Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sjekka den ene fella jeg har opp i dag. Skraphonningen som jeg har smurt godt på rundt om var vekk. Som sist søndag. Tror det er en lur jæv.... som lusker rundt om. Vel, klatta på mer honning. Om det ikke hjelper, må jeg nok vurdere andre tiltak. Endre plassering, mer kjøtt i fella eller noe. Men uansett kjekt med ei felle å røkte. :D

Link to comment
Share on other sites

Satt ut mine 2 første mårfeller idag. :smile: En Beslie 160 i kasse på stammen av en stor gran, og en Beslie 160 uten kasse på ei velta bjørk. Skal prøve og få ut bilder senere.. :smile: Har to feller til som skal ut senere. Agnet er honning, hengte noe rå løk i området rundt, og strødde eplebiter på bakken rundt..

 

Edit: fant nettopp ut etter gjennomgang av bilder at jeg har glemt og fjerne sikringen på ene fella :oops: ... skal fikses i morgen..

 

Her er også litt bilder av oppsett..

 

1367393.jpeg

 

1367395.jpeg

 

1367397.jpeg

 

1367398.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt utgangspunkt i den svenske modellen: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/jakt/fallor/godkanda/S019.pdf

 

Eneste vesentlige endringene jeg har gjort er å lage samme hakk til fallstokken oppe som til den underliggende. Dette for å hindre at utløseren havner på tvers mellom stokkene. Jeg snur også utløser slik at åtet er på motsatt side i forhold til på tegninga. Prøvde slik tegninga sier og åtepinnen havnet i klem og knakk hver gang. I oppskrifter står det metallplater. Det hadde ikke jeg og brukte i stedet plast fra 1,5l brusflasker. Funker bra.

Link to comment
Share on other sites

Tre mår tatt så langt i sesongen på samme plass.

 

1369776.jpeg

Tispe, ikkje veid. Åte: Honning/delfiafett og fiken. Her var det kloremerker, så hadde nok ikkje dødd momentant. De to siste var skallen knust på.

 

1369777.jpeg

Hann, 1,9 kg. Åte: Honning/delfiafett, fiken og ekorn.

 

1369778.jpeg

Tispe 1,2 kg. Åte: Honning/delfiafett, fiken og laksehode.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk, foldetre. Tja, si det... Jeg er mye i skogen store deler av året, jakter mye. Har lagt merke til at det er en plass der det ofte passerer forskjellig type vilt. Da fikk jeg troa på at også måren likte det "draget" i skogen også, noe den tydelgvis gjør.

Link to comment
Share on other sites

Nr. 4 denne sesongen.

Gikk i minkfella nedi sjøkanten.

Med knust kranie har den klart å vippe fellekassen over steinen i bakkant, som vanligvis ligger å begrenser inngangen..

Fella er ei belisle 120, som forøvrig ble pusset rust av dagen før med stålbørste på vinkelsliperen, satt i oppvaskemaskinen og smurt inn med litt matolje.

Nettingen i kassen er godt rustet, så at måren avskyr rust/metallukt stemmer ikkje alltid.

 

1370449.jpeg

 

Tispe 1,2 kg, laks til åte.

Link to comment
Share on other sites

Den "hårlause" måren har ikkje vårt sjå på kamera siden 28.desember. Og da var jo fellen nedspent siden det var romjul. Kanskje den foråt seg og er mett enda.....

Men det er andre mårer i området.

Har eit viltkamera stående ca 2,5 km fra der eg har fellene. Har kamera der for eg forer hjorten med epler. Men både mår og mikkel er også innom og inspiserer foringsplassen.

Ser og ein del mårspor no når det kom litt snø.

 

mår:

" target="_blank

 

Rev:

" target="_blank

 

Kjekt at det er liv i skogen, sjølv om eg ikkje har fått noen mår enda.

