Jump to content

Jervenduk som sovepose


S1ndre

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en Jerven Termo Hunter i fjor, og i år hadde jeg tenkt å ta den med på reinsjakt på Hardangervidda. Genial å ha på post i surt vær.

Spørsmålet mitt er om det er noen av dere som har erfaring med å bruke denne som sovepose i telt? Blir nok stort sett overnatting i hytte, men mulig det blir noen overnattinger i telt også.

 

Som alle reinsjegere vet er det om å gjøre å holde vekta på oppakningen lavest mulig. Jeg tenker derfor å kutte ut enten soveposen eller jervenduken, men har mest lyst til å ha med sistnevnte. Fint om noen vil dele erfaringer og innspil rundt dette! :)

Link to comment
Share on other sites

dårlig plan. Den er potte-tett. Altså vil du våkne i din egen kroppsveske.

Det er en grunn til at alle bivy-bags av annerkjent kvalitet er av Goretex eller annen membran som puster.

 

 

En superdunpose på 3-800 gram er en investering ingen angrer.

 

Sir Joseph Koteka 200 eller 500 feks. Koster å være kar. :mrgreen:

(Jeg selger ikke Sir Joseph soveposer altså, men har god erfaring med dem)

Link to comment
Share on other sites

En fora pose funker utmerket som sovepose. Soveunderlag og et lett fleecepledd inni funker bra for meg. Kondens blir etter min erfaring ikke noe problem i en foret duk når det kun er snakk om en natt eller to og når man i tillegg har mulighet til å tørke duken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun jervenduken når jeg sover i telt/lavvo. Fungerer utmerket.

 

Å våkne i sin egen kroppsvæske som SittingDuck skriver over her har jeg aldri opplevd. Du får kutte ned på drikken rett før du legger deg om du plages med det da vettu :lol:

 

Edit: Ifølge jerven.no er det kun "jerven original" som gir kondens. I andre modeller er kondensproblemet fikset.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt ann på temp i lufta, men det er fullt mulig å sove i en. En hatløsning er det jo, for kondensen blir et helvette. Jeg ville ha droppet underlaget, kjøpt en veldig liten og hendig sovepose for å ligge på jervenduken (altså, jerven som underlag og reserve varmepose) med. Er det kaldt i lufta så kler man seg i ull mot kropp og en lue. Forsvarets balaclava er veldig flott! Blir dette også for kaldt, så er det jo bare å legge seg i jerven med posen.

 

Gjør deg noen erfaringer! Men ville aldri ha dratt uten jerven!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en thermo-extreme som jeg kjøpte for 12 år siden,bruker denne istedet for sovepose,er det kaldt tar jeg bare på tørt ullundertøy e.l.Hvis ytterklærne er tørre tar jeg bare av sko og jakke før jeg krabber ned i duken,jakka bruker jeg som ekstra "teppe" hvis det er kuldegrader.Funker som bare det.Har ikke hadd noe problem med at den blir våt,eller at jeg har våknet i egen kroppsvæske.. :smile:

Eneste gangen den har blitt gjennomvåt,så lå jeg ute i et jævla pissregn uten telt eller presenning,og da ble den våt NEDENFRA. :roll:

På Finnmarksvidda tidlig i august 2010 så gikk det fra sol og kjempevær,til vind,sludd og hagl,teltet og bakken var hvit av snø/sørpe på natta når jeg var ute et nødvendig ærend.Sov godt resten av natta i fjellduken min. :D

Foreslår forøvrig at du tester den litt FØR jakta,så finner du vel ut om du synes det er greit med bare fjellduk,mtp. komfort,fukt og temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Kondens er ikke noe stort problem i en foret pose. Kan skje om du legger deg gjennomsvett og jeg ville lagt duken til luften på morgenkvisten.

I hytte og telt ligger du vel helst med hodet utenfor også.

 

Hvis det blir under null og du får overnatting ute, så ville jeg (har jeg) investert i en fleece-pose eller et lett teppe. Jerven har mer fokus på overlevelse enn komfort, hvilket er fint, men ikke spesielt varmende en grøssen morgenstund.

Link to comment
Share on other sites

Kondens er ikke noe stort problem i en foret pose. Kan skje om du legger deg gjennomsvett[...]

Når alt er vått og kjipt så blir det fryktelig vått inne i en jervenduk om du sover i den hele natten. Skal du få en dugelig dose nattesøvn da er løsningen å finne ett nogenlunde regnfritt sted (inne i ett telt, i ett vedskjul, under en gran etc) og så: Har du en "original jerven" (den uten isolasjon) er da trikset å legge denne inne i soveposen, har du en av de isolerte er trikset å vrenge jervenduken. Da vil du våkne akkurat like kilssvåt som du var når du la deg, men isolasjonen i sovepose/fleecepledd/ullteppe/jervenduk har sluppet å bli gjennomtrekkt av vann og har dermed beholdt (mesteparten) av isolasjonsevnen og du slipper å våkne kl 02:53 av at du fryser.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt min thermo mange ganger under et tre på fiske men jeg har den vanlige og den er litt kort og ligge i selv for en som er rett under 1.80 men det går :) Er nok og foretrekke den Hunterutgaven men den fyller opp mere av sekken.

