Jump to content

BEVERJAKTA 2012/2013


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk skutt inn den gamle mauseren i helga, men våpenet passer meg ikke i det hele tatt.. Mangler kolbekappe og kikkerten er montert alt for høyt. Null kinnkontakt og rekylopptak nærmere null..! :overrasket:

I tillegg hadde den gamle kikkert kun en forsterking på 2x (tror jeg), så kanskje ikke noe å prøve med på lengre hold.

 

Så det spørs om jeg ikke må låne med meg ei Tikka T3 i 30-06, med hakket bedre swarovski optikk ;)

 

Har dog vært ute flere kvelder/morgener uten å ha sett noe mer til herr bever. I helga er det barnedåp som står på tapetet, så det spørs hvordan det blir. Kveldtur(-er) til uka eventuellt..! :)

Link to comment
Share on other sites

Sendte søknad på beverjakt to steder i Trysil i vår. Fikk ikke svar på dem, men sendte en purring til det ene stedet. Fikk da svar at de tildeler løyver i mars! Trodde jakta begynte på høsten jeg. I tillegg blir det mindre kvoter enn før.

 

Ser for meg at det er akkurat som ved rådyrjakt her omkring (som jeg har inntrykk av). Man trekker løyver blant de som ikke har jaktrett. Og da vinner stort sett de samme folka hvert år...

 

Så en får vel vente og se da, men alle forhåpninger om beverjakt forsvant i grunn... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jakta begynner 1.oktober men mange, meg selv inkludert, "sparer" denne jakta til våren da det virkelig er vårens vakreste eventyr! :) Elgjakta kommer først. For meg finnes det nesten ikke noe bedre enn en kanotur en grytidlig morgen i mars/april da isen har gått på elva og jeg og en kompis flyter stille nedover elva og oppdager en bever eller to som står på elvekanten og gnager ;)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur før det ble lyst i dag. Hørte den først, før jeg fikk se den, eller skimtet den rett over elva ofr der jeg sto, antatt ca 70m, men var ennå alt for mørkt for noe skudd.. Padlet etterhvert over elva, men så ikke mer til beveren. Så en del and da.. Typisk det når kun har mauser og 3006 blyspiss.... :P

 

Det var (halv-)måneskinn og -9C! BrrRRrrrr. Hadde en liten trekk i mot meg, tror ikke beveren været meg. Skal nok ut å se etter den i kveld også. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er en helt fersk jeger, så ikke skyt meg (haha) om jeg kommer med nybegynnerspørsmål!

 

Av en eller annen grunn er beverjakt noe som appellerer til meg. Som jeg har forstått er det vanligst med beverjakt på våren, men det er jo sesong nå på høsten og. Hva er det store forskjellen på vår- og høstjakta? Hvordan er beverjakt som jaktform, vanskelig? Ser mange bruker rifle, men noen skyter også med hagle. Hva er i så fall anbefalt kaliber, ammunisjon og avstand med hagle?

 

Håper noen kan være behjelpelige! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hei!

 

Jeg er en helt fersk jeger, så ikke skyt meg (haha) om jeg kommer med nybegynnerspørsmål!

 

Av en eller annen grunn er beverjakt noe som appellerer til meg. Som jeg har forstått er det vanligst med beverjakt på våren, men det er jo sesong nå på høsten og. Hva er det store forskjellen på vår- og høstjakta? Hvordan er beverjakt som jaktform, vanskelig? Ser mange bruker rifle, men noen skyter også med hagle. Hva er i så fall anbefalt kaliber, ammunisjon og avstand med hagle?

 

Håper noen kan være behjelpelige! :)

 

Ikkje bruk hagle. kva for riflekaliber har du?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det store forskjellen på vår- og høstjakta? Hvordan er beverjakt som jaktform, vanskelig? Ser mange bruker rifle, men noen skyter også med hagle. Hva er i så fall anbefalt kaliber, ammunisjon og avstand med hagle?

 

På høsten er dagene mye kortere, og det blir fort for mørkt før Herr Bever er ute en tur. På våren er det massevis av lys, både tidlig og sent.

 

Skal du bruke hagle anbefaler jeg slugs, på så kort hold som mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Venter i spenning på svar fra de to stedene jeg har søkt selv. Det mest spennende er om jeg får svar i det hele tatt. Utrolig sjelden jeg har fått svar fra almenningskontorer på epost... Med min vanlige jaktlykke, får jeg ikke jakt i år heller, men en kan da håpe det beste!

Link to comment
Share on other sites

Nå nermer det seg fort til beverjakta :D . Vi er primert 3 stykker som drar til overhalla i nord trøndelag ei langhelg og jakter bever helgen før eller etter påske avhengig om den er sent eller tidligt. i år blir det avreise hjemmefra torsdag den 4de april. I fjor ble det ikke skutt bever pga dårlige forhold, så i år skal vi ha revansje :winke1: . Det skal være bra med bever, og satser på bedre forhold i år. Har vert lit flom nå, mn vet ikke hvordan det påvirker beveren på lengre sikt. Noen som har noen ideer? lit fin og avslappende jakt dette helt på slutten av sesongen. Gleder oss stort nå :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

lit fin og avslappende jakt dette helt på slutten av sesongen.

Der tar du fullstendig feil........dette er en rolig og behagelig start på sesongen :D(jaktåret starter 1. April)

 

Oh sorry!! Min feil :winke1: . Det nye jaktåret starter vel første april :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Full klaff på opplæringsjakta i dag.

 

Hadde med meg et medlem av ungdomsgruppa ut etter bevern. Vi hadde den forrige helg, men da var skyttern noget ivrig og det ble kun en lettere sjokkert bever.

