Jump to content

Vanskelighetsgrad i feltløypa - er det noe problem?


ojoh

Recommended Posts

Vanskelighetsgraden i felt løypa diskuteres stadig, og det blir stor ståhei hvis en arrangør lager noen krevende standplasser. Sist var det Hokksund PK med et utmerket stevne på Myhrerspitten som var i ilden fordi de hadde lagt et mål på over 80 meter - som riktignok er over avstanden som er spesifisert i feltreglementet. Felt reglementet sier at lengste avstand for FGMR og SP/SR skal være 70 meter. Klart at 80 meter er langt og blinkende blir fort små, men hvis vi ser på resultatlista så utmerker ikke den aktuelle standplass seg med ekstremt dårlig score. At noen bruker mye energi på å irritere seg over denne standplassen både før og etter slik at det påvirker det totale resultatet kan vel ikke arrangørene ta på sin kappe.

 

10 meter mer enn lengste "tillatte" avstand er jo ikke helt "far of" og det viste seg at noen av de beste klarte også dette - så helt tilfeldig ble det jo ikke.

 

Så lenge det blir likt for alle mener jeg at vi feltskyttere må tåle å bli satt på noen prøver og ikke bare sette oss ned å begynne å sutre fordi løypa er for vanskelig. Og det rare er jo at det er de som har flest stevner, mest erfaring og som burde takle utfordringene som sutrer høyest.

 

Jeg er forøvrig av den oppfatning at jeg er meget takknemlig for at klubbene over hode klarer å arrangere stevner og at de krydrer med noen utfordringer, så får vi skyttere være overbærende med mindre arrangør feil...mener jeg.

 

Takk til NOP Dal for et krevende Spesialfelt med små innersoner og Hokksund for et utfordrende og godt gjennomført stevne på Myhrerspitten på søndag.

 

Mvh Øivind Johnsen, Oppegård SL

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har et godt poeng der ojoh!

Vi driver en idrett, idrett er konkurranse, konkurranse betyr at noen vinner, og at noen blir sist.

All denne surkingen om at feltløyper er så vanskelige, har for små blinker, for kort tid, har jeg ikke helt sansen for.

Argumentet med at enkelte løyper "skremmer bort" nybegynnere sliter jeg også litt med. Man gjør vel ikke målene større i fotball fordi man har med en nybegynner på laget?

Som oftest får vi servert blinker med større areal en svarten på pres-skiva når holdet er under 25m, er holdet lengere så vokser blinkene ennå mer. Hvis jeg ikke klarer å treffe dem, vel, da er jeg vel egentlig ikke god nok til å vinne...

 

Som sakt, takk til de som gidder å arrangere stevner.

Link to comment
Share on other sites

Er helt greit og ha en eller to standplasser som stiller høye krav på deltakernes skyteferdigheter. Noe sted i løypa må jo jeg og de andre som ikke er toppskyttere falle fra.

Men ja reglene bør overholdes. Trur faktisk lengste hold i Sverige er 90m i finfelt.

Lengste hold på NM var vel 72m hvis jeg husker riktig.

Men ikke blir jeg sur om jeg bommer på en skive på 80m, da får man heller safe og skyte på de andre skiver :wink:

Link to comment
Share on other sites

All ros til Hokksund og Nop for bra stevner.

 

Mange sutrer og klager, for små innersoner, for langt, for kort, uerfarene standplassledere. HALLO de/vi gjør dette for dere. VI FÅR IKKE BETALT. Dette er et tilbud fordi de/vi ønsker å treffe dere, og for å ha det morro sammen og ha en levende sport. Kanskje dere neste gang kan ta i et tak og kanskje gi litt ros for at noen gidder å arrangere slik at du får gjennomføørt mange starter, ja se det er vanskelig.

