Jump to content

Kjøpe 338LM børse..


sveinmk

Recommended Posts

Billigste pris jeg klarte å få fra norske forhandlere på en Blaser T2 i 338LM var 52 000,-

Da inkludert rekylbrems, harris to-fot og ekstra magasin.

 

Ved import fra Tyskland havnet jeg på 46 000,- det er da penger spart

 

Driver nå å sjekker mulighetene for en Desert Tactical SRS, kanskje noe å spare på å kjøpe 2 :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen her inne som har erfaring med DSR-1?

 

Ja. Kjempefint våpen og absolutt verdt alle pengene, ikke fordi den skyter så veldig mye bedre enn min TRG, men den er veldig mye penere +hakket mer ekslusiv. (de med interesse for bil vil heller ha en porsche enn audi uansett)

 

Det er 2 stk i norge som jeg kjenner til. Den ene vuredes solgt dersom noen har en bil eller leilighet de vil bytte inn :lol: (høy prisklasse med andre ord)

 

Ps trg'n min vurderes også solgt om jeg får nok for den

Link to comment
Share on other sites

Mmmmmmmm high-end masseproduserte rifler i 338, her er det mye snadder å velge i, det er jo allerede nevnt noen, men ikke forvent at de går bedre presisjonsmessig sammenlignet med en customrifle bygd på specs eller rimeligere varianter for den saks skyld...

 

Noen flere varianter i de høyeste prisklassene: EDM Windrunner, Steyr SSG08 og PGM 338lm

 

Jaktdepotet skaffer jo Savage og Steyr, og det gjør de fleste andre også. Windrunner er amerikansk og kan kjøpes fra fabrikk tenker jeg - det samme kan franske PGM

 

Har bare godt å si om PGM Precision - meget god service derifra og de leverer absolutt kvalitet...

 

AI kan du vel importere selv fra www.sportingservices.co.uk eller få en forhandler her til å gjøre det for deg!

Link to comment
Share on other sites

Sveinmk,

Skal kjøpe børse i 338LM.. Har sett på flere, men hvordan er det å få tak i de..?

Hva skal du bruke den til? Det er mange forskjellige rifler der ute. Betyr pris noe?

 

Sako TRG-22,

men ikke forvent at de går bedre presisjonsmessig sammenlignet med en customrifle bygd på specs eller rimeligere varianter for den saks skyld...

Riflene er alle meget presise, og det er stort sett skyteferdigheter det står på.

 

,

Det er igrunn 4 forskjellige måter å kjøpe 338LM

- kjøpe en TRG 42, dette er "std 338LM rifla", enklere blir det ikke, de virker hver gang, er kvalitet, er presisis, wtf, utvilsomt raskest i anskaffelse. (40k)

- kjøpe en high end ferdigrifle, få den eksklusive følelelsen, evt. ha take-down mulighet osv, fancy, topp kvalitet, dyrt (60-100k)

- kjøpe low end ferdigrifle, rakleverkene Savage selger er det jo en hel tråd om, men de kan være meget presise, samme med Remington sine. Vondt, uferdig, men presist (18-25k)

- få bygget etter specs. Bygg her i Norge vil variere i pris etter delene du velger, og det vil være billigere å bygge i utlandet. Kvalitet etter børsemakerenes evner og vilje. Krever også litt av han som skal ha rifla - du må spesifisere de riktige tingene.

 

Ei ferdigrifle jeg kom på her, som ikke er nevnt hittil er Barrett 98B. Pedersens Vaabenlager importerer disse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Herregud hvordan kunne jeg glemme Barrett'en he he :wink: De to jeg har prøvd leverer varene, det er det ingen tvil om. Samme prisklasse som de andre.

 

Det er vel bare DSR-1en som skiller seg markant ut på pris.

 

Så syns jeg at man må ikke glemme at en 338 før eller siden må bytte løp.... og da er do jo kjekt å ha undersøkt hvordan disse delene kan anskaffes - må det bli original eller lar det seg gjøre å putte i ett customløp... og hva koster det?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri helt fått smaken på bullpup-rifler.. ..men Sako TRG derimot er jo ikke som den engang var!

Med ny face-lift ser de jo helt dyriske ut - i tillegg til å gå som bare rett ut av eska. 1-10" twist har

de jaggu også fått. Når det gjelder vekkstuingsfaktor bør vel foldekolbe og bullpup havne omtrent likt?

 

Får inn en TRG42 MMRS til testing neste sesong. Desverre er der 3/4 år leveringstid på disse pr dato..

