Jump to content

Skogsfugljakta 2012


Axiom

Recommended Posts

Presterte å støkke den samme tiuren FEM ganger i dag uten å komme til skudd! Makan... Kom over den drøyt femti meter unna. La hagla på bakken. Prøvde å bevege meg utrooooolig sakte til siden, da det var en busk i veien, men da jeg løftet børsa, reiste den. Så hvor den dro og ruslet rolig etter. Rundt en busk, og jammen satt den ca 70 meter fra meg. Nok en gang med en busk som forhindret fritt skytefelt. Samme reisa. Fikk akkurat så vidt trådkorset på fjørdrakta da han forsvant. Jeg etter igjen. Reprise og reprise. Siste gangen ble den nok lei meg og tok til trærne.

 

Den hadde nok lite lyst å fly i møkkaværet i dag. Tett regn og tåke.

 

Spennende og artig situasjon, men det hadde jo vært artig og fått den og da! :twisted:

 

Diger jævel var det og. Med fotspor som en bjønn og en halvmeter mellom aua... Men det er vel en grunn til at den er gammel. Den er lurere enn ullhuene som jakter på den! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 292
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute en tur på støkkjakt med mine 2 brødre idag. hadde gått i en time, da det letter 2 eller 3 fugler på 30-40, ser såvidt den ene før den forsvinner bak noen graner. var svart fugel, men vanskelig å si om det var orr eller tiur. I det fuglen forsvinner ut av syne, letter 2 blåhaner 15 m bak, hiver opp børsa, men svingen ble ikke god og deretter en bom, før begge forsvant i tetta.

Støkker ei røy og en fugl som vi bare hørte vingeslagene av den neste timen.

Vi går så i en time til der vi ikke ser snurten av noe, før vi kommer til en bra biotop. Jeg tenker at her MÅ det sitte fugl, og med det samme letter ei orrhøne, midt mellom meg og brodern som går med 20 m mellomrom. Orrhøna setter fart ned lia rett mot meg og streifer i 100 forbi børseløpet. Jeg lar skuddet gå i det orrhøna suser forbi max 3 meter unna, men bli en dommelbomm...

Dette var ergelig, men tenker at idag må alle gode ting er 3. Men dette viser det seg at det ikke kommer til å bli.

Går i et kvarter til før det letter ei røy på 20 m. Ting skjer fort og det blir enda en enkeltbomm. :oops:

 

Dagen i dag var fylt med både oppturer og nedturer. Må si meg meget skuffet over egen innsats (skyting). Ingen tvil om at det blir mye tørrtrening med hagla å noen turer til leirduebanen før neste tur.

Det positive med turen var mye fugl, så 9 til sammen. fuglen trykket fortsatt bra, selv med 5-20 cm snø i terrenget. Så også mye spor etter både storfugl og orrfugl. Var også veldig mye mårspor. Hver 50-100 meter kom vi inn på nye mårspor, ingen tvil om hvor mårfellene skal settes, de blir med opp på neste tur, garantert!

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg innrømme at jeg ikke har jaktet selv i helga - grunnet vær :oops: - det skal egentlig ikke skje. Dog ikke på grunn av været i selve jakt terrenget, men på veien dit... Jeg må over fjellet for å jakte nå (var på hytta), og det var tett tåke som bare f... To brøytebiler i grøfta og nesten null sikt gjorde at jeg snudde.... Ville nødig risikere stenging av vegen og 25-30 mil hjem... Det var visst ingen fare for det, men jeg er litt ukjent på forholdene her ennå. Så altså, ingen jakt i helga = dritthelg.

 

Men årsaken til innlegget er at jeg ser noen lurer på om det er noen vits i å jakte i dårlig vær?

Min erfaring er at regn, vind og det vi kaller drittvær ofte er veldig godt skogsfuglvær. På mine hjemtrakter er det kjent som veldig bra fuglevær. Hos oss skal det ikke være "fraseføre". Når jeg begynte å bli kjent med folk der vi hadde hytte før (Vangsåsen, Hedmark), sa de motsatt. At regn og tåke var dårlig vær, mens sol og "fraseføre" var bedre. Det resulterte i at jeg jakter i all slags vær. Så sant fuglen finner bær på bakken, vil ihvertfall noen fugl bli funnet på bakken. Om det blåser i tillegg, vil de nødig i topp. Ergo er det forhold for fuglehund (for de som har det). Om det er vått, så gir det veldig god vitring, og gode arbeidsforhold for hunden. Det kan resultere i noen blindstander mer enn vanlig, men dog... Mye vind gjør forholdene vanskeligere for hunden igjen. Men det demper lyder, og gjør at man kommer nærmere fuglen.

Vått vær med ett lite lag våt snø er en av mine favoritt værtyper på skogsfugl. Og om værtypen er slik at fuglen generelt sett er lett i rumpa, så finner man iblandt en og annen som ikke følger "oppskriften" og er samarbeidsvillig lell.

Men igjen, dette er min erfaring og absolutt ingen fasit.

 

Så må jeg igjen innrømme at det ville vært gode forhold i skogsfugl terrenget i nærheten av hytta. Dog er jeg usikker på om det var for mye snø for hunda. Og igjen må jeg si at jeg angrer på at jeg ikke reiste og forsøkte. Jeg feiga ut... :oops: At man aldri lærer.... Om jeg ikke reiser og forsøker, men lar en jaktdag gå til spille uten å ha prøvd, vil jeg ALLTID angre etterpå.... . :evil:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Så må jeg igjen innrømme at det ville vært gode forhold i skogsfugl terrenget i nærheten av hytta. Dog er jeg usikker på om det var for mye snø for hunda. Og igjen må jeg si at jeg angrer på at jeg ikke reiste og forsøkte. Jeg feiga ut... :oops: At man aldri lærer.... Om jeg ikke reiser og forsøker, men lar en jaktdag gå til spille uten å ha prøvd, vil jeg ALLTID angre etterpå.... . :evil:

 

Mvh Dagl

 

Helt enig, det er bare å komme seg ut, blir ingen overaskelser av å sitte i stresslessen hjemme.

Som jeg pleier å si til sjefen : Det er bedre med en dårlig dag i skogen, enn en god dag på jobben...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan pleier dere å gå frem for å finne skutt fugl (uten hund)? Ble lært på jegerkurset at man alltid skulle ta i to nye patroner før du går etter fuglen, men etter en natt med mye tenking og dårlig samvittighet, mener jeg å tro at det det er størst sjanse for å løpe så fort som mulig med en gang du ser fuglen er på vei ned. Så lenge det ikke sitter flere fugl da, ikke like gøy med tomme løp da.

Hvordan mener dere det er best å gå frem for å finne skutt fugl?

