Jump to content

BEVERJAKTA 2012/2013


hansen deluxe

Recommended Posts

Årets første datt rundt 19:30 på lørdag kveld. Fortsatt mye snø, og isen ligger på alle vann og små elver. Labbe rundt på truger på leting etter aktiv bever gir ikke vårfølelse akkurat :smile:

 

IMG_04141.jpg

 

Ut å prøve igjen i ettermiddag på en annen aktiv koloni:

 

IMG_04051.jpg

 

Her har det vært mye aktivitet siste uka.

 

IMG_04061.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blir vel en tur nå til helga. Spent på om børre kar kommet opp. isen ligger på de fleste vannene jeg jakter, men det bruker ikke være noe problem. Det gjelder bare å finne det rette hullet de bruker for å komme opp- eller å finne en fersk beiteplass. Beverjakta er noe av den fineste jakta vi har- syntes jeg da. Vårstemning med fuglesang og lange kvelder. Beveren er der og det er bare å vente, opp kommer den såfremt været er OK.

Ser at noen skriver at beveren ser veldig dårlig, mitt intrykk er stikk motsatt. Jeg jakta for noen år siden på en steingammel skadebever og hver gang jeg var ute så jeg den dykke ut av hytta og la seg 30-40m fra land og jeg så at den hver eneste gang lå og kikket og været. Jeg lå godt i skjul med kamokær, men ble observert HVER GANG. Den fikk garantert ikke fert av meg for viden sto rett. For å få has på den måtte jeg snekre meg en hjemmelagd treestand som jeg monterte 6m oppe i ei furu. DER så han meg ikke ! Skikkelig rusk på 27 kg! Den største jeg noensinne har skutt. Skinnet var helt fullt av arr langs rygg og nakke og det ble en skikkelig syjobb før jeg kunne stoppe den ut. Kjøttet var helt ubrukelig, smakte som en gammel eikestokk og hadde samme konsistes !

Ungbever opp til 12-13 kg er grei mat, men de over dette er kun brukendes til oppmaling. Har med hell blandet rådyr og bever- 3/4 del rådyr og 1/4 bever, dette blir supre burgere !

Hadde ikke vært så dumt med en svær en heller- den digre som jeg skjøt for noen år siden ble helt ødelagt, den sto utstoppet i stua med litt for mye sollys og den så til slutt ut som en albino- kritt hvit! Jeg dro av skinnet av mannekengen og håper å kunne bruke den igjen.

Jeg er heldig å disponere et særdeles bra beverterreng med 2 vann hvor det er en gaske stor koloni i det ene (6 dyr i fjor) og 2 mindre kolonier i det andre. Har holdt et lavt jaktpress, kun skutt en eller 2 bevere pr år for å tilfredstille grunneier og pleier ikke å bruke mer enn 1 kveld pr bever.

Link to comment
Share on other sites

Blir en ørliten hyttetur på meg til helga, så får en se om en gidder ta meg seg rifla. Blir antageligvis å vasse rundt i tre kvart meter råtten snø til krampa tar en og man må snu før man er fremme ved elva i det hele tatt... Kommer i det minste til å kjøre langs veien som går parallellt og ikke langt unna elva for å se om det har "skjedd noe vår" der enda. Det frister nok mest å vente et par uker til, minst. Helst til all snøen er borte og det begynner å bli skikkelig vår! Er for øvrig jakt til 15. mai der jeg har jakt. Med èn bevertillatelse trenger jeg i hvert fall ikke stresse!

Link to comment
Share on other sites

Ungbever opp til 12-13 kg er grei mat, men de over dette er kun brukendes til oppmaling. Har med hell blandet rådyr og bever- 3/4 del rådyr og 1/4 bever, dette blir supre burgere !

 

Jeg har selv tilbredt (eller,.. tilbredt er vel feil ord, skutt og spist er vel nærmere sannheten) 4-5 bevere over 20kg de siste åra, og alle disse har smakt utmerket. Hverken seigt eller dårlig smak på kjøttet. Så det er absolutt mulig å få til godt kjøtt av gammel bever :)

 

Selv skal jeg i vei siste helga i April med 2 kort i lomma. Terrenget ligger i Røros/Femunds traktene så jeg er skeptisk til hvor langt issmeltinga har kommet i de traktene :?

Link to comment
Share on other sites

Bever nr 2 falt i går kveld. Jeg satt bak bjørka ved steinen i bakgrunnen, forholdsvis kort hold (20-25 meter). Ble en tung tur til bilen med sekk, rifle (som jeg for øyeblikket ikke har reim på pga dårlig tofotfeste :evil: ) og 20 kg bever over 1 km med råtten snø og hogstfelt. Synd disse dyrene ikke kommer med håndtak :lol: Hadde det ikke mørknet hadde jeg flådd beveren på skuddplassen...

 

IMG_04221.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange som har hatt flotte opplevelser i beverjakta! :)

Har ikke hatt så mye tid selv, men i går kveld var jeg med en kompis for å filme.

 

Det tok ikke lange tida før han fikk øye på en!

 

Sequence_01_Still001b.jpg

 

Beveren svømte litt rundt i en kulp før den gikk på land. Satte seg perfekt til. Avstanden var 80 m.

 

Sequence_01_Still002b.jpg

 

Kompisen måtte åle seg frem noe meter for å fritt skudd. Her er han nesten i posisjon..

 

Sequence_01_Still004b.jpg

 

Hva som skjedde veit jeg ikke.. Tror ikke den ble støkt. Men plutselig slapp den seg ut i vannet, dykket og ble borte resten av kvelden.

 

Sequence_01_Still003b.jpg

 

Jaja, litt spenning fikk vi da! Får prøve igjen i kveld :)

Link to comment
Share on other sites

Ungbever opp til 12-13 kg er grei mat, men de over dette er kun brukendes til oppmaling. Har med hell blandet rådyr og bever- 3/4 del rådyr og 1/4 bever, dette blir supre burgere !

 

Jeg har selv tilbredt (eller,.. tilbredt er vel feil ord, skutt og spist er vel nærmere sannheten) 4-5 bevere over 20kg de siste åra, og alle disse har smakt utmerket. Hverken seigt eller dårlig smak på kjøttet. Så det er absolutt mulig å få til godt kjøtt av gammel bever :)

 

Selv skal jeg i vei siste helga i April med 2 kort i lomma. Terrenget ligger i Røros/Femunds traktene så jeg er skeptisk til hvor langt issmeltinga har kommet i de traktene :?

