Jump to content

Forum utseende


Bamrud

Recommended Posts

.

Det er igjen hektisk aktivitet bak kulissene her på kammeret. Teknikerne diskuterer utseende på vår kommende PORTAL og nye layout.

Målet er å gjøre forumet brukervennlig og oversiktlig med mye relevant informasjon lett tilgjengelig.

 

Vi ønsker innspill fra dere brukere av forumet for å gi de nye ideer og jobbe videre med.

 

Siden dette vil bli forumets utseende for fremtiden, så inviteres dere alle til en aldri så liten dugnad til å være med å forme kammeret.no

 

Vi trenger noe å fylle PORTALEN med. Det kan være artikler som dere skriver, eller gode tråder som tas frem og gjøres artikler av.

Det vil selvsagt bli en redaksjonell behandling av stoffet i form av språkvask og kvalitetsvurdering av en redaksjonskommite.

 

Det hadde dessuten vært kjempefint om noen starter tråder med ren informasjon om skytebaner/anlegg , skytterklubber, lokale jegerforeninger, børsemakere i landet, forhandlere, Jakttider (i de nordiske landene), kontaktpersoner i viltnemda i de forskjellige kommuner, etc , etc.

 

Mulighetene er mange..... Hjelp oss å bli norges beste informasjonskanal for jegere og skyttere.

 

Overøs oss med ideer!!

 

I samme åndedrag løfter jeg nok en gang denne tråden:

viewtopic.php?f=28&t=598

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Personlig liker jeg forumet slik det er nå, ....)

Jo, men sako 35..

Du må være med kjærring og unger (og ei venninne til kjærrringa med hennes unger) til ei hytte for en weekend et ukjent sted .

Ville det da ikke vært fint å ta en titt innom portalen på kammeret og linke deg frem til en skytebane i nærheten. ...og attpåtil finne ut at den lokale jegergruppa på den banen har jaktfelt akkurat den helga?

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.:)

 

Å nei du, det har jeg sjekket ut på forhånd, og tro meg, om jeg reiser på ei hytte er det uten PC :lol:

 

Å gjøre skikkelig undersøkelse før en drar på tur er halv jobben.

 

Så jeg mener at den bør være ca slik den er. :)

 

Syntes det skal være enkelt som mulig uten alt for mye dill og dall.....

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Personlig liker jeg forumet slik det er nå, ....)

Jo, men sako 35..

Du må være med kjærring og unger (og ei venninne til kjærrringa med hennes unger) til ei hytte for en weekend et ukjent sted .

Ville det da ikke vært fint å ta en titt innom portalen på kammeret og linke deg frem til en skytebane i nærheten. ...og attpåtil finne ut at den lokale jegergruppa på den banen har jaktfelt akkurat den helga?

:wink:

 

for deretter å finne ut at kjærringa og venninna har bestemt seg for å dra på en lokalt bli-ny-med-Jan-Thomas-show nede i bygda. Det er også besluttet på høyere hold at DU skal være med for å holde styr på 2 sett med unger. DA er det bittert å tenke på jaktfelt da... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at utseendet bør være enkelt og funksjonelt. Og når det gjelder selve diskusjonsforumet, fungerer det stort sett greit i den formen det har i dag, men det ser ut til at mange har problemer med å legge inn vettuge bilder, så her er det rom for forbedring. Når det gjelder funksjonen som portal derimot, kan det gjøres mye. Det finnes pr. idag veldig mye bra informasjon på forumet, men kun i form av tråder. Hvilket naturligvis er bra for diskusjon og meningsutveksling, men mindre egnet for mer "statisk informasjon", eller hva man skal kalle det. Dels fordi trådene flyter omkring etter som tiden går, og gjør dem vanskelige å finne igjen. Men også på grunn av uungåelige "forurensninger", avsporinger og så videre som (nesten) alltid vil forekomme i diskusjonstråder (og det er vel også litt av sjarmen med diskusjonstråder...). Følgelig vil en godt organisert faktadel med artikler og lignende, være krutt verdt. Beskrivelse av skytebaner er nevnt. Et annet aktuelt emne kan være "hvordan begynne med aktivitet X" med informasjon rettet mot begynnere. Ellers kunne nok de fleste kategoriene i dagens forum få sin egen faktadel, men jeg tror kanskje at det ville bli litt vel mange faktakategorier, og en viss sammeslåing vil nok være på sin plass. En slik faktadel burde også gjøre diskusjonsforumet bedre; dels fordi man forhåpentligvis slipper en del gjengangerspørsmål (som besvares en gang for alle i faktadelen), og dels fordi faktaartiklene kan være en god referanse for videre diskusjon.

