Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Følger denne tråden med stor interesse og må berømme alle dere som driver med fellefangst.

Veldig mye kunnskap dere besitter og som deles uten blygsel.

Det som imponerer meg mest er at dere har max fokus på human fangstutøvelse....og justerer og lærer av eventuelle feil.

Dette er med på å bidra til at fangsting kan utøves og bevares også i kommende år, nå som jakt og fangst overvåkes og følges nøye av media, de berørte myndigheter og dyrevernorganisasjoner.

Fellefangst i en eller annen form har vært utøvd i Norge siden tidenes morgen og en får bare håpe på at fangsting kan overbringes til og utøves av neste generasjon "fangstmenn"

Human fangstutøvelse er med på å bidra og sikre dette.

 

Igjen....dette er en meget lesverdig tråd og holder et høyt nivå uten snikksnakk.

Link to comment
Share on other sites

Apropos rekruttering. Hadde med meg noen gutter i 8.klasse oppi skogen i dag. Satte opp ei syningfelle og åta med rype og skraphonning. Samme plassen som vi hadde fangst på for 2-3 år siden.

Vet ikke om det er jeg eller guttene som ivrer mest for dette. Men vi hadde det kjekt da. :D

Link to comment
Share on other sites

Følger denne tråden med stor interesse og må berømme alle dere som driver med fellefangst.

Veldig mye kunnskap dere besitter og som deles uten blygsel.

Det som imponerer meg mest er at dere har max fokus på human fangstutøvelse....og justerer og lærer av eventuelle feil.

Dette er med på å bidra til at fangsting kan utøves og bevares også i kommende år, nå som jakt og fangst overvåkes og følges nøye av media, de berørte myndigheter og dyrevernorganisasjoner.

Fellefangst i en eller annen form har vært utøvd i Norge siden tidenes morgen og en får bare håpe på at fangsting kan overbringes til og utøves av neste generasjon "fangstmenn"

Human fangstutøvelse er med på å bidra og sikre dette.

 

Igjen....dette er en meget lesverdig tråd og holder et høyt nivå uten snikksnakk.

 

Fatter at vi blir overvåket nøye av fanatikere som ikkje likar å sjå eit dyr i ei felle.

Spesielt med feil slag,, mulig sånne bilder ikkje skal leggast ut i kammeret då VI som driver dette

kan få materialet brukt mot oss på eit seinare tidspunkt. :roll:

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

Tar kvelden og tenker med spenning på morgendagen(lør)...har flere feller blitt stjålet.. :?: er det noen mår i fellene :?: Skal i tillegg flytte og spenne opp ny felle i den kassa som mest sannsynlig ble stjålet av en antifanger sist, og flytte litt på den ene som var 40m unna et spor. I tillegg fore fellene med rå løk for ekstra lukt. Vurderer å prøve vom i våtform for hunder, bør kunne friste det også.. :!:

 

Helga pleier å være dagene med mest aktivitet her, ser frem til nye fangstbilder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg driver ikke selv med mårfangst, men samler skaller!

 

Om noen her inne har et mårhode (trenger ikke være gjort noe som helst med, bare frosset) så kunne jeg godt tenke meg et hode! Skal kokes og blekes og legges sammen med skallene på hyllen!

Jeg betaler gjerne porto! Også andre hoder/skaller er interessante!

 

Send meg gjerne en PM om du har et hode du ikke har bruk for! (Det er en setning jeg håper ikke blir brukt så ofte:P)

Link to comment
Share on other sites

har store problemer me att mus tar åta i haugen fellene mine..

noen som har noen lure ide? eller kansje jeg burde bytte til enn annen type felle?

 

Jeg har tidligere brukt haugen feller og hadde samme problemet. Brukte å legge einer kvister rundt trestammen de fella henger, gjør samme på oppgangs stokken til cb fellene.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka de to første fellene vi hadde ut i går. De var tomme. Satte opp to nye også i går. Så nå er alle 4 fellene vi kjøpte satt ut. Ikke de store forhåpningene enda da det har ligget på ca 25 blå ute her. Men nå har været slått seg så nå er det håp om at det blir litt mere trafikk i området. :D Satser på at impulskjøpene får noe å jobbe med snart, læringskurven er bratt da ingen av oss har prøvd fellefangst før!! Men moro har det vært så langt selv om det ikke har blitt fangst enda. Og takk de som takkest må for at kammeret og den kunnskapen som er inne her delest over en lav sko!! Uten kammeret tror jeg ikke fellene ville kommet så fort ut i skogen da bilder o.l. Hjelper en fersking innen fangst å få rigget klart utstyret i rekordfart!!

Ta det til seg den som vil, men takk for god hjelp!! :smile::smile:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har tidligere brukt haugen feller og hadde samme problemet. Brukte å legge einer kvister rundt trestammen de fella henger, gjør samme på oppgangs stokken til cb fellene.