 

Hey. Skal på samme område nå til helgen jeg og to til. Håper på første bever fall :-) lykke til med jakta di :-)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på Lørdagskvelden.Været var helt topp for beverjakt med sol og lite vind. Hadde først en rekognoseringstur til et av vannene som ligger et lite stykke fra bilvei. Ingen aktivitet å se, kun et par små gliper av åpent vann. Beverene hadde vært ute, ingen tvil om det- dachsen fikk godlukt i nesa og hoppet i råka ! Unghund med altfor sterkt jaktlyst kan finne på mye dumt. Hadde bikkja i bånd så badet ble ikke langvarig.

Dro ned til grunneier som opplyste at han nettop hadde målt isen på vannet ved gården. den var over 50cm !

Hadde ikke mye tro da jeg gikk ut. Så at beverne hadde gnagd litt på 3 eiketrær ca 150m fra hytta. Ikke alt for ferskt. Satte meg til for å poste ca 120m fra hytta. det var ei lita råk på ca 2 kvadratmeter like ved hytta. Hadde satt meg ut tidlig og regnet ikke med å se noe aktivitet på et par timer. Ser kl 1730 en kvist som beveger seg ved hytta, opp med kikerten og ser en bever som napper med seg en kvist fra ei bjørk som er nyfelt og ligger i kanten av råka. Beveren er snar og dykker inn i hytta. Ca 30 min senere kommer det ut bever igjen, den vil ikke opp på isen (i grunn ikke rart da grunneier og familie er på tur på isen) Får den såvidt i kikkertsiktet og vurderer avstanden for lang til å forsøke hodeskudd. Venter til beveren forsvinner og får flyttet meg til ei ur på oversida av hytta. Avstanden til hytta er ikke mer en 30m og sitter fint bak ei rotvelte.

Det går ikke lang tid før beveren er ute av hytta igjen. Den vil fremdeles ikke på land. Ligger bare og smågnager på noen kvister som ligger i vannet. Venter ca 30 min og konkluderer med at denne VIl nok ikke på land. Skyter beveren i vannet og den dør uten en krampetrekning. Full fart ned ura for å berge byttet og klarte å få vippet bevern oppå isen. Jaggu godt den ikke sank. Isbading er ikke noen favoritsyssel. Jeg skjøt en i samme vannet i fjor og den klarte å kaste seg uti, den fløt bare et par sekunder. Hadde en h... jobb med å sokne den opp.

Beveren jeg fikk på Lørdag veide 21kg, fin hannbever, nesten helt fri for arr i skinnet. Søndagen gikk med til flåing og det er litt av en jobb når beveren skal stoppes ut. Det blir nok en tur til før jeg gir meg for i år. 2 bevere pr år er perfekt forvaltning av stammen i området. Hadde vært artig med en til for jeg har lyst på lage en montasje av 2 bevere sammen. hadde desverre ikke med meg kamera på turen. Neste tur blir det med kamera og video.

Gratuelere til alle som har felt dyr og skitt jakt til dere alle !!!!

Link to comment
Share on other sites

Stick & String: Gratulerer med felling! Hørtes spennende ut!

Menace, Icy: Er vel dere som har fått tak i de korta jeg hadde mest lyst på! :overrasket:

Var ute i Glomma en tur nå i kveld, men uten å se eller høre bever. Så ingen spor og ingen tegn på aktivitet. Kan jo godt være at den er aktiv litt andre plasser da, men det er nok litt tidlig enda.

Link to comment
Share on other sites

Innom Kammeret en kort tur (prøver å avvenne meg og heller bare lese litt innimellom. Mine dager som mulig bidragsyter er vel strengt tatt over), da jeg lurer på om noen vet hvordan det ser ut i Trysil med tanke på snø/is. Skal jo jakte ved Østby, men har ikke kommet i gang. Ikke vært der siden påske og kommer meg ikke dit før om en uke. Letet frem trugene her om dagen, så bør vel kanskje ta med dem! Råtten snø er jo alltid like koselig å tråkke i, spesielt om det er en halvmeter eller mer.

 

Så får en se om det blir noen bever i år. Ikke fått tatt en eneste rekognoseringstur engang, så har ingen anelse om hvor de kan ha gjemt seg. Blir å tråkke langs elva (Østre Grøna) for å se etter spor neste helg. Børsa blir med i tilfelle man en sjelden gang skulle oppleve å ha noe så sjeldent som jaktlykke (omtrent så jeg må slå opp i en ordbok for å se om det eksisterer!).

Link to comment
Share on other sites

Bråkdalen (min bror) her på kammeret var ute på beverjakt i kveld. Var ute først på dagen i dag og fant noen fine steder der det var stor bever aktivitet, fant også noen plasser der det var fint og postere på andre siden av elva. Satte seg ut ved halv 7 tida og så 3 bevere som for litt opp og ned elva der de satt uten at det ble noe skuddsjanse. Etter 2 og en halv time dukket det opp en fin bever på 25kg på land som måtte bøte med livet. Beveren ble skutt litt skrått foran med Accubond i 6.5x55 å der ble den liggende, kula gikk gjennom dyret å ble funnet igjen i sandvollen bak beveren. Første jaktdag og første bever for skytter. Gutta som er med på bildet som er 10 og 15 år har begynt å interessere seg for seg jakt, og dette var deres første jakt opplevelse. Så dette kan man vel kalle full klaff. Da er det bare håpe at det blir tilleggs dyr siden jeg står på reserveliste. Tok dessverre ikke noen bedre bilde av beveren.

 

Noen som har noen tips om preparering av skallen, eventuelt om det finnes noen tråd om dette på kammeret, fant ikke noen selv. Hvilket lim blir brukt i tennene?

ohqqag.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vert på Beverjakt i ulefoss og fekk full uttelling i kveld! ;) fekk 3 bevere på 30 min! Ein go kompis gjeng som reiser i lag og 3 av 4 fikk skutt ! ;) rett og slett fantastisk!

