så denne tråden passet veldig dårlig nå. Æsj! Men må man, så må man. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det blir større feil på en akustisk kronograf pga at lydbølgene brer seg med lav hastighet. Dvs at feilen blir større enn geometriske aviket en får på avstand mellom sensorene pga skeiv montering på en optisk kronograf.

 

Et eksempel:

Kula går i 1000 m/s og det er 0.2 meter mellom sensorene. Tiden fra lydbølgene når sensor A til sensor B er 0.2m / 1000 m/s = 200 mikrosekund.

 

La oss si at sensorene står litt skeivt slik at sensor B står 1 cm lengre vekk fra kulebanen enn sensor A. Dette er en vinkelfeil på arctan(0.01/0.2)=2.86 grader.

 

Da blir måleresultatet slik: Tid fra A->B (skeiv)=A->B(snorrett)+1cm/lydhastighet=0.000200+0.01/330=0.000230=230 mikrosekund.

Dette vil gi en alvorlig misvisning. 0.2m/0.000230s = 869 m/s

 

Dere må gjerne bevise at jeg har feil. Synes avviket her ble litt dramatisk.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en slik superchrono i dag. Og som fryktet er den veldig følsom på den vertikale vinkelen om en skyter rett over den.

På første skuddene fikk jeg 940-950 m/s. Tilta den litt ned og fikk 850-860. Hadde forventa 870-80.

 

Da hadde jeg faktisk gjort et forsøk på å sikte den inn første gangen, men omgivelsene var vanskelige så siktingen ble tydligvis ikke god nok.

Link to comment
Share on other sites

Heldig du! :wink: Jeg har ikke hatt anledning til å skyte over noe som helst de siste 14 dager.

Hadde tenkt meg ut i går, men fikk spy- og dritesjuka. :sick:

 

Vet ikke hvor (u)nøyaktig du siktet den inn, eller hvilken avstand, men poenget skal vistnok være å skyte mest mulig parallelt med sensorene. Ser for meg at dette er enklere om man ligger slik at man skyter ca en meter over kronografen og ligger f.eks 3m bak, og sikter inn kronografen tilsvarende under målet. Jo lengre hold du skyter å, dess mindre blir vel utslaget av feilsiktingen også.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd kronografen.

 

Først noen bilder av utstyret:

 

Batterirom på underside, og feste for kamerastativ:

p1000306iy.jpg

 

Nytt kamerastativ måtte til:

p1000312m.jpg

 

Oppstilt på banen 3m foran standplass:

p1000313c.jpg

 

Siktet inn ca 70cm under blinken fordi kronografen sto montert ca 70 cm under siktelinja. Skytestilling var sittende på kubbe:

p1000316zy.jpg

 

Test med Norma rekrutt ga gjennomsnitt på 780 m/s:

p1000324z.jpg

 

Deretter senkes den fremste sensoren 10mm i forhold til den bakerste vha. noen trelister. Dette var målt ut hjemme tidligere, så det er ganske nøyaktig 10mm. Vateren brukes her som siktemot samme punkt som første måling. Kunne likegodt vært noe annet enn vater:

p1000326f.jpg

 

Dette ga en gjennomsnitt på 710 m/s. Altså 70m/s feil, men så sikter kronografen 5m nedenfor skiva da. Sikter faktisk ned i myra midt mellom standplass og skiver. Synes ikke på grunnlag av dette at den er veldig følsom for feil innstilling. Bommer man på skiva med flere meter, så har du faktisk ikke stilt den inn:

p1000333n.jpg

p1000334n.jpg

 

Prøvde noen flere 5-skuddsserier etter riktig innstilling.

Norma 100grs, med 38,5grs N11 - 835 m/s

Norma 100grs, med 39 grs N11 - 841 m/s

Lapua 144grs, med 48,6 grs N560 - 815 m/s

Lapua 144grs, med 41,5 grs N550 - 784 m/s

 

Kronograferte også 3 ladninger i 243win,og til slutt noen skudd med en Ruger blackhawk 357mag med hjemmeladet.:

p1000367d.jpg

 

Det gjenstår å få testet den ut sammen med vanlig kronograf, for å få konfirmert resultatene. Ellers synes jeg det fungerte bra,og var enkelt i bruk.

 

Edit: Rettet ladevekten fra 46,8 til 48,6

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden det er libelle på den saken, er det ikke bare å vatre den opp med denne og bruke siktet til å justere seg inn på riktig retning? På standplasser er det jo oftest slik at man skyter helt vannrett så da er det bare å forsikre seg om at Superchronoen ikke er i skuddlinjen men under med god margin, vatre opp, sikte seg inn på den blinken man skal skyte på, kontrollere at dingsen fortsatt er i vater og ild!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Du fikk med deg at jeg da siktet 5m under skivene? Eller 50m foran skivene når kronografen var 10mm ut av stilling?

Jeg målte farten på noe jaktammo til toppjakt ved 0 og 200m i vinter. På 200m skjøt jeg ca 70cm over den. Hastighetstapet tilsa at BC på lapua 144grs FMJBT måtte settes til 0,550 og ikke til oppgitte 0,636. Da stemte plutselig både overhøyde på 100m og klikktabell ut til 290m(har ikke flere klikk).

 

Jeg har fåt veldig godt intrykk av denne. Og det er slettes ikke noe vanskelig å stille inn den riktig.

Link to comment
Share on other sites

Joda, fikk med meg det, Men kan ikke si jeg er overbevist over konseptet.

