Jump to content

Leupold Kinakopier - er det brukbart, eller ... ?


amykle

Recommended Posts

Hei,

 

Håper dere kan komme med noen tips til en nybegynner på rifle :)

 

Er ute etter en veldig billig kikkert (med lys) som skal brukes på ei 30-06 rifle.

Dette kommer til å bli veldig lite brukt, da jeg stort sett skyter pistol, men må duge til å "leke seg litt med" og kunne tas med på hjortejakt en dag i året...

Ser at det er veldig mye bra kikkerter i 3-6000,- kroners området, men er usikker på at jeg har bruk for en så dyr kikkert.

Får vel kjeft av mange nå, men ser at det selges mye veldig billige kinakikkerter. Forstår selvfølgelig at dette er dårligere kvalitet enn originalene, men er dette så dårlig som alle vil ha det til? Er ikke mange av de kjente merkene også laget i Kina (kanskje på samme fabrikk ...)? Ser at Leupold kjøper linsene sine fra Kina også på de dyreste kikkertene de produserer....

 

Ser at det ligger en Leupold Mark 4.5-14X50E Mil-dot Illuminated - kopi på QXL til latterlige 699,-, er det noen som har prøvd denne? Er det tilrådelig å montere noe slikt på ei 30-06 rifle, eller er dette laget mest til "pynt" til å ha på soft-guns og lignende...?

Link to comment
Share on other sites

Til den prisen vet du jo stort sett hva du får når det gjelder optikk. Pris følger gjerne kvalitet. Med andre ord, ikke forvent for mye av dette!

 

Er du heldig, ryker det ikke på en stund. Er du uheldig, ryker det første gangen du skyter med det. .30-06 er ikke av de snilleste når det gjelder rekyl.

 

Uansett, en kamerat av meg kjøpte et slikt sikte (langt dyrere, men like fullt en kopi...), og det har faktisk holdt hundre skudd med .30-06 hittil. Pussig nok synes jeg ikke det er så høggende gæli å se gjennom heller. Har selv prøvd rifla i motlys og skrudd opp og ned forstørrelsen. Ingen problemer. Kan jo hende kompisen sin er en "god" kopi laget av ærlige barnehender i en flott kinesisk fabrikk, mens denne på QXL er laget av taiwanesiske triade-slaver i en mørk bakgate i Shanghai og ikke er av samme enestående kvalitet. Menneh... Hans har nemlig påmaldt et "ekte" Leupoldmerke på siden... :lol:

 

En kan jo si det slik at du klarer nesten ikke gjøre noe bomkjøp når det ikke koster mer. 700,- for et sikte er ikke mer enn hva man har råd til å tape, som regel. Tipper du kan glemme garanti og retur, så om du slår til tar du en sjanse. Men som sagt, 700,-... Koster knapt en tank med bensin på en Golf...

 

Det dummeste med slike billigsikter av denne klassen er at du vet aldri om/når det skjer noe. Du kan i hvert fall banne på at det skjer på jakt og ikke på skytebanen... Og da har du ikke noe å jakte med, med mindre du har åpne sikter på børsa, har skutt inn dem og har med verktøy så du kan ta av kikkerten og knuse den i nærmeste stein i voldsom vrede og forbitrelse om at du ikke dro Master'en på en Swarovski Z6i til 23 000,- i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, hvis du skyter den inn hver morgen før du går ut på jakt, og bærer den (og børsa) som om det var din førstefødte, så kan den muligens brukes frem til den ramler fra hverandre.

Ulempen er at en eller annen dag gjør den nettopp det, og det bør helst ikke være den dagen du skal skyte mot en hjort.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger !

 

Jeg innser nok at jeg bør kjøpe en dyrere kikkert, men det frister mer å bruke mellomlegget på et ekstra våpen :)

Etterhvert som det fyller seg opp i våpenskapet innser en vel at en dessverre ikke kan kjøpe det beste og dyreste av alt... :)

 

Det jeg lurer på er ikke om disse Kinasiktene er dårligere enn originalene, det skjønner jeg at de er, men om de virkelig er så utrolig dårlige som mange vil ha det til .... ?