 

Her kommer ett bilde av den største på 23 kg! Forøvrig den første beveren etter 6 år med Beverjakt! Ein fantastisk følelse når det endelig lykkes!! ;)

vejuragu.jpg

 

Her er den som blei skutt 10 min etter på, på ett annen plass! Den var 12 kg! Også Første bever og første forsøk så det var stas! ;)

 

eryresuv.jpg

 

Og her er min som kom på den samme plassen som den store! Min andre bever, men det er stas uansett! ;)

 

buse5a8y.jpg

Satser på sistemann får sinn bever og! ;)

Link to comment
Share on other sites

Var uten en rask tur i går kveld.. Jobber på en betongfabrikk ved en liten elv, og har sett bevere der noen ganger. Er lite sky for lyder, da det bor noen polske arbeidere i en brakkerigg der.. Men derimot ble noen av disse polske gutta litt skremt, og vodkaen skulpet ut av glasset da det smalt he he.. Blei en pen hann på 22kg, skutt med 30-06 klokka ni på kvelden. Har sett at bevern her er aktiv fra 15tia, mulig pga høy vannføring i smeltinga? Uansett var det artig, skal ut igjen i kveld på en annen elv/bekk her i distriktet. En av de polske gutta ville gjerne være med. Får jeg to til, så blir det beverpølser polskiversjon.. Noen som har et greit tips for bevaring av pelsen? Har spent det opp, og salta. Men ikke begynnt skraping.

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med min faste formidler av beverjakt forleden og jakta gikk i orden i år også.

Han hadde vært i kontakt med grunneier som var grinete fordi vi ikke poffa bever i fjor, da vi synes beverpopulasjonen i området så litt "tynn" ut.

Det likte grunneier dårlig, da han måtte nedi bekken forleden med gravemaskin, for å justere litt på vannspeilet, etter at burre bever hadde stemt opp bekken, ganske så ettertrykkelig.

Han kom ikke over bekken med traktor og utstyr, for å begynne på våronna :shock:

 

Det første som skjedde var at jeg gikk regelrett på ræva uti en kanal burre bever hadde gravd ut i det siste. Denne kanalen var ikke der da jeg var ute å spana forleden kveld.

Skikkelig pangstart på beverjakta 2013 kan en si.

 

Hadde for første gang med opptaksutstyr, for å prøve å formidle litt av hva som forhåpentligvis kom til å skje.

Opptaksutstyr er vel å overdrive, da jeg har overtatt et gammelt kompaktkamera etter datter til samober. Ser jo at det er formidabelt forbedringspotensiale både når det gjelder opptaksutstyr og kunnskapene til "kameramann"......, men skikkelig skøy var det. Ga mersmak faktisk.

Tips ang propert opptaksutstyr mottas med takk, for dette har jeg ikke peiling på.

 

Nuvel....første filmsnutt (med lyd) snurr film.

 

Massevis av liv ute i busken nå. Hørte Trane og gås på trekk samt hørte Gransanger, Rødstrupe, Svarttrost, Gråtrost osv osv

Sett/så: Canadagås, Stokkand, Kvinand, Krikkand, Gulerle, Linerle, skogsnipe, brugle og reddhare.

Liitt mere eksklusive saker.....en Myrhauk. Nesten ikke til å tro. En hannfugel kom flagrende i lav høyde over jordene. Sikkert innom for en ørliten pitstop muligens med påfyll av drivstoff, før videre ferd nordover.

 

Så kom disse kreaturene spaserende oppi lia. Skikkelig artig, men som nevnt, en del forbedringspotensiale mht utstyr, kameravinkel og utsnitt er det nok. Må bare innrømme det :mrgreen:

Snurr film (med lyd)

http://youtu.be/duFJm2cOKhs

 

Som dere muligens fikk med dere på den første filmsnutten, kom det en bever padlende oppover bekken før jeg fikk starta opptaket. På slaget 19.45 la den til kai 13 lasermålte meter fra posten. Veldig behagelig hold. Normalen pleier å være i andre enden av skalaen. Med forstørrelsen på 10x var det ikke annet en hår og mye bever i siktet. Minnet nesten om en svær ælj uten bein, men med hale, der den "dro" seg opp på land for å få tak i saftig kvist å putte i tarmen.

 

Slik så det ut, etter at den hadde lagt seg ned på stedet hvil, for godt.

IMG_5282_zps50edfcce.jpg

 

Tiden dro seg mot mørkere og mørkere. Plutselig skjedde dette.

Snurr film.

 

Burre la ikke til kai der den skulle slik jeg hadde planlagt, men som dere sikkert har fått med dere fra den lille filmsnutten, ble det ikke felling i denne sekvensen, men tvert imot nesten beverbesøk på posten, før den jumpet ut i vannet igjen og padlet forbi, før den ante noen få ugler i mosen. PLASK sa det da den kjente duften av makker som lå i vannkanten. Duften av makker var tydligvis annerledes nå, kontra da den var i full vigør. Burre satte lynkjapt giret i revers og tøffa nedover bekken den nettopp hadde kommet opp i.

Helt nede i svingen i bekken lå den urølig, mens nesa sniffet inn dufter av alle slag, men ikke min duft.

Så ble den borte. Det var fremdeles skytelys igjen. Jeg holdt ut på post. etter en stund kom den igjen rundt svingen og rett opp på land der jeg hadde lagt ut seljekvisten, for å innta frokosten i ro og fred. Da tok det ikke så veldig mange sekundene før rødprikken kom på. Poff En ny bever lå i vannkanten, klar for henting.

 

Slik ser 2x 55 grs VMAX ut etter et kort og kontatant møte med Burre bever.

Helt etter læreboka, Satt i skinnet på motsatt side.

Restvekt 24,6 og 23,5 grs

IMG_5299_zps063b5bc0.jpg

 

Så var det å berge byttet, samtidig som det gikk opp for meg at dyra skulle opp i sekken og over blaut pløksle (pløksle = opp-pløyd jorde) og bort til bilen som sto 500 meter unna, bortpå gardsplassen til grunneier. Vurderte å gå to ganger, men dere vet hvordan det er.........det var plass oppi sekken, som er rimelig romslig. Sammen med resten av utstyret ble det såpass tungt at jeg måtte bruke samme taktikk som under reinsjakta. Jigle sekken oppå en passelig stein og træ seg inni sekken på en måte. DÆVEN det var tungt dere.

Fikk øyeblikkelig flashback til reinsjakta med blytung bør over blautmyr, der jeg stavra meg fram over pløksla. Sank nedi gjørma 5 cm for hvert steg og med kladder under gummistøvla på returen. Er det noe som suger energi ut av en mager kropp, så er det vandring i blautmyr med blytung sekk. Eller som i dette tilfellet........ over pløksla.

Konklusjonen etter denne seansen er klar: ALDRI MER VANDRING OVER GJØRMETE PLØKSLE MED 2 BEVER I SEKKEN. ALDRI MER :!::!:

Det gikk bra, selv om turen sitter rimelig godt i karroseriet enda

 

Orket bare ikke tanken på å forevige herr og fru Burre etter hjemkomsten. Hadde mer en nok med å få igjen hvilepulsen, så bildet ble tatt i hagen dagen etter.