 

Jeg ser for meg hovedsiden med tre hoveddeler: Diskusjonsforum, faktadel og relevante linker (organisasjoner, klubber, lover & regler, forhandlere, importører, gode hjemmesider mv.)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noe dreven med ulike typer forum, men jeg synes kammeret fungerer ganske bra. Personlig bruker jeg kammeret mest til å finne informasjon - kanskje fordi jeg ikke har så mye å bidra med... :roll: Er ikke så forferdelig dreven på verken våpen- eller jakt-siden, men føler i allefall at dette forumet bidrar til at jeg lærer mer om mine interesseområder.

 

Det som irriterte meg tidligere idag var at jeg ikke hadde oppdaget tråden med "Jaktlaget 2008" for lenge siden. :( Det er mulig jeg bruker kammeret på en krøkkete måte, men denne tråden hadde gått meg hus forbi. Dette hadde virkelig vært noe for meg, og sikkert flere. Jeg vet ikke om det er oppbyggingen av forumet som gjorde at jeg gikk glipp av dette, men det kunne kanskje være fint med en kolonne på forsiden med linker til tråder som dere moderatorer synes alle burde få med seg?

 

Nå har jeg vært en del innlogget på Kammeret etter at jeg fant fram - helt tilfeldig. Har nå tipset en del jeg kjenner, som jakter eller er våpen- eller jakthund-interessert osv., om denne siden. Kanskje vi kunne bli enda fler hvis vi kunne prøvd å reklamere litt i "fagpressen"? Jeg vet ikke hvor lett det egentlig er å finne fram hit.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å legge ut linkene til diverse våpenfabrikanter slik som det var på det gamle sluttstykket. Jeg kunne også tenkt meg at linken til diverse kjente skyttestevner eller andre store arrangemang og utstillinger kunne komme opp her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hæ? Bruker du de derre håpløse standardinstillingene?

 

Slik jeg forstår intensjonen med denne tråden, så er det vel std. innstillinger slik forumet skal se ut vi diskuterer?

Ikke hva du har muligheter til i personlige innstillinger :wink:

 

Siden du har gjort om på personlige innstillinger Edward, så kan du vel komme med litt innputt om hva du ønsker deg?

Link to comment
Share on other sites

Rent teknisk er jeg 100% fornøyd med utseendet på subsilver2, uten avatarer. Lett å se på selv når man har vært våken lenge, oversiktlig selv på Opera Mini, bruker hele skjermens bredde, raskt og effektivt.

 

Jeg leste nesten aldri forsiden på gamle Sluttstykke, men synes nå det flott ut ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er pr. i dag 43 (!!) forskjellige sub-forum, og jeg antar at jeg ikke er alene om å slite litt med å holde orden på alt dette? Resultatet mitt er at jeg bruker dette forumet gjennom "Se aktive emner", så jeg antar at det jeg for min del kunne tenkt meg er noe bedre oversikt på generell basis og en lettere markering av hvilke emner som er lest, hvilke subfora som er lest samt man ved å gå inn i en tråd kommer tilbake på det stedet man sluttet sist. Det er sikkert et haugetalls muligheter for hvordan man kan organisere dette og det hersker nok mange meninger om så.

Link to comment
Share on other sites

det urgamle sluttstykke (pre krasj) i 04 hadde en egen side med linker.

Det urgamle Sluttstykket (pre krasj) i 04 hadde også en forside med artikler. De var gjerne velskrevne og ga stor glede (jeg husker ennå rifledrillingartikkelen og artikkelen om vind og lange hold), selv om jeg selvsagt hadde ønsket at siden ble oppdatert litt oftere enn den ble. Men dette kan dere ta opp på Kammeret: Hva om tråder med gode og informative førsteinnlegg ble lagt ut på forsida som artikler? Kanskje de første 10-15-20 linjene, med lenk til tråden?