I dag tok vi oss bedre tid og fik en kjempefin situasjon som resulterte i felling. Veldig spennende å vente mens vi hører bevern gnager seg ut av isen. Ganske spesielt :)

 

Nok om det, her er en skjelvende førstegangsjeger med en stor og fin bever!

 

577871_10151510792160935_2010840059_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med felling!

-Tok en skitur langs Glommas bredd i går kveld selv. Som jeg mistenkte - intet sett eller hørt. Ingen spor etter bever heller. Elva er åpen året rundt på den aktuelle plassen, så jeg tenkte dette kunne være en faktor som gjorde at den var aktiv tidligere, men tydeligvis ikke..

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk fått svar på søknaden min, og jammen fikk jeg en hel bever å skyte på. :) Ikke er det langt unna hytta heller, så da er alt fryd og gammen en stund. Blir en hyttetur i påsken, så får jeg se etter veiene jeg kan kjøre langs. Greit at det går veier ikke så langt unna elva, for da blir det ikke så voldsomt å komme frem. Altfor tidlig å jakte enda oppi Trysil, vil jeg anta, men en kan jo glane litt for det.

 

Regner ikke med å få begynt med børsa før om en måneds tid. Om det er mulig da og! Ser jo på diverse værspådommer at det blir minusgrader til mai. Så da spørs det jo... Forhåpentligvis blir det mange varmegrader om dagen. Da vil det kanskje bli fremkommelig mot slutten av april. Har prøvd meg på beverjakt i slutten av april en gang før, med omtrent en meter råtten snø. Det er det mest bedritne jeg har vært borti. Når det i tillegg ikke var en eneste aktiv beverkoloni i området, gjorde ikke det saken bedre...

 

Behersket optimist denne gangen da! Greit det bare blir èn bever og. Har ikke tid til mer. I grunn har jeg ikke tid til annet enn jobb og studier, men nå har jeg en unnskyldning for å slippe unna...

 

Nå gjenstår det bare å få lyddemper på plass på rifla. Medisinen blir en Brno Fox .222 med Zeiss Diatal 7x50 (ret 66), Sonic 35 demper og Boyds laminatstokk (bilder finnes her på Kammeret). Pillene er Vmax ladet til ca 1 000 m/s. Lyddemperen bestilte jeg fra Jaktdepotet i helga. Skulle sendes mandag, men har ikke kommet hit enda. Håper den er på plass i dag eller i morgen, for da blir det innskyting lørdag morgen. :)

Link to comment
Share on other sites

Medisinen blir en Brno Fox .222

Jeg har felt flere bevere selv med over nevnte kaliber, ganske så humant og dyrene avgikk der og da, men når man bruker finkaliber på beverjakt, må man være nøye og sette skuddet dønn i passerhullet. Min erfaring er at ved å gå opp et hakk eller to i kaliber, gjerne i kombinasjon med Vmax og høy hastighet, som nevnt i innlegget over, har man litt mer slingringsmonn og er muligens litt mer riktig bevermedisin.

 

Uansett........lykke til på beverjakt ko-stens :D

Gjerne en jakthistorie i etterkant.....det hadde vært gull.

Link to comment
Share on other sites

Tips:

Les denne: http://vestagder.miljostatus.no/dm_documents/Bever_Jakt,_fangst_og_bruk_av_bever_H5hYm.pdf

 

Eksempel på hvor dårlig beveren må se...: For noen år siden posterte jeg langs en liten bekk. Hadde sittet der en halvtime før jeg ikke gadd mer (er ikke skapt tålmodig!). La børsa på bakken, tredde av meg fjellduken. Pakket den i sekken og slengte driten på ryggen. I det jeg gjorde det, svingte jeg på meg for å få "slengen" på sekken. Glante rett i trynet på en bever fem meter unna, som hadde kommet opp bakfra. Den svømte fremdeles rolig mot meg, selv med alt kavet mitt. Deretter gikk den rolig på land, tre meter unna. Jeg opp med børsa, men pga kvist i veien, ble det med å se på. Så fikk den ferten av meg. Skrå vind mot akkurat der den kom. Da var man ikke så treg lenger... Den nærmest eksploderte vekk og uti vannet med et digert plask. Voksen sak på rundt 20 kg (vil jeg anta). Utrolig morsom opplevelse egentlig!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt morsomt i går. Passerte Vestre Grøna (ca 1 km vest for Østby i Trysil) langs hovedveien mellom Trysil og Sverige. Der var det jammen en diger bever i full vigør. Ble en bråstopp og et kjapt mobilbilde fra bilen, på brua over elva, før vi kjørte videre. Den gnagde på et tre rett ved råka i isen, og litt lenger opp hadde den allerede felt et par bjørker.

 

Så selv om det ligger mye snø, og isen ligger på elvene, er det ikke umulig å komme over dem så lenge det er en liten åpning i isen.

 

20130330_161243_zpsa1097c8b.jpg

 

Dårlig bilde når man zoomer, men...

Link to comment
Share on other sites

Lykke til!

Selv har jeg vært i kontakt med naturforvalter angående å opprette et bevervald på egen (og muligens naboers) eiendom..!

Fingers crossed!

Ser at det er noen få beverkort igjen her oppe, til 750,- pr stk. Vurderer et slikt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet hjemm i fra jakta, og tilbake til hverdagen :roll: . Ble ingen bever i år heller, men det falt en rev :winke1: . Tror kansje vi var et par uker for tidlig ute. Elvene var islagt nesten overalt, bare noen åpne stryk. Så beveren hadde vært oppe på isen i løpet av nettene, mn kom ikke opp når det var skytelys. I overhalla er det 400,- for ukeskort på bever, og da kan en være 3 jegere pr kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...