Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

" target="_blank :forvirra:

kor mange feller har hann ute da!? å utruli kor mange mår de må være :shock:

 

Når filmen e slutt kan vi sjå når han lagar trap line,,, 480 felle hus og kansje fleire er der i boka?

Han forteller og at der er fellehus ståande ute over sommaren i andre traplines,, hvor lang lina er og hvor ofte han røkter fellene er vanskelig å sei

Gps blir brukt kan vi sjå,, samme som på svalbard når røktinge er om natta el i nordlyset.

I starten på trapline filmen ser det ut for ca. 50-60 feller eller meir i kvar line.

Veldig merkelig at vi ikkje fikk sjå tomme feller på lina hans då :) og han tok heller ikkje måren fra fella for å sette ei ny i.

Området det fangstar i er enormt

Link to comment
Share on other sites

Som flere av dere sikkert har fått med seg, forer jeg rådyra vinterstid.......ja hele året for å være ærlig.

Som nevnt i en annen tråd blir det en hobby det også. Artig med liv rundt husveggene.

 

Masse liv rundt foringsautomaten nå om dagen/e og ikke minst om nettene. Kanskje mest om nettene.

De fleste av dere har sikkert både sett levende og døde rådyr, men så er det jo heller ikke rådyr dette innlegget handler om.....derimot Mårfangst....eller egentlig ikke om mårfangst heller, men Mår.

 

En dag for ikke veldig lenge siden dukket denne krabaten opp på foringsplassen og viltkamerat virker som alltid....upåklagelig. Rådyrforet falt definitivt i smak, for denna kar'n her er ofte på besøk.

Fordelen er at han......... for jeg er rimelig sikker på at det er en hann, etter størrelsen å dømme, ut fra min noe begrensede kunnskap om Mår og mårens anatomi......holder Mus og annet småkryp unna foringsplassen.

Bakdelen er at nok at denne måren desimerer den lokale ekornbestanden ned til et minimum, rimelig kjapt

Her er'n på besøk.

PICT0384_1.jpg

 

Flere ganger om dagen er han innom.

PICT1700_1.jpg

 

Ettermiddagsmaten går ned på høykant og ganske så avslappet virker det som. Det neste blir vel at den flytter inn i foringsautomaten :lol:

PICT0388_1.jpg

 

Har vel flest bilder av denne måren natterstid.

Her hører han tydeligvis ett eller annet og er max konsentrert.

Artig pode dette og et artig innslag. Heller ikke så veldig vanlig å få på besøk Tror denne godt kan svinse rundt om på forplassen i vinter.

PICT0911_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artig besøk! Ikke sikkert den gidder å jakte ekorn når maten er så lett tilgjengelig. Hadde jeg hatt en slik rundt huset hadde den garantert fått leve! Er forresten ikke usannsynlig at naturfotografer vil betale for å fotografere der hvis du setter opp et lite skjul. Mår er eksklusivt!

Link to comment
Share on other sites

IMG_0591_%28640x427%29.jpg

Jeg satt 5 timer ute i skogen ei natt på sensommeren og fikk tatt et bilde av denne karen. Her forskyner den seg grovt at valnøtter som var tenkt til ekornene. Hadde en misstanke om at den var der for jeg så at valnøttene var regelsrett knust, så på gjenliggende valnøtt skall så kunne det være mår. Satte opp et camo telt noen meter unna flere uker før dette bildet ble tatt slik at han skulle venne seg til det. Bildet ble ikke helt perfekt med utrolig artig å få dette festet på film med håndholdt kamera, selv om jeg hadde kamerat montert på stativ.Det var meget spesielt og se den vill ute i naturen og såpass nært. Han var ikke lenge der, tror han værte noe.

 

IMG_0130_%28640x427%29.jpg

Denne trengte jeg ikke å vente på den dukket plutselig opp på verandaen på hytta. Tror ikke den lever enda, fikk skutt en mår på åte for noen helger siden nå, nei lys ble ikke brukt da jeg ikke har lys på denne åte og så var det på morgenen/tidlig formiddag.

