Jump to content

Oppbevaring av vital del i bod


auting

Recommended Posts

Av praktiske grunner har jeg nå boltet fast et våpenskap i min egen låste kjellerbod som er plassert i et fellesareal i borettslaget.

I dette våpenskapet oppbevarer jeg vital del av våpen.

I leiligheten min oppbevarer jeg våpen og ammunisjon (fraskilt fra våpen og i låst boks).

 

Ifølge loven ser jeg at det ikke er lov til å oppbevare våpen i kjellerbod, men hva med bare vital del?

 

Hvilke synspunkter har dere og hva vil politiet si om min løsning?

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til at dette skulle være lov basert på lovverket.

 

Loven sier klart at du skal ha vital del nedlåst i FG godkjent skap på bopælen, bod eller garasje er ikke godkjent.

Hva du gjør med andre vitale deler er ikke så relevant for totalen så lenge ingen er oppbevart godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Spør politiet, men ikke regn med at dette er lov.

 

Jeg har selv hatt innbrudd i kjellerboden min den gangen jeg bodde i borettslag, og fikk i etterkant opplyst at det ikke var vits i å legge noe i boden som jeg egentlig ville ha, da det var innbrudd støtt og stadig. I "bodrom" kan tyvene operere nokså uforstyrret og kan ta seg tid til å åpne et FG-skap. Jeg ville aldri lagt så mye som en tennhette i en slik bod selv.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til at dette skulle være lov basert på lovverket.

 

Loven sier klart at du skal ha vital del nedlåst i FG godkjent skap på bopælen, bod eller garasje er ikke godkjent.

Hva du gjør med andre vitale deler er ikke så relevant for totalen så lenge ingen er oppbevart godkjent.

 

Sånn leser jeg også loven med tilbehör.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nær 100% sikker på at denne måten å oppbevare våpenet på er ulovlig og at du ved kontroll vil få problemer. Som flere alt har sagt bør du spørre politiet/våpenkontoret om oppbevaring kan skje på slik måte uten å bryte bestemmelsene for dette. Du bør kanskje ikke si at du allerede gjør det slik i dag. Spør som om du vurderer å flytte ut skapet fra leiligheten. Sier at at du gjør det slik i dag risikerer du bare problemer.

 

IKKE ring dem!! Send et brev der du forklarer skriftlig hvordan du "har tenkt" å gjøre dette, og tegn en skisse/plantegening som viser hvor boden er i forhold til leiligheten.Ta 2 kopier!! Gjør du det slik får du et skriftlig svar, og hvis du mot all formodning skulle få et positivt svar tar du kopi av svaret. Et sett med kopi av ditt brev og svaret legger du inn i våpenskapet. Det andre settet med kopi av brev og svar oppbevarer du sammen med andre verdipapirer/fødselattester etc. Har du bankboks legger du det der. Den dagen det kommer inspeksjon av ditt våpenskap kan du da legge fram dokumentasjon på at du har fått lov til å gjøre det slik. Du kan ta deg F..n på at når den dagen kommer at du får besøk så sitter det en ny jurist på våpenkontoret og han er nok ikke enig i måten dette gjøres på. Får du tillatelse pr. telefon har du INGEN bevis på at du har fått slik tillatelse!!!

 

Jeg tror du allerede nå trygt kan ta en prat med "husvaranen", dvs ektefellen om hvor ikke i leiligheten dere skal sette skapet! Det skapet blir ikke stående lenge i den boden for å si det slik!!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dette er lov.

Våpen og ammunisjon skal oppbevares nedlåst i bebodd rom. Det er den vitale delen som er viktig (slik jeg leser loven), og dermed er oppbevaringen ulovlig.

Slik denne oppbevaringen er skissert, er det nedlåst i ulovlig område og resten er ikke nedlåst (dersom ikke "boksen" er FG-godkjent..) i det hele tatt.

Husk at også ammunisjon skal være nedlåst i FG-godkjent skap.

Bod i fellesareal er nevnt spesielt i loven, ved at det ikke er tillatt.

Du må gjerne spørre POD, (den lokale politistasjon eller lensmannskontor kan gjerne ha egne meninger...), men jeg kan ikke tenke meg at det er lov.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er som mange andre enige i at dette ikke er lov.

Bortsett fra dette, sliter jeg med å forstå den praktiske grunnen.

Du oppbevarer jo våpnene uten vital del i din leilighet.

