Jump to content

BEVERJAKTA 2012/2013


hansen deluxe

Recommended Posts

Måtte bare få gratulere @Ko-Stens med felling!

At en har litt dårlig samvittighet etter skudd bare viser at man tør si hva man føler.....

Det er nok av de som slår seg på brystet og erklærer seg følelsesløse....

 

Flåing av bever er noe dritt! Spesielt med sløv kniv...

Om du bare skal ha sitteunderlag gjør det jo ikke så mye om det er noen småhull. Jeg har forøvrig saltet og tørket et par skinn selv, som jeg bruker til underlag. Bereder du, så trekker de vann. Om man ikke behandler for at de skal bli vanntette.

 

Gratulerer forøvrig til alle som har felt bever i år!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da fikk jeg skutt beveren for i år også, en av de sjeldne jaktdagene hvor alt klaffer og er perfekt. Dette er en jakt jeg liker meget godt og gleder meg til like mye hvert år selv om min kvote bare er ett dyr. Det er noe med stemningen og våren som gjør at jeg sjeldent koser meg så mye som på beverjakt.

 

Har vært ute 2 turer tidligere i vår, men flom og is i elva har sørget for at beverjakt ble vanskelig med kano, selv om jeg så bever begge gangene. Fikk da i det minste sett meg ut en post rett ved der beverkolonien "lager" nye områder med stillestående vann. Fredagskvelden tok jeg med madammen til jaktmarkene, og hadde håpet om at bevern skulle vise seg denne siste helgen i April.

 

Posterte 3 meter fra elvekanten med god oversikt til "bjørkefellingsplassen" og det jeg mener er en slags hytte/tilholdssted med store hull langs landet. Vi satt oss til rette, jeg ladet og gjorde klar skytestokken. Klokken nærmet seg halv 8 da en bever plutselig steg fra vannet og stilte seg perfekt med siden til på en liten gressbanke 60-70 meter unna. "Det skal ikke være så enkelt", tenkte jeg, og "i morgen slipper jeg å stå opp tidlig" gikk også rundt i hodet mens jeg tittet i kikkerten og avsikret. (For en jeger) En smule for liten zoom konkluderte jeg mens adrenalinet var på topp. I det jeg skrudde fra opp til 4-5x zoom gled beveren ned i vannet igjen. Den hadde vist seg i kanskje 4-5 sekunder, og jeg fikk igjen pusterytmen til slutt.

 

Nye 5 minutter gikk og DER! En mindre bever stakk opp hodet mitt i elva og forsøkte å komme seg oppover mot vår post. Strømmen var såpass sterk at den fikk ikke noe fremdrift før den svingte mot land, heldigvis på vår side av elven. Jeg hadde med både hagle og rifle, men holdt meg rolig med rifla i fanget. Bevern kom nærmere og nærmere, helt inn på 5 meter fra der vi satt og da fikk den lukten av oss. Den stoppet og tittet i noen sekunder før den plasket karakteristisk med halen. Den hadde vært en enkel match med hagla som var ladet med store hagl og påmontert turkey choke, men jeg har dårlig erfaring med å skyte de i vann så denne var det mer verdi i å bare beskue.

 

Kvart på 8 dukket det opp en bever i vannkanten ved gressbanken der den første viste seg, høyst sannsynlig den samme. Denne gangen hadde jeg kornet på den før den kom opp av vannet. Den kom opp fra vann og sto skrått oppover med ryggen mot meg i noen sekunder før den tok steget til siden og jeg slapp skuddet. 223 Remington AccuTip var ammunisjonen og bevern bare rulla over på siden, lyset var slukket umiddelbart. Den lå urørlig i noen sekunder før krampa kom, og selvsagt rullet den den lille meteren ned i elva. Jeg var ikke sein om å grabbe hagla og kaste meg i kanoen, heldigvis fikk den ikke dratt mange meterne nedover før jeg tok den igjen. Stolt kunne jeg padle tilbake til madammen med en 14 kgs bever i kanoen!

Link to comment
Share on other sites

 

"Beveren er er en av de få artene som er jaktbare under våren. Grunne er at på denne årstiden er bare hannene aktive utenfor beverhytta. Det er derfor ingen fare for å skyte drektige hunner eller hunner med unger"

 

Kom over dette utsagnet på en blogg.. men dette er vel ikke helt riktig?

 

Forresten: er det noen som har erfaring fra Tufsingdalen?

 

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg trodde ja..

Ble forresten oppringt med konkrete tips ang observasjon og mulighet for kort. Samt at naturforvalter skulle se på muligheten for å opprette eget bevervald på min eiendom. Håper på svar før helga, hvis ikke ringer jeg og maser.

 

Ser altså lyst ut for min egen del, skjønt det er bare to helger igjen her oppe. Andre steder er det vel slutt i dag?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd meg på beverjakt igjen, etter noen år..