Vekta var på 19,8 og 20,8 kg så det tyder på at de to dyra var 3 åringer, mest sannsynlig på utkikk etter nytt revir.

IMG_5292_zps708780ee.jpg

 

Så var det å begynne å motivere seg for videre prekivering. Å flå en bever en en del jobb, men å flå 2x Burre er akkurat dobbelt så mye jobb, noe jeg visste så alt for godt fra før.

Litt av vitsen med å jakte bever, er å kunne nyttig-gjøre seg pelsverk og evt trofe synes jeg. Kjøttet på en bever har jeg prøvesmakt og det ble med det, for å si det slik.

 

Snittet legges fra hakespiss, bryst, over vom og rundt analusen, så videre ned mot sveiva, slik som på bildet.

Jeg foretrekker og bruke to kniver, litt avhengig hvor en jobber på beveren. Må innrømme at den miste kniven, type foldekniv av god kvalitet, er min favoritt. Veldig retnings-stabil og holder godt på skarpheten.

Rekker å flå nesten en bever, før kniven må settes opp på nytt. En Mora kniv, rekker ikke mer enn en 1/4 bever og skaper kun irritasjon. Morakniven kan til nød brukes på spekeskinka. Skulle ikke tro en bever er seig å flå, men de av dere som har prøvd.....steike en bever gir ikke slipp på skinnet frivillig.

Det er to ting som gjelder når en flår bever og det er tålmodighet og skarp kniv

IMG_5295_zpsd538b3ab.jpg

 

 

Så langt og ikke lenger, illustrert på bildet under det bare skøy å flå bever. Resten av prosessen er bare jobb. Legg nøyaktige snitt, med kniveggen pekende inn mot kjøttet. Husk skarp kniv hele veien. Sløv kniv lager ofte lettere hull på skinnet, enn en skarp kniv. Mange bruker å spikre burre opp på veggen og flå dyret ut av sitt eget skinn. Vekta av dyret holder skinnet i strekk og en har begge hender fri, med mindre fare for å flå seg selv :mrgreen:

Engangshansker er bra saker da beverodøren sitter på henda i lang tid etterpå.

En digresjon, som det heter....se på pungen til en 20 kgs bever. Imponerende stell. Hadde jeg hatt en pung av såpass anselig størrelse selv, hadde jeg mest sannsynlig hatt et heeelt annet yrke og tjent penger på pungen, for å si det på den måten :mrgreen:

IMG_5296_zpsbc0eda55.jpg

 

Ang å ta vare på trofe'et av bever, kan det for eksempel se slik ut. Kokt og bleika skalle. Dekorativt, litt etter øya som ser selvfølgelig.

IMG_5307_zpsfb0ad307.jpg

 

Alternativt slik. Veldig plassbesparende om en har begrenset med plass. Jeg har dette oppsettet som favoritt faktisk. Synes det ser kjempetøft ut. Se på de tenna. Null hull. Imponerende

IMG_5304_zpsa7264dfb.jpg

 

Av skinnet kan en for eksempel sy en beverskinnsvest. Har fått min foret med fleece innvendig. Varmere plagg enn dette finnes ikke på kalde dager.

Knappene er av geviret på selvskutt reinsdyr, felt på Hadangervidda for en del år siden

Beverskinnsvesten har bare en begrensning. Må ikke brukes på jakt av noe slag, ellers kan en ende opp som trofe selv. Fikk klar beskjed av jaktleder på elgjakta for noen år siden, da jeg møtte opp påmontert beverskinnsvest. Forbudt å bruke den når du sitter på post. Forstålig å lett å akseptere.

IMG_5308_zps313c1e68.jpg

 

Da skal dere få slippe mere skriblerier ang denne beverjakta på en stund.

 

 

Oppdatering 01.05.2013

 

Uuuups vi er tilbake.

Har nok en gang vært ute på jakt etter Burre bever. Fikk tekstmelding om at grunneier hadde observert flere bevere i bekken etter forrige nedjustering av burre. Han ville ha justert beverbetanden ytterligere et hakk ned.

Samme sted, samme post......snurr film (med lyd)

http://youtu.be/j9jiUh0LUeY

 

Tok ikke veldig lang tid før Burre plutselig dukka opp i synsfeltet fra helt motsatt retning enn normalt. Kom padlende nedover bekken denne gangen. Jeg lå å spana mot utløpet selvsagt, så dette ble et spontant møte kan man si. Den fløt stille og fint forbi 6 meter fra posten

Fikk ikke vær av meg. Da kan man konkludere med at postplassering var helt perfekt i dette tilfellet.

Nuvel......Burre runda svingen litt lengere nede i bekken og forsvant. Trixet med kvisten i vannkanten virket tydligvis ikke på denne beveren.

 

Gikk vel ca 10 minutter så dukket bever nr 2 opp på samme sted....bakfra og padla nedover i bekken.

Jeg på med kamera. Å joda burre la til kai akkurat der den skulle for å begynne på frokosten på kvisten jeg hadde lagt ut som åte. Lot den sitte litt lengere enn nødvendig før jeg slapp skuddet.

På 25 meters avstand var resultatet gitt. Rett ned og på stedet hvil.

Dyret veide på streken 20kg. Sannsynligvis en 3 - 4 åring.

Har nevnt det før......nevner det igjen......... VMAX det er saker.

Dette ble kjempeopptak av jakt på bever. Etter hjemkomst og etter vandring over pløksle med 1 bever i sekken nå, skulle det bli spennende å se denne sekvensen av beverjakta festa på film og greier.

Titta gjennom opptakene og ingen sekvens av beverfellinga. Er det mulig. Så kom jeg på at jeg hadde slått på kameraet, men glemt og trykke på opptaksknappen.

Premieidiot. Har nesten ikke kommet over det enda. Nei og nei.

 

Dere får nøye dere med dette opptaket.....jeg også :oops::oops:

Snurr film (med lyd)

 

Etter hjemkomst og en del motivering var det til å flå bever igjen. Det gikk bra. Nå ligger skinnet til salting, før videre ferd til Ølnesvåg, for beredning. Skallen skal ned i Telemarkens land til tannregulering og preparering på plate.

Dette var nok en skikkelig kriger, som hadde vært i krig før. Se det kjempehakket i halen. Så nesten ut som angrep av en minikrokodille synes jeg. Ikke bra.