 

Det begynner å bli så vanskelig å arrangere stevner at flere gjør det ikke lengre. De som er arangører gjør ikke dette for seg selv, men som et tilbud til medlemmer og naboklubber om å ha det bra sammen. Sutring og besservisser tendenser trenger ikke vi som arrangerer stevner. Kanskje de som sutrer mest heller kunne ta i et tak fysisk, og da mener jeg arbeid og ikke sitte på sin høye stol med diktatoriske prinsipper og råd til undersotter og uerfarne standplassledere.

 

Jeg er også meget takknemlig for at klubbene over hode vil arrangere stevner og at de krydrer med noen utfordringer, så får vi skyttere være overbærende med mindre arrangør feil...mener jeg også.

 

mvh Tom Robert Sletta

Uerfaren leder

Oppegård skytterlag

Link to comment
Share on other sites

kan kanskje si meg enig i at det ble langt, men man måtte ikke skyte på de! Jeg valgte å kun skyte 2 skudd mot det største målet på 84 meter, og de satt godt innenfor! (første år som feltskytter) Det lar seg gjøre å treffe, og noe må jo være såpass vanskelig at ikke alle fyller løypa. En vinner må kåres! Takk for et flott stevne!

Link to comment
Share on other sites

SIGboy, hodet på spikeren. Er ikke akkurat göy og ha en dugnadsdag eller to, möte opp tidlig for og skyte en runde, så stå på standplass/pölsebod eller utföre annen arbeidsoppgave hele dagen, så sånn passe trött i hode og kropp gå en siste runden for dagen. Atpåtil få kjeft og/eller sure oppgulp fra de som ikke har löftet en finger for og hjelpe eller som er bedt inn på stevnet..

 

All heder for dem som stiller opp for klubbene sine!

Link to comment
Share on other sites

All ære til alle de ildsjeler som stiller opp og holder hjula igang.

 

Jeg var ikke på dette stevnet da det er litt langt fra Trøndelag så jeg vet ikke hvordan det omtalte 84 meters holdet var. Regner med det var en stor blink på det holdet og da er det da ikke noe problem?

 

Reglene sier vel maks 70 meter men lite om hva slags blink man skal ha der. Heller stor blink på 84 enn en liten blink på 70 meter...

Fint med variasjon

 

Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Så du mener regelbrudd er greit så lenge det gjør livet enklere ?

Beklager, men den tankegangen støtter jeg ikke.

 

Når det er sagt, vil jeg gi støtte og sympati overfor de som står på for å arrangere stevner.

At noen standplasser blir i vanskeligste laget får så være så lenge det ikke er snakk om ren bingo.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener regelbrudd er greit så lenge det gjør livet enklere ?

Beklager, men den tankegangen støtter jeg ikke.

 

Jeg var som sagt ikke på stevnet og vet ingenting om hvorfor 84 meter var valgt, kanskje hadde de et skivestativ der?

Ja jeg vet at 84 meter er et brudd på regel 8.25.7.5.5 som sier maks 70 meter for våpengruppe 1 og 2, men som sagt syns jeg at en stor figur på 84 meter er bedre enn noen av de "frimerkene" jeg har sett på 60-70 meter

Link to comment
Share on other sites

Nå var jeg selv på nevnte stevne, og må helt ærlig skrive følgende:

 

1: Stevnet kunne nesten vært kalt "Jaktfelt med kortvåpen"

2: Treffe blink på 83m med militærfelt våpen er håpløst, sikt midt på skiva så treffer du kanskje en av blinkene, treff er mere flaks en dyktighet, med mindre man har sikter til nettopp slik bruk, men da blir det ikke militærfelt lengre, da er vi på jaktfelt.

3: Tommel opp for å arrangere, sikkert ikke lett å gjennomføre slike til stadighet, noe standplass 1-2 fikk erfare da de måtte dele på funksjonærer og rotasjonen på hver ny gruppe tok dobbelt så lang tid som forrige gang jeg var der.

Link to comment
Share on other sites

Det må være mulig og lov å ha to tanker i hodet samtidig.