 

IMG_0115_%28640x427%29.jpg

Han var helt oppe på vereandaen og sto og så på meg. Jeg stod inne i stua og tok bilde gjenom vinduet. Hadd er observasjon før dette, da han hoppet fra buske til buske, en fantastisk flott opplevelse og se hvordan denne karen forserer busker.

 

Tror ikke dette er samme dyra. En har jeg tatt i conniebar felle og en er skutt og siden har det vært stille, ikke sett noe mere eller fått noen i fellene, har 2 ute, venter på litt sportsnø før jeg setter ut den 3. Har hørt at det er mye mår i området, jeg fikk selv sett en del i sommer/høst.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen som har prøvd surstrømming eller rakfisk som åte i mårfella? Satte opp en jervbås i helga. Har ikke spent den, men skjøt istykker en boks surstrømming oppå den og kastet noen frossne ørreter oppi den. I går kveld fikk vi bilde på MMS kameraet av en mår forann båsen. En kamerat sjekket stedet i dag og det var hardtrampet rundt båsen med mårspor og fisken var borte. De to mårfellene ladet med honning og luktstoff som står 100 meter unna har han ikke brydd seg om i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan Mår oppfører seg etter/mens det er snøvær, altså jeg har vært og gått tur i et terreng som jeg fra før av ikke er kjent i, men siden jeg har fått tillatelse til å sette noen feller der så tankte jeg å gjøre nettopp det, men de siste dagene har det snødd hver dag og jeg har vært og lufta hunden diverse plasser opp og ned fjellsiden men har fortsatt ikke møtt på et eneste mår spor, og jeg kan ikke fortstå noe annet enn det må være fordi de beveger seg mindre pga været og ikke pga at det ikke finnes mår der. noen som har noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Råflott bilde det der, skikkelig blinkskudd! :smile::D men det er i så overkant flott at det første jeg tenkte på er at den måren der er utstoppa (ikke at jeg påstår det!) :winke1:

 

ellers ble jeg operert forrige tirsdag så har ikke fått sjekket feller siden det, spent på morgendagen, da skal jeg bevege meg ut igjen! Var ikke vært et eneste mårspor å se på to ukene med snøen har liggi., ingen andre jegere som har sett heller. Tok 6 stk ifjor, 4 første mnd. bare 1 på 3 uker hittil. Hadde vært fint med et par til før jul...kan vel ikke være tomt :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Støtter den Gordonsetter. Det er nok det råeste bildet jeg har sett av en mår fram til dags dato. Åsså med DEN bakgrunn.

Topp bilde og topp komponert.

 

Ellers fikk jeg telefon fra barnebarnet i går ettermiddag. Han var helt "oppunder taket" Hadde nettopp sett en mår i foringsautomaten sa han.

Måren var skikkelig kjapp i vendngene.

Like rask som en nyttårsrakett på avveie, inni et trangt rom....fikk jeg høre :lol:

 

Blir nok noen bilder til på viltkameraet å titte på nå.

Link to comment
Share on other sites

Gordonsetter: Bildet er nok ekte, naturfotografer legger ned utrolig mye arbeide for å få

gode bilder. Orginalfotoet kan sees her: http://nordvestrevisjon.no/naturbilder/" target="_blank

 

Var oppe på fjellet å sjekket noen feller og satte ut 2 til. Ingen fangst. Mår spor 50 meter fra ene fella, så denb finner vel frem til fella før eller siden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sjekka feller i kveld. Var overraskende mye spor å se. Blant annet ved ei felle jeg satte opp for ei uke siden. Ingen fangst. Har mistanke om at kulda gjør at det lukter litt lite av honningåtene. Må vel friske opp med luktestoff igjen.

 

Har du prøvd me løk i fella, lokter om d blir kaldt å :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jaggu ein stor mår, bra jobba !

