Jump to content

.22 Hornet fremfor .223 til rypejakt - hvorfor?


rypert

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Jeg har den siste tiden sjekket litt oppunder de to nevnte kaliberne til bruk på rypejakt. .22 Hornet, mye brukt i Sverige, blir regnet som det optimale kaliberet til rypejakt, og jeg ser jo at man ved å lade ammo selv, oppnår hastigheter fra ca 550 m/s til ca 950 m/s avhengig av kule og krutt. Ca 800 m/s er etter hva jeg har lest optimalt for bruk på rypejakt. Så nærmer vi oss spørsmålet; Begge disse kaliberne kan man lade ammo til rundt denne hastigheten, men med .223 enda tyngre kuler enn .22 Hornet, som igjen vil ha positiv innvirkning på vindstabilitet.

 

Hvorfor anbefales da .22 Hornet fremfor .223 til dette formål?

Link to comment
Share on other sites

Hei alle. Er ny på kammeret og synes dette er en super side.

 

Jeg synes det er supert at dette blir tatt opp :)

 

Jeg og en venn av meg har samme problemstilling som blir tatt opp i starten av tråden, vi skal gå til innkjøp av rifle til rypejakt og vi er begge i tankeboksen over hva vi skal velge, 223 eller 22 hornet.

 

Har søkt på nettet angående dette, uten at jeg har blitt noe særlig klokere, bare mer i tvil. Foreløbig så heller jeg mot 223, da jeg ønsker flat kulebane som tåler litt vind. Men kom gjerne med argumenter for hvorfor en skal velge 22 Hornet framfor 223, da jeg ikke helt har bestemt meg.

 

Jeg lader også selv, så jeg har et lite håp om at jeg skal finne fram til en fin ladning i 223 som går godt og ikke "sprenger" rypa.

Om noen har noen gode ladedata til jakt på rype så hadde det vært kjempefint å få tilgang til det. (223)

 

 

Håper at så mange som mulig svarer på innlegget som er startet her.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor anbefales da .22 Hornet fremfor .223 til dette formål?

 

Slik jeg har forstått det er det vanskelig å finne gode helmantelkuler (iallefall litt tyngre) i .223 til hjemmeladeren. Mulig jeg tar feil. Når det gjelder de som ikke lader selv så er det vel at den fabrikkammoen som tilbys har så høy hastighet at rypen innimellom blir skadet/"sprengt".

.22 Hornet skal fungere ypperlig og være meget snill mot matviltet (lite kjøttødeleggelse).

 

.222 kan være et godt alternativ for de som ikke lader selv. Der får man Norma fågel med 850 m/s utg. hastighet. Men hvis man ikke får presisjon med den er man vel like langt som med fabrikkammo til .223 (altså høye hastigheter som tenderer til mer kjøttødeleggelse)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt Hornet til formålet, etter å ha skutt noen titusen skudd med 223 (og dessuten hatt en hornet til rypejakt, som jeg angrer på at jeg solgte).

 

Horneten brenner mye mindre krutt, og bråker mye mindre en .223. Hornet er ideel med 35-40 gr kule i moderat hastighet, lar seg dempe til under smertegrensa med en bitteliten lett demper og har mer en nok effekt til å gjøre jobben. Den passer dessuten godt i brekkvåpen, og jeg syns det er vanskelig å finne mere ideel rypejaktbørse en en Thompson Contender med 40 cm løp. Veier ingen ting og har mer en god nok presisjon.

 

.223 krever større demper, brenner mye mere krutt og bråker i utgangspunktet mye mere uten at den egentlig gir noe ekstra ift rypejakt.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

.22 Hornet KAN være sær å få til å gå presist, .222 er mye mer tilgivelig med tanke på presisjon, en Sako Vixen går som ei stråle med 30 grs kuler, men kronografen sier 1000 m/s og det går ikke bra på fugl.

 

Min erfaring på særligt ringdue er 40 - 45 grs i rundt 800 m/s utgangshastighet gir pene slakt, forutsett at du kun skyter inn i bryst og ut i rygg, ikke omvendt....

 

Men det er jo litt søtt da med .22 hornet....

 

i5btih.jpg

Link to comment
Share on other sites

Istemmer med de som forespråker 22Hornet,... en mye mer "passende" og avstemt patron for dette lekre viltet.

 

Men det er jo litt søtt da med .22 hornet....

Ikke bare det,.. den er jo direkte VAKKER :D

Kvalifiserer den som en av verdens vakreste patroner :!: ..tilsammen med 30-30Win,.. 30/40 Krag.. og 348Win..??