Jeg ser samme diskusjonen innen f.eks bildeler der mange dømmer rimelige bildeler nord og ned mens det viser seg at svært mange av de billige delene og "originaldelene" er laget på de samme fabrikkene. Jeg så det samme i hvitevare-bransjen jeg jobbet for tidligere der et produkt ble regnet som veldig bra og et annet som veldig dårlig, mens jeg vet at begge fabrikkene kjøpte de samme komponentene fra samme leverandør ...:) Vi så det samme om de billige produktene til Rema (Eldorado eller hva de heter) der mange forbrukere mente de smakte dårligere. Etter en undersøkelse utført av en avis viste det seg at det var den kjente produsenten Lerum som laget både de dyre og de billige produktene innen sin varegruppe...:) Jeg var også selv på en fabrikk i Estland og så deler til en stor og meget kjent bilprodusent bli laget der med påskriften "proudly made in the USA"....:)

 

Poenget mitt er at jeg tipper på at en stor andel av alle kikkertene på markedet (også kjente merker) er laget på en eller annen fabrikk i Kina (?)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mitt er vel egentlig om noen vet om dette er tilfelle eller om jeg er fullstendig på bærtur.

Evt om noen faktisk har prøvd disse billigkikkertene selv, slik som ko-stens tydeligvis har gjort.

 

Det er sikkert lett å gi et produkt et dårlig rykte basert på rykter og antagelser, men det interessante er jo selvfølgelig om noen faktisk har prøvd disse og vet at de er kjempedårlige .... ?

 

Jeg har ikke peiling... det er derfor jeg spør :)

 

Takknemmelig for alle råd og tips

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt og har noen billigkikkerter. Kvaliteten varierer mye men stort sett har de funket. Har opplevd å kjøpe "billigmerke" hos en stor kjede i Norge som ikke funket.

 

Av billige kikkerter (optikk generelt) som jeg selv har testet på forskjellige våpen og kalibre, så er det beste merket imho nemlig NcStar. Alt mellom 30 og 200 dollar på ebay for en kikkert som funker. NcStar er jo er forholdsvis kjent merke og de har garanti på dem. Og er et "tryggere" kjøp enn kinakopier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner to stykker som har sånne "Kina-dassruller" i dag, begge har byttet ut sine etter at treffpunktet begynte å vandre.

Heldigvis skjedde dette på skytebanen.

Det tragiske er at den ene benyttet seg av "garantien" til forhandler og fikk en ny kikkert av samme merke, den andre kjøpte en ny kikkert av et annet merke, men fra samme produsent... :|

Sistnevnte hadde forøvrig en uforklarlig bom på en elgkalv her i forrige uke, noe som medførte et langt ettersøk.

 

Jeg lånte den ene kikkerten til han som er "merketro" for å se hvordan den oppførte seg sånn rent optisk.

Dette ble gjort ved at jeg gikk inn i et mørkt rom og rettet kikkerten utover jordet utover skumring/kveld.

Som med de fleste kikkertsikter kommer man til et punkt der man ikke lenger kan se trådkorset, så da skrudde jeg på belysningen.

De faste holdepunktene jeg hadde i denne testen var et jakttårn, en rekke med rundballer og skogkanten bortenfor jordet.

For å gjøre en lang historie kort, da jeg ikke lenger kunne se trådkorset var det heller ikke mulig å se jakttårnet i kikkerten.

Da jeg skrudde på belysningen var det knapt at jeg kunne se rundballene...

 

Belysningen var for sterk til at den ville gjøre noen nytte annet enn i dagslys.

 

Det eneste jeg fant kikkertsiktet brukbart til hvar da jeg skulle gå ut av rommet uten å støte borti møblene, med grønn belysning på full styrke fungerte den bedre som lommelykt enn mobilen min gjorde. :mrgreen:

 

Tro meg, de kikkertsiktene er uten unntak søppel!

Produsenten brukes ikke av noen anerkjente leverandører, og om de leverer komponenter til andre produsenter er det helt andre (og dyrere) kontrollrutiner når det gjelder kvalitet med i bildet.