 

 

TRG42-1-1.jpg

 

TRG42-2.jpg

 

http://www.berettadefence.com/index.aspx?m=59&f=3&idf=72

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

En skal ikke skylde på andre... Så la meg nøye meg med å si at du har bidratt med ganske mye inspirasjon, ihvertfall i mitt tilfelle:-)

 

Fikk skutt på 1252 meter på søndag, og skjønner godt hvorfor du stadig leter etter steder hvor du kan skyte lengre... og lengre... og lengre enn mange av oss trodde var mulig:-)

Link to comment
Share on other sites

gol-sniper_m1.jpg

 

gol-sniper_m2.jpg

 

Caliber(s): 7.62mm NATO (.308Win), also .300 Win Mag in GOL-Sniper S;.338 Lapua in GOL-Sniper Magnum

Operation: manually operated, bolt action rifle

Barrel: 710 mm (GOL-Sniper Magnum)

Weight: varies with configuration

Length: varies with configuration

Feed Mechanism: 5 rounds detachable box magazine

Expected accuracy: less than 1 MOA with match-grade factory ammunition

 

 

 

GOL-Sniperrifles are manufactured in Germany by the Herr Gottfried Prechtl, one of thebest German gunsmiths specializing in custom Mauser rifles. GOL-Sniper riflesare available in tactical, as well as in sporting / match configurations, withvarious options and barrel lengths. Standard caliber GOL-Sniper rifles are basedon the Sako 591 / L691 actions, fitted to aluminium bedded block and equippedwith match grade barrels. Magnum caliber GOL-Sniper rifles are based on customMagnum Mauser actions, manufactured by Prechtl, and fitted with Lothar Walther precisionbarrels. The latest in the GOL-Sniper line is the GOL-Sniper 04 action, whichcombines a specially designed, precision machined solid receiver with relativelysmall ejection window, fitted with the same legendary Mauser bolt. These riflesare used by several German police units, as well as a numbers of European targetand sport shooters. In all versions, GOL-Sniper rifle actions are bedded intoproprietary Sto-Con stocks, made from walnut. These stocks are designed to beslightly flexible at the butt, thus significantly reducing the felt recoil andallowing for more accurate shooting. Length of pull on these stocks isadjustable with special inserts, position of the cheek rest is adjustable withbuilt-in screw. As there rifles are in fact custom manufactured per requisitionsof every customer, there are many options and configurations, but in every caseGOL-Sniper rifles are capable of outstanding accuracy, and, thanks to thetime-proven Mauser actions, are very reliable.

 

Link to comment
Share on other sites

Uff da, vel røft laget altså. Pripyat, ereksjon er nevnt lenger oppe, men rifla i linken din er til å få hengepikk av (stokken) selv om kvaliteten sikkert er fin :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ei ferdigrifle jeg kom på her, som ikke er nevnt hittil er Barrett 98B. Pedersens Vaabenlager importerer disse.

 

K

 

Sorry, den børsa er bygget av en landbruksmekaniker. De andre du nevnte gruser faenskapet.

 

 

Hausken er også landbruksmekaniker .......

Link to comment
Share on other sites

Jada, den klassisk utseende, ett custom bygg vel? Stokken på de andre bildene skjærer i mine øyne. Liker ett så enkelt og gjennomtenkt design som mulig. Trg og AI er vel det som frister mest av fabr. våpen.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Ikke for å legge no demper på 338.LM tråden her, men hvorfor skal de absolutt være 338.Lapua Magnum alle skal ha? :forvirra: ......Hvorfor ikke gå for en patron som er skreddersydd for standard "Large action" låskasse, nemmelig 338.Norma magnum!!!

Leverer akkurat samme utgangshastighet som 338.LM, men JA jeg vet det at 338.LM får du kjøpt ferdigsydd ammo i butikk, men skal du skyte fabrikk ammo blir du en fattig mann etter et par tre esker....... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Uff da, vel røft laget altså. Pripyat, ereksjon er nevnt lenger oppe, men rifla i linken din er til å få hengepikk av (stokken) selv om kvaliteten sikkert er fin :)

 

Vel Mark, hvis linken til Pripyat skremte deg vil kanskje denne bidra til at det vil gå flere dager før du engang kan se en viktig og kjær del av din anatomi.. http://www.surgeonrifles.com/308-scalpel-3-33-9" target="_blank Den..søte..stokken kommer fra XLR industries.

 

Personlig lengter eg intenst etter å sjå en Surgeon Remedy i mitt våpenskap, gjerne med en AI 2.0-stokk, men siden VISA-kortet mitt klynker sårt og fortvilet bare eg ser på deres nettside får det kanskje vente litt..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel omtrent ingen som kjøper ferdig rulla 338LM ammo?