 

Legger til at jeg har øresus siden skuddet i 12-tiden på søndag, håper ikke det er tinnitus jeg har fått :(

Link to comment
Share on other sites

Merk deg stedet du sto når du skaut og ikke beveg deg før du er sikker på at du husker rimlig nøyaktig hvor fuglen var når du skaut, stå gjerne muse stille og lytt etter fugelen i noen sekunder før du beveger deg. Jo mer detaljer du får med deg i skuddøyblikket og sekundene etter jo bedre er det.

Skal ærlig innrømme at dette er vanskelig og få til i kampens hete :D men jeg har funnet flere fugl ved og ta det med ro og observere best mulig etter skuddet enn og bare løpe rett på.

Husk også at man trenger ingen fuglehund for og finne igjen påskutt fugl. Jakter kun fugl på støkk selv og de gangene jeg er sikker på at jeg traff men uten og finne fuglen reiser jeg og henter min Basset Fauve det fungerer helt supert og jeg har funnet igjen 2 orrfugl og 1 tiur med han. Har også brukt dachs og elghund.

Blei meget livat ei stund en gang jeg hentet fatterns småvokste dachs for og leite etter en tiur jeg veit lå i nærheten men ikke kunne finne igjen på egenhånd.Bikkja fant en tiuren og gikk på med krum hals, Gammeltiuren var nok bare vingeskutt og ikke spesielt imponert over den lille bikkjefanten som prøvde og dra den ut fra ei skjørtegran :lol: Fikk etter litt strev avlivet tiuren men da tok bikkja den i kjeften og rømte :roll: Blei en lengere løpetur etter den lille tyven men fikk tak i bikkje og fuggel tilslutt.

Tiuren veide 4,9 kg og er en av de større jeg har skutt, men utstopping var den ikke egnet till etter og ha blitt herjet med av dachsen.

Må vel også legges til at bikkja gjerne var litt ekstra opptatt av storfuglfot resten av den sessongen med rådyrjakt til fatters store fortvilelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ettersøk av påskutt fugl uten hund er vanskelig.

Siden jeg har hund, har jeg ikke ofte bedrevet dette, men det har da skjedd også...

 

Dersom man ser fuglen går ned, men ikke finner igjen:

Vet man at en påskutt fugl er død, har man god tid. Vet man det ikke, så vil jeg først være sikker før jeg skyter på nye fugler. Nye patroner i hagla er viktig. Ikke for nye fugler, men for å avlive påskutt dersom den lever og flyr opp igjen, eller løper på bakken. Lad mens du løper fram.

Etter skudd, unngår jeg så langt det lar seg gjøre å slippe fuglen ut av syne, dersom jeg er det minste i tvil om resultatet (det resulterer i svært få doublèer.... :oops: ).

Jeg kommer meg alltid så raskt som mulig til stedet / området der fuglen gikk ned. Om fuglen ikke ligger der, står jeg helt stille og lytter en kort stund. Ofte løper / flakser fuglen, og det røper den.

Hører jeg ingenting etter en stund, forsøker jeg å finne nedfalls stedet eksakt.

Deretter forsøker jeg å finne spor som leder riktig retning. Det kan være spor i snø, fjær, blod ...

Om ingen retning påvises, går jeg i stadig større sirkler rundt nedfalls stedet. Se etter sportegn, stopp og lytt.

Til sist leter jeg under skjørtegraner, røtter etc. i rimelig nærhet. Det er utrolig hvor lite fugl trenger for å gjemme seg.

Samtidig er det utrolig hvor langt skadet fugl kan løpe på beina. En gang fant hunden min igjen ei orrhøne som var i høyeste grad levende, godt over 100 meter fra nedfalls stedet. Jeg hadde aldri funnet den uten hund.

 

Dersom fuglen flyr videre, men er truffet:

Ta kompasskurs av siste observerte fluktretning. Følg denne så langt som mulig. Se an terrenget. Om det er utforbakke kan fuglen seile langt, motsatt dersom det er hindringer i fluktretning.

Stopp og lytt. Se etter sportegn og fjær. Blod dersom det er snø.

Selv om fuglen ikke gjør tegn i skuddet, og du er sikker på bom, så gjør ett skikkelig ettersøk lell. To ganger har jeg avskrevet skuddet som bom idet skuddet smalt, hvorpå hunden har funnet igjen fuglen.

 

Det finnes sikkert mange flere teknikker og gode råd. Alltid noe å lære.

Jeg ser selv fram til flere svar.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

hittil i høst har jeg tilgode å se brunfugl på de 2 terrengene(naboterreng) jeg har kort, det har ført til et selvpålagt forbud mot felling av brunfugl. Har heller ikke sett så altfor mange svarte......aldri sett området her så tomt.

ikke vært ute så veldig mange turene men en 5-6-7 har det vel blitt.

idag tok jeg fri fra jobben, for å trave en tur i skogen, så etter et par timer kanskje, så på stedet der jeg hadde opp en orrhane sist tur, der letter en orrhøne på fint hold. Jeg hiver opp, avsikrer, sikter, og vips, så slår det meg at; oi, brun fugl.

Så den fikk trolig livet i gave pga sin farge.

 

Etter det går jeg en runde i varierende terreng, før jeg velger å ta en siste runde før jeg tar bilen fatt til barnehagen til dattera.

Der skjer det fine, at jeg faktisk får opp 2 orrhøner og 2 røyer iløpet av en 5-10min.

Dette etter å ha unngått brune på alle turene hittil.

 

Dette sier endel om hvor uforutsigbar skogsfugl(jakta) er.

Det sier vel også endel om hvor lite fugl det er i terrengene jeg jakter når 5 fugler sett på en dag er sesongbeste....

nå jakter jeg mest skogsfugl for turens syld, men det å se fugl og oppflukter er jo det jakta dreier seg om.

Har ikke løst skudd etter skogsfugl denne høsten, har vel hatt en sjans på orrhne tidligere, men ot det være.

Når det er så lite fugl som her denne høsten så er det en begrenset fornøyelse å plaffe ned av de få som er.

hadde forøvrig en drøy timeslang kaffekok i fint terreng, +5 og vindtstille, det i seg selv var verdt en fridag!

 

Ps. lest så mange gode historier av dagl, Kristoffersen, Ko-stens og de andre nå at jeg tenkte jeg måtte slå til med en beretning selv.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg skal være fornøyd eller ikke... Har vært en tur i skogen med boffen i dag. Fant tre fugl som jeg vet om. Mulig han fant en til for han ble borte et kvarter... Uansett. Vi kom på selveste Gamleerik og. Større tiur har jeg aldri sett tror jeg. Har vært borti den flere ganger før, men den må da ha vokst! :-) Den holder til i området der, bare et par hundre meter unna hytta. Om jeg virkelig går inn for det, kan den jo fort havne til mørning!

 

Men så var det det da. Om jeg skyter den blir jo spenningen borte... Er Jo litt av en opplevelse å se beistet reise og! I dag var jeg nesten på skuddhold, helt åpent. Men ca 40 - 50 meter er for langt for meg. Men tar meg selv i å bare beundre synet. Skyter jeg den, kommer jeg garantert til å få dårlig samvittighet!