 

Har selv .222Rem som også er et bra valg.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 22 Hornet på litt ryper. Og det er en bra patron.

Men ikke min favoritt.. Hastigheten og kruttmengden er topp.

Med dette får en også enkelt til med en 221 Fireball.

Med ei 50g fmj kuler i 720-810ms klarer jeg å se innslaget i rypa.

For å klare denne hastigheten er det Vit N-340 krutt og N-110 krutt som er regelen.

Kjøpte nylig en 3,5kg dunk med N-110. Denne holder til over 4000 rypeladninger.

 

221 Fireball har sterke hylser som klarer mange flere omladinger enn 22 Hornet.

Der er mange som leiter etter sako hylser i 22Hornet, da disse regnes som de beste. det er flere år siden jeg så sako 22 hornet ammo.

Jeg omformer 222 Lapua match hylser til 221 Fireball. men du kan bruke alt av 222 fam hylser for å lage 221 hylser.

 

Jeg opplevde at 22 hornet hylsene ble bulket i hals/nakke under transport ! Mange som ødelegger hylsene sine når kulene skal settes i, men der er enkle triks for å unngå slikt.

 

Med 50 cm løp klarer en også ganske greit kravet til feks gaupe. Har selv felt gaupe med denne patronen og kompis har felt jerv med 221 Fireball.

 

Har erfaring med 4 forskjellige rifler i 221 fireball. Av disse samler 3 av riflene likt med samme ammo. Jeg har også helt likt treffpunkt med v-max og fmj ammo på 100m. Dette med 3 ganske forskjellige rifler med forskjellig stigning og pipelengde!!

 

Mating går helt topp i feks sako vixen rifler. En kan enkelt få kamret om ei org 222 pipe. Betalte hele 800kr for dette nu i høst.

Cz 527 rifler er avhengig av å ha 222 rem underbeslag/magasin for å mate 221 patroner.

Sako 75 mater ikke med standard 222/223 magasin.

Rem 700 mater. Men denne er orginalt kamret i 221. Og jeg trur det er egen 221 magboks og tilbringer.

 

Jobber med å få ett blaser løp i 221. Men det går ikke fort. Og dyrt blir det nok.

 

SÅ! i min verden er 221 Fireball det beste kaliberet til småvilt.

 

Nevner dette, da det finnes gode alternativer til 223 rem. I samme type rifle.

Ved trening kan jeg ligge å skyte 30-50 skudd uten at kikkerten er "full" av mirage og demper eller løp er gloheit.

Selvfølgelig litt avhengig av temp.

Link to comment
Share on other sites

.221 Fireball er nok snasne saker enn om litt sært...og det skal det jo være.. :)

 

Jeg oppnår noe av det samme i .222 med 12 grs N-110 og ei vanlig 40 sierra kule, varmint blitz. Navnet skulle tilsi Splætt.. men det er helt greit, ikke store ødeleggelser på hverken fugl eller ...rev ! ikke heeeelt benchrest, men brukbart.

 

Noe som ER sært er .22 K-Hornet... den er så nusselig, liten Hornet med ordentlig skulder.. må vite..og i denne rifla blir dette heeelt konge..

okczmf.jpg

dy781.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har 22 hornet, 22 k-hornet, 222, 223 og 7x33 av de mindre kalibrene. Har prøvd både 22 wmr og 22 lr på rype. Lader selv, og velger i dag 22 k-hornet grunnet presisjonen jeg har i denne rifla, samt det jeg opplever som fordeler med synlig treffpunkt, fart, lite lyd, og pene slakt. Penest slakt fikk jeg med 22 lr, men verden er samling av kompromisser. Tror 6x47 lenger opp i tråden kanskje har den perfekte løsningen på den ideelle rifla, med det idelle kaliberet - ei vixen i 221 (sysler selv med tanken). Likevel if. trådstarter; mitt valg er 22 hornet/ K-hornet fremfor 223 til dette formålet (mener jeg har en del erfaring med vinterrypejakt)- utfordringen er ladingen da hylsene som nevnt over har tynt gods (sako 22 hornet selges nok i sverige ennå, ellers så er RWS hylsene samt de gamle Norma hylsene gode nok). Kan nok være kilen i presisjon i enkelte rifler, har erfaring med og ville gått for sako p-75, Brno ZWK 465...

Link to comment
Share on other sites

Ikke i det hele tatt. Dette har man løst teknisk ved å plassere et lite stempel bak .22 mag patronen med en pinne som slår inn i kanten på patronen når den blir truffet av tennspisen. Første gang jeg så en slik i bruk var på 80 tallet til .222, gikk vedlig fint.