 

PS: Om noen er intr. og bytte sekk så si fra .

Link to comment
Share on other sites

Har brukt den ute sommer og vinter.Kondens er ikke ofte jeg har merket,men kan forekomme i små mengder og er håndterbar.Ligger ute i snøvær og sterk kulde,ingen problem.Er det ekstra kaldt tar jeg en tynnere pose inni duken.Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har thermo king size og den er for kald å bruke som sovepose om høsten eller litt kaldere vær..

i minusgrader sså bruker jeg sovepose inni fjelduken da er det godt og varmt.. ( snakker her om mange - grader)

 

Men bruker du den om sommmer, og innendørs bør det gå..

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en Hunter som sovepose under åpen himmel på rypejakt i en uke for noen år siden. Sov greit, men hadde det på ingen måte så komfortabelt som andre gir inntrykk av. Foret ble ganske fuktig etter noen netter, og den var ikke varmere enn det som måtte til.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Hunter under åpen himmel på rypejakt.

Fungerte fint med lett sovepose inni, selv om det var noen kuldegrader om natten.

 

Problemene dukker først og fremst opp når den skal brukes under våte forhold, flere netter på rad. Da får du ikke tørket duken og det blir etterhvert ganske guffent. Under ok værforhold er det ikke noe problem å sove ute med en Hunter. Ellers er det mange gode råd i denne tråden.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

HAr noen netter i fjellet i min gamle King Size thermo, kan ikke si at jeg har hatt noe voldsomt problem med fukt, litt blir det dog men da er det bare å sette luka på gløtt, viktig at man eventuell skifter til tørt på overkroppen hvis man har blitt svett og våt.

Dette er min beste venn i fjellet på reinsjakt suveren å ligge i når man venter på rein i sludd og regn

og også når man vil ha seg en blund.

 

I år må jeg kjåpe meg en ny, da blir det en Hunter Thermo, den med det nye foret, dette pga plassen i sekken og at den gamle tro har begynt å bære preg av hard bruk over flere år

Link to comment
Share on other sites

Har noen netter i fjellet i min gamle King Size thermo, kan ikke si at jeg har hatt noe voldsomt problem med fukt

Min er en Thermo Hunter tror jeg, den er iallefall større enn den originale Fjellduken, og foret. Den har jeg da sovet i flere ganger, ikke alltid en hel natt, men nok til å hvile litt - og noen ganger hele natta.

Har ikke blitt så fuktig/våt at det er et reelt problem, men etter ei hel natt (når det er så kaldt at en må lukke igjen litt) så blir det både klissent og fuktig, og det liker jeg ikke. Men som du sier, har nok ikke hatt noe voldsomt problem - det er ikke perfekt (dunpose i et kvalitets fjelltelt er perfekt..), men det fungerer helt OK.

 

En syntetsovepose som er våt, dvs. ligge-i-en-dam-våt er ikke så kald at en har noe problem med å holde varmen, så det blir personavhengig; sover en godt når kliss-klass så er det supert, dersom ikke, så er det ikke supert. Jeg synes det er noe drit. andre sover som steiner. Slik er det nok i en fuktig fjellduk også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rådene her spriker en del :roll: ....

Min erfaring er at foret er fuktig etter en natt uansett regn eller opphold, jeg har mange netter i jervenduk. Er det ok vær så duken tørker skikkelig i løpet av dagen (en time i sola er nok) så kan du gå lykkelig inn i neste overnatting.

Er det fuktig vær så blir det verre og verre.... til du ender opp i en hytte eller hjemme :roll:

 

Som dyne i en halvvarm hytte eller et telt (underlag er et must have) er den fin... trenger bare lufte seg litt etter dette.

 

Jeg har en 500 g dunpose i combo med hunter for tiden.... synes det er den ulitmate lettvektskombinasjonen. Så lenge en finner en rimelig tørr plass de nettene det regner.

Link to comment
Share on other sites

Tenk også på plassen i sekken, hadde vi væært snile hadde vi vel tatt huset på ryggen og krabbet avgårde, Med både fjellduk og sovepose, blir sekken fort full av ting og skal du bære ut en rein så blir det mange turer.

Husk at fjellduken kan du lett også bruke som telt (enmannstelt), slik at bruksområdene med fjellduken er en del flere en en sovepose, Ligger man i soveposen og det plutselig kommer dyr, ja da blir det fort muppetshow, inni disse pølsene av soveposer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en king size termo, når man spenner denne opp som telt bilr det plass til å sette inn et kubbelys i en fiskebollboks, åpner man litt for lufting da, så tørker foret. Passer dog kun når det er såpass kaldt at man ikke svetter ihjel inne i duken om man skal ligge der samtidig som man fyrer. Lys trikset funker også om man sitter med ryggstøtte, da setter man lyset mellom bena, og sitter med bøyde ben for å skape avstand til duken. Men igjen, man må lufte samtidig.

Ulitimate komforten på post om vinteren/høsten, er å tre hele duken over en stol, sette seg inne i duken og sette et lys under stolen. Da sover man varmt og godt når dyra paserer posten ;D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...