 

På den annen side. Gamleerik vet vel hvordan han skal lure meg... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten tur i skogen idag med mor :) har vanligvis vært litt fugl å se vær gang. begynte med litt gammel granskog og litt varierende med åpene myrer, blandingsskog før vi bestemte oss for å gå opp til heia :) tok en liten runde der uten å se snurten av fugl :? Vi hadde med hund i dag så jeg regnet med at vi hværtfall ville se noe om ikke på skuddhold, men det var vell feil terreng iforhold til årstiden ;)

 

Imorgen blir det å oppsøke furukoller, dalsøkk og plasser med minst mulig snø :) opplevde å komme på skuddhold av to røy som satt i furu å beitet sist helg, men det er tiuren som er mest innteresang nå :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en super dag i skogen :) fint vær, greit med fugl å en knakende spesiell episode ;) Begynte med at jeg/hunden støkka en orrhane som letta på ca 50m fra meg, så ble det til at jeg støkka opp en hane till 20m forran meg, men med busker i vegen. Så kom spikerstanden, i ei bratt li satt det en orrhane, Var usikker på hvilken rettning bikkja sto så jeg gikk rett ned bakken for å ta imot fuglen i bunden av lia. Ble til at jeg støkket den på tur ned og da var det uaktuelt å skyte. En fjerde orrhane trykket noe så vanvittig godt, hunden hadde stand og jeg smygde meg opp bak henne, pluttselig så jeg en orrhane lå i lyngen 1m forran henne :overrasket: Det viste seg at den var død. Det var ganske bra med fjær i rundt den og den var hel. ved en nermere undersåkelse så fant jeg ut at den nettopp må ha blitt skutt. Det var skuddskader i hals og under vinger "gjennomskyting" Den var varm og blodet randt fra nebbet når jeg tok den opp. Den må ha blitt skutt der for skadene var så store at den ikke kunne ha flydd en meter etter et slikt skudd. kan det ha vært folk som har skutt den uten å ha trodd at de traff og så godt sin vei? eller så kan han jo være påskutt og så seglet på stive vinger og rett i lyngen, men det var så mye fjær der at jeg nesten tror at skytter ikke fikk med seg at han traff, Jeg kom dit ca 09.15 og har ikke sett en bil eller hørt skudd/sett spor av mennesker langs vegen så dette er er meget underlig :? Ellers så ble det kaffe-pause og et par brødskiver ;) Fikk en fin stand på orrhøne som letta ca 10m foran meg, men det ble akkurat ei gran i mellom oss :? Gjorde egentli ikke noe siden jeg prøver å la vær å skyte brunfugl i år :) På tur hjem hadde bikkja flere markeringer på "molle-grop" av orrfugl og furu trær der det var storfugl møkk under. Ble en fin dag i skogen med en litt rar historie. Ganske uslåelig å komme hjem med fugl i sekken uten å ha løst skudd ;)

 

Orrhanen :)

010.JPG

 

Mye fjær der hanen lå :)

009.JPG

 

Fikk også se spor av tiur/røy :)

014.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter en begredelig helg for en uke siden (dårlig vær og dårlig personlig "guts" på hytta...) som ikke ga jakt, skulle jeg ihvertfall ut denne helgen! Vi var nå på "hjemmebane", og det vil si skogsfugljakt, og i helgen betød det VÅTT vær....

Glimrende, forholdene lå til rette for fin jakt. Dessuten skulle den nye sekken få sin "eksamen" i helga...

 

Ettersom jeg ikke bytter hund nå så sent på sesongen, så forhaster jeg meg ikke om morgenen. Spiser frokost med fruen (det gir en ekstra lykke-ønskning med på turen..) og lørdag morgen slapp jeg bikkja først halv ti.

Vi gikk rett i en av de "gode områdene", men som iår har vist seg å holde fugl bare på ettermiddags beitet... Så også idag, ingen fugl på morgenen. Jeg gikk en ekstra sving for å komme i god vind til neste "hot spot". Der begynte bikkja å jobbe målrettet. Tok noen småstander, men løste ut og hentet vind. Stod lenger ned i vind. Til slutt bestemte hun seg, og det var fast stand. Men jeg så at det ikke var spiker stand, den var litt nølende. På vei opp, børsa klar og jeg nærmet meg forsiktig. 10 meter igjen, og bikkja ruser. Jeg ser en vinge i ei glenne, og den ser stor ut... Men det er typisk orrfugl område, men det minnet da om en tiur-vinge! Den var ihvertfall svart, og borte ble den.

Her er området, fuglen satt til venstre. Jeg stod mye lenger bak , og hadde jeg hatt denne posisjonen da den lettet så hadde jeg ihvertfall sett hva det var:

dsc0435tk.jpg

 

Vi tuslet videre og etter en stund begynte hunden igjen å avansere. Ikke noen direkte stand, men hun viste at noe luktet godt. Vi jobbet oss framover, og tilslutt var det stand. Men hun løste ut. Stand igjen. Men veldig usikker. Løste ut igjen, og forsøkte å hente vind. Da lettet tiur-slasken fra ei beite-furu! For lang! Må prøve! Dårlig tid! Alt sammen føyk igjennom hodet mitt. Jeg fikk børsa av aksla, avsikret og montert, men da den svingte rundt en grantopp og ga meg ett perfekt motskudd, nølte jeg det lille... Men det VAR langt hold. Og førsteskuddet hadde nok får fint hagl.. Så selv om jeg angret i hele helgen, så var det nok riktig avgjørelse.

En snau time og ei kort pause senere, kastet plutselig hunden seg i stand igjen. Stod som en påla. Jeg nærmet meg og ga reisningsordre da jeg stod litt på siden. Jeg regnet med at hun skulle avansere noen meter, men hun stupte ned i lyngen.....

Under treet til venstre for hunden, lå en diger haug med møkk....

dsc0437p.jpg

 

Møkk under beitefuruer fant vi igrunnen ganske mye av idag. Tydelig at spesielt storfuglen endrer kosten nå. Men nå gikk det lang tid før vi fant fugl igjen. Det begynte å snø. De største snøfillene jeg har sett. Nesten så jeg trodde det var små-ryper som dalte....

dsc0443z.jpg

 

Vi tok en lengre hvil i ei lita bu som står åpen, og fortsatte etter en liten halvtime. Nå var vi i tiur-terreng! Furukronene var hardt beitet nesten overalt. Krokete furer og tunge skjørtegraner står spredt. Høy lyng og berg innimellom. Perfekt biotop! så begynte hun også å dra an igjen. Men nå også veldig usikker. Jeg fulgte på, og lærdom fra forrige fadese gjorde at jeg var klar og hadde minst ett øye i furutoppene.. Allikevel så jeg den ikke da den slapp seg ut. Jeg hørte bare et par vingeslag, og så var den borte.

