Jump to content

frakting av våpen?


Arvid.N

Recommended Posts

har tenkt litt og studert litt..

 

hvordan kan jeg frakte våpnene mine lovlig i bil.. (hagle og rifle..)

 

søkte på google.no der jeg kom til en lenke på politi.no der det stod dette:

 

"Hvordan frakte våpen

Det er viktig at du frakter våpenet slik at du ikke skremmer eller er til fare for andre.

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon og være under tilsyn. Det skal også være pakket inn i futteral, bag, søppelsekk, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen, du kan altså ikke ha det over skulderen.

 

Medtas våpenet i bil, skal det oppbevares slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan oppbevares udelt, men forlater man bilen skal en vital del f.eks. sluttstykket/magasin tas ut og medbringes."

 

 

det er greit nokk men jeg har kjøpt en vw touran der det er vinduer inn i bagasjerommet og folk kan se futteralet mitt.. og se for dere at jeg stopper på en bensinstasjon og skal inn og betale for drivstoffet hva ska jeg gjøre med hagla foreksempel da for å få med meg en vital del? dele den og ta med løpet? hehe det var litt spøk men for å være helt seriøs også hva må jeg gjøre da?

 

rifla så kan jeg jo ta med sluttstykke men uansett så synest jeg ikke det er så moro at folk kan se rett inn på våpen futteralet mitt og skjønne at det er et våpen der.. hva gjør dere? går jo an å dekke til futeralet med ett teppe også.

Link to comment
Share on other sites

Dekker til våpenetuiet med all skrot jeg har liggende i bilen fra før ;-)

 

Skal jeg bare raskt inn for å betale bensin, er jeg desverre ikke så lovlydig. Ellers så er det nok ingen som reagerer på at du går inn i en butikk med forskjefte eller sluttstykket stikkende opp av lommen :-)

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

veldi bra løsning med ryggsekken. :)

 

12gauge, jeg tror vi er ganske mange av de synderne i dette landet som ikke har vært så nøyne på å ta med vital del og sånn.. i den forje bilen som jeg hadde var det en vaneli trunk på bilen da dette var en sedan og jeg kunne låse den og ingen kunne se inn..men nå må jeg gjør noe med syndene mine...og slutte å tro at det ikke finnes frekke folk som stjeler... så jeg tror at denne løsninga med ryggsekken er veldig aktuel :)

Link to comment
Share on other sites

Alle vi "syndere" burde nok bli litt flinkere. Er nok ikke så gøy den dagen bilen blir robbet, og man ikke har en vital del å vise politiet..:-?

 

Nytt begrep : Påbudt fg-godkjent ryggsekk. :grin:

Veier den under 30kg, må den sikres på ryggen med hengelås ;-) .

 

Alvorlig.... Blir nok en ryggsekk på meg også fremover :-)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

må den sikres på ryggen med hengelås
Du glemte at denne skulle festes til høyre brystvorte vha gjennomgående 20mm ring i kirurgisk stål.. :oops:

 

Det aller lureste er å planlegge litt. Unngå turer innom ditt og datt med medbragt våpen. Alternativt ha med en kamerat som kan passe utstyret mens du er innom!

Link to comment
Share on other sites

Gjelder høyre brystvorte for oss venstrehendte også, eller er det regulert i eget skriv, Woff? :grin:

 

Er forøvrig enig med deg at man bør unngå å "stikke innom". Men det er jo så forbanna fristende når man ruller forbi en butikk med nystekt brød, når man er sulten og kald etter en utenatt etter reven ;-)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Vei opp denne lysten kontra å få problemer med politi og eventuelt miste våpen og løyve?

Er nok enig i at mye frister, men hvis det medfører lovbrudd er det kanskje ikke lurt?

 

Venstrehendte kan alternativt montere ringen i forhud? Fant det ikke i forskriftene i farten... 8)

Link to comment
Share on other sites

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

 

da har jeg googlet litt jeg også..

 

uten aktverdig grunn. vet ikke om. det å ha den i sekken for å unngå at det evt skal komme på avveie ved kort fravær fra bil eller lignende ved transport er aktverdig eller ikke men..

Link to comment
Share on other sites

:overrasket: En skytterkompis her i Lillehammer skulle innom en Rimibutikk etter et stevne han hadde vært på. Han husket ikke før han gikk inn hovedinngangen at revolveren fortsatt hang på hofta! Heldigvis var det ingen som så han der han bråsnudde og gikk med bestemt gange tilbake til bilen sin.... :lol:
Link to comment
Share on other sites

hvordan stiller det seg med pistol/revolver? å putte den i en sekk å ta med seg hvis man må innom butikken etc på vei til eller fra banen??

er det "lov" å ha håndvåpen med seg på den måten.. selvfølgelig uten å ha ammo i sekken samtidig

Dersom jeg kjører bil til og fra skyting, og forventer å forlate bilen, har jeg bare sluttstykker og tønner i ei rumpetaske eller liten sekk. Gamle enslige sokker er perfekt til å oppbevare vitale deler i, og en FAS demonteres på 5 sekunder. En revolver tar nærmere halvminuttet.

