Jump to content

.308win og 7,62nato


telang

Recommended Posts

Skal hente ny rifle i .308 på fredag, og har blitt spurt om jeg vil overta en god del 7,62 ammunisjon. Gratisskuddene er de etter en ag3 skytter.

Såvidt jeg har forstått er disse lik .308, men kanskje litt svakere ladet fra fabrikk. -Noe som burde bety at jeg trygt kan skyte disse i .308'n og siden ha masse greie tomhylse jeg kan lade videre i.

Har jeg misforstått noe, eller er det bare å kjøre på med denne planen?

Link to comment
Share on other sites

-Noe som burde bety at jeg trygt kan skyte disse i .308'n og siden ha masse greie tomhylse jeg kan lade videre i.

Har jeg misforstått noe, eller er det bare å kjøre på med denne planen?

 

Nja, regner med at det er Berdan hylser og det er litt mere styr å få ut hettene på de. Det er som regel når det har sneket seg inn slike hylser at utstøternåla knekker eller bøyer seg! Berdan hettene er noe hardere enn Boxer noe som kan føre til klikk av og til, men det avhenger av hvilket våpen du har.

Link to comment
Share on other sites

-Noe som burde bety at jeg trygt kan skyte disse i .308'n og siden ha masse greie tomhylse jeg kan lade videre i.

Har jeg misforstått noe, eller er det bare å kjøre på med denne planen?

 

Nja, regner med at det er Berdan hylser og det er litt mere styr å få ut hettene på de. Det er som regel når det har sneket seg inn slike hylser at utstøternåla knekker eller bøyer seg! Berdan hettene er noe hardere enn Boxer noe som kan føre til klikk av og til, men det avhenger av hvilket våpen du har.

Hvis det er berdan hetter i denne ammoen du har fått, kos deg og skyt med dem og kast dem.

Engangsskutte hylser med boxer hetter finner du i bøtter og spann på skytebanen, plukk dem opp og lad disse istedet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Millitær ammo har berdan hetter ,,kjøpe ammo har boxer. Millitær ammo 308 har jeg skutt med i over 40 år uten trøbbel annet i en remington mod 788 som hadde kort slaglengde og litt slapp fjær..Skyt og kos deg med gratisammoen men kast hylsene som nevnt tidligere :-))

Link to comment
Share on other sites

Vel, det finnes jo eget verktøy for å ta ut berdanhetter.. Litt mer styr er det, men langt ifra umulig.

Har tenkt litt på det. Så noe et sted om å modifisere disse hylsene sånn at de for senere bruk kan lades med boxer. Det hele så egentlig ganske greit ut, men finner ikke igjen siden...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor rote med natohylser? Greit til litt mengdetrening og morro men tenke på å lade er bare tull når man får ordentlig kvalitetshylser til en billig penge. Natohylser er en del tyngre og har defor mindre volum=kan ikke bruke vanlige ladedata. Natohylser varierer mye i vekt og tykkelse= variasjon i hastighet/pressisjon. Tykke i kropp/hals så sliter mer på ladeutstyret.

Tren og skyt nato men kjøp kvalitetshylser til ladning. I 308win vil det si Lapua

Link to comment
Share on other sites

Når var det at miljøammoen kom?

Norsk militærammo:

"gammel" 7,62 nato med blykjerne, NM60, ble produsert på raufoss fram til og med 2001, (lot xx-RA-01)

"ny" 7,62 nato blyfri (såkalt "miljøammo"), NM231, er produsert i sverige fra 2003 og utover (lot xx-CG-03)

Link to comment
Share on other sites

Norsk militærammo:

"gammel" 7,62 nato med blykjerne, NM60, ble produsert på raufoss fram til og med 2001, (lot xx-RA-01)

"ny" 7,62 nato blyfri (såkalt "miljøammo"), NM231, er produsert i sverige fra 2003 og utover (lot xx-CG-03)

NM-60 gammel nato med vanlige kuler, Ny nato er merket NM200ognoe

Takk for konkrete svar. Da skyter jeg dem opp hvis de er av gammel type, setter dem bakerst i skapet hvis det er miljøammo. Det er snakk om 3-400 skudd, så det hadde jo vært fint å kunne bruke dem opp.

