Jump to content

Sivilpistol


barfoed

Recommended Posts

Da blir det vel, som for single action revolver, start med "hammer fully down on an empty chamber". Snakk med stevneledelsen hvis du er i tvil.

 

Kan høres ut som et handikap å måtte dra sleide, men det er ikke optimale sikringer på Buckmark'er og Ruger MK2'er du konkurrerer mot heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Jeg har fått inntrykket av at sivilpistol er litt på siden av praktisk skyting, og har et par spørsmål.

Må jeg ha tatt praktisk kurs for å skyte sivilpistol og for å kunne søke om våpentillatelse for våpen til sivilpistol.

Jeg har i dag en 22 Hammerli, kan jeg få ok på en 22 til for bruk til sivilpistol klasse 5?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått inntrykket av at sivilpistol er litt på siden av praktisk skyting, og har et par spørsmål.

Må jeg ha tatt praktisk kurs for å skyte sivilpistol

 

Ja

 

og for å kunne søke om våpentillatelse for våpen til sivilpistol.

 

Det bør vel holde at du er medlem i en NFPS-tilknyttet klubb, eventuelt med minst 6 måneders aktivitet som nybegynner (jeg har aldri blitt helt klok på om man kan ta med seg aktivitet over forbundsgrensene) for å søke om våpen, selv om du ikke har rukket å ta godkjennningskurs ennå.

 

Jeg har i dag en 22 Hammerli, kan jeg få ok på en 22 til for bruk til sivilpistol klasse 5?

 

Hvis du kan argumentere skikkelig for våpenkontoret ditt om at Hammerlien din er uegnet/mindre egnet til sivilpistol 5 enn våpenet du har tenkt å kjøpe bør vel det gå greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg synes Ruger Mark III virker ok, og morsom å gjøre ting og tang med.

Synspunkt på det?

 

Personlig liker jeg bedre MKII.

En del sikkerhets-crap som irriterer meg med 3'en.

Du må ha i magasin for å ta avtrekk.

Ser for meg: Hvis skytter ferdig, tøm våpen og vis fram.

Våpen tomt, spenn ned-avtrekk-hylstre...

Bare at du må ha et tomt magasin for å få spent ned.

Kan jo ikke begynne å pille patroner ut av magasinet heller. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Magasinsikringer er ikke noe problem. Fortell gjerne RO om det før øvelsen, og når du er ferdig har du den tiden du trenger for å gjøre dette på en god og ryddig måte. Om det er patroner igjen i magasinet klarer du fint å tømme det i en lomme med en hånd mens du holder pistolen i riktig retning med den andre. Så vise tydelig at både våpen og magasin er tomt før magasin settes inn og våpen spennes ned (+magasin ut, hylstre).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må bare fortelle at jeg var å testet min mye MK III i går

Og den var så deilig å skyte med, syntes den var så god å skyte med.

Syntes den var bedre på rekyl en min Hammerlie SP20, og siden jeg har justert litt på avtrekket, var det også godt.

Nå venter jeg bare på mitt houge gummi grep.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må bare bumpe denne tråden

 

Jeg er bare så fornøyd :D:D:D

Rugers er modda med nytt houge gummi grep, jeg så at et rødpunkt sikte til den ikke trenger å koste mer en 500kr

Og jeg er snart ferdig med praktisk kurset.

 

Dette blir artig dere :lol:

 

Er det noen sivilpistol stevner på østlandet snart ?

Link to comment
Share on other sites

Mulig dumt spørsmål...

Men hvordan foregår øvelsene i sivilpistol? Hva er forskjellen til ren praktisk skykting?

Annen ting..Sivilpistol 2, hvilken pistoler/kalibrer er mest vanlig (anbefalt) å bruke?

 

Prinsippet er som Praktisk skyting ja. Her er regelverket http://www.nfps.no/download/Sivilpistolregelverk.pdf

 

Er stort sett skuddbegrensningen og poengregningen som er litt annerledes

 

Sivilpistol 2, der brukes det flere forskjellige våpen, men det virker som om Glock 19 er en gjenganger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...