Jump to content

lovlig og kutte løpet på en mini14 eller rifle til 40.5cm?


supercz

Recommended Posts

hva ville jeg måtte gjøre for og lovlig kutte et løp fra 18 inches til 16 på en mini 14? eller vilken som helst annen rifle/hagle? er det bare og ta den med til en våpensmed og betale han for og gjøre det?(er det noe papir arbeide som må gjørest? blir papir arbeidet også gjordt av han/henne da?)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

minmun lengden på rifler eten det halv automat eller boldet er 47 fra kammer til munning det vil med andre ord si at det er ingen børsmaker som er lovlydig kommer til kappe løpet enste grunnlaget til slippe det minum lengden kravet på løp er at våpenet hadde under 47cm langt løp før minmuns kravet kom

Link to comment
Share on other sites

boldet er 47

Tull. Løpet skal være minst 400mmm, målt fra munningen til støtbunnen, med sluttstykket låst i fremre posisjon. http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html#4

 

I tillegg skal våpenets totallengde være minimum 840mm, har våpenet foldekolbe skal det måles med kolben foldet inn.

 

Er ikke disse målene oppfylt er våpenet ulovlig, kort og enkelt. Hvem som sager av løpet sier hverken lov eller forskrift noe om, og jeg har nå saget av løp før... Men om man trenger å spørre noen, så skal en kanskje la en børsemaker gjøre det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

så det er ikke noe papir arbeid? jeg trodde man måtte omregistrer den eller noe vist man fikk løpet kuttet ned løpet siden det som sto på søknaden ikke lenger stemmer?

og er det lov og kutte løpet til 40cm på en mini 14? eventuelt hvor kort er det lov og kutte det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så det er ikke noe papir arbeid? jeg trodde jeg måtte omregistrer den eller noe vist jeg fikk løpet kuttet ned siden det som sto på søknaden ikke lenger stemmer?

og er det lov og kutte løpet til 40cm på en mini 14? eventuelt hvor kort kan jeg kutte det?

 

Hvorfor i all verden skal du kutte løpet så kort på en Mini-14?

 

Og hvor langt du kan kutte det avhenger faktisk av hvor lang hele rifla blir med et så kort løp, samt hvor langt inne gassblokka sitter..

Link to comment
Share on other sites

Å Egil ikke og... :wink:

Det er litt snodig, så jeg forstår spørsmålet. Men nei, det er ikke en søknadspliktig vesentlig endring å kappe et løp innefor lovens norm, selv om det ble ervervet anderledes. Dog kan det jo være greit å varsle lokalt våpenkontor. I forbindelse med SWS skyting har jeg kappet ned en del hagler til minimumslengde (Den gang det var 55cm) men sysn det var greit å ha en skrevet og stemplet velsignelse på at jeg hadde lov til å sage i haglene. Folk kan bli så kranglete når de ser avsagde hagler... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Ruger Mini 14 har kommet i mange forskjellig løpslengder, den selges i USA med 16" løp i dag hvis du ønsker det. Kansje du må bytte bushing i gassblokken din siden gasstrykket får kortere virketid og muligens må ha litt større åpning for å kompensere for dette.

 

Du holder totallengden med god margin selv om du kapper løpet til 16".

 

22.00 in (559 mm) (Target Rifle)

18.50 in (470 mm) (Ranch Rifle, Mini-30)

16.12 in (409 mm) (Tactical, Mini-30, NRA Edition)

13 in (330 mm) (AC-556)

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på "Sjutoogseksti" her; hva i denne verden har det for seg å kappe løpet på Mini'en ned så mye når den er så nydelig kort og hendig som den er? Og igjen som folk sier; når du må spørre, er det ikke mye bedre å legge dette i hendene til en kyndig børsemaker som har vært borti det meste tidligere? Jeg kan lage soltak på bilen med vinkelsliper, men jeg gjør det ikke! :P

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Merkeligste svaret jeg har sett på lenge...Du har ikke tenkt å gjøre det i det heletatt men lurer på hvordan du gjør det...? Samtidig som du vet at minste tillatte løpslengde er 40cm? Jeez.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville vite om det var lov og eventuelt hvordan prossesen er. siden løp er registrerings pliktige så var det egentlig ganske logisk for meg og tenke at man å send inn papir arbeid på den nye lengden på løpet. men jeg tok feil.