IMG_5319_zpsdbdb8018.jpg

 

Måtte jo dissekere Burre for å få tak i VMAX'en. Det er en orntli grisejobb, men samtidig gir det verdifull informasjon ang hvordan kula oppfører seg i vilt.

Denne VMAX'en hadde gått fullstendigi oppløsning. I grunn ikke så merkverdig. Traff bogblad på vei inn, så knust nakken/ryggrad og stoppa 2 cm før gjennomslag.

Nesten litt nifst å observere hva slags skade denne kula hadde forårsaket. En så hvordan kula hadde ekspandert og åpna seg opp rett og slett.

Dette er det eneste jeg fant igjen av en 55 grs VMAX.

Ikke mye restvekt igjen her. For de av dere som ikke er veldig interessert i balistikk og kulekonstruksjon, så er original 55 grs VMAX til venstre i bildet.

IMG_5322_zpsae8b6b6d.jpg

 

Etter den drastiske justeringen av beverbestanden i denne bekken, er jeg fullstendig klar over at "en har saget over greina en sitter på" da det nok ikke er mye bever å finne her til neste år.

Forvaltningsmessig er ikke dette uttaket bra. Grunneier er derimot veldig fornøyd. Han ser saken fra sin side. Når det er sagt, er denne bekken en del av et rimelig stort jaktvald/elvestrekning på som det jaktes bever i. Flere mil med elvestrekning faktisk. Disse 3 fellingen er de eneste i dette jaktvaldet i vår, så det er vel ingen umiddelbar fare for at beverbestenden i området er utrydningstruet.

Grunneier var så fornøyd med fellingen at jeg dristet meg til å spørre om det var mulig å jakte rev hos han. Ja jøss, bare å jakte var svaret. Da hadde jeg plutselig et myyyye større område å jakte rev på. Mao.... det ene utelukker ikke det andre :wink:

 

Leser at noen av dere får litt dårlig samvittighet etter å ha felt bever. Har det akkurat på samme måte selv. En får rett og slett dårlig samvittighet etter en felling. Det er noe med bevere som beveger akkurat den "strengen" som har med samvittighet å gjøre.

Det jeg personlig prøver å ha fokus på, er å utøve jakta mest mulig humant og ikke ta tjangser, som kan føre til skadeskyting/ettersøk. Man har god tid på beverjakt. Dukker opp en forhåpentligvis bedre mulighet neste gang, om en ikke får felling på første forsøk. Om en ikke får beverfangst i det hele tatt, er det ikke noen umiddelbar katastrofe det heller.

 

Tar nok en stund før vi er tilbake nå :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kvld på en lten bekk, helt rått hvordan Burre har lagd seg autostradaer. Vet ikke hvor mange det er som holder til der, men garantert mer enn to.. Ingen demninger ennå, men flere huleganger. Og kommer inn akkurat nå fra samme elv som jeg skøyt den første her om dagen. Jovisst, masse gnag og stier vidre nedover. Måtte slite med å holde igjen et skudd på en som kom mot meg i vannet. Var litt for mørkt for min stakkars x40 rundt kvart på ti.. Men i morgen er det nok en sjanse, hvis min bedre halvdel lar meg ri av jaktivern da...

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best vær for beverjakt er vel en smakssans. Jeg går kun ut i oppholdsvær med lite vind, helst klarvær. Beveren er mere aktiv på godværsdager enn når det er ruskevær, men for all del- beveren er ute i all slags vær nå på våren. Det er liksom litt hyggeligere å sitte ute når det er finvær ! Jeg skyter ikke mer en et par stk i året og gidder kun å reise ut når været er ok. Da jeg var yngre reiste jeg ut nesten uansett vær og jeg hadde mindre observasjon av bever når det var skikkelig drittvær.

 

Preparering av skalle står vel beskrevet flere steder her på kammeret, men jeg gjør følgende : Koker skalen 3-4 t, da løsner alt av sener, brusk og annet svineri og skallene er lette å få reine. Eneste ulempe med lang koketid er at underkjeven deles på midten, men dette limes greit. Vasker dem godt i Zalovann for å fjerne evt fettrester. Fettrester vil gjøre skallen gulflekkete over tid. Drar ut fortennene og renser de for nerver. Hvis du ikke gjør dette vil de lukte. Høytrykksluft er fint å bruke. Hvis du ikke har dette går det med vann og en tynn og bøyelig børste. Lar skallen tørke litt før jeg setter de inn med hydrogenperoxid 30% i et døgn. Surrer helen skallen inn med tørkerull og dynker med HP. Legger det i en plastpose over natta. Husk hansker dår du holder på med dette 30% HP er etsende ! Skyller så av godt og legger det hele til tørk, gjerne en uke eller to. Selv pleier jeg ikke å lime fortennene. Ser at enkelte fyller de med epoxy for å hindre oppsprekking, men jeg har beverskaller som er 20 år gamle uten antydning til oppsprekking av tenner. Limer det hele sammen med limpistol. Verre er det ikke.

En liten ting som du ikke må glemme er å få fjernet alt av gørr inne i nesegangene ! Det kan være vanskelig å få løst alt da det sitter masse tynne beinmembraner mellom luktkeorganene. Bruk en lang pinsett og vri og dra det løst. Du må ikke gi deg før du ser at alt er fjernet. Hvis ikke alt er fjernet vil skallen stinke og bli gulflekkete. Lykke til ! Beverskaller er flotte trofeer !

Skinnet på beverhalen er også vel verd å ta vare på ! av dette kan du lage knivslire som få har maken til ! Eller er det bare å bruke fantasien.. Hvis du fyller halen med byggskum eller epoxy og setter i et tynt gjengestål som du får billig på Biltema (skinnet bør garves først) og monterer denne på ei trerot med tykkeste del av halen ned har du en kul måte å montere skallen på toppen av halen. Halen spilttes på midten av baksiden og syes. Sømmen vil bli synlig, men siden det er på baksiden gjør det ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

Burre la ikke til kai der den skulle slik jeg hadde planlagt, men padlet forbi, før den ante noen få ugler i mosen. PLASK sa det da den kjente duften av makker som lå i vannkanten. Duften av makker var tydligvis annerledes nå, kontra da den var i full vigør.