 

Etter at kulda kjem på vinteren pleier eg å byte ut honningen til éit meir kjøttåte. Noko honning vil eg framleis ha i åta, men hovedbasisen blir kjøt, og her helst innmat av fugl eller bevar sidan det luktar "godt" sjølv i kalde periodar.

Ein kan òg påføre litt antifreeze på åta for å mykja det opp...

Link to comment
Share on other sites

Sjekka feller i kveld. Var overraskende mye spor å se. Blant annet ved ei felle jeg satte opp for ei uke siden. Ingen fangst. Har mistanke om at kulda gjør at det lukter litt lite av honningåtene. Må vel friske opp med luktestoff igjen.

 

Har du prøvd me løk i fella, lokter om d blir kaldt å :winke1:

 

Har ikke prøvd med løk, men ser da at flere andre har hell med det. Satser vanligvis på luktestoff når det blir kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Då fekk eg ein mår i går. Det var på tide. Den var tatt veldig langt nede i terrenget og nært vegen. Eg har hatt spor forbi fellene mine 7 gongar. Dei fleste mellom 30 til 5 meter. Har brukt tampongar som har trekt i oppkokt honning og stjerneanis. No siste tida når det har vore kaldt har eg brukt slakteavfall frå rype i tillegg til honning.

 

Det eg lurte på var om eg brukar for lite åte? Kor ofte skiftar de åte i fellene dykkar? Kor mykje brukar de? Kva brukar de? Fungerar fisk generelt?

 

Ein anna ting er at eg har brukt Speed Dip for første gong på fellene mine, og det verkar rart at akkurat når eg gjere det så tek det vekesvis å ta ein mår når eg har oppe 10 feller der det er mår på vertfall 7 av plassane.

 

Ein anna ting er at den eg no tok vart teken i den einaste av fellene mine eg har kamuflert med granbar.

 

Tempraturane her har vel låge på rundt 6 minus denne veka. Siste veke var det mellom 10 og 7. Veka før det var det ned i 14 minus. Før det var det plussgrader, stort sett. Men det har ikkje snøa her på fleire veke før no på mandag, så det som ligg og har låge dei siste vekene avslører alt av bevegelse i terrenget, og eg har hatt ferske spor fleire plassar no denne veka.

 

Nokre tankar om dette?

Link to comment
Share on other sites

Oi, her var det mange spurnaden. Får byrje med og gratulere med mår i fella ;-)

 

Det er mykje mystikk rundt fangst, ein gjer alt riktig etter "boka" og enno smett han eine etter den andre måren forbi !

Sånn vil det di verre alltid vere med fangst, nokon mår vil rett og slett ikkje gå i, uansett kor mykje arbeid ein legger ned.

 

Når dyppa du fellane dine i Speed Dip, og snakkar vi her om reine stålfeller utan trevirke o.l. ?

Denne dye'n må avgasse seg eit bel før utsetting, gjerne fleire veker på sommaren. Renset du fellane først ?

Viss du har gjort dette, så er det ingen feil med fella og vi kan utelukke han som årsak til lite fangst.

 

Som åte fungerer generelt honningåter i mildvêr og kjøttåter i kaldt vêr. Luktestoff er ikkje åte, men ein duftatraktor som skapar interesse hos dyret. Når måren kjenner duftene, så vil han kome for å utforske dette. Viss åtet ditt då er bra, så går han som oftast i.

Åter bør skiftast ut kvar veke i byrjinga av sesongen. Dette blir skulda mildvêret. I kulde periodar held åtet seg lengre ferskt, men honningåter fryser til ein klump som gjev dårleg, viss inga lukt.

Nokre feller og felleset har på førehand avgjort kor mykje åte du kan ha. Kania, Aasbø, Hovden, Syning er typiske fellar kor åtekammeret er gjeve. Fleire og fleire brukar conibear variantar etter måren. Desse skal kasse si inn etter gjeldande regelverk, og her kan ein avgjere sjølv kor stort åtekammer ein vil ha. Sjølv brukar eg åter på storleik med ein tennisball ! Dette åtet er samansett av ulike søtsaker, kjøt, honning og anis.