Kjøpte kort av Os Fjellstyre til 200,- mot 750,- på Røros.. Der var det kvote på 5 dyr, 2 er nå felt.

Etter en kaffekopp og litt innside-info fra en bonde i Tufsingdalen rusla jeg ut til elva litt før klokka 18.00 i går.

 

Tidvis sterk, vind i riktig retning og litt snøbyger. Satt først postert ved en yttersving i elva, hvor bonden hadde observert bever flere ganger. Det var vel ikke mer enn et par plussgrader, så etter knappe to timer måtte jeg rusle en tur for å få litt varme i tærne!

 

PLASK! -beveren hadde blitt var meg, uten at jeg så den først. Spørs om ikke den så eller hørte meg. Den padlet så en liten runde for å sjekke at alt var ok. Jeg sto helt stille å så på den, 10m unna. Kunne vel ha skutt, men tok ikke sjangsen på dette midt i elva. Etterpå gikk den i land bak en kvisthaug, og jeg lå klar. Så tydelig at den rørte på seg der den satt å spiste, men kunne nesten ikke skyte da jeg slet med å identifisere frem og bak! Slik satt den i kanskje tjue sekunder før den kasta seg på svøm, dukket og ble borte.

 

Måtte lete litt, men etter en halvtime eller så fant jeg den igjen. Nå var den på tur oppover igjen - der jeg hadde kommet fra. Deretter fulgte en adrenalin- og pulsfylt joggetur oppover elva, rundt ei evje og ut til bredden. Beveren satt inne på grunna og spiste, og jeg løftet rifla. Holdet var ikke mer enn 25m, men jeg skalv som et aspeløv og begynte å betvile mine skyteferdigheter. På nytt holdt jeg skuddet tilbake.

 

Beveren flyttet seg noen få meter, og jeg la meg ned. Stilte seg fint med bredsida til, så dermed kunne jeg slippe skuddet.

 

20130503_205136.jpg

 

Dagens medisin var en 150grs federal fusion i .30-06...

Inngangen rett bak bogen. Kula gikk rett igjennom hjertet og tok med seg en god bit av bogen på baksida. Unødvendig stort utgangshull.. :(

 

Hadde det vært lov, skulle jeg prøvd 17HMR..

Det er jo krav til anslagsenergi, men er det krav om ekspanderende prosjektil?

 

Uansett, det bar etterhvert i vei hjem for flåing og slakt. Spikret dyret, en hannbever på 14,4kg (to-åring?) opp på ei plate og flådde med en morakniv. Det gikk veldig fint på buken - men på ryggen satte jeg igjen ei tynn kjøtthinne for å være sikker på å ikke skjære hull. Blir vel en del jobb å ta det igjen i dag.

 

Tok lårene som jeg tenker å tørke - samt ryggfileter og noen andre småbiter som blir til ei gryte!

 

Var vel ferdig rundt 02:30 :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kan tilføye at .17hmr er ulovlig på burre. Men veldig effektiv. En bekjent tok en på 22kg, med et velrettet hodeskudd. Holdet var drøye 60meter. Jeg fikk se burre dagen etter. Et pent inngangshull, totalt mos av kraniet og null utgangshull. Hadde ikke lea en muskel etter skuddet.. Når man ser hva som skytes i USA med dette kaliberet, er jeg ikke overrasket.. Denne fyren brukte gamepoint fra cci...

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Kuli.

Nei 17hmr er vel ikke i nærheten av å klare 980 J hverken ved 0 eller 100m. Har også fått med meg at amerikanerne skyter bla. Mye bever med kaliberet. Gikk forresten til helv.. Med skinnet :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

poliq......det at det gikk til helv......e med skinnet var fordi du brukte Mora kniv på flåjobben :mrgreen:

Morakniven har sikkert redda "skinnet" til mang en jeger i et kniptak.....og elektrikere for den del, men til å flå bever med er den ikke egnet. Blir aaalt for fort sløv, men på den annen side, blir kniven fort sløv, er den lett å sette opp også. Mister man en slik kniv, trenger man ikke tenke på å gå ettersøk etter den heller, så det er noen få fordeler med å eie en Morakniv også.

 

Apropos sløv kniv. Har en kompis som var på reinsjakt for noen år siden. Gutta poffa 6 reinsdyr. Ingen hadde med kniv, bortsett fra kompisen. Han hadde en sløv Leatherman på hofta. Det ble å vomme og flå 6 reinsdyr med Leatherman'en :shock:

Det ble en ganske så traumatisk opplevelse etter hvert for gutta.