Jeg kjenner en som bygger seg en 338 Norma Magnum, men jeg har ikke hørt fra mannen på lenge.

Er det bevist at NM'n er like rask som LM'n?

 

Jeg lader mine 338LM patroner til rett under 8 kr stk, i og med at jeg har over 22 omladninger pr hylse hittil, og kuler imp fra USA. Tror ikke det blir noe billigere enn det.

Link to comment
Share on other sites

He, kansje Adarma. Liker kassa med picatinny skinne og rekylklakk integrert. Liker også det "tubegun/AR fortre" konseptet. Får vel spare de edle deler til der de passer best :D Utvilsomt et godt verktøy, rifla altså.

Link to comment
Share on other sites

Steyr SSG 08 funker,godt. Ferdig ferdig :) Men det gjør jo andre fabrikat i samme kaliberet også,så her kommer nok ergonomi,tekniske løsninger,presisjon,pris,tilgang og til slutt utseende til og spille en rolle for kjøper. Men kjøp nå ikke et våpen med vekt alene på status eller hvor ekslusivt det måtte være. De ekstra tusen lappene kan gi deg mere ammo og tid bak børsa til og faktisk utrette det kaliberet er godt for. Verdt og koste på seg er optikk og montasjer av bedre sort.

 

just my to cent.. :)

Link to comment
Share on other sites

Sorry, den børsa er bygget av en landbruksmekaniker. De andre du nevnte gruser faenskapet.

 

Barretten er grøvre, men den virker - den er ikke min stil heller, men den virker. Og den er akkurat like presis som alt annet. Selv om den er grøvre/amerikansk - det er igrunnen nesten det samme.

Bortsett fra Barnarden i skapet her , så er vel den franske PGM selve hallelujarifla for denne "sørlendingen". Faen at en skal ha så lite penger! Barnard lager forresten ei ferdig rifle også, Barnard '10'.

 

Om lapuamag kontra normamag så er jo fordelen til lapuamag at "alle" har ladedata, og data generelt - du er ikke "alene", det er litt som å ha 6.5x55. En trenger ikke finne opp noe selv.

Noen "standard large action" er det vel bare remington som har? Alle andre har en egen LM låskasse (selv kjører jeg 100mm COL i ei Barnard PL kasse - laget for 338LM), og hvorfor en skulle bytte ned seg til NM i en slik skjønner ikke jeg - Da ville jeg heller hatt en impet LM. Men "to each his own".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke denne kritikken av Barrett. Jeg har prøvd to stk og de er f.... Så presise, og har ett avtrekk som lar seg justere langt ned. Ikke er den så tung heller og ergonomien er veldig god. Originale løsninger har den også. Veldig tiltalende rifle. Jeg er ikke redd for å anbefale den....

Link to comment
Share on other sites

Er meget fornøyd med 706 rt kassa fra hansen i 338 lm børsa. Eneste som er synd er at den er på vei ut av våpenskapet til fordel for annen løpsbrenner i "morro" kaliber.

 

Den er på vei inn i mitt våpenskap :mrgreen: Er en stund siden jeg bestemte meg for 338 LM , men har brukt tiden til og se meg litt rundt før jeg endelig bestemte meg. Min bestemmelse har mest gått på pris og tilgang på komponenter. Da Trondheim her hadde sin rifle for salg var vel avgjørelsen tatt ganske fort. Jo jeg kunne kjøpt meg både TRG og andre dyre alternativer....men hvorfor bruke fler K ekstra når en kan få et oppsett som skyter like bra for en billigere peng :smile: Joa ser at " har lyst på " faktoren kan spille inn, men bruker heller de pengene på og skyte mere og bli god på hold et stykke der ute :mrgreen: Forøvrig blir det en Kahles K624i 6-24 x 56 i Sphur ringer som blir stående på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke denne kritikken av Barrett.

 

Vi har nok forskjellige erfaringer med Barretten da. Opplevde den som et slarkhelvete med et par svake løsninger. Presisjon ja, men ganske grov børse og krevende å trekke potensialet ut av rifla. Prisklassen tatt i betraktning ville jeg kjøpt noe annet.

 

I mitt hode er de tre beste alternativene i Norge: Ragnar Hansen, Sako, Steyr (nevnt i alfabetisk rekkefølge). Alle disse vil nok gjøre jobben like bra.

 

normal_12_Skyting_%2824%29_dz.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...