 

til slutt, man lærer ingen ting vist man ikke spør :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
hva ville jeg måtte gjøre for og lovlig kutte et løp fra 18 inches til 16 på en mini 14? eller vilken som helst annen rifle/hagle? er det bare og ta den med til en våpensmed og betale han for og gjøre det?(er det noe papir arbeide som må gjørest? blir papir arbeidet også gjordt av han/henne da?)

 

Ingen ved sine fulle fem vil kutte løpet på en .223. Det fører til betydelig tap av hastighet, samt mer smell og større munningsflamme. Jaktdepotet kutter 7 cm på sine CZ527 for å få lyddemperen til å passe - men det er absolutt ikke ønskelig, 223. krever et langt løp for å få levert sitt potensiale - tenk deg en .223 med 10 cm løp ? Helt meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva formålet med å kappe er. Jeg kjøpte en rifle med 1:8 stigning i 223. Den ble ikke levert i andre småkaliber med mulighet for å stabillisere tunge kuler. Kappa løpet, lader tunge kuler til 800ms (matvilt) og 50 grs kuler til 950.. Kort, hendig og leverer bra presisjon i mer enn nokk hastighet for min del.

 

Jeg ville gjort det samme igjen og regner meg for å være med mine fulle fem.. At en 223 med 10 cm løp er meningsløst er jeg enig i, men det er forskjell på å barbere seg og kutte av hele hodet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, .223 klarer seg ikke bra ved kapping av løp, 7 cm betyr en tap av hastighet på 40-60 sekundmeter . Og som vi alle vet, er energi eksponensiell med hastigheten, så et tap fra 1000 til 950 m/s har mye mer å si for drepeevne enn et tap fra 790 til 710 m/s. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke spørsmålet er så dumt. Siden LØPSLENGDE står på nyere våpenkort, så er det jo et legitimt spørsmål om hva man skal gjøre i forhold til det dersom man skal endre løpslengden.

For om det står 60 cm løpslengde på våpenkortet og børsa plutselig har 45 eller 75 cm løpslengde, kan man da havne i trøbbel?

Link to comment
Share on other sites

Synes også spørsmålet er helt greit. Når jeg kjøpte nytt S&L løp i 308 hos jakt og friluft og fikk de til å kappe og gjenge det, førte de opp lengden etter kappingen. Ville ikke overraske meg dersom endring av lengde hadde ført til papirarbeid selv om jeg ikke ser nytten av at onkel blå vet lengden på pipa.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke overraske meg dersom endring av lengde hadde ført til papirarbeid selv om jeg ikke ser nytten av at onkel blå vet lengden på pipa.

 

Dette er ikke et reelt problem. Løpslengde innenfor lovlig lengde kan være et tema for sportsvåpen siden en del klasser har begrensinger på dette, ellers vil det være nok å holde seg innenfor reglene om minimumslengde på våpen og løp. Jeg fikk som sagt godkjent en rifle i sommer med lengde oppgitt til >40cm og kortet har ikke lengde oppført.

 

For våpen ervervet etter tidligere regler vil de normalt gjelde, men hvordan det blir ved videresalg og modifisering er jeg litt usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Nei, .223 klarer seg ikke bra ved kapping av løp, 7 cm betyr en tap av hastighet på 40-60 sekundmeter . Og som vi alle vet, er energi eksponensiell med hastigheten, så et tap fra 1000 til 950 m/s har mye mer å si for drepeevne enn et tap fra 790 til 710 m/s. :winke1:

 

Si meg, hva slags dyr (som det er lov å skyte med .223) mener du at man vil ha problemer med å drepe med 950m/s utgangshastighet?

For mange av artene hvor .223 er egnet (fugl) er det til og med en fordel med litt lavere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Løpet skal være minst 400mmm, målt fra munningen til støtbunnen, med sluttstykket låst i fremre posisjon. http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html#4

 

I tillegg skal våpenets totallengde være minimum 840mm,

 

Er ikke disse målene oppfylt er våpenet ulovlig, kort og enkelt.