 

Vi kommer tilbake... følg med :wink:

 

Artig at du/dere fikk filmet. Venter i spenning på mere film 8)

 

Kun vært ute en kveld, da med med en som aldri har jaktet bever før. Slik gikk det:

17221_455941391142138_1110919125_n.jpg

 

Satt ute 1.5 times tid. Det betalte seg å ta noen runder i forkant å kikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var ute igjen i går kveld/natt for recon.. Fant nok en gang store beitefelt i en liten bekk. Lurer på om jeg må få lånt meg et viltkamera, for å finne ut litt mer om antallet.. Men når 300kvadrat har blitt snauhogd antar jeg at det er nok til å høste av... I tre bekker innen 2km fra hjemsted er det etter hva jeg kan forstå mye mer bever enn tidligere antatt fra "myndigheters" side. I fjor var det kvote på 12 dyr, 3 stk rapportert felt. I år ni, jeg er eneste som har giddi å ta turen og fått en så langt. Blir intensiv jakt siste dager til ende. jakter bare i tett kratt hvor bøndene ikke har tatt jobben med skogpleie, den jobben fikser visst Burre på eget inititativ. Bekkefara er ikke mer enn en drøy meter, med stedvis sump rundt. Og best av alt, de er veldig lite sky her

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går, men det ble bomtur. Ankom muligens litt seint, klokka va 1930 før jeg var på plass, ca 30m ovenfor beverhytta. Ca kl 20 kom det er DIGERT beverhode til syne ute i issørpa. Den var bare oppe i 5 sek og så direkte opp mot meg. Den brådykket og det var det. Bever som ser dårlig-- absolutt IKKE ! Ut fra størrelsen vil jeg anta at dette var en gammel hunnbever som jeg ikke vil skyte. Årsaken til at hun var såpass årvåken kan være flere, enten har det vært bevere ute da jeg smøg meg på post, eller så er det andre som jakter i samme vann. Har ikke helt kontroll over dette ga grunneier hater beveren ganske intenst og gir sikert alle som spør tillatelse til å jakte. Vinden var det ikke da jeg hadde en stødig laber bris midt imot hele kvelden. Satt til 2130 i håp om at en av ungbeverne ville våge seg ut, men gamlemor har nok kustus i familien. Uansett en ganske fin tur, men slik som isforholdene er blir det ganske amputert. Kun noen få åpne råker helt inne ved land. Beverjakt i deilig Aprilsol med åpne vann og blikkstille vær er en favoritt. Sikkert mange som ikke er enig og foretrekker litt vind, men jeg føler at jeg har stålkontroll når jge kan se på vannet at beverne forlater hytta. Det er også mye lettere å få øye på bever som beiter i vannkanten. den kan ofte sitte ganske godt skjult, men bevegelse i vannet avslører oftest hvor de sitter. Jeg tror jeg gir meg med beverjakta for i år. Liker egentlig ikke å jakte i umiddelbar nærhet av hytta. sjansen for å skyte drektig hunnbever er stor. Jeg har vært heldig og kun skutt en drektig hunnbever i løpet av alle de årene jeg har jakta bever. Den gangen jeg gjorde det var det faktisk med vilje, en grunneier hadde fått bever i en bekk like nedenfor huset og etter en 2 ukers tur til syden fikk han seg en overeaskelse. 2 favner nyhogd bjørkeved, pent stablet ved garasjen lå i bekken ! Han fikk tillatelse fra kommunen til å fjerne hele kolonien. Felte i løpet av 2 dager 4 bevere i bekken, innkludert en drektig hunnbever med 6 ferdigutviklede fostere- ikke noen speiselt hyggelig opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Castor :D

 

Jeg har selv flådd 2 bever denne uka,og i den forbindelse har jeg fått meg ny favorittkniv,hva flåing av bever angår.

Denne kniven ble innkjøpt for å ligge i sekken under jakt på hjort og bukkejakt.Da liker jeg å ha minst mulig stæsj på kropp,og kun det nødvendigste i sekken.

 

Kniven er EKA Swede 8.Den er akkurat passe stor,sitter som støpt i hånden og eggen holder seg godt.Flådde begge uten å slipe kniven igjen,dro kun over med skjerpestål nå og da under flåingen.

 

Etter flåing av endel bever har jeg forstått at før man setter igang må man innstille hodet på at dette er en dritjobb,det kommer til å ta tid og det blir bannskap 8) Dog lettere er jobben hvis man ikke skal ha kjøttet,da trenger man ikke bry seg om å holde det rent i prosessen.

 

Nå har jeg kommet dit hvor det nesten er "kosejobb" å flå bever :mrgreen: Viktigste er å ta det med ro hele veien,kjedelig å tre kniven og hele neven igjennom skinnet på slutten.

 

Link til kniven http://jaktfall.no/produkt/eka-kniver/e ... e-8-orange" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Bra Bernt! (Men du må ikke legge ut bilder fra den topphemmelige beverposten 8) )

 

Ble en bever på meg i dag også. Har holdt igjen en stund, grunnet kjipe isforhold, men tok kveldsøkta i går, og morgenøkta i dag. I gårkveld ble det en nokså uforklarlig bom på en bever som klatret opp på isen drøye 100 meter unna. Jeg hadde kjempeanlegg, og full kontroll på avstanden, så det var ganske forsmedelig å se innslaget av kula minst 10 cm over Børre! Rifla var kontrollskutt bare et par timer tidligere. Om det var eksepsjonellt dårlig rekylopptak, eller om munningen kan ha vært altfor nære bakken vet jeg ikke. Resultatet ble i hvert fall 1-0 til beveren.

 

Siden det var en så fin kveld dro jeg like gjerne hjem og henta dunpose og liggeunderlag. Natta skulle tilbringes ute, slik at jeg kunne jakte ''fra senga'' når jeg våkna :) Ca. kl. Fire begynte det å være mulig å granske vannspeilet igjennom håndkikkerten. Råka beveren kan komme opp av er nokså liten, så etter et par timer med nitid kikkertbruk, uten å se en eneste bevegelse hverken i vannet eller på land, begynte jeg å miste motet. Dessuten gnog gårsdagens bomskudd i underbevisstheten. En liten isklump like ved beverhytta utpekte seg som en spesiellt egnet selvanviser, og til slutt ble fristelsen for stor. Trådkorset fant målet, og et par sekunder seinere var isklumpen redusert til en sky av iskrystaller. Bråket fra skytinga opprørte tydeligvis flere enn småfuglene som satt i buskaset rundt hytta, for plutselig la det en bever og gryntet missfornøyd ute i råka. Om den hadde vært på land, eller om den kom ut fra hytta for å sjekke hva som bråka vet jeg ikke, men nå som jeg allerede lå i så god stilling var det en smal sak å finne pelsklumpen i siktet... Ballistic tip'en hadde god effekt, og snart kunne jeg heise årets første bever opp av issørpa.