 

1. Løyper må gjerne være vanskelige - svært vanskelige. På vårt siste stevne var det 2 av 163 starter som skjøt fullt. Jeg synes også det hadde vært ok om ingen gjorde det.

 

2. Vanskelige løyper skal lages innenfor gjeldende regler.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening gjør det ingen ting om ei løype er vanskelig dersom den er morsom. Det som gjør ei feltløype morsom etter min mening er variasjon, og at man heller går ned på tida enn å øke avstanden. Jeg vil mye heller skyte fort på små blinker på kort avstrand enn å finsikte på frimerker 25 meter unna.

 

Siste feltstevnet vi hadde, hadde 6 sek som korteste skytetid både i fin-/grovløypa og i mil-/revolverløypa. Ingen sure miner å spore!

 

Ellers tenker jeg at så lenge reglementet spesifiserer en lengste tillatte avstand, så skal 70 m være maks. Dersom man ikke ønsker å følge reglementet får man heller arrangere uapproberte stevner.

 

Og til slutt: Som arrangør vil jeg heller at folk sier fra om det de ikke er fornøyde med, enn at de skal holde kjeft og ikke komme tilbake.

Link to comment
Share on other sites

BenA, det var kun ett hold som hadde en skivegruppe på 84 meter og ett hold som hadde en skivegruppe på rundt 40 meter, så vidt jeg husker, og resten var innenfor hilsehold. Så å kalle dette for jaktfelt med håndvåpen blir i bestefall sleivbom. Treffe på 84 meter er mulig og slett ikke bingo, jeg psyka litt ut med revolver'n og brukte ikke tida til gode avtrekk og traff på siden av skivene på 84 meter - men dog i riktig høyde. Med militær banna jeg på at jeg skulle treffe og lirka av skuddet og traff med 2 av 3 skudd - og hvis du tar for deg resultatlista er ikke langholdet det som utmerker seg med absolutt lavest score og du finner de vanlige navnene øverst på lista fra Myhrespitten også. Jeg tror de fleste psyka ut og glemte "arbeidsoppgavene" og dro av og håpet det beste - og det holder ikke på lange avstander - derfor fikk vi god tid også.... en god felt skytter skal beherske alle forhold - ellers kan du jo bare konvertere til baneskyttere, der er jo det meste ganske forutsigbart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gikk 5 runder på det nevnte stevnet. Antagelig den vanskeligste løypa jeg har skutt. Det synes godt på resultatene mine :cry: . Men, nok en gang er de beste skytterne best.

Enig med de som er takknemlige for at klubber gidder å arrangere stevner. Sjøl synes jeg lange hold med god tid er veldig moro. Men en ting jeg savner er noen standplasser med store blinker og dårlig tid. Det har det vært dårlig med i sommer!

Link to comment
Share on other sites

Regelbrudd er regelbrudd, enkelte stiller faktisk på linja med amo som akkurat holder for 70m. Hva da med 80m? En rolig ladet WC kan rett og slett få noen m for langt på 80m (jeg sjekker ihvertfall ikke treffpunkt utover 70m på felt amo i potetkasteren, da 70m skal være maks etter regelverket).

Og før noen begynner å surmule over at noen bruker svak amo, så snakker jeg ikke om for svak amo, jeg snakker om amo som er skreddersydd etter regelverket. Da kan man ikke ha noe av at arrangører begynner å finne på nye regler etter eget hode, det samme gjelder forøvrig med minimums avstander til fallmål (min 10m) som ofte blir skutt mer etter de gamle enn de nye reglene.

 

Utover klager på regelbrudd derimot, har jeg forøvrig ikke noe som helst tilovers for suttrepeiser. Kansje man burde ha en 10.6 regel i NSF også? (Som i IPSC reglementet).

 

P.s. Arrangerer selv både en felt og endel Bane stevner i løpet av året. Storeblinker med dårlig tid og liten innersone, er det klart for lite av. Vi får alle prøve å gjøre noe med dette, om ikke annet så på en stage.