 

For å vise hva slags tråder jeg tenker på, kan jeg nevne Fossdals .425 Fossdal, en patron blir til, MVs 6,5 RSAUM-tråd, hyperlinks .425 WR-tråd og kanskje -- i all ubeskjedenhet -- min egen Kan hagla mi skyte stålhagl? Svaret er her eller Soundscopes-tråden min. Man kunne også be kunnskapsrike folk som (for eksempel; noen nevnt og mange glemt) Poacher eller Roe om å skrive noe om det de kan aller best. Jeg savner fremdeles Roes mange velskrevne postinger om langholdsskyting på SL, tenk om han kunne overtales til å skrive omigjen noe av dette?

 

Dette ville fungere som en lett tilgjengelig "best of"-liste og (forhåpentligvis) stimulere brukerne til å skrive gode innlegg.

 

Forøvrig ville jeg sette pris på om dere la om til noe annet enn "brushedmetal" som default style ;) Kanskje "subsilver" som flere av oss har valgt som innlogget style 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er stort sett godt fornøyd med forumet, men jeg savner en mulighet til å få se alle innleggene i ett emne etterhverandre. Slik det er i dag må man bla fra side til side, og dette tar lenger tid enn om man kunne velge å vise alle innleggene slik som man kan f.eks her

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=13002.0

Dette er veldig greit når man kommer litt sent inn i en tråd, eller man leter etter et innlegg men ikke husker helt vilken side det stod på.

Stå på, dere gjør en god jobb!

Link to comment
Share on other sites

- System slik at brukere kan legge ut video ETT sted

- System for å skrive artikler inkl systrem for redigering og godkjenning (brukeren skriver en kladd, en "mod" redigerer, godkjenner og publiserer)

- Egen del med tester og/eller guider av produkter (bør ikke skrives i dagens tråd-format)

- Kalender hvor brukerne publiserer

- Eget kjøp/salg

- Ny forside som ikke bare viser forumet

- "Gulesider"

- Egen profilside for hver enkelt medlem (for de som ikke MÅ være anonyme)

- Mulighet for å lage "PDF-onthefly"

- Jaktdagbok/blog

....

 

Det skulle være noen konkrete innspill (og ja dette krever en god del, men trådstarter bad om å bli overøst... ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, hyperlink.

 

* Video må vi jobbe litt med, det hadde vært gøy, men blir ikke en prioritet heeelt enda ;-)

* Foreløpig har vi tenkt at det blir en redaksjon som skriver. Medlemmer kan skrive de også, men det må publiseres av et redaksjonsmedlem. Dette er litt uavklart enda, så ikke ta dette som god fisk.

* Testing og guider: Det blir anledning for brukere å forfatte slike temaer (bring it on!!!)

* Kjøp og salg kommer som et helt separat system (hurra)

* Forside? :mrgreen:

* Gulesider vil komme i en slags forstand.

* Profilside for hver bruker tror jeg ikke vi kommer til å satse noe på. Men det er notert.

* Lage PDF av hva? Foreslår at du laster ned CutePDF Printer - å generere PDF'er av websider er noe dritt.

* Jaktblogg... et lite tips er MMS-blogg. :-) Forøvrig er det også noe uavklart om vi skal ha dette i en større sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

RSS feed hadde vært trivelig, men alternativt så hadde et veldig enkelt valgbart forum "skin" som ikke krasjer nettlesere man finner på windowsmobiler vært greit. Brushed Metal knaller ned MiniMo etter noen få sider, for eksempel. Subsilver varer litt lengre.

Link to comment
Share on other sites

Brushed metal er per i dag standardtemaet på forumet. Det er visse krefter (f.eks. meg) i sving for å gjøre subsilver2 til standardtema. Brushed metal vil i så fall ikke inngå i noe vedlikehold fra sånt det er i dag, og hovedgrunnen til at subsilver2 vil være standardtema er rett og slett at det blir automagisk oppdatert når phpBB3 blir oppdatert. Med Brushed metal er det mye ekstraarbeid - noe vi ikke trenger.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ser noen vil at innlegg skal godkjennes før de legges ut, det syntes jeg egentlig lite godt om, syntes det er greit slik det er i dag, er det overtramp så blir moderatorer eller styret varslet med utropsknappen av brukere, og det blir redigert deretter!

Om en moderator er uenig i et innlegg så skal de være dommere som da skal skrive om innleggene til brukere før det i det hele tatt er publisert!!