Litt OT og litt på gyngende grunn her:

Min sønn har i noen år hatt en TC-Contender med 10" løp. Han har i tillegg kjøpt 2-delt riflekolbe og en 48 cm lang løp i .223 til Contenderen.

Dersom han setter riflekolben på Condenderen med 10" løp så har han plutselig et ulovlig våpen?

Og lugere med kombinert kolbe/hylster), ikke mange av dem, men...

Link to comment
Share on other sites

Nei, .223 klarer seg ikke bra ved kapping av løp, 7 cm betyr en tap av hastighet på 40-60 sekundmeter.

 

Man mister vel heller i nærheten av 20 - 30 m/s på å kappe av ei normal lengde pipe 7 cm. Kalibret er tross alt laget for å fungere bra i militære automatvåpen og disse har ofte korte løp.

Min 223 har et løp på 49 cm, jeg har tilgode å skyte dyr som klager på effekten av den korte pipa :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kvadratisk eller eksponesielt , OK, var litt rask på avtrekkeren der ! Poenget er at .223 er designet for høye hastigheter. som bare kan oppnås i lange løp, og at 30m/s tap i hastighet vil ha større betydning for kinetisk energi til prosjektilet jo høyere utgangshastigheten er. Det er følgelig, etter min mening, helt dust å kappe en .223-pipe til minimumslengde. Det er å ødelegge et flott våpen. :twisted: At US army gjorde det for å gjøre M16 lettere å bruke for å eliminere Charlie i tett jungel, er ikke et godt argument for å kappe løpet på norske jaktrifler. Med mindre den ikke skal brukes til jakt, men til noe som begynner på t og har noe med i å gjøre ? Vær på vakt !

 

US army var forpliktet av Haag-komvensjonen til å bruke helmantlet ammunisjon, og det, tilsammen med USA`s vilje til å gjøre M16 mest mulig dødelig i Vietnamkrigen, førte til at en kombinasjon av feil riflestigning, for kraftige ladninger og for korte løp var det som ble gjeldene. Og for den som tror at M16 i 1968 er et idealvåen: Riflestigningen var feil, løpet for kort, utgangshastigheten for lav, og ladningene for kraftige. Dette førte til ustabile prosjektiler, som ikke er ønskelig til norsk jakt, der man kan velge kuler fritt, og ikke er bundet til krav om helmantel, tvert imot - det er krav om ekspanderende prosjektiler til storvilt. :|

 

Jeg gråt mine modige tårer da jeg ble oppringt av Jaktdepotet som fortalte at min CZ 527 måtte kappes 7 cm for å få lyddemperen til å passe. Vel, gråte er vel litt sterkt sagt, men jeg ble skikkelig skuffet. Så nå sitter jeg her med en flottt CZ527 i .223 med demper, men med en løpslenge som kutter hælene av det potensialet som ligger i .223-kaliberet. Så for den som er interresert, følg med på finn.no fremover. :(

 

Det er ikke sikkert jeg vil selge den, vi får se---det som irriterrer meg er at sertifiserte våpensmeder går god for en slik mishandling av fine våpen - hvordan er det med yrkesstoltheten der i gården ?

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hvordan du klarer å ikke få med deg poenget til tross for at du refererer til mesteparten av faktaene bak.

 

US Army ønsket at prosjektilet skulle fragmentere, slik at de kunne gjøre maks skade selv ved bruk av påbudt helmantel. Dette oppnådde de med veldig høy fart.

 

For jakt ønsker vi ikke å sprenge matvilt, og lavere hastighet er dermed en fordel ved bruk av helmantel.

 

Ønsker du likevel å sprenge ting, kan du, i motsetning til US Army, bruke fragmenterende ammunisjon likevel.

 

WIN-WIN.

 

Det er greit å ønske langt løp, men å hevde at 223 er uegnet for kapping er dessverre bare tøv, og da blir kritikken din av børsemakeres yrkesstolthet noe malplassert.

Link to comment
Share on other sites

Sånn rent bortsett fra at jeg syns det høres helt borti staur og vegger ut å kappe ned løpet på en Mini-14 som egentlig burde hatt litt lengre og mye tyngre løp...