 

 

Fungerer det bra med einer på denne måten synes du?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har tidligere brukt haugen feller og hadde samme problemet. Brukte å legge einer kvister rundt trestammen de fella henger, gjør samme på oppgangs stokken til cb fellene.

 

 

Fungerer det bra med einer på denne måten synes du?

 

 

Ja, absolutt. Har ikke hatt problem med mus etter jeg gjordet det nei :)

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 3 hentet inn fredag :D ,hunn mår 1,2 kg.Tatt i belise 160 i netting kasse,montert vertikalt på stor gran.Orrhanehode,tampong trekkt i honning og malt stjerneanis som åte :D .Har vert dårlig fangst vær her, 20-25 minus hver natt i 14 dager,men nå snør det og er kun 5 minus,blir nok mere fart på måren nå,bare det blir oppholdsvær :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute med guttungen i dag og sjekket feller. Vi fikk en hannmår i en Aasbøfelle som var agnet med fiken og honning. Måren var stor og veide 1950 gram og 75 cm fra snute til halespiss. Dette er vinterens mår nr 6 og det er flere der ute etter sporene vi så i dag. Vi fant også noen store spor som mest sannsynlig er gaupespor (Se bilder av gaupesporene på bloggen hvis interesse).

1318172-8-1359313920339.jpg

1318172-8-1359313934929.jpg

1318172-8-1359313968880.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nr 8 for sesongen ble lagt i frysern lørdag! :D Går over all forventning og det virker som om det fortsatt er bra med mår i terrenget, så tror 10stk er realistisk å håpe på.. Den fella som ble stjålet sist helg fra gromplassen hadde hatt besøk av mår igjen(uten ny oppspent felle), så vet ikke helt hvordan jeg skal angripe den situasjonen, men de skal ikke stoppe meg med å fangste heller :!:

 

Syningfella gjorde jobben igjen, honningtampong og rypehode som åte. Vekt 1223g!

 

143gm6c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk! Jeg fangster i Ullensaker, og det er 3 året på rad jeg fangster i akkurat dette terrenget. Kun 1 første året, 6 stk ifjor og nå er det ny rekord igjen..! Har flere feller nå i år (11stk..), men det er uten tvil at jeg lærer terrenget bedre å kjenne for hvert år også. Har fått mår på 10/11 plasser jeg har fellene. De som ikke fangster blir flytta på sesongen etter. Bruker ca 3t til fots i snøen på hele traplinen..

 

Du derimot trenger jo ikke mer enn ên felle :P virker som du har funnet en gromplass mellom flere revirer?! Tipper du kommer med et par oppdateringer til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, vi har også prøvd 2 forskjellige luktestoff, vår erfaring med det er at vi får mere mår i fellene uten luktestoff. Nå kan det være det at vi var for rause med stoffet og at det virket mot sin hensikt, det skal vel ikke så mye til. Det ser nå ut som om fiken og honning er bankers når det gjelder åte til mår. Blir en ny fellerunde i morgen, det blir spennende da det hadde gått mår forbi fella forrige lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av luktestoff avhenger mye på været. Noen åter råtner andre fryser og blir som en tørr luktfri klump, det er her luktestoffet kommer til sin rett. Luktestoff har den egenskapen at den fenger mårens interesse, og her gjerne hos den måren som vandrer gjennom eller ut av revir og ikke kjenner til tidligere innfôring.

For mye luktestoff virker mot sin hensikt, og det er ikke beregnet som ett mirakel middel men snarere som en ekstra attraktor. Selv stikker jeg kun en kvist med lav ned i glasset med luktestoff, ikke noe mer. (er en egen tråd om luktestoff her ett sted)

 

Når det gjelder åteutløser eller push-utløser på Aasbø, så stiller åteutløseren større krav til "ferskt" åte, enn den opprinnelige push-utløseren. Måren må fysisk bite og utløse åteutløseren, og den kan være sær på åte ...!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første mår i boks.

Det var den " hale hårlause" måren som var gått i fellen.

Hårene på halen var vokst halvveis ut igjen, så det såg ikkje ut som om den var sjuk. Men litt snodig såg det no ut uansett.

La den i frysen for sikkerhetsskyld slik at evt skabb eller andre dyr skal ta knekken før eg flår den.

Fekk den om morningen den 25 januar. Litt treg med å få den på nett.

Desverre så er slaget altfor langt bak. Måtte ta livet av den når eg kom om morningen for å sjekke.

Hadde eit slikt tilfelle i fjor også. Kjøpte da nye feller for å unngå dette, men opplevde desverre dette igjen.

Er ikkje kjekt å oppleve slikt. Håper eg slepp å oppleve det igjen.

Lurer på om eg skal forandre på utløseren og lage dei om til fotutløser.