Nå tok det lang tid før vi hadde fuglekontakt igjen. Vi gikk over lyng, myrer, tett skog og åpen skog. Bikkja synes hun merker noe overalt, og "avanserer" til stadighet. Det blir litt irriterende da det viser seg å ikke være noe, men man må jo stole på hunden. Jeg bestemmer meg halvt for å avslutte og gå mot bilen, men ei siste pause motiverer meg til å ta en ekstra sleng. Vi finner ikke noe med en gang. Bikkja "avanserer", men jeg misstenker hun er sliten og bare gjør seg til. Eller, så lukter det litt overalt i det fuktige været. Vi nærmer oss ett stort hogstfelt (der jeg skjøt en orrhane i toppjakta ifjor..), og hun drar an. Små stander, ser etter om jeg kommer. Og det gjør jeg jo, må jo stole på hunden. Etterhvert kommer vi til ett lite holt i kanten på feltet. Jeg vil gjerne ha med meg mer på høyre side, men hun vil til venstre. Det ser ut som om det blir borte for henne, og hun velger den vegen jeg vil. Ubevisst må jeg ha styrt henne med kropps språket. Vi går rundt holtet uten at noe skjer. Attpåtil begynner det å regne og til og med hagle! Nesten framme på venstre side (dit hun ville), hører jeg vingeslag! En diger j..lig tiur sitter åpent på hogstfeltet i sprutregnet og letter 50-60 meter unna oss! Er det mulig? At man aldri kan lære å stole på hunden! Nå har jeg fulgt henne som en slave hele dagen, men akkurat denne gangen! AArrgh! :evil: Jeg er så sint at jeg kunne spist hoggorm! Hun har merkelig nok ikke hørt (er hun virkelig blitt døv?), og tar en blindstand på setet.

dsc0447m.jpg

 

Jeg gremmes langt inn i sjela. For andre gang idag har jeg driti meg ut på tiur-sjanser.

Nå gjenstår bare det sikre eftas-området.... jeg går igjennom det sakte. Bikkja også, hun er nok sliten etter en nesten seks timers tur. Vi kommer fram i ei glenne, jeg tusler opp på toppen. Snur og tar to skritt, og bak meg går ei orrhøne opp! Pokker ta, bikkje - skulle ikke du funnet den?

Vegen hjem er ikke lang nå, men jeg er tung i sinnet. Missfornøyd med bikkja, missfornøyd med meg selv og jaggu har ikke gore-tex buksa begynt å ta inn vann også! Når jeg får roet meg litt er jeg mest missfornøyd med meg selv. Det er jeg som har gjort mest feil idag, ikke bikkja. Og slik er det jo ofte....

 

Søndagen var det spådd bedre vær, men det vistes ikke. Akkurat samme vær, men nå hadde det snødd litt i natt så det var litt hvitt her og der.

dsc0448owb.jpg

 

Jeg droppet "eftas-beitet" på morran, og gikk direkte til stedet der vi hadde første stand på lørdag. Bikkja var fortsatt yr av glede over friheten, og tempoet var høyt. I tillegg hadde vi medvind.. Det resulterte i støkk, av tiur (selvsagt)... Jaha, så er det ingen flaks idag heller... Vi går langt før neste fuglekontakt. Faktisk veldig langt. Og da støkker vi, på lang avstand. Pokker, er de så lette idag? Jeg må se orrhanen fly langt over tretoppene.

Nå går det veldig lenge før neste fuglekontakt. Vi har flere pauser, jeg tar en lengre eller kortere pause nesten hver time på slike heldager. Litt energi-tabletter, våtfor utspedd i vann til hunda og kaffe+ brødskiver til meg. Det gjør at en holder jevnt tempo hele dagen.

dsc0449x.jpg

 

Vi går til eftan uten å ha vært mer i fugl. Yngstebikkja har også markert usikkert at noe lukter godt. Hele dagen. Uten at noe er der. Og det begynner å bli slitsomt. Men nå virker hun litt mer bestemt, men klarer ikke å feste stand. Får ikke noe dreis på det. Vi nærmer oss ei myr med furu rundt. Plutselig slipper ei røy seg ut fra en av furuene! Så var det fugl denne gangen ihvertfall! Men det hjalp meg ikke, jeg var for sein.

Vi nærmer oss siste biten, og er nesten der tiuren satt på hogstfeltet igår. Peileren piper for stand. Det har den gjort en del ganger, bare for at jeg får se hunden i godt driv når jeg nærmer meg. Men nå er hunden ett godt stykke unna, og ikonet forblir stående. Jeg sliter meg over ett blauthøl på hogstfeltet, må se nøye hvor jeg trår. Plutselig aner jeg en skygge i øyekroken og hører vingeslag! Orrhanen kommer nesten i hodet på meg, og bøyer av bare meter unna! Den flyr rett inn i tett skog, og uten mulighet for å skyte! Hadde jeg ikke hatt øya plantet i bakken, så hadde jeg da sett den kom, og kunne vært forberedt! Faktisk burde det vært ganske lett å skyte den!

Men neida! Denne helgen har jeg ihvertfall ikke flaksen på min side!

Uflaksen topper seg med at god-plassen for eftasbeite er oppsøkt av andre jegere like før meg. Egentlig synes jeg det er rart at når man har 50.000 mål å jakte på i utmarkslaget, hvorfor man må jakte der man ser det står en bil som man vet tilhører samme jegergruppe..... (begge jakter med stående fuglehund). Og idag irriterer det meg nok litt mer enn ellers. Men egentlig er jeg jo irritert på meg selv.

 

Så helgen ble uten fangst. Men egentlig ganske bra med observasjoner. Jeg er ikke fornøyd med prestasjonene til hunda, men er nok mest skuffet over meg selv.

Får bare håpe at flaksen vender til neste helg....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde jeg fri fra jobben så jeg kjøpte meg ett dagskort i Finnemarka.Nydelig vær her i dag,minus 2 og klart.

Da det ligger igjen ett tynt lag med snø sånn stedvis var det litt "knaseføre" så helt optimalt var det ikke.

 

Etter ca en times jakt står jeg å venter på hunden som søker da jeg hører jeg vingeslag,kommer en Orhane seilende forbi meg på 60-70 meter.Den satt mellom meg og hunden,men vinden var helt feil så hunden været den ikke.Satt nok litt løst også siden det var knekkebrødføre.

 

Vi går en halvannen time til uten å se så mye som ei fjør.Kommer over noen fine tørrgraner så da blir det bål og lunch.

 

Etter lunchen går vi ca en time til før det skjer noe.Bjella stopper og Astroen varsler at hunden står 85 meter rett foran meg helt på toppen av en drøy kolle.Da er allerede tunga mi på tredje knappehullet for turen opp har vært lang og jeg har gått hardt.Rekker å komme ca 40 meter innpå hunden da jeg hører vingeslag og hunden drar avgårde som ett børseskudd etter fuglen.