 

Vil den i det hele tatt klare å veksle med alle ammunisjonstyper om man kapper ned løpet såpass?

Hvis ikke har man en artig utseende rettrekker, men det var vel neppe hensikten. :P

 

Ville den fremdeles holde kravet til anslagsenergi på rådyr og gaupe?

 

 

Grunnen til min undring her er at Mini-14 blir uglesett i utgangspunktet, og en "avsaget" Mini-14 vil ikke bedre det inntrykket hos hvermansen.

Og det å bli tatt med fangsten over skulderen og et våpen som ikke holder kravet til anslagsenergi...det skal vel ikke så mye fantasi til for å skjønne at det ikke er noe sjakktrekk. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Utrolig hvordan du klarer å ikke få med deg poenget til tross for at du refererer til mesteparten av faktaene bak.

 

US Army ønsket at prosjektilet skulle fragmentere, slik at de kunne gjøre maks skade selv ved bruk av påbudt helmantel. Dette oppnådde de med veldig høy fart.

 

 

Det er greit å ønske langt løp, men å hevde at 223 er uegnet for kapping er dessverre bare tøv, og da blir kritikken din av børsemakeres yrkesstolthet noe malplassert.

 

At .223- FMj prosjektiler fragmenterer i høye hastigheter, er yesterdays news. Det er også vist i nyere tid på den populærvitenskapelige TV-kanalen Discovery i serien "Myth Busters". 8)

 

Poenget, for sivile brukere av .233, er at en kapping av løpet vil begrense de mulighetene man har for å sette sammen de patronene som er best egnet til det man skal gjøre. Det kan sammenlignes med 30-06 kontra 7.62 NATO. I militær sammenheng er disse to patronene for alle praktiske stridsformål likeverdige, men som sivil konkurranse/jaktpatron er likevell 30-06 å foretrekke; Den byr på et litt større handlingsrom mhp. krutt og kuler.

 

 

Jeg beklager det sene motsvaret, men jeg innså ikke at noen ville argumentere mot et synspunkt jeg annså som allment akseptert viten i våpenmiljøet, så jeg sjekket ikke postingen min (før nå). :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mini-14 og utseende er fort en egen diskusjon, men når det gjelder anslagsenergikrav er det bare å se hva som står på ammopakka.

Hvordan den faktisk går i din børse er uinteressant i forhold til lovligheten.

 

Det er nok feil. Loven spesifiserer bare kuletyper (ekspanderende prosjektil) og anslagsenergi. Og det er faktisk anslagsenerig fra DITT våpen som gjelder, ikke en nominell verdi publisert på ammoboksen. Bortsett fra miniiatyrrifler, definert som kal. .22LR, som er tillatt på visse viltarter som er spesifisert spesifikt i loven.

 

Men du peker på poenget; at med for korte løp og svake ladninger, så kan man risikere å falle under grensen for anslagsenergi for et kaliber som vanligvis er ansett som "kosher".

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter på en Mini-14 Tactical rifle med 16.12 inch løp, og planen har vært å bruke den til rådyr. Derfor var jeg en smule interessert i å finne ut hvor mye futt det var i børsa med forskjellig jaktammo, og testa litt forskjellig.

Rådyrene bryr seg sannsynligvis mindre om de små forskjellene som er i guffe på forskjellig ammo fra børsa mi, men skal man være pirkete så har jeg strengt tatt funnet kun én fabrikkammo frem til nå som i børsa mi er lovlig for rådyrjakt, og det er S&B Softpoint. Blå verdier er kronografert (med demper), alt annet er beregnet med Norma sitt ballistiske program. Rødt er i teorien good shit for rådyr (dog ennå ikke prøvd "In Reallife™ "):

 

Ammo_Mini-14.jpg

 

Masse helmantel som har mer energi, men med ekspanderende ammo så dere selv resultatet over.

Så jeg tenker at det kan være greit å være forsiktig med kappinga.

Link to comment
Share on other sites

Og det er faktisk anslagsenerig fra DITT våpen som gjelder, ikke en nominell verdi publisert på ammoboksen.