 

Ellers så finnes det enklere adapter som gjør at man kan skyte hornet i .223

 

http://www.mcace.com/adapters.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Personlig har også jeg mest tro på moderat hylsevolum og lavere hastighet.

 

Jeg har bare positive erfaringer med 22Hornet, og 222Rem. Begge ble ladet til en hastighet mellom 750 -800ms.

223Rem og andre "høykapasitetspatroner" har jeg liten tro på i en rendyrket ryperifle, den 223'en jeg hadde ble solgt fort.

Jeg har ingen 221 selv, men en kompis har en og den er nesten perfekt! Selv drømmer jeg om et løp i 6x43, men må bare bli ferdig med ett par andre prosjekt først. Jeg har litt tro på 6mm kaliberet, tyngere kuler i lav hastighet.

 

Men må si jeg ble litt misunnelig på rifla til flyfisher litt lenger opp i tråden her... Jeg fikk litt lyst til å bytte ut BR'n min i en sånn :?

Link to comment
Share on other sites

Selv om man lader all ammo så er det ikke altid det blir optimalt å lade ned en patron med stort hylsevolum til "rypeladninger".

Hurtigbrennende krutt, filler og andre kulevekter enn standard for patronene har jeg og prøvd, men jeg er kommet fram til at det bare blir kompromisser for å gjøre om varmintrifla til noe den ikke er ment for.

 

Helt generelt klarer vi oss med ett riflekaliber for all jakt, men det blir aldri helt optimalt.

Skal man ha ei lita hendig rifle for jakt på det minste småviltet så liker jeg å velge en patron som er tilpasset formålet, ikke lade ned høykapasitetspatroner til å bli "salongrifler". :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke i det hele tatt. Dette har man løst teknisk ved å plassere et lite stempel bak .22 mag patronen med en pinne som slår inn i kanten på patronen når den blir truffet av tennspisen. Første gang jeg så en slik i bruk var på 80 tallet til .222, gikk vedlig fint.

 

Ok, ser den, aldri for sent å lære noe nytt. :winke1:

Ellers takk for linken, åpner fornye bruksområde både for .30 Mauser og .30US, kunne godt tenke meg en i .303/.32acp, vet det finnes. (ble litt OT).

Link to comment
Share on other sites

Men må si jeg ble litt misunnelig på rifla til flyfisher litt lenger opp i tråden her... Jeg fikk litt lyst til å bytte ut BR'n min i en sånn :?

 

Den er ikke verst, men tenk deg en Martini Cadet takedown, i 22WM, 22H eller 218Bee med vakker vallnøtt :roll: Er dessverre ikke rypejeger.. Men en blanding av disse kunne lett fått plass i våpenskapet mitt.

 

P1000339.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Til trådstarter 223 og 222 er ikke lov på rypejakt i Sverige og derfor velger svenskene kaliber fra 221 fireball og nedover til riflejakt på rype. Når det er sagt er jeg veldig enig med Steve, har og hatt 223 og den ble solgt etter et år. Gikk tilbake til 222, men kanskje jeg når løpet må skiftes vil prøve 221 fireball selv om 222 rem fungerer utmerket.

Jeg for min del jakter litt på det kaliberet som kan gi lavest smell uten demper eller med en veldig liten demper, men vil helst ha et kaliber fra 22 hornet og oppover ved et slikt kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det i det minste vært såpass med rype i området jeg bor at det hadde vært verdt å ha ei spesial rifle til rypejakt, hadde jeg gjerne valgt 22 Hornet.

Nå er jaktvåpengarderoben min plenty fyllt opp allerede, så da får jeg klare meg med min 223 :)

 

Har også veldig lyst til å teste 17 Win Super Mag, men jeg er vel i sterk tvil om at det vil være mye mat igjen på rypa etter en treff med den :)

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter 223 og 222 er ikke lov på rypejakt i Sverige og derfor velger svenskene kaliber fra 221 fireball og nedover til riflejakt på rype.

 

Merk at dette bare gjelder på statlig grunn, men ja, det er et viktig moment.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

I tillegg så er ordlyden slik :

 

"Vid vinterjakt (januari-mars) efter ripa med kulgevär får av säkerhetsskäl endast kulgevär avsedda för patroner i klass 3 och 4 medföras och användas."

 

Vet ikke helt hvordan det skal tolkes, men om man bruker ammo ladet ned til under 800 joule, er det greit?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...