 

Jeg har filmet både bomskuddet, kontrollskuddet på is, og skuddet på beveren, men savner kabelen til å overføre fra kamera til PC. Skal se om jeg får tak i kabelen ;)Skogsmann, du vet kanskje hvor kabelen er?

 

 

DSC_0484_%5B800x600%5D.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg en bever for en ukes tid siden. Trangen til å sitte under et tre i skogen og fundere litt for meg selv blusset plutselig voldsomt opp da svigermor kom på besøk. Tok like godt 223'en og en te-termos med meg og dro til ei elv en liten kilometer unna. Kom ca 30 meter unna bilen da jeg oppdaget en svær bever som spiste kvelds på iskanten. Hadde avtale med grunneier om at det var fritt fram for å jakte litt der, men kom til å tenke på at sist vi snakket om det var jo i fjor!! Fram med telefonen, ringe, "abonnenten kan ikke nåes for øyeblikket", hoppe i bilen, personlig oppmøte hos grunneier, få tillatelse til å avgi ild, bånn gass tilbake, og stresse ned til elva. Det var ingenting å se til å begynne med, så jeg fikk god tid til å rigge meg til. Ihverfall sånn noenlunde. Det er ganske tett med or nede ved elva og litt vanskelig å få rent skuddfelt. Satt i over en time og observerte tre bevere som puslet med sitt rundt omkring nede i elva. Til slutt bestemte jeg meg for å plukke en som satt på iskanten. Det ble et kvarter eller så med sikting og venting da kameraten var litt nærgående og jeg ikke ville risikere to bevere i samme smellen. Da sjansen omsider bød seg fikk den utvalgte 52 grain rusk i øyet og jakten var igrunn avsluttet. At selve flåingen er noe herk har jo blitt nevnt tidligere, og jaggu klarte jeg ikke å skjære hull i skinnet. Heldigvis ganske nært halen så skinnet er fortsatt ikke helt verdiløst til å lage noe fint av.

 

Men så til kveldens utflukt. Det var egentlig den jeg ville fortelle om. Hadde i grunnen ikke tenkt å skyte flere der akkurat nå, men fikk forespørsel fra ei :!: som samlet på skaller om jeg ikke hadde en beverskalle til overs. De jeg har skutt tidligere har alle som en fått ettermontert lufteventil i skallen, så da måtte jeg nødvendigvis skyte en ny. Tenkte at det var jo egentlig en fin anledning til å ta med seg minstegutten på 4 ut og ha litt kvalitetstid med far. Kort vei å gå, fin temperatur, og såpass mye elvesus at det ikke er noen krise at gutten blir litt urolig etter en stund. Vi pakket ned te-termos, sitteunderlag, rifle, kikkert, og vi var klar for en fin kveldsstund.

Da vi parkerte bilen og var på vei ut kom det en bil svingende ned mot oss. Ventet med å ta ut rifla da jeg ikke liker å vifte med våpen rundt folk. Syns egentlig bilen var litt merkelig målrettet, og joda, det stemte. Gubben (60-70 år) ruller ned ruta og lurer på om det er jeg som ikke klarer å la beveren være i fred?

-"Veeel, det er da jakttid på den nå, og jeg har tillatelse til å jakte her" svarer jeg.

-"Ja det er jeg klar over, for det har jeg sjekket" svarer fyren. "Men det er jo ikke jakt og sitte nede i skogen her med lyddemper og kikkert og greier. Det er avliving. Det er faen ikke sport engang!"

-"Jeg har ikke lyddemper" svarer jeg, og tenker i mitt stille indre at jeg syns det smalt noe jævlig da jeg skjøt den forrige. "Og jeg tilbringer såpass mye tid ute i løpet av året at hva du kaller jakt er likegyldig."

-"Uansett, du kan finne deg noe større å skyte på. Og hvorfor skal du skyte bever?? Jeg har da jaktet litt før jeg og. Rype og sånt, men jeg sluttet. Det smaker jo faen ikke godt engang, hadde det ikke vært for sausen og alt det andre :?::?: Men det er veldig enkelt. Det går an å legge ut bilde av bilen og jegeren på internett......"

Jeg tok et skritt nærmere bilen hans og spurte: "Hva sa? Du kommer med trusler om å henge meg ut på nett????" (Som om ikke jeg klarer å legge ut mine egne jaktbilder på nettet :mrgreen: )

Da spakna dåsemikkelen littegrann "Nei nei nei, jeg er forresten ikke på internett engang. Men jeg syns heller du kan skyte større og farligere dyr(??). Det er ikke så mye bever her at de gjør noen skade enda."

-"Slapp helt av, jeg har ingen planer om å utrydde dem." Så bøyde jeg meg bort til bilvinduet slik at guttungen ikke skulle føle seg snytt og sa til fyren at nå hadde jeg lovt at vi skulle på beverjakt, og da SKAL vi på beverjakt! Men jeg trenger ikke nødvendigvis å skyte.

 

Deretter forsvant gubbjævelen. Jeg og guttungen som forøvrig stod som et spørsmålstegn under opptrinnet rusla ned til elva, drakk en kopp te, og observerte to bevere som vi forøvrig hadde god skuddsjanse på, men jeg ville ikke ødelegge gleden for den satans gubbefaen som klarte å amputere opplegget vårt, så de fikk gå. Tanken streifet meg at jeg burde skutt en og bare latt den ligge på isen til forargelse, men det ligger ikke i min natur. Men i morgen går turen til børsisen, for jeg skal pinadø knipe meg en bever der nede mens gammeln aner fred og ingen fare. Nå blir det demper på 223'en også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er en sånn gubbe der jeg jakter bever også. Har flere ganger kommet løpende med hendene over hodet og kjeftet meg huden full. En sånn type oppførsel som kvalifiserer til juling på bygdefest. Han bor rett ved elva, så de siste årene har jeg parkert litt lenger unna og gått de siste 400-500 meterne istedet. Bruker alltid lyddemper, og har ikke sett noe til han på en 2-3 år.

Link to comment
Share on other sites

Tidenes korteste sesong for meg. Ut kl 1000 for å se etter spor. Inn kl 1400 etter å ha funnet en høvelig post. Ut kl 1900, og kl 2100 var det slutt. Hannbever på 14 kg falt for. 222 Rem og Vmax.