 

Har til og med hørt om vomming og flåing av reinsdyr med skarp stein. Det må være hakket værre enn sløv Mora

 

Nå er det ikke reinsjakt denne tråden handler om, men beverjakt, så gratulerer med vel gjennomført beverfall poliq :D

Link to comment
Share on other sites

Vel nå har jeg kun skutt to bevere i mitt liv, denne med 30-06 og en tidligere med slug i kal 12.

Kan vel ikke anbefale noen av dem, mtp å bevare skinnet. Med mindre en går for hodeskudd da. Slugs er ikke lov på bever. Vet ikke om kula er bra eller dårlig jeg, men vil si at 30-06 er i alle fall nok! Hadde jeg hatt noe i mellom denne og 17hmr hadde jeg nok brukt det..! Utgangshullet var vel bortimot 30mm,uten å ha truffet noe særlig bein.

 

Jeg brukte en sløvere kniv rundt ankler etc, og en ny ubrukt og relativt skarp kniv til flåinga. Jeg fikk jo skinnet helt av, men dreit fort på leggen da jeg tok i bruk den samme - nå sløve - kniven til renskjæringa. Eneste positive er at en lærer litt etterhvert! :winke1:

 

Takk Castor. :)

 

Husker min far hadde en kniv til litt tresløyd han holdt på med. han var litt stolt over å ha fått denne skikkelig skarp, og mente at dette var den skarpeste kniven han hadde hatt i sitt liv!

 

Han gjorde vel en liten tabbe i å vise denne til en kar som driver med det profesjonelt. Han mente at joda - kniven virket grei den, men, "den tåler att se slipsten i blant"! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Det kommer vel an på øyet som ser, og hvilke standarder man har!

 

.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel ikke anbefale noen av dem, mtp å bevare skinnet. Med mindre en går for hodeskudd da. Slugs er ikke lov på bever. Vet ikke om kula er bra eller dårlig jeg, men vil si at 30-06 er i alle fall nok! Hadde jeg hatt noe i mellom denne og 17hmr hadde jeg nok brukt det..! Utgangshullet var vel bortimot 30mm,uten å ha truffet noe særlig bein.

.

Ang høvelig kaliber på beverjakt...........skal ikke skryte på meg å ha proffa så alt for mange beverskalper, men en del beverskalper har det blitt i løpet av et forholdsvis langt og etter hvert innholdsrikt liv. Har brukt nesten alt mulig av kaliber på beverjakt så litt sammenlikningsgrunnlag og erfaringer har det blitt i løpet av disse årene.

Min erfaring er at man nok har litt mer slingringsmonn ved å gå opp et hakk eller 2 i kaliber.

Ingen problem å legge burre helt flat ved å bruke kaliber 222 evt 223, Men skuddet må sitte dønn i "passerhullet"

 

Vi si at kaliber i området 6 mm og oppover til og med cal 30 i forskjellige varianter, er bra bevermedisin.

Det er helt essensielt å få trykket opp utgangshastigheten betydelig, sammenliknet med "sløv" jaktammunisjon, for å si det enkelt. Det betinger at man lader selv, evt kan få en bekjent til å lade for seg. Vel og merke en bekjent man kan stole på i den sammenhengen, slik at man i størst mulig grad unngår såkalte atomladninger, om dere forstår hva jeg mener.

 

Lettere kuler enn tradisjonell jaktammunisjon og en passende dose krutt er bra bevermedisin.

Da blir det veldig ofte knall og fall. Om man da har litt is i magen og i tillegg ser an hvor man vil legge ned burre, slipper man oftere uønskede svømmeturer litt tidligere på våren, enn planlagt.

 

Når man jakter bever, må man nesten akseptere hull i skinnet. Hvertfall minimum ett inngangshull. Om det blir 2 hull er det heller ikke verdens undergang det heller. Bedre med 2 hull, enn tapt bever. Finnes noen dyktige buntmakere rundt omkring som er veldig dyktige med synåla.

Er vel litt mer i tvil om det finnes så veldig mange dyktige "garvere" da jeg har fått igjen mye rare beredte skinn tilbake fra garving. Noen har rett og slett ikke sett ut. Mer som skinnfiller enn skinn.

 

Uansett hvilket kaliber man bruker på beverjakt.......øvelse gjør mester.

Link to comment
Share on other sites

I går kveld ble det en til på meg :smile:

Jakta her nede slutter egentlig 1.mai, men isen gikk så seint så vi fikk åpning for å ta ut noen til under skadefelling.

 

Dette var en hanne på 16 kg. Skutt med 6.5*55 med v-max.

 

Skutt i hode på ca 40-50 meter.

 

IMG_1488.JPG

 

IMG_1486.JPG

 

Blir dessverre ikke noe kokt skalle ut av denne. Men den forsvinner heller ikke.

 

IMG_1491.JPG

 

Det som var igjen av v-maxen. Lå igjen inntil kjevebeinet. Har fungert akkurat som den skal.