 

Svett og slukøra står jeg tilbake og forbannner fugl som sitter løst,oppoverbakker og hogstfelt.Hele forbanna kollen jeg nettopp har gått halvveis rundt og nå opp på er ett eneste gedigent hogstfelt.Aldri i hele mitt liv har jeg sett større hogstfelt her i Norge.Jeg legger ei ny rute innom litt strøken furuskog med tyttebær,skal jakte meg mot bilen.

 

Vi kommer oss inn i goskauen og hunden får en liten raptus og drar ut på rundt 300 meter,det hender hun gjør dette men vanligvis holder hun seg innefor 150 meter.Så der står jeg da med peiler i ei hånd og børsa i den andre og aner fred og ingen fare.

Plutselig våkner ei skjørtegran til liv med ett helvetes virrvar av kvist og vinger og ut spruter en Hane 15 meter foran meg.

 

Da går det automatikk i unge hansen og børsa går opp,og fuglen går ned..Da først kommer hunden,lurer på hva dette er for noe spetakkel,så går a rett i stand der Hanen satt.Jeg får løst hunden ut og hu utreder standen før hu går i ny stand da hun finner hanen i lyngen.

 

Nå står hun i spikerstand 1 meter fra Hanen,ikke snakk om å få løst hun ut før jeg plukker opp fuglen.

 

Jeg hadde jo bestemt meg for å ikke skyte fugl hvis ikke hunden hadde vært i den først,går tilogmed med hagla i venstre hånd for jeg vet hvor vanskelig det er å holde igjen hvis noe støkkes.Men sånn ble det nå ikke.Tror det går greit,hunden var jo flere hundre meter unna.

 

2l9nqdg.jpg

 

2lnzfye.jpg

 

2z3p2jd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en fin dag i skogen i dag :) Prøve ut sesongens 5? terreng. Hadde opp en storfugl som trolig satt i et tre som letta på 150m ca. Ble en laaang stund uten fugle kontakt og da ble det godt med kaffe å bålkos :) Startet opp med nytt mot der jeg har sett fugl før "i forbindelse med elgjakta" har hørt at jerpa bruker å ha et fast området men ikke i dag ;) Prøvde å gå i åpen furuskog, gammel granskog og blandingsskog, men det som jorde susen i dag var Kuppert terreng med berg store furuer og kanten ned mot litt bratt og tett bjørkeskog/blandingsskog. Ble kontakt ganske kjapt da. Stand på en hane som satt i et tre, noterte to bom nok en gang :x Ble en fin stand på orrhøne som letta bak ei stor gran, fikk se den på ca 45m. Da var det tid for å gå ned til veien ;) Hvile dag i morgen så prøver vi på søndagen en tur ;) tar på å være 10 år som hund :)

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Da har man vært på kanskje årets siste tur med hagla. Hadde ikke kontakt med en eneste fugl, verken i går eller i dag. To turer ut i går. Først bare med rifla. Ruslet langs skogsvegen for å se om noe satt i toppene/veden rundt omkring. Ikke spor på bakken engang, men da jeg satte meg ned og tok en pause, hørte jeg en tiur ikke langt unna, og enda lengre unna spilte faktisk orrhaner. Det har jeg ikke hørt en eneste gang i høst, så det var artig.

 

Tok deretter bikkja og ruslet en runde et annet sted i terrenget. Det fløy ut ei røy rett før jeg skulle parkere bilen, og det var det eneste vi var borti på en trekilometersrunde. Kjørte deretter og parkerte ved hytta og gikk en trekilometersrunde til, men null kontakt med fugl. Bikkja gikk veldig fint på begge rundene, så det var synd vi ikke var borti noenting.

 

I dag gjorde jeg meg kun en runde langs denne skogsveien igjen, men ingen spor eller noe i toppene rundt omkring nå heller. Gikk ut halv åtte, så det var skumring enda, og drev på til kl 1000. Aldeles håpløst å gå utenfor veien, da det var knekkebrødføre så det holdt. Det var ellers et "potetmellag" med snø.

 

I det hele tatt en veldig kjedelig helg.

 

Nå er det meldt ganske så kaldt fremover, men lite snø. Med andre ord blir det knekkebrødføre fremover og. Bare tull å tråkke rundt i skogen da. Man bråker jo som et helt panserkompani under slaget ved Kursk...

 

Neste helg blir det ikke tid til hyttetur, så om to uker blir siste mulighet. Har eksamen på Ntnu (historie) 18. desember, så helga før det prioriteres neppe til jakt, og helga etter er det juleforberedelser. Sjefens blikk ga meg ikke store forhåpninger da jeg luftet ideen om en toppjakttur! :shock: Men blir det ikke snø og toppjaktforhold den helga jeg kan, blir det ikke tur.

 

Så en høst i skogen med ganske mange turer har ikke resultert i et eneste skudd mot fugl. Triste greier, men jeg har da i det minste hatt mange fine turer med en hund som jobber bedre for hver gang. Utrolig synd vi ikke har vært borti mer fugl og fått noen gode situasjoner. Neste år får vi trene litt på duer eller rapphøns (eller hva som nå byr seg av sjanser). Greit å la fjotten få noen situasjoner og. Tviler på at han står fjellstøtt pr i dag om det skulle blitt en sjans. De få gangene han har vært nær fugl, har de fløyet. Det virker som om de har trykket veldig dårlig i hvert fall. Et par ganger har jeg sett han finne fugl, men før han i det hele tatt har rukket å tenke på å ta stand, har de reist. Er vel durkdrevne stamfugler...

 

Men, det er jo ingen bombe at det ikke har blitt fangst i år da. Har ikke akkurat vært en kronår det her, så jeg er faktisk ikke skuffet heller. Gikk inn i sesongen med null forventninger om fangst likevel. At boffen jobber fint har vært betaling nok denne gangen.

 

Regnet etter før i dag, og jeg er vel ikke akkurat den som utrydder fuglebestandene rundt omkring. På åtte sesonger har jeg skutt ti skogsfugl... Juhu... :oops: Sånn sett er ikke dette året stort verre enn noen av de andre årene! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var på jakt i dag, Tinka søkt godt å sprang bra, likevel ble det støkk på orrhane å høne, letta på ca 80m fra mæ å 60m fra Tinka :/ Så ble det fot og ein liten stand før hun gikk på å støkka en tiur " sesongens enseste 100% sjanse, hadde jeg bare hvert 10-15m nærmere. Hender av og til at det klikker i hode hennse ;) Mitt livs mål er gått i grus :( Skulle skyte Tiur som 16 åring i dag var det siste sjanse å da klart hoinn å fuck opp alt, tiurn låg i åpen furu skog, letta så fint å helt åpent, men det hjelper lite :/ Ble stand på to jerper 100m lenger bort, ble en fin jerpe som trøste premie i dag. Hadde en fin kaffe pause og fikk nyte den herlige sola en stund før det var på`n i gjenn ;) hørt at det ble stille på bjella i 10 sec før jeg hører at hun begynner å løpe, hører typiske vingeslag fra orrfugl å det var dagens siste sjanse. Skulle gjerne ha fått hun til å bli "hardere" i standen slik at jeg rekker å stille inn på før hun løser ut standen å jager opp fugl ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaktet skogsfugl også denne helga, i "vante" omgivelser.

