Jump to content

Valg av primus


baikalgutten

Recommended Posts

Jeg vet! Jeg vet!

 

De kalles multifueler, og finnes i bøtter og spann.

 

Har selv Primus Omnifuel. Denne er classic, men bråker mye og er et helvette å vedlikeholde i teltet om du først er uheldig.

 

MSR har flere brennere men jeg vil trekke frem nyeste Whisperliten. Denne er temmelig stillegående, og kan brukes med både gass, renset bensin og parafin.

 

Vedlikehold på denne er dessuten latterlig enkelt. Dysen har "shaker rensenål" og det meste på brenneren kan demonteres med et enkelt håndgrep.

 

Det følger også med stativ til gassboksen for å snu denne opp ned, dersom det er kaldt men du alikevell ønsker å bruke gass. Da vil gassen være flytende og renne ned i slangen, bli forvarmet som bensinen blir og brenner upåklagelig ned til ca 7 blå.

 

Eneste minuset til MSR er pumpene med plaststamme. Denne kan knekke, men om man har det i tankene når man pumper så går det fint.

 

(Ja vi selger msr, men med mindre du bor i Bodø blir dette neppe reklame?)

Link to comment
Share on other sites

Har selv Primus Omnifuel. Denne er classic, men bråker mye og er et helvette å vedlikeholde i teltet om du først er uheldig.

 

Jeg har mange primuser, og den jeg bruker absolutt mest er en Optimus 111 - lik forsvarets. Kjøpt i 1995, brukt 10-30 ganger i året, og aldri byttet en del. Jeg rappa et fjell med primusdeler da jeg var i forsvaret på 90 tallet, men har ikke brukt så mye som en blypakning (bank i bordet).

 

Kjøpte en Optimus Nova (tror jeg den heter) Den første modellen til Optimus med brenner og separat tank/brennselsflaske. Ble aldri venn med den.

 

Kjøpte Primus Omnifuel. Den bråker så bort i helvete, at fyrer jeg i lavvoen er det vanskelig å føre en samtale på tvers over brenneren. Og så er den AV/PÅ. Du kan ikke la den putre litt for å holde litt lunk i lavvoen.

 

Ære være den gode gamle 111 (Men jeg kommer sikkert til å kjøpe en MSR-brenner i tillegg for sikkerhets skyld...)

Link to comment
Share on other sites

Har en Omnifuel og er godt fornøyd med bensin-, parafin- og gassfyring på den. Rensinga har ikke vært noe stort problem. Jeg synes ikke den bråker SÅ mye mer enn 111'en, men nå er det noen år siden jeg fyrte den modellen. Eneste jeg har å utsette er at forvarminga er tung å få igang med fyrstikker om man brenner parafin i streng kulde.

Link to comment
Share on other sites

Har en Optimus Nova, den eldste modellen, grei sak, eneste problemet er at det noen deler som har en tedens til å løsne, bla "lokket" på brenneren..

 

Var i beit etter gassbrenner, og hadde sett meg ut Gravity EF (kunn gass), så fant jeg gravity MF (gass, bensin, parafin) til en grei penge. Som gassbrenner (uten pumpa), så veier den 239, noe som er absolutt greit.

Det som solgte til meg, da jeg skulle ha en gassbrenner, var forvarming på gassen, og justeringa på slangen, samt lite deler som kan rammle av.

Brukt på en tur, med gass, så langt fornøyd!

 

NB, denne, som mange andre brennere, krever at du bytter dyse for bruk av annet fuel, men løsninga på denne brenneren er ganske grei der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv Omnifuel for et par år siden og har brukt den en del. Synes den funker fint og er både robust og enkel å bruke uten å veie så sinnsykt(som feks den gamle men veldig gode 111'en). Det eneste jeg har bitt meg merke i er at egentlig hadde en ETA Solo funket vel så bra til mitt bruk enn hva Omnifuel'en gjør. En kompis hadde en sånn med på en lang tur vi var på og jeg må si at den imponerte meg i enkelheten ved å bruke den, særlig hvis man bruker mye REAL turmat eller tilsvarende. Du kan holde den i hånda å koke kaffevann og isolasjonen rundt "koppen" gjør at man enkelt kan håndtere den med en gang vannet koker uten å være redd for å brenne lankene. Klart at hvis man lever på høyfjellet om vinteren så vil en ETA brenner ha en litt snau bruksområde da den i prinsippet bare er egnet til å lage mat. Til oppvarming i telt duger den nok ikke slik jeg ser det.

Tror nok at det blir en ETA Solo på meg i nær framtid ja når jeg tenker etter... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Primus Omnifuel som jeg har brukt en del år, og er veldig fornøyd med den. På korte turer når det er varmt i været så bruker jeg gassboks på den. Rent og enkelt :)

- Men som noen nevner, så er det litt lyd i den. Jeg brukte den på reinsjakt, og det kommer jeg IKKE til å gjøre igjen. Vi satt i teltet og lagde mat, pluss kaffevann og for å ha på thermos. Da vi krøyp ut av teltet noe senere, så fant vi spor fra rein over alt rundt teltet. Vi hadde ikke hørt en lyd, ikke så mye som et lite snøft en gang. Dersom vi hadde benyttet god gammel rødspritbrenner så hadde vi ikke gått glipp av dette.

Link to comment
Share on other sites

Har også en Primus Onmi fuel, og er veldig fornøyd med min. Fyrer kun på sånn miljø bensin, og er en kløpper blitt på forvarming og oppfyring med det. Hadde vært gøy å prøvd gass på den å testet åssen lydnivået var med gass. Når den omni fuel`n går på full guffe og skal varme opp en feks en stor kjele med vann, så bråker den endel. Men det gjør de fleste andre brennerene jeg har sett/opplevd også.