Å oppbevare vitale deler i FG godkjent våpenskap i en bod, er som å vifte med en rød klut.

De som ønsker å stjele våpen vil nok se på skapet som en gavepakke.

Dessuten, hvis du spør politiet og de sier dette er i orden, få dette skriftlig.

Hukommelsen kan bli meget dårlig i det øyeblikket skapet ditt er brutt opp!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dette er lov.

Våpen og ammunisjon skal oppbevares nedlåst i bebodd rom. Det er den vitale delen som er viktig (slik jeg leser loven), og dermed er oppbevaringen ulovlig.

 

Hvor bebodd må det være da?

 

Noen har jo kjeller som er del av huset og inneholder mange typer rom som er mer eller mindre i bruk.

Kan ikke forestille meg at alle har skapet i de rommene som er mest i bruk (les; stue, kjøkken, bad eller soverom).

 

Alle andre rom er jo mindre i bruk, så som matbod, lagerrom, gjesterom ol.

 

Hvor går egentlig grensa når dere er så bestemte på at det skal være bebodd?

Link to comment
Share on other sites

Kjeller, innvendig bod osv. i en vanlig enebolig er vel bebodd nok. Det er gjort en presisering av at bod i fellesareal ikke er lov, antageligvis fordi politiet opplever at terskelen for å bryte seg inn i slike (jf. blokknaboens dævelunger) er langt lavere enn for å bryte seg inn i et hus.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dette er lov.

Våpen og ammunisjon skal oppbevares nedlåst i bebodd rom. Det er den vitale delen som er viktig (slik jeg leser loven), og dermed er oppbevaringen ulovlig.

 

Hvor bebodd må det være da?

 

Noen har jo kjeller som er del av huset og inneholder mange typer rom som er mer eller mindre i bruk.

Kan ikke forestille meg at alle har skapet i de rommene som er mest i bruk (les; stue, kjøkken, bad eller soverom).

 

Alle andre rom er jo mindre i bruk, så som matbod, lagerrom, gjesterom ol.

 

Hvor går egentlig grensa når dere er så bestemte på at det skal være bebodd?

 

Du kommer langt med følgende tommelfingerregel: Har rommet egen inngang istedenfor inngang via hovedinngangen, så er det ikke godt nok.

Link to comment
Share on other sites

" Ifølge loven ser jeg at det ikke er lov til å oppbevare våpen i kjellerbod, men hva med bare vital del? "

 

Jeg har selv våpenskapet boltet fast i en utebod med egen inngang som er et utbygg på huset.. kan ikke drømme om at dette skulle være problematisk slik jeg tolket lovteksten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro det inn i enebolig, og siden det her leses av mange flere som gjerne ikke leser gjennom hele historikken, en kjellerbod i enebolig er greit altså?

 

Også hvis du har kjellerdør (det vil si at de kan nås uten å gå inn hoveddøren i etasjen over, f. eks)?

 

Bare vil ha en avklaring slik at vi har kravene til enebolig i samme tråd her som et skille i regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvorfor ikke? poenget er vel uansett at skapet skal monteres slik at det ikke kan flyttes. Debatten om sikkerheten rundt våpenskap her syntes jeg er litt ekstrem, med mindre du har et atomvåpen hodet i våpenskapet er det ikke verre enn at loven følges:) og med mindre den er endre de siste månedene så skal det monteres i huset ditt, og ikke i noen frittliggende uthus som bod og garasje. Det er sist jeg sjekket ingen krav om at våpenskapet skal være under konstant overvåkning..

 

Hvis du bor i et hus så er hele huset bebodd uansett om du aldri har vært i kjelleren/boden/loftet.

 

 

Utklipp av rundskriv:

 

Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring.

 

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Av praktiske grunner har jeg nå boltet fast et våpenskap i min egen låste kjellerbod som er plassert i et fellesareal i borettslaget.

I dette våpenskapet oppbevarer jeg vital del av våpen.

I leiligheten min oppbevarer jeg våpen og ammunisjon (fraskilt fra våpen og i låst boks).

 

Ifølge loven ser jeg at det ikke er lov til å oppbevare våpen i kjellerbod, men hva med bare vital del?

 

Hvilke synspunkter har dere og hva vil politiet si om min løsning?

 

 

Og bare for å svare på spørsmålet:

 

Det er ikke lov, så det er nok ikke lurt for din egen del. Og siden det ikke er lov så tror jeg politiet vil si at du må finne en annen oppbevaringsplass. Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Husk at også ammunisjon skal være nedlåst i FG-godkjent skap.