 

Jeg har prøvd litt forskjellig på beveren. Har skutt bever med 6.5*55, 308 og 30-06 med tradisjonell blyspiss og stort sett er det knall og fall.

Legger skuddet som regel i overgangen mellom hode og overkropp uansett om det er front eller side skudd. Sitter den med ryggen til legger jeg det noe lavere for da sitter den stort sett bøyd og beiter. Liigger eller sitter den i vannet skyter jeg som regel i hode.

 

I år har jeg brukt 6.5*55 v-max og det er noen av det mest effektive jeg har brukt. Mye kjøtt ødleggelser, men alltid død i smellen.

 

Bruker alltid 2 fot på beveren, har stort sett alltid tid til å rigge den opp før skudd.

 

Bra det fortsatt er noen dager igjen. Så kanskje vi rekker en til før det er slutt. :D

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg meg en liten tur på jakt igjen i går kveld. Og da fikk jeg denne lille tassen på 12 kg.

 

IMG_1494.JPG

 

Skutt på 60 meter i hode. Ikke noe trofeskalle ut av denne heller :forvirra:

 

IMG_1498.JPG

 

Noen dager igjen så kanskje vi rekker et par til :D

Link to comment
Share on other sites

Nærmer seg slutten nå. Men vi har så mange kort så vi driver da på...

Tok en på fredag. Første vilt med Mini 14. :D

Traff midt i kassa, men trur du ikke jævelen sprella og datt uti.

Nuvel, det går bra, man har da kano.

Men nevnte kano var på ettersøk etter skutt bever i nabodalen. :evil:

Fulgte min nedover elva i noen hundre meter mens broderen dro på tokt for å hjelpe fatter'n med å hente sin, så vi kunne bruke kanoen.

Rakk vi det?

Neida...

Måtte stå å se hjelpeløs på at den forsvant nedover elva og ble borte.

Fikk fatter'n i det minste sin?

Neida...

Den hadde dratt akkurat samme stuntet.

Begge var heldigvis døde før de dro sin kos, men at viltet er på vei mot Glomma er surt uansett.

 

Nå blir det bellyboat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en i familien som er grunneier ved et vann som huser bra med bever, han har et ønske om å minske bestanden litt her, men er litt bekymret da de bruker dette vannet som drikkevann. Han har hørt at bever som blir skutt kan "dykke og bite seg fast i bunnen", med andre ord, dykke og ikke komme opp igjen, da kan dette forsure vannet og kanskje påvirke drikkevannet deres.

Noen som har noen innspill angående dette?

Hvor skyter man bever, i hjerte-lunge regionen eller i hodet, for å ungå at denne stikker til havs?

 

-Morten

Link to comment
Share on other sites

1: Beveren flyter.

2: Jeg skyter kun i hjerte/lunger.

 

Skyter du mens beveren er i vannet er det rikosjettfare de luxe.

Det blir omtrent som å kaste fiskesprett.

Blinken er også veldig liten.

Ja, jeg vet at mange gjør dette.

Etter min mening er det et sjansespill jeg ikke gidder å anse som forsvarlig.

Nå har jeg sikkert startet en debatt som jeg ikke har tenkt å delta videre i, men det får så være.

Link to comment
Share on other sites

Her på garden tar vi vatnet fra elva, eneste fancy er UV-filter. For noen år siden var det beverhytte på oversiden av inntaket. Det ble fortsatt godkjent i næringsmiddelvirksomhet. Vi sender inn vannprøver jenvlig siden vi driver utleie og rakfiskproduksjon. Det var ingen problemer da.

Link to comment
Share on other sites

Ang bever og overføring av smitte i vann:

Bakteriologiske drikkevannsanalyser - hva forteller de? klikkbar link

 

I USA er beveren vist å kunne være kilde til spredning av parasitten Giardia intestinalis. Både Giardia og parasitten Cryptosporidium parvum kan utvikle seg i mennesker og pattedyr, og overlevelsesstadier i form av meget bestandige cyster/oocycter utskilles med avføringen til infiserte individer. Blir en bever smittet, kan den infisere et vassdrag gjennom sin avføring.
Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord trenger verken han eller jeg bekymre oss hvis jeg skyter beveren på land?

Om den skulle sprelle uti vil den flyte lenge nok til at jeg får plukket den opp med en båt de har liggende(el-motor og årer)?

 

Takk for svar! :mrgreen:

 

-Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Hei!

 

Siden min første rifle komme i hus i disse dager håper jeg å få gjennomført min første beverjakt i høst. Ser jo at det er smått med kort å få kjøpt på denne tida, så lurer på om noen har noen tips til mulige steder/kontaktpersoner, eventuelt noen som sitter på en kvote de kunne tenke seg å selge unna et dyr på. Det meste av sentrale Østlandet er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...