Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

Hei fangstfolk :-)

 

Då opnar eg årets store mårfangst tråd. Eg kjem Ikkje til å lage fangstprotokoll i år, det kan nokre andre få æra av å gjere ;-)

 

Bruk tråden til alt om mårfangst, og lukke til alle saman :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tok opp 2 stk mår fra frysen og skulle flå dei :) men den eine hann måren (fanga i fjorårets sesong i november) DATT bare pelsen av :( noen som har ein forklaring på koffor?? nydelig flott hann mår på 1,370 kg svart i pelsen også..

Dette var den første måren som gjekk i fella i fjor og eg må innrømme at eg har trudd det var ei ho mår heilt fram til i dag :oops: :oops

 

Gleder meg masse til neste sesong. Skal prøve ein anna type dye enn speed dip da det bare regner vekk :(

Link to comment
Share on other sites

http://www.fangstmann.no/products/sort-dye-pulver" target="_blank

 

Her er et alternativ som er å få kjøpt. Det finnes også en del vannbaserte alternativer, men de har jeg ikke videre tro på i et fuktig klima. Eller du kan gjøre det på gamlemåten og koke fellene sammen med garvesyreholdig plantemateriale (eikeløv, eikenøtter, valnøttskall, hasselnøttskall).

 

Edit: En del fangstmenn i Canada og USA tynner ut maling med whitespirit og dypper fellene i.

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynleg er at det har gått for lang tid til at måren kom i fryseren og skinnet blir surt.

Rim i frseren kan og legge seg i mellom skinn og hår, når rim får vokse så drar det pelsen løs og man kan kjembe av store hår dotter.

Dette er faktiskt eit kjent problem når man skal fange pelsvilt før snøen og kulda setter i at fellene må røktes oftere en kvar helg.

Du er ikkje åleine som har fått lang nese når pelsen slipper skinnet,,man har lov å bli sur

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Heisan, godt og sjå at mårtråden alt er igang :-)

 

Når det gjeld "Dye" så er det skrive ein del om det i tidlegare og andre trådar. På marknaden her heime finst det fleire alternativ enn Speed Dip og Black Coat. Både fangstmann.no, fangstutstyr.no og langvind.no sel andre alternativ. Husk at i ekstrem vêr og under lange periodar med regn fungerer ingen Dye ! Det bestet er å ta ned fellar som har mista sin Dye, og heller handsame dei på nytt.

 

I den vannbaserte Dye varianten pleier eg òg å leggje med; friskt granbar, vrakhonning, nøtteavfall (hovudsakleg skal) og kvae under oppkok. (dette er ein oppskrift som ein gammal bekjent òg brukte men for all del ingen fasit på noko som helst)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har brukt formiddagen til å lage honning/anistamponger. 1 kg billig honning fra Rema blanda med en god dæsj malt stjerneanis.

 

Her er ingrediensene før smelting:

2ro3z40.jpg

 

Guffa klar til å motta tamponger:

2l9tq0w.jpg

 

Tampongene godgjør seg:

bi6zy9.jpg

 

Ferdig produkt:

2iax73m.jpg

 

 

Konklusjon: 1 kg honning holder til 40 tamponger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har skaffet fangsttillatelse i skogen rett bak huset og gleder meg til min første fangstsesong. Foreløpig på planleggingsstadiet. Studerer Norge i bilder og prøver å finne naturlige måroverganger. Men hva slags felle skal en nybegynner kjøpe. Syning, Haugen eller Kania. Er Syningfella bittelitt mer trygg for katter og nysgjerrige mennesker?

Link to comment
Share on other sites

Sats på kania. Har ein fangstkamerat som anbefaler den. Eg brukar conibear 160 og Belisle 120 og 160. Du får kjøpt 1 felle, sikkerhetskrok og spennjern til ca.300kr på nettet. Men du må lage kassa sjøl. Kania er bra som nybegynnarfelle. Enkel å spenne opp. Syningfella er ganske tung å spenne, og den kappar neste haue av måren. Personlig vil eg anbefale Conibear eller Belisle, men du skal være litt meir våken ved oppspenning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Flotte bilder av måren i fullt dagslys som får seg litt mat.

Mange har ei feil oppfatning av at det er eit natt dyr men sannheita er det at han likar varme og sol,,Eg brukar å treffe på han i 12-1 tida på dagen når sola står høgt.

Om dagen bruker han og gå på jakt etter feks. jord kveps og jord humlebol da lukta av honning er størst.

Gamle forlatte gårder eller hytter som han flytter inn i finner han og kveps/humlebol, selvfølgelig er han redd for å få stikk men kommer tilbake om natta/kveld når det er blitt kjøligere og graver opp bola i bakken eller klatrer opp og løsner bolet som er festet oppe i høgda i hus eller tre.

 

Smågnager og rypebestanden har kollapset store delar av landet i år så det kan hende at måren vil slite litt med å skaffe seg føde, kansje viktigt å fore godt no for at han blir lettare å fange pga. liten tilgang på mat i det fri.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken forberedelser gjør dere før mår sesongen starter?

 

Jeg skal:

 

- Jeg skal dye fellene, bruker dye fra Fangstmann.no som en blander ut med bensin. Syntest det fungerte bedre og var mye enklere en den dya som en må koke fllene i.

Fellene skal få henge ute men under tak så ikke dya renner bort.

- Så har jeg noen kasser som står ute fra i fjor og noen nye som jeg skal sette ut nå.

2 av fellene fanget alle mårene jeg tok i fjor(5 stk mår) så de skal stå der fortsatt mens de andre skal jeg flytte til andre plasser.