Fordeler: '

Du kan skyte når det er lite lys uten problemer. (Det samme kan du med kronografer med IR. Fek CED og Pact)

Vinduet du kan skyte i er stort/større en ved bruk av fotoseller. (Påstår iallefall reklamen)

 

Bakdeler:

Et skudd for lavt og du har brukt 2500,- (CED,Pact,Oehler har kunfotocellene fremfor skytteren. Et lavt skudd koster langt mindre)

Vanskelig å se displayet fra standplass. (Produsenten sier dette ikke er noe problem. CED,Pact,Oehler har displayet ved skytteren.)

Tror det er langt bedre med display ved siden av deg. Det ser du også i dårlig lys.

 

Så jeg ville heller ha brukt så mye penger på en vanlig kronograf.

Dette produktet burde prismessig ligge på nivå med en chrony...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mye å klage på, men jeg syns den er veldig grei i forhood til Chrono'en jeg har. Letter å ha med seg, også er jeg tryggere når jeg sender hagleklysa gjennom den.

 

* Gir mindre feilmeldinger enn Chronoen min.

* Lettere å ta med seg.

* Trenger ikke skjøteledning, det må IR'en på Chronoen ha.

* Nøyaktigheten virker å være grei, i hvert fall til mitt bruk.

 

Finnes helt sikkert løsninger som funker bedre for andre, men for meg er dette det beste jeg har prøvd til nå...

 

Brukes da til:

* sjekk/kalibrering av rifleladninger

* sjekk/kalibrering av hagle ladninger

Link to comment
Share on other sites

Magnetospeed er greia.

 

Nja, jeg foretrekker å teste hastighet samtidig som jeg tester pressisjon. Og da blir det liksom ikke riktig å henge noe på løpet.

 

Jeg får akkurat like god pressisjon med magnetospeeden monter. ser erfaringene fra usa er den samme. får ca 1cm treffpunkt forandring bare, så et klikk ned å skyt som normalt. brukte magnetospeeden når jeg skøyt på 830 meter her om dagen. Veldig greit å kunne få logget hasigheten på skuddene som går for lavt og for høyt osv. å alt blir jo lagret på et minnekort som du plugger rett i pcn når du kommer hjem. har du en logg fra skytingen, så kan du jo også sammenligne der.

Jeg kommer aldri tø å bruke noe annet enn magnetospeed ihvertfall. Eneste ulempen den har i forhold til superchrono, er at du ikke kan måle hastigheten på 100 meter f.eks.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg tror det blir større feil på en akustisk kronograf pga at lydbølgene brer seg med lav hastighet. Dvs at feilen blir større enn geometriske aviket en får på avstand mellom sensorene pga skeiv montering på en optisk kronograf.

 

Et eksempel:

Kula går i 1000 m/s og det er 0.2 meter mellom sensorene. Tiden fra lydbølgene når sensor A til sensor B er 0.2m / 1000 m/s = 200 mikrosekund.

 

La oss si at sensorene står litt skeivt slik at sensor B står 1 cm lengre vekk fra kulebanen enn sensor A. Dette er en vinkelfeil på arctan(0.01/0.2)=2.86 grader.

 

Da blir måleresultatet slik: Tid fra A->B (skeiv)=A->B(snorrett)+1cm/lydhastighet=0.000200+0.01/330=0.000230=230 mikrosekund.

Dette vil gi en alvorlig misvisning. 0.2m/0.000230s = 869 m/s

 

Dere må gjerne bevise at jeg har feil. Synes avviket her ble litt dramatisk.

 

Da har jeg kjøpt meg en superchrono, og må si jeg er skuffet. Det skal som jonnyvang er inne på her, utrolig små forandringer i posisjon til før hastigheten er på bærtur.

Endte derfor opp med å sette meg litt mer inn i dette.

 

En feilstilling på 1 grad i forhold til kulebane gir en misvisning på i overkant av 50m/s ved 1000m/s kulehastighet.

 

Ved måling av salongrifler og andre kuler som er rett over lydhastigheten blir avviket levelig, men så fort man kommer opp i riflehastigheter synes jeg den er ubrukelig. Dette har sammenheng med at den supersoniske sjokkbølgen er tilnærmet vertikal rett over lydens hastighet, for så å vinkles mer og mer jo raskere kulen går.

 

sin(v)=lydhastighet/kulens hastighet.

 

Etter å ha kikket litt på innholdet synes jeg også prisen på 2500kr er horribel.

 

Noen som har tenkt på å lage en akustisk kronograf med vinkelkorreksjon?

 

Ved å måle hastigheten i to forskjellige retninger, en temperatur og en luftfuktighetsmåler bør man kunne gjøre dette relativt nøyaktig.

 

Hastigheten 90 grader på kuleretning vil være lydhastigheten, som man da trenger temperatur og luftfuktighetsmåler for å finne. Ved trigonometri bør man da kunne regne seg frem til kulehastigheten ved at man vet at kuleretning er 90 grader på lydhastighet, og man har et par målte hastigheter der imellom.

 

Er det noe jeg har oversett her i min smådøsighet på kveldinga? Rent bortsett fra at den fortsatt ikke vil fungere på subhastigheter må jo dette være den ultimate kronograf?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i mitt inlegg den 4. november, så stilte jeg inn kronografen 3 grader feil og fikk i underkant av 10% feilvising. Synes ikke dette var mye, med tanke på at kronografen da siktet ned i myra 50m foran skivene.

 

Om den er bra nok kommer også litt an på hvilken bruk den er til. Jeg driver ikke med BR eller langhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei!

Lurte litt på å anskaffe meg en slik Magnetospeed, for å få målt V0 på DFS-ammunisjonen, spesielt til feltskyting.

Den ser jo veldig hendig ut!

Og hvis den ikke påvirker presisjonen (samlingen) bare løfter skuddene hårfint, er det jo enda bedre!

Fint å benkteste og måle fart samtidig. :wink:

Kjenner dere til nøyaktigheten på denne cronografen?

 

Fred-G

Sørreisa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...