 

Dersom man bare skal fylle drivstoff bruker man vel kortautomaten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om "en" som hadde vært på skytebana og trent litt med en pistol, men "han" hadde også hatt med seg en G19 for og teste funksjon på ett magasin, dette ble testet og glocken ble lagt i lårlomma så videre trening kunne utføres. Så pakket "han" sammen og dro hjemover, på turen ble suget på softis litt for stort og stopp på statoil var ett faktum, varen bestilt og kortholder skulle fiskes ut av lomma, og der var det mer i lomma... "han" kom på hva det var som lå i lomma før den ble fisket opp sammen med kortholderen, den tror jeg kunne blitt kjip på film da det var flere kunder der i tillegg til betjening...

Link to comment
Share on other sites

Jeg la forøvrig merke til et par ungdommer (menneskevalper) i grønn MP-merket uniform som var innom en lokal Rema 1000 butikk for et år siden... Med tjenestepistol i lårhylsteret.. Har forsvarets unge poder LOV til dette? Var 'nummeret før' jeg ringte kammeret for å si ifra....

Link to comment
Share on other sites

Jeg la forøvrig merke til et par ungdommer (menneskevalper) i grønn MP-merket uniform som var innom en lokal Rema 1000 butikk for et år siden... Med tjenestepistol i lårhylsteret.. Har forsvarets unge poder LOV til dette? Var 'nummeret før' jeg ringte kammeret for å si ifra....

 

Forsvarets våpen reguleres ikke av våpenloven

De har IKKE lov til å bære våpen inne på den lokale Rema 1000 for private ærend (ikke en gang bamsemumspatrulje).

Er det vel, så lenge du har en aktverdig grunn så er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Om det er MP eller ikke så kan dem nu ta hensyn til andre folk. Hørte av en bekjent at han/hun så en fra forsvaret komme inn på sykehuset fult bevæpnet med HK416 hengende på skulderen, trur folk som er vant til å være rundt våpen blir litt usikker da.

Link to comment
Share on other sites

Når ble ikke å handle på rema en akvtverdig grunn? Er det noe Bunnpris har trumfet igjennomm?

 

Her trenks det henvisning og dokumentason, ikke løse påstander.

Inntill den dag, tar jeg gjerne hagla i futeralet og futeralet med meg i butikken om jeg sykler til skytebanen og skal handle meg sjokkis. (Jeg forventer større problemer fra kona for sjokkisen, en fra lensmannen om hagla...)

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Jeg hadde nok ikke brydd meg med at folk hadde besøkt butikken med våpenet nedpakket (og voksne), men når pistolen er godt synlig og butikken ligger 8 km fra leiren de hører til blir jeg litt betenkt!

Tror nok kanskje at nærbutikken til leiren godtar mer, men her i Lillehammer sentrum er det altså langt til militærets inngjærede og skiltede lekeplass og behovet for skarpe våpen i kolonialen er helt fraværende! :)

Det jeg var på jakt etter var enkelt og greit relevante forskrifter / bestemmelser som militært personell må følge når de 'transporterer' våpen utenfor militærets eiendom..

Link to comment
Share on other sites

@Rausheim? Om jeg har fortstått deg rett, så har du vært befal? Kom aldri lengre opp enn bitter sersjant?

 

Jeg regnet med at de fleste her på kammeret ønsker at det skal bli mer sosialt akseptert å eie våpen, slik at vi slipper å pakke rifla i en gitarkasse. Hvordan i all verden skal vi da klare det, når selv kammerets medlemmer reagerer på at MP bærer pistol på en butikk?

For min del skulle jeg gjerne hatt hele det norske forsvaret innom bunnprisen her hos meg (ja hassel, de har trumfet igjennom :wink: ), slik at jeg kan ta med min rifle (nedpakket) uten at alle gir meg redde blikk.

Link to comment
Share on other sites

Under cold response 2010 så var vi rundt 40 stykker i full utrustning med hk416 på ryggen, noen hadde i tilegg mg'n over skuldra når vi stakk innom statoil før cola, pølsa å bolla. Betjeninga virka ikke som de brydde seg.

Ingen vits å lage problemer der det ikke er et:-)

Link to comment
Share on other sites

Under cold response 2010 så var vi rundt 40 stykker i full utrustning med hk416 på ryggen, noen hadde i tilegg mg'n over skuldra når vi stakk innom statoil før cola, pølsa å bolla. Betjeninga virka ikke som de brydde seg.

Ingen vits å lage problemer der det ikke er et:-)

Alle vet jo att ingen soldater har skarpe skudd på øvelse, så det eneste våpnene kan brukes til er å slå i disken for å mase på raskere servering :smile:

Link to comment
Share on other sites

:? Det er nok bare meg som reagerte litt på bæring av pistol.. Jeg ville neppe reagert på samme måte over et gevær over skuldra da dette nok er mer vanlig...