Link to comment
Share on other sites

- ellers kan du jo bare konvertere til baneskyttere, der er jo det meste ganske forutsigbart.

Hvorfor enten - eller? Hvorfor ikke gjøre som jeg og skyte begge deler? Mere variasjon og flere stevner. Og man får god uttelling for banetreningen når man stiller på feltstevne...

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Domino, det er mye god trening i baneskyting. Hurtig Mil/Rev er jo forbasket morro og ikke minst krevende. Det var slett ikke meningen å nedvurdere banskyting som mindreverdig i forhold til felt, alle skytegrener grener med lang og kort pipe har sine egenarter og utfordringer. Jeg skyter det meste jeg får tid til og i perioder blir det mye.

Link to comment
Share on other sites

Stevnet var approbert med 1FGMRS, dvs at her kunne man skyte alle øvelser innen NSF sin regi. Og sjekker man regelboka er maks avstand for magnum 200m :mrgreen:

Standplassen der avstanden var på 70+ hadde 2 målgrupper og 5 skiver hvor 3 var plassert lengst unna, selv testet jeg langholdet med kal .32 og standard fabrikk ammo går ca likt på 70 til 70+ som var her. En viss "margin" må man alltid ta høyde for, så for de som kun tester til 70m, detter kula deres rett ned etter den har passert skiva? Meg bekjent skal det være "hull" etter kula så den må gå gjennom pappen samt plata som holder skiva, lader dere såpass ned sliter dere uansett på avstander over 30m...og til den som sliter med militær, ja putt litt mer krutt i så går det bra. Min går rett på med 115FMJ på nevnte avstand.

 

Når det gjelder selve vanskelighetsgraden var ikke dette så ille, noen av figurene var små men med god tid og ett godt innskutt våpen var det fullt mulig å skyte en bra poengsum. Men vi har ett problem i Norge, vi skal liksom alltid skyte fullt hus. Vi tar aldri bort en skive selv om man er en nybegynner, og det blir feil. Sliter man med tiden eller ikke klarer å treffe ei skive, ja da bør man ta den bort og skyte på noen som er større.

 

Eller kanskje vi generelt kunne begynt å trent litt? For nivået rundt omkring er generelt relativt dårlig om dagen....

 

Hilsen en som skal til Danmark hvor maks avstand er 110m :mrgreen:

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i start gropa for og arrangere halv felt innendørs i Trondheim i vinter, og det som gjør meg skeptisk er at det klages på frimerker, setter en klubb for enkel løype så rykker alle opp i A og det er vel ikke intensjonen eller?

 

Jeg gjør det enkelt, en stor skive på hvert hold for de som er ferske, og ett frimerke på hvert hold for ekspertene, resten noe mitt i mellom :-)

 

mener at vi da får vist hva vi duger til :-)

 

noen som er uenig?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det skal være utfordrende å skyte fullt hus. Mange løser dette ved å arrangere filatelistfelt. Vi løser det ved å ha flere standplasser med dårlig tid og flere figurer. Vi liker vår måte bedre, og skytterne gir oss positive tilbakemeldinger.

 

Jeg er veldig glad i baneprogrammene, og skyter tidvis meget bra presisjon. Men når jeg drar på feltstevner ønsker jeg å oppleve noe annet.

 

Og jeg løfter hvert år på ræva og arrangerer stevner. Men dersom jeg kom til et feltstevne med et hold på 84 meter, hadde jeg nok bladd opp de nødvendige likvidene for å betale et protestgebyr. På dette punktet gir faktisk ikke reglementet rom for fortolking.

Link to comment
Share on other sites

NM-løypene i år syns jeg var VELDIG bra lagt opp, myk start, varierende hold og mange figurer, og ikke minst flere hold med korte skytetider og raus størrelse på figurene, allikevel var det jo ikke mange som fylte løypene...

 

Var på stevne i helga, den løypa var mye vanskeligere enn NM-løypene, veldig små figurer på langt hold med lang skytetid. Små figurer på lang avstand blir rett og slett bingo.