Link to comment
Share on other sites

Lotnr står bak på hylsa. Huskeregel er at de alle som har lotnr med "RA" er blypatroner (NM60), og de aller fleste(er vel noen få unntak) som har lotnr med "CG" er blyfrie patroner. Om du har eskene så står lotnr og "NM" på de. På blyfri ammo står det i tillegg "BLYFRI" utenpå pakka.

Link to comment
Share on other sites

All gammel "bly-NATO" jeg har skutt så langt (lot'er fra 78, 86 og 01) har gått veldig bra i min Win 70.

Det som også fungerer fint, er å trekke ut den gamle kula (146,5 grs), beholde RA-kruttet og sette i en Sierra Matchking på 150 grs (# 2190).

Bruker en bullet puller-die på enstasjonspressa mi. Krever litt muskelkraft å dra ut de gamle kulene ettersom de er satt inn med et svart, klebrig belegg (og krympet i tillegg, men den kan løsnes opp ved å dytte kula litt ned i halsen først).

Mulig det går med en kulehammer også, men jeg vil anta det tar maaaange slag å komme i mål - pluss ekstra søl med krutt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det finnes jo eget verktøy for å ta ut berdanhetter.. Litt mer styr er det, men langt ifra umulig.

Har tenkt litt på det. Så noe et sted om å modifisere disse hylsene sånn at de for senere bruk kan lades med boxer. Det hele så egentlig ganske greit ut, men finner ikke igjen siden...

 

Står litt her: http://parallaxscurioandrelicfirearmsforums.yuku.com/topic/25275#.UEDxeEaGfFw

 

og her

 

http://www.surplusrifleforum.com/viewtopic.php?f=78&t=90109

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

NM60 har std berdanhetter på 5,5mm. Std large rifle boxer hetter er 5,4mm. En konvertering ved å bore et hull midt på vil alikevel kunne få så romme hettelommer at det kan bli et problem med gasslekkasje pga dimensjonsforskjellene.

NM231 har std boxerhetter i hylser med 2 hull ala berdan, der kan det konverteres uten samme problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Om du har fått tak i nyere miljøammo, bør du være klar over at kula er hardere og har høyere trykk, slik at slitasjen på våpenet øker. Det er også noe dritt å pusse, slike kuler legger gjerne igjen mer mantling i løpet.

 

Ellers, lykke til.

Er det homogene kuler som brukes på miljøammoen?

Link to comment
Share on other sites

Men det som kan gjøres med NM60 ammoen, er å sette dem i pressa, under kuleisetteren, å gi dem 0,1mm ekstra.

Dette vil knekke limen på kula, slik at holder blir mer likt på alle sammen.

Som fører til ørlite bedre presisjon.

 

Hyllene kastes, så fort dem har truffet bakken.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Vesentlig for presisjonen, er at Alle kulene sitter likt i Hylsa.

Kula i Militærammo, er limt , for å forhindre vanninntrengning, for di som vil dra den igjennom en elv, eller lignende.

Denne limen sitter ikke helt likt på alle kuler, så har sett forbedringer i presisjon, ved å knekke limen i kuleisetteren.

En må for alt i verden, ikke trykke den langt avgårde nedi Hylsa. Da dette gir ALLTFOR HØYT Trykk.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg og noen andre har prøvd det samme uten noen merkbar presisjonsforbedring. Er målet å få jevnere hastighet? De to siste lot NM 60 jeg testa hadde 7 og 12 msek variasjon på 10 skudd.

Ikke det at jeg ikke tror det kan gi bedre presisjon, men jeg har prøvd det på noen lot uten å se noen effekt. Har nemlig og hørt det skulle gi bedre presisjon, men for min del funka det ikke.

Link to comment
Share on other sites

I senere år, som inkluderer de år den meget omtalte miljøammo har vært i bruk, har det grønne firmaet vært så påpasselig med sine patroner at det skal mye til å komme over noe. I en Remington 7 som jeg en gang hadde kamrer Natopatronene med litt motstand, men går helt fint å skyte med. I min ombygde M59-Mauser går 54-RA-73 godt nok til å holde tieren, men han som er bakom kolben saboterer vanligvis for de gode samlingene.

 

Edit: Jeg har latt meg fortelle at det er en slags asfalt som er brukt i hylsehalsene på NM60.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...