Link to comment
Share on other sites

2j32uqf.jpg

 

MÅR NR: 8

Hannmår 1570 gram. Felle Duke 155. Honning med lakrisrot. Luktestoff Anisolje. Slaget har kommet litt langt bak, ser ut som den har klart å få hodet forbi utløserpinnene. Måren hadde fått utløser pinnen i bakhodet. noe som hadde laget ett stort blødende hakk i bakhodet, og deformerte utløserpinner.

Har mistanke om fryst avtrekker. :forvirra: Ser ut til att måren var død øyeblikkelig alikevel :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg blitt mårjeger også, etter et impulskjøp av 4 mårfeller er to satt ut i dag. Kjøpte oss 4 belisle feller. Så litt på kammeret her og gikk igang med produksjon av kasser fikk det sånn ca til..... :roll: satser på litt erfaringer i felten fikser de feil kassene evnt. har. En ting jeg lurer litt på er hvordan fester dere fellene i kassene når de skal henge loddrett og ikke stå vannrett?? Sleng ut noen bilder visst dere har..... :winke1:

Gleder meg til å sjekke fellene på en ukes tid....klarer nok ikke å vente så lenge... :D

 

rangifertarandus og jeg skal sette ut de 2 siste fellene når vi skal sjekke de 2 første men trenger noen festetips først, håper dere kan hjelpe 2. Ferske fangstmenn.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan hjelpe meg med disse sporene? Er det mår? Avstanden mellom sporene er ca 50 cm. Bildene er tatt i Sunnhordland og jeg kan ikke komme på andre dyr som lager slike spor her.

 

Dyret har gått på isen og har fulgt strandkanten. Ca 50 meter oppe i skogen har jeg hatt stående to Synningfeller hele sesongen uten hell. De står ikke langt fra huset mitt på plasser jeg vet det har vært mår. På den ene plassen har jeg selv sett måren i teleskop da den snuste i åpningen på en stærkasse og på den plassen har den vært og røvet eggene i en uglekasse jeg har. Hadde neste gitt opp håpet, men vurderer å flytte litt på fellene nå.

 

Er min første sesongen dette. Er nesten daglig inne på denne tråden, og må takke alle de dyktige fangstmennene som bidrar med god informasjon her!

 

30wqoth.jpg

28qzs42.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som rev. Mårspora pleier å stå litt på skrå samme vei hele tida. Avtrykka ser ut som rev. Oppførselen tyder også på rev, Typisk for den å gå på isen langs land. Måren holder seg mest inne i skogen.

 

Hjortefant: Flere muligheter. Du får kjøpt egne fester til dette. Du kan bruke 3 spiker, tror det er bilde av dette i abc tråden. Du kan også skru fast ei list bittelitt breiere en avstanden mellom slagbøylene på spent felle slik at bøylene klemmer rundt denne.

Pass på at fjærene har nok avstand til bunnen av slissene.

Link to comment
Share on other sites

Olaf12: 24

Tess: 14

Foldetre: 10

Vømmøldalen: 10

346xpg: 8

Gordonsetter: 8

Reven: 7

Johnny H: 6

Joergen_holt: 6

Random Monkey: 5

Torhj: 5

Varminttrapper: 4

Røssler: 4

Knutis: 3

Hallgeir: 3

Dag 71: 3

Oehall: 3

Smyrmel: 3

Foxfood: 2

Tiur666: 2

Mikkelrev: 2

Lekkim: 2

Veslejerven: 2

EirikRF: 2

Mikkel: 2

Koppangshannen: 2

Tshaave: 2

Audung: 1

Ripp 90: 1

Pøl: 1

Knall&fall: 1

Morty Black: 1

Sonsle: 1

Taa_vegen: 1

Krutt2: 1

Jullan: 1

Hjortejegern: 1

Perpålsa: 1

Rapp: 1

Aron1: 1

MartinH: 1

 

 

Hannmårer: 60

Tisper: 36

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke det der var mårspor..