 

Det er heldigvis forskjell på teori og praksis. Loven spesifiserer ikke hvordan dette skal måles eller med hvilket utstyr, oppsyn har heller ikke med slikt utstyr for kontroll. Meg bekjent har ingen noengang blitt straffet for å bruke ammo hvor nominell energi er innenfor kravet men reell energi er under, rett og slett fordi det ikke er praktisk gjennomførbart å kontrollere slikt. Om en hjemmelader kan påberope seg god tro ved å bruke tabelldata er jeg litt mer usikker på, men for fabrikkammo kan man forholde seg til oppgitte data.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere hørt fra denne "noen" at dn tar utgangspunkt i hva som står på pakken og at man skal bruke kaliber der det finnes fabrikkamm som klarer kravet. Dette for å unngå at vi som lader sprenglader en liten sak for å klare kravet. Dette er kun hørt av "noen", aldri sett i tekstform fra dn. Stoler generelt ikke på slikt om ikke man kan henvise til en lovtekst... Kan noen det?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal synes om denne problemstillingen og trådeiers veldig direkte og konkrete spørsmål. Jeg blir litt i villrede når jeg leser trådeiers svar til dem som svarer ham på både opplysende og vennlig vis. Se f.eks. svaret som M67 fikk tilbake etter sitt innlegg. En evig september, tenkte jeg først.

 

Men så viser det seg at trådeier liksom ikke har tenkt å kappe noe løp på noen Ruger Mini-14 likevel.

 

Nå sitter jeg virkelig igjen med et spørsmål om hva som egentlig var hensikten med denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt, i praksis vil mangler i lovteksten gi forvaltningen tolkningsfrihet. Det ER et krav til anslagsenergi, men ingen spesifisering av hvordan den skal måles. Ergo er det opp til DN å bestemme hvordan man skal forholde seg til dette, dessverre står det ikke noe om dette i forskriften heller. Men gjeldende praksis er at nominelle data blir akseptert uavhengig av (lovlig) løpslengde.

 

Når det gjelder krav om godkjent fabrikkammo kan det ikke være et rimelig krav ihht forskriften, den spesifiserer kun energi og kulevekt og da må ammo som møter det kravet være lovlig. Man kan dog risikere litt problemer ved inspeksjon...

Link to comment
Share on other sites

Poenget, for sivile brukere av .233, er at en kapping av løpet vil begrense de mulighetene man har for å sette sammen de patronene som er best egnet til det man skal gjøre. Det kan sammenlignes med 30-06 kontra 7.62 NATO. I militær sammenheng er disse to patronene for alle praktiske stridsformål likeverdige, men som sivil konkurranse/jaktpatron er likevell 30-06 å foretrekke; Den byr på et litt større handlingsrom mhp. krutt og kuler.

 

 

Jeg beklager det sene motsvaret, men jeg innså ikke at noen ville argumentere mot et synspunkt jeg annså som allment akseptert viten i våpenmiljøet, så jeg sjekket ikke postingen min (før nå). :roll:

 

Du forstår fortsatt ikke poenget, alle (de fleste) kalibre mister valgmuligheter ved å kappe løpet, men man får nye valgmuligheter ved å få en mer håndterlig, lettere, og mer velbalansert pakke sammen med demper.

Det er ingenting magisk som tilsier at .223 MÅ ha over 1000m/s, alt du kan jakte med .223 i Norge fungerer helt glimrende med kort løp (vi har fragmenterende ammunisjon om vi trenger det, istedenfor å være avhengige av hastigheten), og som nevnt tidligere kan det til og med være en fordel mot fugl om man bruker fabrikkammunisjon. Det er ingenting som tilsier at .223 er uegnet ift løpskutting, så det blir tøysete å påstå at dette er en vedtatt sannhet.

 

På samme måte er 308 bedre om man ønsker en kortere mekanisme og kortere løp, heller enn muligheten i 30.06 til å lade opp ekstra hastighet.

(Millitært er forøvrig 308 overlegen, pga lavere vekt/størrelse, skuddtakt for mg og rekyl, sikkert derfor den erstattet den...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...