 

Stikkordet for pistolfelt er vel variasjon så vi får vel bare tåle at det varierer en del så lenge det holdes innenfor regelverket.

Personlig mener jeg dog at feltpistol skal skille seg klart fra presisjonskyting på bane og helst ha mange målgrupper og kort skytetid.

Link to comment
Share on other sites

Feltlöypa i NM var knallbra! (ja hele opplegget var bra) Moro når selv vi "ikke fullt så bra skyttere" henger med i begynnelsen uten og tape masse poeng. Så blir vi silt ut når det nermer seg slutten.

Dette er noe jeg mener er viktig, da er det morsomt for oss, men samtidlig er det de beste som er i toppen av resultatlista når dagen er over.

Link to comment
Share on other sites

Bromark, da er det vel like bra vi begynner med kvalifiseringer frem til NM og så får de 10 beste i landet gjöre opp seg i mellom. Da kan vi jo klare av hele NM på maks to dager..

 

Her på forumet få vi ofte höre at man skal begynne med en 22lr som förstepistol, styr unna Glock da dem er krevende at skyte bra.

De fleste av oss er enige om dette.

Og det er jo også en ting vi får höre her på kammeret og andre steder, "dra på stevner" får mye fin trening ut av det.

 

Men i feltlöypa skal nybegynnerne direkte få smell på fingrene, hvor göy er det at etter 3-4 standplasser ha en eller to treff? Eller muligens 10-15p etter fullfölgt löype? Moro? Neppe! Kommer dem da tilbake neste gang?

Får vi flere aktive feltskyttere med denne typen av löype?

 

Vad er problemet med att löypa er litt enklere i starten? Selv gode skytteren får vel uansett beholde fokus, ellers kan det vel slinke inn en bom også for dem.. Blir det litt kjedelig for de 10-15 beste? Muligens, men burde ikke hensyn også bli tatt til den store massen av listefyll som tross allt ser til så arrangende klubber får inn noen kroner som i sin tur muliggjör stevnene? Eller må de 10-15 beste gruse oss andre 50m etter start så de alene kan löpe resten av löpet selv, uten oss andre som flåser dere i nakken, med sprudlende adrenalin og melkesyre i hele kroppen förste halvdelen av löpet?

Link to comment
Share on other sites

Det er greit å sette ting litt på spissen for å belyse synspunkter, men jeg vil vel påstå det Ken Adams at hvis du runder en feltløype med 10 -15 poeng så bør du nok trene litt mer i fred og ro på hjemmebanen, kanskje med litt kyndig veiledning - før du setter av gårde på feltstevne med snev av forhåpning om hederlig plassering. Mitt første feltstevne utenfor egen bane var NM og jeg startet med å skyte på feil skive på første standplass. Jeg fikk litt mer en de nevnte antall poeng, men jeg var veldig klar over hva som skulle til for å bli bedre - trening, trening, trening og mer deltagelse på stevner. Jeg har til dags dato ikke vært på noe feltstevne hvor ikke minst 50% av skivene har vært overkommelige for de fleste, og jeg har enda ikke truffet en nybegynner som har sakt at han ikke vil på feltstevner igjen fordi det var for vanskelig. Jeg er mer bekymret for at vi får for lette løyper som gjør at våre beste skyttere ikke gidder stille fordi det ikke er noe utfordring lenger.

Jeg sitter nå å flikker på løypeprofilen for Oppegård SL sitt Høstfeltstevne nå til helgen søndag 16/9 og håper jeg får til en løype som har litt for alle. God progresjon i vanskelighet, rimelige avstander og forhåpentlig fornuftig skytetider. Velkommen til Kurud på søndag!

Link to comment
Share on other sites

jeg er selv meget aktiv i min klubb og er med å arrangere feltene våre. jeg stiller opp på det som er av dugnader ellers og er og lei folk som klager uten å ha løftet en finger. men om jeg setter opp en løype som ikke er i samsvar med NSF`s reglement, ja da forventer jeg klage å må selvfølgelig rette meg etter det. det er da vel en grunn til at vi har det reglementet? eller skal det være fritt frem for arrangørene så lenge det bare er noen få som klager?