 

FY f...... :(:( Kom til "go-plassen" idag og fikk se mårspor med en gang. Men så var cb120 fella borte, men kassa stod igjen, granbaren lå under fella. en honningtampong under fella og en inni. Viltkameraet mitt har tatt 42 filmer, men kun den siste av meg som kommer gående mot fella kunne spilles av, resten ser ut til å ha blitt sletta eller komprimert....får uansett ikke spilt de av for å se om: a) en tjuvradd har vært å stjålet måren min og fella. b) blitt er feilslag og måren har dratt med seg fella..

 

Det som er at det har vært veldig kaldt siste uka, kan det ha ødelagt filene? Pga 4cm nysnø kunne jg ik se ferske menneskespor. Kunne heller ikke se spor av måren vekk fra fella, evt med fella slepende etter seg. så den hang nok der dau.. Jeg fester fellene mine med enden av kjettingen rundt en krok festa på toppen av kassa, så ser ikke helt at en mår skal klare å komme seg avgårde på egenhånd.. :( Hva tror dere?? Ganske deppa, irritert og et stort :?: nå..

 

Ellers var det vanvittig mye spor å se idag, krysset mårspor over 10-11 ganger, og den hadde gått forbi 5 andre feller i tillegg, men uten å vise fella noe interesse, så her må det mer og annet åte til neste helg..

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke det der var mårspor..

 

FY f...... :(:( Kom til "go-plassen" idag og fikk se mårspor med en gang. Men så var cb120 fella borte, men kassa stod igjen, granbaren lå under fella. en honningtampong under fella og en inni. Viltkameraet mitt har tatt 42 filmer, men kun den siste av meg som kommer gående mot fella kunne spilles av, resten ser ut til å ha blitt sletta eller komprimert....får uansett ikke spilt de av for å se om: a) en tjuvradd har vært å stjålet måren min og fella. b) blitt er feilslag og måren har dratt med seg fella..

 

Det som er at det har vært veldig kaldt siste uka, kan det ha ødelagt filene? Pga 4cm nysnø kunne jg ik se ferske menneskespor. Kunne heller ikke se spor av måren vekk fra fella, evt med fella slepende etter seg. så den hang nok der dau.. Jeg fester fellene mine med enden av kjettingen rundt en krok festa på toppen av kassa, så ser ikke helt at en mår skal klare å komme seg avgårde på egenhånd.. :( Hva tror dere?? Ganske deppa, irritert og et stort :?: nå..

 

Ellers var det vanvittig mye spor å se idag, krysset mårspor over 10-11 ganger, og den hadde gått forbi 5 andre feller i tillegg, men uten å vise fella noe interesse, så her må det mer og annet åte til neste helg..

 

 

 

Trist å høre. Noe samme skjedde med meg i fjord " ikke akkurat liknes" men hadde festa cb fella sin kjetting med ståltråd rundt oppgangs-stokken. men fella var søkk borte. i vår etter at fangsten var slutt å snøen borte fant jeg fella ca 5 meter bortafor stokken i kanten mellom berg å en stein, det var mye fjær i fella så det hadde nok gått i en fugl av noe slag. Tipper det var menneska som løsna fella fra stokken og gjemte den... så du skal ikke se bort fra at en eller annen har tatt den med seg.

Link to comment
Share on other sites

Var en svipptur i skauen og henta ut sessongens første mår i dag. Har hatt altfor mange jern ilden denne høsten og vinteren til å få fangstet så mye som jeg ville, men på torsdag satt jeg ut to mårfeller i trærne rundt en ulvedrept elgkalv. Satset på at vrakhonning og orrfuglskrog frista mer enn elgen, og det gjorde det! Et prakteksemplar av en hannmår :) Dessverre har jeg ingen bilder av settet, men skal prøve å få tatt et bilde der i nærmeste framtid.

 

DSC_0382_%5B800x600%5D.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...