 

Har flådd den og hengt opp skinnet. Diverse rester av fett og kjøtt på det, men kniven ble rimelig dårlig! Ikke bryne på hytta, og ikke var det salt her heller. Håper det går greit å gjøre seg ferdig i morgen efta...

Link to comment
Share on other sites

Takker, PederR. :)

 

Vært litt vel mye stang ut de siste årene, så det her hjelper jo på. Men jeg vet faktisk ikke om jeg har så lyst å jakte mer bever! Er i grunn helt i grenseland til i hele tatt å burde være jeger, da jeg alltid angrer som en hund etter skudd. Av en eller annen grunn er bever noe jeg sliter mest med, ser det ut til. Jublet som en nybakt verdensmester i fotball et lite øyeblikk, før samvittigheten tok meg. Ikke noe moro etter skuddet for å si det sånn... Kanhende jeg burde latt den svømme videre, rett og slett. Blir interessant til høsten og min første elgjakt. Klarer jeg å skyte om det dukker opp noe? Slet faktisk med beveren... :oops:

 

Det hjalp ikke stort at dyret skvatt ut i elva etter skuddet heller. Trodde jeg traff rimelig bra, med et heftig smell i dyret, og det var en meter innpå land, med ryggen mot vannet. Et par større plask før det stilnet av og drev nedover til jeg fikk tak i den. Ga den et kakk i skallen før jeg løftet den opp. Slik hjelper ikke akkurat på samvittigheten... (Treffet var for øvrig bra. Skrått bakfra, gjennom hoften og inn i mageregionen. Rimelig dødelig uansett, men altså ikke lysbrytereffekt.)

 

Vel, vel, gjort er gjort. Har flådd dyret og har prøvd å få vekk mest mulig fett og kjøtt. Det er ikke det morsomste jeg har drevet med, særlig når kniven ble dårligere og dårligere, og uten bryne... Merkelig nok gikk det bra å "røske" pelsen av i mørket i går kveld, mens da jeg skulle gjøre finarbeidet forsiktig i dagslys, ble det noen småhull. Forbanna irriterende når pelsen var så bra i utgangspunktet. Fanta da fanken ikke noe inngangshull engang! Mye mulig driten besøker avfallsdunken, men har nå saltet og lagt det utover gulvet i kjelleren, oppå en søppelpose. Uansett skal det ikke bli noe pynt av pelsen. Målet er å få et sitteunderlag... Dersom ikke alt går åt et veldig varmt sted, sender jeg det til noen som kan garve det etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Har vært på beverjakt for første gang gjennom et kurs som njff har holdt i nord-trøndelag. Vi var 12 jegere som ble delt inn slik av vi var 5 lag. det ble 2 bevere i morrest, fikk ikke skutt eller sett noe. Men syntes at jaktformen var utrolig artig slik at det blir nok en beverjeger av meg til neste år skulle en tro ;)

Link to comment
Share on other sites

At bevern sparker og kaver litt skal du ikke bry deg om.Det gjør de etter ett godt treff rett i maskinrommet også.Alltid en fordel å skyte de ett stykke inn på land,ihvertfall hvis det er ei elv med strøm i.De sparker seg ofte ut i vannet etter skuddet og kan lett bli tatt av strømmen.

 

Det er også greit å ha litt følelser når man tar ett liv.Det gjør deg gjerne til en human jeger.

Men får du ikke sove om natta fordi du har skutt bever,da kan du legge børsene på finn :winke1:

 

Neste gang du skal jakte bever så har du med deg bryne,ordner bord eller benk til å flå på,engangshansker er fint.

Med utstyret i orden blir det straks trivligere å flå bever.

Link to comment
Share on other sites

Ble 2 turer etter beveren i helga etter tips om endel ferske beverfelte trær hos en bekjent av meg som er grunneieren.

Torsdag kveld var jeg ute å så på strekningen langs elva, fant fort en knallfin riflepost med god sikt 200 meter oppover elva med mye påspiste stokker og bjørkefall langs elvekanten...

 

Sto opp 0415 lørdag morgen og var på plass på posten 0515. Etter kun 5 minutter kom plutselig bævern ut fra skogkanten 70 meter unna på vei mot elva. Vinden gikk "heldigvis" fra meg så han stoppet opp og startet å lukte ivrig i vinden, det var det siste den gjorde...

Men dessverre så jeg den lå i vannet så jeg løp oppover langs stien og krysset en bekk før jeg satte kursen mot elva. På veien var det en islagt grøft som jeg fant ett "passende" sted å hoppe over, trodde jeg... Plutselig sto jeg med Isvann til opp under armene og fikk dratt meg opp på land igjen. Løp til elva og fant beveren sunket 1 meter fra land ! Ett treff i ryggraden med 140 grs woodleigh slukket lyset umiddelbart. Det viste seg at min en uke gamle iPhone 5 lå i den åpne bukselommen og var nå omgjort til en dyr håndvarmer. Den nærmest glødet i lomma, uten noen som helst annen funksjon tilgjengelig.

 

19 kg hannbever

 

image.jpg

 

Tur nr 2. Søndag kveld.

 

Etter en liten hyttetur med familien på hytta ved Mjøsa dro jeg opp og var på samme post kl. 2030. Etter ca 45 minutter ser jeg Børre krysse elva og begynner å beite på kvister han har klargjort langs elvebredden. Etter ca 25 minutter går han i land 40 - 50 meter unna og jeg får sendt avgårde samme medisin som på lørdag. Sikter litt lavere og det blir en fulltreff rett bak bogen. Dette er ikke optimalt med hard "æljkule" og han kommer seg i vannet og plasker rundt før oppfølgingsskuddet kommer og han flyter inn mot bredden !

Får karret meg bort til elva uten isbad og får tak i 18 kg hannbever som flyter rundt i ei bakevje.

 

Dårlig bilde med en ipad i garasjen før vomming klokka 12 på natta :)

 

image-1.jpg

 

Må si meg meget fornøyd med min beverdebut. Blir nok en tur eller to til helga også.

Link to comment
Share on other sites

4 bevere sålangt.. 2 på skadefelling og 2 i ordinærjakt i Østerdalen;) men får se den 14 og 15 om jeg få et par til på skadefelling.. :winke1: forøvrig 3 fjorårsunger og 1 på 17kg.. Er igjen en stor en i område der jeg har skadefelling sånfår se om conibearn blir satt ut. Hadde hell med den ifjord. Iår er det riflen som har blitt brukt. Skal se om jeg ikke får lagt ut et bilde eller to:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...