- Så blir det å koke opp honning og tilsette anis ++ og dyppe de i tamponger som ene gjorde på bilder her i tråden.

Skal lage til så jeg har mye åte slik jeg slipper å fikse nytt hver gang jeg skal sjekke feller /fylle i åte.

Har noen ekorn som jeg skal bruke + rosiner.

- Skal begynne å fore inn mår når jeg kommer hjem fra jobb i Nordsjøen.

- Og håper på snø her på vestlandet til vinteren så det går an å sjekke om en finner mår spor.

-

 

- Mine erfaringer fra min første jakt sesong på mår er:

 

- Måren gikk først i fellene når det hadde vært kald vær/frost/snø.

Når det var mye regn/vått da ble de ingen mår fangst.

- Kuttet meg på fingeren og fikk noen dråper blod på ene fellen og kassen, fikk ingen mår i den fellen i hele tatt.

- Tamponger med honning++ fungerer bra og det er enkelt. Bruk rosiner/ekorn/eplebiter/svisker/fiken/.

- Strø alt dette rundt fellen også, smør inn glugga på trestammen også.

- Også kjøpt anis olje som har en kraftig lukt.

- Husk å fjern sikringen på fellene( helst finne det ut før det har gått 3-4 uker......)

- Ikke gå bort til fellene hver gang, sett fellene slik at du kan sjå dem fra 15 m eller utover, bruk kikkert.

- Ikke sett fellene for nært bebyggelse pga av unger...og katter....

- Fest fellene godt med ståltråd så de ikke forsvinner.

Mistet en felle pga av for tynn stålstråd, ingen god følelse når en ikke vet hva som har skjedd... lider dyret? etc....

- Første gangen jeg satte opp fellene så hadde jeg så stor avstand mellom dem at jeg brukte 2 timer på en runde....Ikke gjør det vist du har lite med tid...da blir du dritt lei til slutt...

Jeg samlet opp fellene mine og satte de ut igjen slik at jeg brukte 20-30 min på runden...fikk 5 mår...og det ble gøy igjen å sjekke fellene :)

 

Heidå :D:)

Link to comment
Share on other sites

Det er vell ikkje så mykje meir du treng å gjere enn det du har skrive ned, bra dette. Kanskje du kunne undersøkt terrenget litt meir under lupen (kart) og sjå om du finn naturlege overgangar der du kan prøve ut dei fellane som ikkje fanga i fjor ?

 

Når det gjeld streng kulde og regnvær, så er dette dårleg fangstvær ! Måren går som rypa, i dokk under streng kulde. Kroppen til måren er så liten at han kan fryse i hel under slike tilhøve. Det som òg skjer ved slikt vêr, er at åta så og seie blir ubrukelige pga kulda.

Måren likar ikkje å bli våt ! Han prøver å liggje i ro under slike tilhøve. Du som fangstmann må passe godt på åta når det bøtter ned, mange åter er godt tapt i regnvær ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
begynner å glede meg nå!! gleder meg til å sette opp 3 haugen og 1 #160 sleepy creek felle!

 

Ingen grunn til å vente med å sette dem opp. Få de ut og legg litt godsaker i dem uten å spenne dem selvsagt. Hvis måren begynner å forsyne seg tar du den første uka i november!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har brukt syning, kania og connibear dei siste åra. Eg har aldri fått feilslag på syning og kania. Synes kania er veldig bra. Kraftig slaget, enkel å spenne. Musesikkert åtekammer. Minus er att åtekammer er litt for tett så du bør henge ut litt lokkedufter :-)

Faktisk ikkje problem å få med 6 kania i ein 80 liters sekk...

Kania er min favoritt...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte eg skulle prøve å få tak i nokon Svenske mårfeller i vinter ! ihjälfällan er grei, men det finst fleire godkjende modellar over grensa som er like gode, og kanskje enklere å få med seg ...

 

Eg har dei fleste mårfellene som blir omsett over disk her i Noreg, men Belisle blir meir og meir brukt i forskjellige oppsett. Trur òg eg har funne ein god patent på fellehus til 120-2 mag. som forhindrar rekylslag !

Link to comment
Share on other sites

Elg talg, håper noen har prøvd dette i sine feller eller har erfaring med dette. Fikk skutt en liten pigg okse i går, og sitter nå med noe talg fra innmaten og lurer på om dette er noe å bruke i fella? Tanken er at talgen holder seg bedre en kjøtt O.L. bruker lukt-stoff for å lure måren inn mot fella. Har tidligere brukt honning men vil prøve noe nytt i noen feller i år. Er ikke erfaren så derfor spør jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal få ut fellene(uoppspent) og litt godsaker om ikke lenge nå!

Har ei syning for mår, men en fangstmann jeg kjenner forbyr meg mot å bruke den. Mårene han har fått har dødd momentant, men han påpeker to problem:

1: Slagbøylen skader pelsverket

2: Ingangshullet er i noen tilfeller for lite til at måren klarer å komme seg inn i fella

 

Har noen opplevd disse problemene, og har dere eventuelt gjort noen justeringer? Hvor stort skal et ingangshull vere?

Lykke til i årets fangstsesong!

Link to comment
Share on other sites

Du er nok ikke alene om å glede deg til 1 november :) .Er ny på forumet men ikke innen mårfangst,tok opp igjen fangsten ifjor etter 15 års pause, ble 8 mår ifjor kunne nok ha tatt noen flere men valgte å spare noen til reproduksjon :) .Bruker kun oneida og belise i cubby (kasser) på oppgangsstokk.Forer nå inn i 13 kasser,snadderet forsvinner etter 4-5 dager så får håpe at det er mår som spiser det :) Dag 71

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...