 

maar1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første mår i boks.

Det var den " hale hårlause" måren som var gått i fellen.

Hårene på halen var vokst halvveis ut igjen, så det såg ikkje ut som om den var sjuk. Men litt snodig såg det no ut uansett.

La den i frysen for sikkerhetsskyld slik at evt skabb eller andre dyr skal ta knekken før eg flår den.

Fekk den om morningen den 25 januar. Litt treg med å få den på nett.

Desverre så er slaget altfor langt bak. Måtte ta livet av den når eg kom om morningen for å sjekke.

Hadde eit slikt tilfelle i fjor også. Kjøpte da nye feller for å unngå dette, men opplevde desverre dette igjen.

Er ikkje kjekt å oppleve slikt. Håper eg slepp å oppleve det igjen.

Lurer på om eg skal forandre på utløseren og lage dei om til fotutløser.

 

maar1.jpg

 

Au da. ser ikke bra ut dette nei :( Spenn opp fella å sjekk at utløseren ikke kan skyves fram og til bake uten at fella utløses, men at den er fast og at fella går av med det samme utløseren blir skuvd bakover :)

Link to comment
Share on other sites

Fant ut att jeg skuulle sjekke de mest vei nære fellene nu når det er blitt så mildt i været. (+10 grader) Kona hadde også lyst på en tur. :D:D Morro med fangst når hu var med. En fin hannmår 1610 gram. Honning med lakrisrot. En liten fugl hadde satt seg fast i honningen og fungerte vel som åte den med. Luktstoff anisolje. Belisle med heimelaga trampeplate ga ett ferfekt dobbelslag, der måren ikke rørte en muskel etter slaget. Det har vært en del diskusjon om gode og dårlige feller her. Tror ikke det er fellene som er for dårlige,men i de fleste tilfeller er det fangstmannen som slurver med kontroll av avtrekkermekanismen på fellene. Alle bodygrip feller uansett fabrikat må kontroleres/justeres når de er nye og også hver gang de spennes opp igjen. Legger ved ett bilde av fella med trampeplata for å vise ca hvordan vinkel det skal være når den er spent.

 

rszgx1.jpg34y3fon.jpgwrni3n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er mange å velge mellom. men tror kansje Åsbøfella er ei grei felle å starte med. Den selges her http://www.pelsjeger.no/nettbutikk/fangst-og-feller" target="_blank

 

Mange liker Syning fella, andre igjen sverger til Haugen fella. De kan du få kjøpt her

http://www.fangstmann.no/categories/syningfella" target="_blank

 

Kania fella er også populær http://www.jaktdepotet.no/default.asp?s ... 2&root=117" target="_blank

 

Forskjellige bodygrip feller er også en mulighet, men da må du ha felle kasse i tilegg, enten bygge selv eller å kjøpe ferdig.http://www.jaktfall.no/butikk/slagfelle ... slagfeller" target="_blank

http://brunst.mystore3.no/categories/fa ... ler-feller" target="_blank

 

Det er også noen svenske feller som har gitt gode resultater blant andre Ihjelfella for mår

 

http://www.agrimex.no/index.php?pageID=87&page=FELLER" target="_blank

 

Du får se litt i nettbutikkene å se om det er noe du liker. Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Årets tiende mår :D:D:D Tenkte å ta meg en tur etter arbeid i dag for å renske vekk litt snø fra fellene, og det var det virkelig behov for. Nedsnødd :cry::cry:

men sannelig i ei av fellene hang det en hannmår på 1442 gram. :D Honning tampong og fiken. Fella er ei av de Duke 155 fellene som jeg fikk metalisert.( galvanisert) ikke noe luktestoff siden før jul. Fellekasse Potteskjuler for potteplanter. :D Slaget litt langt bak men det har medført en øyeblikkelig død. Ser ut til att det er sikrere på å få riktig slag med tramputløsning. Blir nok en strabasiøs tur imorgen for å sjekke feller med all snøen som er kommet. For bratt til ski og truger også :( Farlig kan det nok også bli med all isen under sneen.

Men er utrolig forventningsfull nå etter att det har gått så bra nede i dalen etter att mildveret satte inn :D

2428jvb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg fekk min første mår nokon gong i dag på skjekkrunda av fellene, Plasserte ut seks stk Belisle 160 sist helg, to bakkesett og fire i kasse for tremontasje.

Idag hang som sagt den første i ei tremontert felle :D fint slag over nakken.

 

Det var ein hannmår på 1490g og 73cm (snute til siste halebeinet)

I kva slags kategori vil ein slik mår gå under: stor, middels eller liten?

Kor store kan dei bli og er kva slags kjønn blir størst?

Vurderar utstoppelse om det er eit stort nok eksemplar :)

 

Åte: tampong drukna i oppkok av sviske, rosine, honning og anisfrø.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...