Lørdag var det vått som helga før. Tåke men ikke direkte regn. Men vegetasjonen var veldig våt.

Slik så det ut på lørdagen:

dsc0459j.jpg

 

Først på dagen hadde vi noen blindstander. Jeg hadde yngstebikkja idag, og i forhold til forrige helg gikk hun nå veldig bra. Noen blindstander, men godt og energigjerrig søk som gjør at hun holder en hel dag. Det er slik jeg vil ha hunda. Vel oppe i de høyeste områdene gjorde vi noen store sveip for virkelig å tråle området. Området ligger på ca. 500 moh, og består av myrer, furuholmer, små pytter... og masse beitefuruer..! I tåka gikk jeg litt feil i en av svingene, og måtte over ei stor myr. Midt utpå begynte bikkja å dra an, og det ble en litt løs stand i myrkanten. Jeg kom til og hun avanserte ytterligere langs myrkanten og litt opp på en liten kolle. Der ble det stand. Jeg holdt meg i myrkanten, og kommanderte reis. Det resulterte i noen kjappe skritt, men rask overgang til smyg som fortsatte langs myrkanten foran meg. Bak ei gran ble det stand igjen. Idet jeg rundet grana gikk en fugl opp utpå myra. Hagla opp, fant banen til fuglen og skuddet gikk. Godt skudd, mente jeg. Men pokker, fuglen datt ikke! Jeg fikk den på kornet igjen bak ei litt større furu, men bedømte holdet for langt. Det ergret meg inn i beinmargen, for i tåka så det lengre ut enn det var... Og har man skutt en gang, bør man jo skyte igjen om man har sjansen. Men det gjorde jeg altså ikke. Jeg gikk fram, og så at skuddet hadde delvis gått i en liten furutopp som hadde blitt skamfert. Jeg fant også en avskutt vingefjær... Det viste seg at det var røy. Siden jeg fant fjæra, gjordet vi ett hederlig ettersøk og brukte nesten en time på å tråle i fluktretningen i over 300 meter fra skuddstedet. Men vi fant den ikke. Jeg så den fløy godt så lenge jeg så den, så den klarte seg nok. Får jeg inderlig håpe!

Slik så furua ut etter skuddet:

dsc0466oa.jpg

 

Etter det fant vi ikke mer fugl på lørdagen. Ved bilen så jeg at det hadde vært en vanlig heldagstur. Seks timer inklusive pauser, jeg hadde gått 13 kilometer og bikkja litt over 31 kilometer.

 

Søndagen var forholdene endret betraktelig. Det hadde vært minusgrader, og sammen med tåke gir det rimfrost. Og dermed "frasete" føre. Slik så det ut da:

dsc0464od.jpg

Jeg tvilte litt på om jeg skulle forsøke lenger ned i lia, men ville opp i det "nye" terrenget en gang til. Jeg hadde eldstebikkja idag, og hun er flinkere på tiur... Så jeg la iveg i kjente terreng. Først en kort blindstand under ei beitefuru... Så en stand i ett lyng-område der det ofte er orrfugl. Her er jeg nesten sikker på at det var fugl, men jeg så den aldri. Men plutselig skar bikkja avsted da jeg nesten var framme, og hun så nok fuglen som fløy altfor tidlig!

Vi gikk lenge uten fuglekontakt etter det. Oppe i de høyeste delene av terrenget ble det ny stand. Litt smyg noen meter, og så stand igjen. Og nå stod hun fast!. Jeg nærmet meg så forsiktig jeg kunne. Men før jeg rakk å runde siste gran så stakk bikkkja igjen. Fuglen hadde gått opp, igjen uten at jeg så den! Jeg bestemte meg for å gå til bilen igjen og flytte meg lenger ned. Tydeligvis var fuglen her lett på grunn av fraseføre. Tidligere erfaring har vist meg at så ikke alltid er tilfelle. Fugl kan godt trykke også i fraseføre. Men tydeligvis ikke idag. Så jeg flyttet meg en kilometer lenger ned, og der så det slik ut:

dsc0470cy.jpg dsc0471m.jpg

 

Her var forholdene bedre. Og etter en snau halvtime dro bikkja an, smøg seg fram. Jeg etter, og det endte i stand. På reisningskommando stupte hun under ei gran, og romsterte rundt. Men ingen fugl! Enten hadde den sittet i ei furu rett over og beitet, eller så var det beitefot på bakken. Like etter peip det i peileren en gang til. Ny stand, 119 meter unna! Jeg nærmet meg både så kjapt og stille jeg kunne, og fikk se henne stå ned mot en myrkant. Jeg posisjonerte meg stille litt foran henen og slik at jeg hadde skudd mulighet i to glenner, og kommanderte reis. Kort rusning og ny stand. Sitrende stand denne gangen! Ny posisjonering, og ny reisningskommando. Igjen stupte hun under ei gran, og igjen var det tomt! Hun, som svært sjelden står tomt! Fuglen måtte være veldig lett her også, og ha fløyet like før vi kom. Jeg gjorde bare en kort runde til, og flyttet meg enda lenger ned i lia der jeg har sett en tiurkylling i vegen tidligere. Helt ukjent terreng for meg, men siden jeg hadde en time igjen så gjorde jeg ett forsøk. Etter å ha gått 10 meter, slapp en fugl seg ut av ei høy furu... og bikkja rett i stand under... Det lovet jo godt, tenkte jeg. Men fortsettelsen ble ikke bra. For ett møkkaterreng!. Tett skog (som en åker..), hogstfelt med sleipe kvister, store steiner med hull imellom, store bekker (en måtte jeg bære hunden over), bratt, kronglete å jævlig! Ikke var det fugl der heller! Nei, fy pokker det var siste gangen!

Ved avslutt så jeg at jeg også idag har gått en vanlig runde på normal lengde.

Med det antar jeg at hundejakta var slutt for iår. Det er meldt snø, og til helga skal vi på hytta. Der er det ihvertfall snø... Håper å få til noen runde på toppjakt der. Om fjorten dager tipper jeg at det er toppfugljakt forhold hjemme. Men man vet aldri, kanskje holder forholdene så det kan bli mer hundejakt mot jul. Time will show!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen

 

Hadde meg en 2,5 times tur på søndagen etter orrfugl(uten hund), i et område der jeg hvertfall vet at det er litt fugl.

Gikk opp en liten dal uten å se noe annet enn en fjellklatrer av en elgokse som fikk ferten av meg og slo på firehjulstrekken oppover berget.

Har sett 7 orre'r tidligere i år, men alle har lettet utenfor skuddhold.