Uansett urettferdig at vi skyttere må skjule våre våpen og attpåtil dele de opp hvis vi skal frakte de rundt mens militære og politi kan rusle rundt med automatvåpen med STOR magasinkapasitet uten at de engang kan bruke disse til målrettet skyting? :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg la forøvrig merke til et par ungdommer (menneskevalper) i grønn MP-merket uniform som var innom en lokal Rema 1000 butikk for et år siden... Med tjenestepistol i lårhylsteret.. Har forsvarets unge poder LOV til dette? Var 'nummeret før' jeg ringte kammeret for å si ifra....

Selvfølgelig har de lov til dette, om de hadde tatt av seg våpna og latt de ligge i bilen for å gå på butikken, DA ville de fått ett helvete om de ble færsket. Ellers ikke.

Forsvaret er ikke underlagt våpenloven, og hvorvidt de hadde lov eller ikke til å stikke innom butikken, har ingenting med om de hadde våpen eller ikke på seg å gjøre.

 

P.s. I 1990 hentet jeg med meg en gjennglemt MP5 på Værnes, som jeg da kviterte ut. Denne ble med meg inn og ut av både den militære og den sivile delen av Værnes, rett forran nesa på uniformert politi (som kun så missunnelig på guttehvalpen med gromt leketøy over skuldra), inn i Trondheim sentrum (på skuldra om jeg måtte gå så lastebilen ble ute av syne), og innom både vinmonopol og andre butikker på vei hjem til Steinkjer (alt under ordre). Utover at det var en "pain in the ass" å drasse på den overalt når ting skulle bæres, var dette en ikke sak. Like så om vi skulle innom butikker ellers og AG'n var med ellers.

 

Når det kommer til sivile er saken en helt annen, men om jeg tar med meg en ryggsekk/væske med t.d. håndvåpen innom butikk o.l. på vei til og fra stevne/trening. Så er dette godt innenfor lovens bokstav, man kan med fordel om mulig la amo ligge igjen i bilen, slik at man ikke kan trekke aktverdigheten i dethele i tvil. (I tilfelle man skulle være så uheldig at dette skulle bli ett problem, kan man henvise til at manhar fulgt lovens bokstav iht. transport av våpen, og har benyttet seg av at kravet for å la amoen ligge igjen i bilen for å slippe å drasse denne med seg når lovens bokstav for forsvarlig tilsyn med våpena ble oppfyllt. Om dette ikke går greit hos politiet og politijuristen, må man regne med at det blir utslagsgivende i retten.

Link to comment
Share on other sites

Angående dette med våpen på offentlig plass, så har det jo hendt fra tid til annen at belte med hylster har blitt hengende på kroppen mens man er innom en butikk eller to på ferden hjem. Til tross for at hylsteret er synlig (men ikke om der er noe i det eller ei), har jeg så langt aldri merket så mye som ett blikk fra betjening eller andre kunder. (Riktignok gikk jeg da med feltbukkse og feltskjorte og genser, noe som nok gjør at man ser noe militær ut).

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som er så gjevt å vise til alle att du har ett våpen? :smile:

 

Ikke sagt at det er gjevt å vise det frem. Er imot hysteriet rundt våpen, og at vi må "gjemme" dem for offentligheten.

Det, synes jeg er like dumt, som forbud mot å gå med kniv på offentlig sted

Det er jo en lovlig ting

Link to comment
Share on other sites

:? Det er nok bare meg som reagerte litt på bæring av pistol.. Jeg ville neppe reagert på samme måte over et gevær over skuldra da dette nok er mer vanlig...

Uansett urettferdig at vi skyttere må skjule våre våpen og attpåtil dele de opp hvis vi skal frakte de rundt mens militære og politi kan rusle rundt med automatvåpen med STOR magasinkapasitet uten at de engang kan bruke disse til målrettet skyting? :P

Bra du har satt inn noen smilyer i det innlegget, for det er den merkeligste bruken av begrepet urettferdig jeg har hørt...

og jeg jobber med 9 åringer i år....

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke trenge å være glupere enn en 9 åring for å skjønne ironien i den kommentaren nei... Til og med STOR med store bokstaver.

Men det er jo også et snev av sannhet i at det føles urettferdig at vi må skjule og gjemme våre våpen da vi har dette som lidenskapelig hobby og nok skyter bedre enn de aller fleste av gutta i grønt eller svart / blått...

Du kjenner jo meg godt nok nå Hassel til å forstå at jeg er meget seriøs når det kommer til våpentransport og oppbevaring (og alt annet våpenrelatert..). :mrgreen: (Denne gangen ble det et grønt smil..)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Alt til sin tid heter det vell?

 

Jeg hadde kjøring for en stund siden for forsvaret, Gamle Felles opperativen på Jåttå, dette var det best forsvarte anlegget i Norge ble det sagt, jeg var der som sivil, og jeg kunne ikke dy meg med en kommentar da vi satte og spiste i kantina når vakthavende kom inn med glocken på låret og splint vest...

meg: Unskyld, er ikke dette det sikreste anlegget i norge?

VH: Jo????

Meg: Da blir jeg bekymret når du kommer inn bevæpnet og med splint vest.......

Men jeg tror jeg skal lage meg en gitar kasse til transport av våpnene mine jeg :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...