 

Håper dere tenker dere godt om før dere går på en slik sti!! Selv om jeg har full tilit til moderatorer og styret.

(Minner meg om visse statsmakter som sensurerer det de ikke liker)

 

 

Mvh

 

Sako_35 :):)

Link to comment
Share on other sites

Hei sako_35

Er det dette du reagerte på? :

Vi trenger noe å fylle PORTALEN med. Det kan være artikler som dere skriver, eller gode tråder som tas frem og gjøres artikler av.

Det vil selvsagt bli en redaksjonell behandling av stoffet i form av språkvask og kvalitetsvurdering av en redaksjonskommite.

Som du ser er det stoff til PORTALEN som skal gå gjennom en redaksjonell vurdering.

Alle innlegg på forumet blir som før.

Jeg skrev også:

Overøs oss med ideer!!

Det er det noen som har så vidt begynt med og vi takker for alle tips. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker forumet stort sett via "siste innlegg" kollonnen fordi antall underforum er for mange til å holde oversikt over. Er innom de underforumene som jeg har interresse av.

Samtidig skjønner jeg veldig godt at vi bør ha de underforumene vi har i dag.

 

Problemet oppstår når overskriftene i "siste innlegg" ikke forteller noe om hvilket underforum tråden tilhører.

Stort sett er folk blitt flinke, men det jeg kunne ønsket meg var et lite symbol ved siden av overskriften som kunne si noe om temaet.

 

Nytter selvfølgelig ikke med unike symboler for hvert eneste underforum, men en grei inndeling som er lett å lage symboler for kunne vært:

 

Rifle

Hagle

Pistol

Jakt

Hund

Friluftsliv (Bål og telt)

Lading (bismer vekt?)

Kjøp og salg (dollartegn)

Lover og regler (Paragraf)

Off topic (?)

 

Dette kunne også vært brukt som hovedundergrupper.

 

Skriver man et innlegg som omhandler håndvåpen, enten det er utstyrsvalg, skyteteknikk eller stevneresultater ligger det under "Pistol" og markeres med et pistolsymbol i lista over innlegg.

 

Skriver man om LS, patronvalg eller langhold får det et riflesymbol osv.

 

Vet ikke om det er teknisk mulig, men det hadde vært fint :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil ha en "skriv ut" funksjon så jeg får med hele teksten.

 

Dessuten kunne jeg tenkt meg at det var enklere å følge med på det som interresserer meg, feks dele opp aktive emner i to-tre kategorier. For meg blir det mye "off-topic" og "fanden-på-veggen" emner som må filtreres bort.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg sitter her midt i natten og tenker på hvor fort tiden går. Vi (kammeret.no) er blitt 1 år allerede.

Mye har skjedd, men fortsatt gjenstår det en del ting som burde vært på plass.

 

jeg bumper derfor denne tråden og siterer meg selv:

.

Det er igjen hektisk aktivitet bak kulissene her på kammeret. Teknikerne diskuterer utseende på vår kommende PORTAL og nye layout.

Målet er å gjøre forumet brukervennlig og oversiktlig med mye relevant informasjon lett tilgjengelig.

 

Vi ønsker innspill fra dere brukere av forumet for å gi de nye ideer og jobbe videre med.

 

Siden dette vil bli forumets utseende for fremtiden, så inviteres dere alle til en aldri så liten dugnad til å være med å forme kammeret.no

 

Vi trenger noe å fylle PORTALEN med. Det kan være artikler som dere skriver, eller gode tråder som tas frem og gjøres artikler av.

Det vil selvsagt bli en redaksjonell behandling av stoffet i form av språkvask og kvalitetsvurdering av en redaksjonskommite.

 

Det hadde dessuten vært kjempefint om noen starter tråder med ren informasjon om skytebaner/anlegg , skytterklubber, lokale jegerforeninger, børsemakere i landet, forhandlere, Jakttider (i de nordiske landene), kontaktpersoner i viltnemda i de forskjellige kommuner, etc , etc.

 

Mulighetene er mange..... Hjelp oss å bli norges beste informasjonskanal for jegere og skyttere.

 

Overøs oss med ideer!!

 

I samme åndedrag løfter jeg nok en gang denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=28&t=598&p=

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...