Gikk et par kilometer bakover før jeg rundet rundt og slapp meg ned mot sjøsiden ca.20m fra toppen. Etter 2min gange tilbake lettet to fugler, en hane og en høne. Small av et skudd og lykken var komplett, årets første høne (og skudd gjennom løpet) og den gikk rett i bakken etter en 10-meters flytur.

Skutt med 36gr. nr.4 , riktignok vingeskutt men et solid treff så den lå dønn i ro.

Et par minutter senere klarer jeg å hekte foten på et berg, faller og jaggu faen knekker jeg et stykke av kolben på rifla...Blir såpass mutt at jeg trasker ned igjen uten engang å klare å finne den lille trebiten, verste av alt var at rifla var lånt.

Menmen, det er slikt som skjer alle før eller siden, og jeg tok det vel verre en eieren av rifla.

 

Så hvis noen har en liten skre-bit valnøtt liggende, er jeg interessert!!

Tok et bilde av fangsten med mobilen, men det ble såpass uklart at det er ikke noe å dele.

 

Lurer forresten på om noen her jakter med Finsk Spets, og hvordan de evt. fungerer over skoggrensen? Har dere de i bånd da?

 

Simond86

Link to comment
Share on other sites

Spetsen er avhengig av skog for å fungere, da fuglen må ha trær for å slå inn i for at hunden skal finne de og lose. Liten vits i å bruke de over tregrensa, da du kan lære de en del uønsket ved å f.eks skyte fugl de støkker opp. Har med spetsen min på fjelltur og, går da løs, men ikke i jaktsammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt årets råeste tur i dag. Jeg og Tinka gikk i kjente trakter hvor vi er lommekjent :-) Det har vært 5-15 minusgrader lenge nå så bakken er knallhard + at det ligger ca 10 cm pudder snø noe som gjør det helt lydløs og lett å gå. Kom inn til en skog pull der det var mye spor på bakken, Tinka begynte med en gang å fote. Desverre så hadde de satt seg i et tre når vi kom så jeg støkka ut mellom 5 og 8 orrfugl som satt sammen. Ble et kjapt skudd etter en hane men den berget seg :winke1: Gikk ikke langt før det ble kanonstand på en orrhane som satt å trykket noe så vannvittig under ei skjørttegran. Letta 10 m forran meg så jeg hiver opp hagla å banker på et skudd, ser den blir truffet så jeg skal følge opp med et til å da sier det bare klikk :evil: En Skogsfugljegers mareritt å skade skyte de praktfulle fuglene :(

 

Hunden ble vell mildt sakt overivrig etter siste episode, Hunn støkket en orrhøne, å da ble det litt korrigering før vi fortsatte. Slik som forholdene er så har jeg sett spor på bakken å det gjorde det veldig spennende å jakte når duser ferske spor som går inni skogen å du vet fuggeln sitter der en eller annen plass :) Vi gikk videre å jeg støkket 3 røy som satt i ei furu 45 m foran meg. Bestemmer meg for å ta en lunch pause så jeg finner en fin plass, Hør er ikke hunden, så smart som jeg er så valgte jeg å rope på henne. Da lettet det to tiurer som hun sto i stand på 60m nede for meg :( Da har jeg klart det igjen :clap: Er drit kipt å være tunglært dessverre :trist:

 

Vi fikk i oss noe varm drikke å en matbit før vi går i den retningen jeg så røyene dra. Ble en fin stand på ei røy som trykket noe så hinsides godt, Den flyr bak endel trær men jeg finner en åpning å skyte i, men må konstatere bom. Hadde flere stander der vi så det nettopp har vært fugl. Ble så en lang og fin foting med en fin stand på orrhøne på sluten, Den letter bare 10-12 meter forran meg så første skudd blir bom, så drar jeg i avtrekkeren en gang til uten at det skjer noe. Drar så flere ganger å pluttselig PANG! Da Ble jeg mildt sakt illsint :evil: Etter på så er det jo like greit at jeg bommet og at børsa klikket på orrhøna da jeg egentilg prøver å spare orrhønene :roll: Men like vell så jævli irriterende.

 

Ble ikke noe fugl i dag takket være Min Diamond nordskog!!! Skal ta med Russeren "baikal" på jakt i morgen. Den er ihvertfall ikke utro :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ble en utrolig strøken dag idag. Jaktet i "privat" terreng der vi er helt alene :D Tok laang tid før vi fikk kontakt med fugl. Ble en stand på en orrhane som satt i et tre veldig høyt i terrenget. Han satt i ei treklynge som er en av de siste før det blir vier kjerr ol. Nå er tilstanden slik at der det har vert bekker/mye vann har det blitt helt strøken skeiseis og med 5-10 cm nysnø så er det rett og slett helseskadelig og livsfarlig å være ute i skogen nå :lol: Hunden løste ut stand, men det tok litt tid før hanen slipper seg fra treet. I det hunden løser ut stand så går både jeg og jakt-kompisen på snørra. Jeg som ble liggende lengst rakk så vidt å komme meg opp før jeg hører " Der kommer det en orrhane!!!!!" Begge hiver opp hagla å skyter i veg, dessverre så klikka hagla mi på andre skuddet slik at jeg bare fikk løst et skudd " det skjedde hele dagen" :trist: Holdet var nok 35 m så det var absolutt mulig men slik går det når man ikke er bedre til å skyte. Gikk en runde for å se etter rypa, men hadde en blind-stand som eneste resultat. Fikk se utrolig mye spor og skit av de så vi vet de er der en plass. På tur ned så hadde vi to kanon stander på orrhane, den letta begge gangene rett under 20 m og helt åpent. Av en eller annen grunn så fløy de like godt etter skuddene våre :roll: Synd siden hunden var så fling :?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en strøken dag på fjellet i dag. Det har vært -7, klart/litt overskyet og masse vind. 10 cm pudder snø så forholdene var hærlige. Først så støkket jeg opp en orrhane bare 3 meter foran meg, sjønner ikke hvorfor hunden ikke tok stand :x Men vi noterte en bom der. Fikk se hunden fote og da så jeg at hun gikk på orrfugl spor, den hadde lettet etter hvert. Syntet hun ble litt lenge nede i ei li å rote, da fikk jeg se at hun loktet inntensivt under et tre så jeg gikk i den retningen å vips så kommer en hane stupende ut av grana 10 meter over hue på meg, nokk en bom :cry: Etter det så gikk vi rett mot der det holder til storfugl, børsja ble ladet om fra 5`er til 4`er magnum. Ble en flott stand men jeg kom litt fort bak hunden så hun trodde vel at jeg ville at hun skulle få fuglen på vingene, det drar 3 røy som letter akkurat i grenselang til skuddavstand så da gikk den sjansen fløyten :roll: Vi fant en fin plass å ta en pause på før vi skulle videre.

 

Tinka som dere ser under.