 

Gå på finn.no og finn en brukt 4x32 av kjent fabrikat og jeg kan garantere deg at du gjør et bedre kjøp enn noe av dette rallemikket fra Kina.

Link to comment
Share on other sites

så får det være opp til den enkelte hva man kjøper.

Nei, det er ikke opp til hver enkel å kjøpe eller selge hva man vil. Piratkopier har samfundet bestemt at man ikke kan selge. I Jeg vet ikke hvordan det egentlig er i Norge, men i andre land som Italia og Sveits, er det også straffbart å kjøpe piratkopier.

 

Å kjøpe er uansett, umoralsk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd.

 

Er enig med dere, er sikkert ulovelig å handle denne type produkter og denne industrien vil nok blomstre om vi fortsetter å handle fra dem....

 

Ble tipset om en rimelig kikkert hos Winge som heter Breitler Premium til 1990,-

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3195

 

Er visst nok samme kikkerten som XXL selger til nesten doble prisen....

 

Noen som kjenner til denne ?

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd.

 

Er enig med dere, er sikkert ulovelig å handle denne type produkter og denne industrien vil nok blomstre om vi fortsetter å handle fra dem....

 

Ble tipset om en rimelig kikkert hos Winge som heter Breitler Premium til 1990,-

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3195" target="_blank

 

Er visst nok samme kikkerten som XXL selger til nesten doble prisen....

 

Noen som kjenner til denne ?

 

*sniff sniff* dette lukter.....suspekt. :?

Et kjapt nettsøk har ikke klart å komme opp med noen utenlandske referanser til Breitler i det hele tatt, det som dukker opp er ulike tilbud fra norske forhandlere, samt en kommentar om at de er produsert i "østen" under "strenge kvalitetskrav" og lignende kommentarer.

 

Min første innskytelse er at dette er "Kinavarer" importert under et egendefinert merkenavn som er bestillt av en norsk importør.

At Winge klarer å selge et såpass stort kikkertsikte til halve prisen av XXL er i utgangspunktet mer enn nok til å få varselklokkene til å ringe her, for Winge skal også tjene penger på produktet.

 

Mitt umiddelbare råd er: GLEM DET :!:

Man får ikke en 3-12x56 med opplyst retikkel og Zeiss kvalitet til Tasco-pris her i landet.

Skal du ha en pålitlig kikkert i den størrelsen og med de spesifikasjonene på du opp på Meopta-nivå, og da ser det ut som du først bør sjekke at kikkerten har gått gjennom norsk importør for å sikre deg garantirettighetene (10 år) som hører med.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd.

 

Er enig med dere, er sikkert ulovelig å handle denne type produkter og denne industrien vil nok blomstre om vi fortsetter å handle fra dem....

 

Ble tipset om en rimelig kikkert hos Winge som heter Breitler Premium til 1990,-

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3195" target="_blank

 

Er visst nok samme kikkerten som XXL selger til nesten doble prisen....

 

Noen som kjenner til denne ?

 

Har akkurat da sikte ståandes på ei Tikka m695 i 6,5X55 og da fungere heilt fint, litt tungt spør du meg, men eg ser heilt fint i da, har skutt samlinga innanfor innertiaren på skytebanen fleire gonga osv.. Billig og bra sikte spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill og gode råd !

 

Dere har i alle fall overbevist meg :)

 

Har (av både tekniske og moralske årsaker) skrinlagt alle tanker om kinakikkert.

Kommer til å legge noen tusenlapper til i potten og gå for en kvalitetskikkert.

Ser at jeg nok har mest igjen for det på sikt...

Link to comment
Share on other sites

Flott, og husk at høy forstørrelse ikke nødvendigvis er ensbetydende med kvalitet. :)

 

Og når vi først er igang med formaninger så kan det jo være en tanke å huske på at det er et lite tidsvindu med skumring der du kanskje kan trenge lyspunkt eller opplyst retikkel i kikkertsiktet, med mindre du driver aktivt med skumringsjakt er belysning bare en ekstra utgift.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...