Link to comment
Share on other sites

Nå ligger beskrivelse av løypa vi skal servere på Høstfelten på Kurud (Oppegård SL) på hjemmesiden. http://www.oppegaard-sl.org/ . Hva tror dere, ser det fornuftig ut?. Vi har ikke hatt anledning til å prøveskyte den, så dette blir spennende. Skivene er levert av Farris SS og jeg har feilaktig kalt de Larvik skiver - de heter nå Farris skiver.

 

Er det noen som tør tippe antall skyttere som fyller løypa?

- og hvilken standplass som kommer til å skille?

Link to comment
Share on other sites

Laaange skytetider men avstandene og blinkstørrelsene ser jo veldig greie ut

 

Siste standplass spesielt for M&R (beste hånd OG skiskytterblinker) kommer nok til å skille en del. Sikkert litt på liggende også siden mange roter på høyden på liggende og det er så mange liggende striper der

Bra med både sittende og liggende.

 

Uvant at det legges ut en såpass proff beskrivelse av løypa på forhånd. Kanskje dere tilogmed sender ut resultatene innen en uke etter stevnet er ferdigskutt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje dere tilogmed sender ut resultatene innen en uke etter stevnet er ferdigskutt?

 

... å ja jeg tror ikke Tom Robert går å legger seg på søndag før resultatene er klare og jeg vil tippe at vevmester får de ut mandag formiddag hvis teknologien står oss bi...

Link to comment
Share on other sites

svakhånd er fjernet fordi det ikke tilates lengre, "Sikkerhets spøørsmål" Men det er mange steder med god sideveis forflytting her som krever at du fullfører skuddet før du går videre. 10 er ikke enkel i militær. Fylte før 10 selv, men Johnsen sier det blir 3 mnd med enhånds revolver på 10 sek fremover. 2 poeng der er for dårlig

 

Lykke til og vel møtt

 

Mvh

Tom Robert

Leder OSL

Link to comment
Share on other sites

Da har vi gjennomført Oppegård SL sin Høstfelten, og vi fikk mange veldig positive tilbakemeldinger på løypa og arrangementet. Løypa var krevende og det var ikke mange som fylte, men vi hadde mange over 90% score i alle grener. Løypa hadde noen uvanlige momenter og jeg tror mange opplevde løypa litt overraskende (?), og noen ble nok psyket ut og glemte å gjøre det de skulle. Noen mål var små, men løypa var lagt opp til at det skulle være rom for litt taktisk skyting, og det var mulig å hevde seg med å droppe noen av de små blinkene. Det hadde vært lærerikt å høre reaksjoner fra de som var med, både nybegynnere og de mer erfarne, om hva de synes om vanskelighetsgrad og løypa som sådan. ris og ros......

 

Vi hadde forøvrig 280 starter som vi stort sett fikk unna innen kl 1630, og fordelingen var slik:

85 stk i Finfelt

22 stk i Grov

71 stk i Militær

81 stk i Revolver

10 stk i Sp

11 Stk i Sr

Link to comment
Share on other sites

Hei lenge siden jeg har skrevet noe her, men må vel bli flinkere. Meget gøy å lese at mange likte NM løypa selv om det skulle vært flere mål grupper og mer bytte av løyper fra dag til dag, men når vi sliter med folk blir det sånn. Må si må enig i Bromark (noen ganger e æ enig sjø) at det er tull at vi krever at vi skal fylle løypene her i Norge. Ser me mæ sjøl kor sur æ blir når æ mister det første poenget, har begynt med å sette løypa veldig vanskelig til Støren pk. Men får ingen klage, hvis en tenker på å ha stigene grad på løypa sånn at folk får litt poeng i starten blir alle for nøyde nesten. Sist vi hadde stevne var det kun et fult hus og det synes æ sjøl var litt tur. Ja dere rettet riktig det var mæ. Ha ha. Har startet med å ta med en liten blink 3-4 plasser en sånn joker-Nord. Så får skytterne vurdere sitt nivå selv, det var mange gode skyttere som trodde at de skulle få med alle små, mens noen som ikke var så god sikret heller skuddet i ei stor skive. Lurt for de klatret på plasserings stigen. Det tror jeg er veien å gå skal vi bli flinkere til å skyte, vi vet alle koss det gikk med de storkjefta guttene som skulle til Danmark å slå Svenskene og Danskene i fjor. Ønsker dere lykke til i år Kjetil skulle ønske jeg fikk være med i år også, men ble et poeng for lite pga en tragisk beslutning jeg til i omskytinga dessverre. Men ser gjerne at du sender ei melding når dere har skutt.

 

For dere som ikke vet hvem Karsken er:

Hilsen Arild Inge Wollan

:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker følgende regel i IPSC:

 

1.1.6 Difficulty – IPSC matches present varied degrees of difficulty. No shooting challenge may be appealed as

being prohibitive. This does not apply to non-shooting challenges, which should reasonably allow for

differences in competitor's height and physical build.

Det skal være vanskelig! Hver eneste blink må du selv vurdere hvor offensiv du kan være uten å risikere å miste veldig mye poeng. Mangler det et hull er det -10 poeng, mangler det to er det -20, og har du latt være å skyte etter blinken i det hele tatt er det -30, hvilket er mye når hvert treff maks gir 5 poeng. Flere ganger per stevne er det blinker jeg bestemmer meg å safe på, og bruke "all verdens tid" (relativt sett), fordi jeg vet jeg ikke er god nok til å ta dem i full fart. Samtidig kan jeg ikke bruke for lang tid, for da går vinninga opp i spinninga. Dummer jeg meg ut, så må jeg bare trene mer. Perfekt! :)

 

De skytetekniske problemstillingene i felt er jo ikke helt de samme, men prinsippet er ganske viktig. Klarer jeg det ikke, er det mitt problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker 10.6, unsportsmanlike conduct :P

 

Men ja, det er ingenting i veien med å gjøre enkelte mål vanskelige. En får heller ta inn et annet element fra IPSC-banedesign også, det skal være mulig for skytteren å ta taktiske valg som slår ut ene eller andre veien. Så kan man selv vurdere om man har evnene til å plukke prikkene som en eller annen sadist har stablet ut på lengre hold enn jeg har løpt siden gymmen i tenåra, eller om man vil droppe blinkpoenget på den og heller hente et treffpoeng på en skive som er innenfor litt mer folkelig rekkevidde :P

Når det er sagt; Noe må skille klinten fra hveten, og et vanskelig mål eller ti gjør nettopp dette. Det er noe ordentlig dritt å stå der med fem-seks karer som har fylt løypa, og i verste fall har samme antall innertreff også :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Problemet med omskyting er at det tester helt andre egenskaper enn feltmessig skyting - det vet de fleste som har hatt den tvilsomme glede av å være i et omskytingslag. Her er kontroll på nerver helt utslagsgivende og jeg kjenner noen som aldri vil bli mester etter omskyting selv om de normalt er adskillig bedre skyttere enn de andre finaleskytterne. Så jeg mener en omskyting neppe er riktig måte å kåre en feltmester, selv om det åpenbart er puplikumsvennlig. Nå vil de fleste hevde at omskyting er "a part of the game" - men jeg ville foretrekk så langt det er mulig og kåre mesteren etter ordinær skyting - og heller på antall innersoner enn omskyting.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det et ganske vel etablert prinsipp at i mesterskap skal medaljeplassene fordeles ved omskyting i tilfelle poenglikhet. Jeg for min del syns at det er helt greit, da et mesterskap tross alt er noe ekstra. Selv om jeg sannsynligvis har tapt flere omskytinger enn jeg har vunnet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...