004.JPG¨

 

Etter pausen så ble det litt fram og tilbake før jeg bestemte meg for hvor vi skulle. gikk 10 min etter pausen så ble det nokk en spikerstand, Tinka står mot en busk ganske åpent og ut fra buska kommer ei orrhøne, den letter på ca 10 meters hold, og ikke uventa så må vi notere enda en bom. Notis boka er snart full nå skull en tro :lol: Rett etter det så letter en orrhane 50 meter unna oss, den ble trolig skremt av all smellinga 8) Gikk lang tid til neste sportegn, men vi fant nokk en orrfugl fot, dessvere så letter fuglen langtunna. Vi finner mye spor om dagen. Idag så det ut som at sterk vin gjorde det lettere å kom innpå fugl, så vi tar med oss den erfaringa ;) Ble dessvere ikke noe fugl i dag. Nå ser det ut som at årets skogsfugljakt er over for denne gang, Da kommer jeg til å bruke resten av vinteren til å jakte rev å drive fellefangst av mår å røyskatt.

 

Resultat for i år.

 

1 røy.

5 orrhane.

1 orrhøne.

3 ryper.

2 jerper.

 

Her ser dere spor av fugl.

010~0.JPG

 

Det er fortsatt endel bær i furuskogen som fuglen beiter på :)

012~0.JPG

 

Noen bilder av terrenget. gammel furuskog der det finnes en og annen dalsøkk med tett granskog/blandingsskog og sjenerelt bra med små skjørtegraner og lavtveksende busker som einer ol har vært bra hær :)

013~0.JPG008.JPG

 

Da er det bare å si takk for i år, så flytter jeg til revejakt 12/13 tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

Så flott boff da! :)

 

Nå er det slutt for i år her og. Tatt siste turen nå. Resultatet ble som ventet, ingen fugl. Tok en runde med rifla, for nå begynner det å bli toppjaktforhold. Ca 30 cm snø her. Hvitt overalt. Litt snø i lufta, så forholdene var bra i dag. Så en tiur, men den satt på bakken og fløy 30 m fra meg. Fluktskudd med rifle er ikke lett så den fikk fly! Ble 2,5 timer uten mer å se. Skal gå en liten time med boffen etterpå og ta med rifla. Da kan han løpe tulling mens jeg speider.

 

Har vært en fin høst i skogen, og jula kommer så altfor fort, men det har blitt mange småturer. Synd det er så lite fugl, for det hadde vært stas og skutt en for hunden.

 

Resultatet ble null fugl i høst! Har faktisk ikke løsnet skudd en eneste gang. Har sett fugl omtrent på hver tur, men de har reist på for langt hold så å si hver gang. Men pytt, jeg slipper å ha dårlig samvittighet for å ha skutt stamfugl i en dårlig bestand, og jeg har fått god trening! :-)

Link to comment
Share on other sites

Fikk tre timer av kona i dag og tok turen ut i bakgården :)

 

Omtrent da jeg tenkte på å snu, begynte bikkja å markere.

Klok av skade gjorde jeg meg klar og så heiv denne ruggen seg ut over meg.

Første skuddet tok jeg i ren Sadam stil uten å sikte rett opp når den dro over. Det ble bom.

Fikk heldigvis tenkt meg litt om og dro på det andre. Ned datt han. 4.5 kg på vekta.

En skikkelig fin søndagst(i)ur ;)

 

156205_10151327911350935_1937458201_n.jpg

 

 

Og for dere som tenker på å komenterer at jeg både har standvarsler og gps på hunden min.

Jeg jakter i Østmarka og her er det skikkelig berg og dalbane. Så det er avgjørende å vite hvilken side av en rabb hunden står når nåla svirrer rundt og rundt ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine historier og bilder på tampen av sesongen. Artig når det lykkes så sent på sesongen!

 

Skogsfugljakta med hagle og hund har vært avsluttet en stund for min del. Det har blitt toppjakt istedet de siste ukene. Men jeg gleder meg allerede til neste sesong. Svært lite kan måle seg med å loffe rundt på egen hånd sammen med ei bikkje etter skogsfuglen.... !

 

God Jul alle sammen!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

sterk vin gjorde det lettere å kom innpå fugl, så vi tar med oss den erfaringa ;)

 

 

God erfaring det Kristoffersen :mrgreen:

 

 

Mange fine historier. Sett bra med fugl i terrenget, men jakttrykket har vært stort. Så ga meg etter ei orrhøne i år. Gikk over på predatorer fra oktober av. Lokket med kråkelokk i tåka inne på skauen. Plutselig satte Tiuren seg inn i furukrona 15 meter fra der vi satt. Glemte sikringa på 870, og krisegiret var lagt inn hos tiuren, så valgte å la den gå. Men sånn er jo Tiur jakt!!

Link to comment
Share on other sites

tok en fridag idag, kjørte dit jeg har båt liggende om sommern, tok så skøyter over isen til andre siden av vannet.

Med 7-8cm snøfall natt til i går og -10 så fryktet jeg at fuglen toppet, men det skulle vise seg at den ikke gjorde.

Blåste opp ganske bra og ble endel mildere utover dagen. Så flere spor etter fugl, omsider så letter det 2 orrhøner fra ei bjørk.

Jeg har bestemt meg for å ikke skyte brune i år, men hadde vel ikke rukket å fyre om jeg prøvde heller.

Etter bålbrenning og matinntak så går det en god stund uten at det skjer noe, helt til en orrhane letter fra bakken. Den fløy bak noen trær og kom fram igjen men da var holdet for drøyt. da jeg har igjen ca 100m til der skøytene mine ligger så letter 2 jerper fra bakken, jeg hiver opp og fyrer på den ene. Dette var høstens første smell på skogsfugljakt, og selvfølgelig også første fugl i sekken.

Var på tide hvis det skulle bli noe...... Var forøvrig første gang jeg har skutt jerpe!

 

En sesong med lite fugl, mindre enn alle de årene jeg har jaktet. Noe som også har ført til litt mindre iver etter å dra, men endel fine turer har det uansett blitt.

Nå blir det rev og kråkejakt etter jul!

 

Takk for mye interessant lesning på denne tråden!

God jul til alle!

Link to comment
Share on other sites

oi sann, da ble det en tur i skogen likevell ;) Var strøkene forhold i dag, -9, klart og mye vind. Vi så mye spor på bakken trolig var det orrfugl. Så jeg gikk der jeg hadde sett orrfugl før, men vi så bare mye spor :/ men plutselig så ble det stand og jeg trodde at det var orrfugl, men det som letta fra bakken var ei kritt hvis rype!!! midt i skogen. Og som vanlig ble det bom :mrgreen: Så at det var mye spor dær og et par dokker. Så det var nokk flere men var bare en vi så. Ellers så gikk jeg innom plassene der jeg alltid har hatt opp fugl, men det så ut som at de hadde tatt juleferie en dag fortidlig i år :mrgreen: På tilbaketuren kom vi over en plass i et søkk mellom gammelskog og ung granskog der det sikkert hadde vært mellom 5 å 10 fugl. Hunden fota på sporet laaangt, kanskje 300 meter men de hadde nokk dratt tidligere i morrest.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...