Sidan vi no er inne på åter, så gjev innforing før fangststart deg svar på kva for fellar måren vitjar. Feil plassering er ofte nøkkelen til dårleg fangst.

Det å observere mykje mårspor tyder ikkje alltid på at det er mykje mår i skogen. Måren kan vere utruleg aktiv. Han kan vandre over store område og vitje mange felleset.

Link to comment
Share on other sites

Klarte å krøkke meg ut en tur på en liten trapline idag. Helt innerst, på toppen i terrenget hang det en pen mår i den siste fella. Veide 1580g og er med det den nest største jeg har fanget :D Årets 2. mår for min del. Mørk og fin pels, og skikkelig gul i brystet. Selvfølgelig gikk kamera tomt for strøm....urutt!! :? Får heller glede seg over at bikkja hadde fin stand på tiur i treet, bare 50m unna fella som måren hang i :D Det er en av drivkreftene for meg til å fangste! Da kan jeg forhåpentligvis jakte på svarteper der til neste år også :winke1:

 

1zmcxef.jpg

nq5mao.jpg

 

cb120 kassesett ladet med jordbærsyltetøy, fiken og dadler.

Perfekt nakkeslag, akkurat slik jeg ønsker det!

Link to comment
Share on other sites

1zwj9jq.jpg

 

Mår nr 4 idag. En humår på 1120 gram. DUKE 155 I Plastkasse. Honning blandet med malt lakrisrot.Luktestoff Anisolje.Plagsomt med musa som rensker fellene for åte. Mårspor på oppgangsstokken til ei felle tom for åte. Holder på å lage en holder til fellene så musa ikke skal komme seg inn. Plastkassene berger for der kommer ikke musa seg inn.

Link to comment
Share on other sites

Fekk ein mår til i dag. Ein hannmår på 1160 gram.

 

Flanged:

 

Eg brukte speed dip i september ein gong. Dei hang til tørk fram til eg sat dei opp, og vi hadde ganske varmt vêir her i haust.

Eg tvilar på at det er grunnen no når eg har tatt mår i fellene.

 

Eg har kanskje brukt litt lite åte. Ein eller to tampongar kokt i honning og stjerneanis er kanskje litt lite. Dei hang inne i toppen på ei avkappa brusflaske inne i kassene for å beskytte dei mot regn. Det regna ganske kraftig i begynnelsen av november her eg bur.

 

Fram til no har eg brukt relativt små kjøttåte. Etter nyttår skal eg dele opp nokre ekorn eg har og henge dei inn i fellene ilag med 3 tampongar med honning. Kor mange delar høgg de ekorna opp i? 3-4? I tillegg til det skal eg henge opp rypevinger i trea fellene henge på som innflagging. Lurer òg på å dynke oppgangstokken til fellene med honningoppkok eg tek med på ein termos, eller blod frå slakteriet om eg får fat på det. Har og ein heil pose med småfjær etter skogsfugl og rype eg skal spre utover rundt fellene.

 

Eg brukar og hawbaker marten lure eller kva det heiter. Ei avkappa brusflaske og ein q-tip hengande inni/under med luktestoffet på like utafor fella.

 

Har òg aure liggande eg har tenkt å bruke. Er det nokon her som har tatt mår på berre fiskeåte?

Link to comment
Share on other sites

1zwj9jq.jpg

 

Mår nr 4 idag. En humår på 1120 gram. DUKE 155 I Plastkasse. Honning blandet med malt lakrisrot.Luktestoff Anisolje.Plagsomt med musa som rensker fellene for åte. Mårspor på oppgangsstokken til ei felle tom for åte. Holder på å lage en holder til fellene så musa ikke skal komme seg inn. Plastkassene berger for der kommer ikke musa seg inn.

 

Kva type plastkasser er det der?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...