 

Har også noen Optimus 111 primuser i garasjen også, som jeg bruker å ta med på kortere turer. Det er morrosamme saker, og vekker barndomsminner fra hyttetur med bestefar og matlaging. Dem bråker også endel, og lukter buss når den får opp steamen på dem.

Link to comment
Share on other sites

Her kjører jeg primus omnilite ti, og den fungerer slik en multifuel bør gjøre. Eneste jeg ikke liker er at den bråker voldsomt. Hadde det ikke vært for at jeg fikk den til samme pris som omnifuel, hadde jeg gått for omnifuel. slike brennere veier ikke stort uansett.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har en Primus OmniFuel. Godt fornøyd med den selv om den bråker mye. I teltet er det som å ha en F16 der :wink:. Snar på oppkok når en bruker miljøbensin. Bare husk på å sette på rett dyse til det drivstoffet du skal ha på tanken før du drar ut. Ikke noe særlig å fikle med hvis det er kaldt ute eller man rett og slett mister en dyse ute i felten.

Link to comment
Share on other sites

brukt optimus nova feilfritt på renset bensin i 3 år nå jeg... bråker som et jagerfly men det synes jeg nesten er bare sjarm...

jeg er litt gammeldags og liker litt bråk bare det funker og min nova har levert 100% fra 30+ til 30-.

 

men det er også min første multifuelbrenner, og jeg har brukt den hardt i 3 år med høye krav uten å sett noe behov for å anskaffe ny.

eneste jeg har byttet er filteret, enkel rengjøring med magnetnål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Optimus Svea 123r. Den går på miljøbensin og funker fint hele året.

 

Svea 123 er en genial liten brenner, og bombesikker. Jeg har to av dem, og de brukes en god del. Herlig lyd :wink:

 

Svea 123 på youtube.

 

Ellers bruker jeg Omnifuel, stort sett på renset bensin, men også på gass når det ikke er kuldegrader. Bruker bensindysa til både gass og bensin.

Link to comment
Share on other sites

Om du er villig til å droppe kravet om gass så er MSR XGK II (XGK EX) et veldig bra valg. Har brukt min i mange år (dagens modell er litt annerledes enn min) uten noen problemer. Valgte dog å bytte pumpa da min begynte å bli litt slarkete (dagens utgave av pumpe er bedre enn den som var på min originalt). XGKen er bombesikker, veldig lett å vedlikeholde/reparere (uten at det er særlig behov for det. Et par rist så er den renset) og den fungerer bra med parafin og bensin. Ulempen er at den bråker, men det er jo bare koselig...

Jeg bruker også gass sommerstid og på kortere turer, men da har jeg en bitteliten og lett brenner som jeg bruker i stedet for XGKen.

Link to comment
Share on other sites

XGK'ene er vel ekspedisjons-modell numero uno, men de bråker nesten like jævlig som Omni'en. Plager meg ikke vinterstid, da er det nesten trivelig med litt primus-sus, men ellers foretrekker jeg litt mer siviliserte utgaver.

Ser mget bra ut den nye Whisperlite'n, virker enda sterkere bygd enn de gamle. Kjøpte en Whisperlite med det samme det særnorske forbudet mot bensinbrenner forsvant (1989 kanskje?) Fremdeles funker den utmerket, men er delvis pensjonist nå. Fantastisk kvalitet. Eneste som har sviktet var pumpa som har vært et svakt punkt, spessiellt i kulde. (Fått ny tilsendt fra Vertikal uten kostnad.) Skiftet noen pakninger bare for å være litt på forskudd, men det var antagelig helt unødvendig.

Ellers er Gravity-modellene fra Primus også en mulighet. Fysisk er de litt større enn f.eks Whisper- og Simmer-lite, men oppfører seg svært pent. Pumpa ser svært solid ut. Kanskje ikke like service-vennlig som MSR'ene, men bruker du drivstoff av god kvalitet får du neppe problemer i felt.

Link to comment
Share on other sites

Har en Omnifuel og er godt fornøyd med bensin-, parafin- og gassfyring på den. Rensinga har ikke vært noe stort problem. Jeg synes ikke den bråker SÅ mye mer enn 111'en, men nå er det noen år siden jeg fyrte den modellen. Eneste jeg har å utsette er at forvarminga er tung å få igang med fyrstikker om man brenner parafin i streng kulde.

Omnifuel her og siste 6 år. Kjempebra, men bråker infernalsk! Bortsett fra det er jeg veldig fornøyd. Bruker "miljøbensin" fra Statoil. Aldri prøvd m gass eller noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt det som vel heter Optimus 111, forsvarets gamle parafinprimus i boks, siden jeg kjøpte den i 1981. Utmerket når vekt ikke betyr noe og man ikke har aversjon mot opptenningsrutiner. Sjelden jeg bærer kokeapparat nå, og har gått over til noe annet gammelmodig, Colemans doble bensinbrenner :D Den passer meg utmerket, jeg liker sånt.

 

c1f8f8ce.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, bra oppsett! :) Men tar kanskje litt vel stor plass i sekken...

Eneste primusen jeg virkelig har vært plaget med var nettopp en Coleman med fast tank. Lekkasjer og forstoppelse, antagelig fordi det ble brukt mye 95blyfri i knipetak. Ellers har de jo et godt rykte.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en liten lett på under 100gram for å skru rett på gassboksen til sommerbruk og fyr bensin på en multifuel på vintern. Jeg verdsetter at primusen ikke høres ut som et jetfly som tar av så da er MSR whisperlite og simmerlite fine..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...