 

Dette stemmer da ikke, ammunisjon skal kun være nedlåst, det er ikke noe krav til FG godkjenning.

 

Du har rett. Men ammunisjon kan ikke oppbevares i ubebodd rom, som i mitt tilfelle var boden i garasjen. Det måtte oppbevares i huset. Våpen (vital del) og ammunisjon er således likestilt. Men ammunisjon har ikke krav om FG-godkjent skap.

 

Angående hvor bebodd....

I mitt tilfelle var garasjen ubebodd da den var frittstående. Dersom den hadde vært forbundet med huset via en gang, tunnel eller lignende, ville den vært bebodd og dermed godkjent. Men her er det bortimot en meter mellom garasjevegg og husvegg........ :roll:

Som flere har påpekt, vil jeg tro at det vil være avgjørende om enheten der våpenskapet står må nås via egen ytterdør eller ikke.

 

Mvh Dagl

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange bra tilbakemeldinger.

Jeg skal sende spørsmål til politiet og poste svaret her.

 

Tanken min er noe likt det kammerlås skriver:

Hensikten med loven er å hindre uvedkommende adgang til (komplette) våpen, resten er flisespikkeri.

 

Jeg har kun sluttstykke i våpenskapet i boden. Ikke våpenet, dersom noen skulle bryte seg inn får de da bare tak i et sluttstykke.

 

Synest løsningen er trygg og det er det som er praktisk mulig hos meg idag. (Samboer er ikke særlig interessert i å ha våpenskap på soverommet i en liten leilighet).

Håper politiet deler mitt syn på dette.

Link to comment
Share on other sites

Et lite våpenskap må festes på forsvarlig måte, det er ikke alltid så enkelt å finne en plass til dette i en liten leilighet.

 

Jeg ønsker ikke å oppbevare våpen i boden pga. faren for innbrudd.

 

Synest det er rart at jeg kan ha våpenet i kjellerbod, men ikke sluttstykket...

Link to comment
Share on other sites

Et fullsize våpenskap i kjellerbod inneholdende våpen uten sluttstykke og en bitteliten verdiboks montert inne i et garderobeskap inneholdende sluttstykke! Hvis damen fortsatt protesterer bør hun være ekstremt pen og inspirerende i halmen for at du ikke skal bytte henne ut med en mere "våpenvennlig" modell av arten!

Link to comment
Share on other sites

Et lite hørespill: Ronny og Bønna på raid i blokkens bodrom

 

Bønna: Se her Ronny, et stålskap! Skal vi åpne det?

Ronny: Jaaah det skal vi!

BZZZZ BANG BANG KNEEEKKKK

Bønna: Dæææsken....

Ronny: Jahhhh...

(Bønna ser at det mangler noe på våpnene, og ser kjapt på utsiden av boden hvilken leilighet den hører til)

Bønna: Det mangler visst noe i denne rifla her, Ronny, skal vi gå på besøk til mannen?

Ronny: Jaaah det skal vi!

 

Følg med i neste episode!

 

Sier det igjen, jeg: Hadde aldri oppbevart noe i en bod i et sånt fellesrom som jeg ikke hadde lyst til å bli kvitt, og i alle fall ikke våpen. Kall meg gjerne paranoid.

Link to comment
Share on other sites

Synest det er rart at jeg kan ha våpenet i kjellerbod, men ikke sluttstykket...

 

Klart du kan ha sluttstykket i boden, så lenge en annen vital del er i fg-godkjent skap på godkjent plassering.

Du kan også ha det ute på plenen, i vinduskarmen eller i rompa, bare en enkelt vital del er forskriftsmessig oppbevart.

 

Som ole brum så fint var inne på, så er løsningen er å grow a pair, om du er søvngjenger får du heller plassere nøkkelen i boden.

Link to comment
Share on other sites

Eg og hadde en sur kjerring fordet eg tok deler av en liten gang til stort våpenskap. Hon hadde seinvakt og eg monterte det i gangen, hon kom hjem ble pisse sur, eg sa at vist eg skal følge loven så må eg ha det i huset, vi kan godt sette skapet i stuen vist du heller vil det. Så gikk det 1 uke, og så sa hon det sto ikkje i veien likvel, så det står godt der det e :D Hon har aldri nevnt noe om skapet i seinere tid.

Så det ordner seg alltid tilslutt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...