Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håplause tilhøve for innfôring i områda mine om dagen :-( Det blir sendt ut flomvarsel med jamne mellom rom, og med slikt regnfullt vêr så overlever åta toppen nokre få dagar.

 

Regnar med at måren ligg under ei tjukk gran eller ein stein og forbanner dette vêret han òg ... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er ny som mårfanger og har gått til innkjøp av to synningfeller. Nå prøver jeg å mate inn måren, men har store problemer med mus og snegler som spiser opp honningen og fikenen. Jeg har fått mange gode råd her på forumet, men musa kommer seg forbi einene jeg har festet rundt trestammen. Etter det prøvde jeg med aluminiumsfolie, men den har musa flerret opp. Jeg leste noe om at tykk aluminiumsfolie gjorde susen, er dette noe som selges i butikkene? Jag har plassert vilkamera et par meter fra fellene, er det noen som har erfaring med at slike ting gjør måren skeptisk?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er ny som mårfanger og har gått til innkjøp av to synningfeller. Nå prøver jeg å mate inn måren, men har store problemer med mus og snegler som spiser opp honningen og fikenen. Jeg har fått mange gode råd her på forumet, men musa kommer seg forbi einene jeg har festet rundt trestammen. Etter det prøvde jeg med aluminiumsfolie, men den har musa flerret opp. Jeg leste noe om at tykk aluminiumsfolie gjorde susen, er dette noe som selges i butikkene? Jag har plassert vilkamera et par meter fra fellene, er det noen som har erfaring med at slike ting gjør måren skeptisk?

 

Om kameraet får henge ei stond blir dei ikkje skeptiske. Alt er styrt av lukt. Lukter det menneske eller rust så skyr måren området. Som oftast. Det finnast alltid unntak.

Ang problemet med mus så er det et problem med Syningen da åtekammeret ikkje er mussikeert slik som f.eks KillerB fellene der veggene er glatte. Har sjølv brukt musefeller rundt omkring syninger og det har fungert. Det holder iallefal musa borte en stund. Et annet tips er å bruke f.eks tørket kjøtt/slintrer fra slakteavfall. Da tar det mye lenger tid før de får gnagd av alt.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville gjørt følgjande med Syningfella !

 

1) Kappa ned éit tre ca 1,5 meter opp !

2) Borret hol i botnen av fella og skrudd fella fast oppå trestammen.

3) Montert ein skråstokk/stokken til oppgang som blir avslutta ca 20 cm frå felle opning.

 

- Hugsar å hent løyve frå grunneier før eventuelt nedskjæring av tre. Dette er musesikkert...

 

D.D - Ein Duke 155 er 15,5cm i saksa ! Viss du skal bruke han i ei kasse, må du påberegne litt større plass pga utløyser og vandring av fjørar...

Link to comment
Share on other sites

noen som har nøyaktige mål på den duke 155 fella langvind selger?

 

Ville satset på disse i stedet: http://www.nwtrappers.com/catalog/proddetail.asp?prod=NW155BG Innvendige kassemål til disse bør være ca 17x17.

Dukefeller er ikke kjent for å ha den helt store kvaliteten. Er en grunn til at de såpass billige. Fjærene svekkes generellt raskt og de krever ofte mye justeringer før de funker tilfredstillende. Har et par northwoodfeller. Disse er etter ca 1 år fortsatt så kraftige at jeg bare såvidt klarer å spenne dem med hendene. Synes ikke de er noe svakere enn f.eks. belisle 160 fjærer.

Merkelig at ingen selger disse i Norge, så langt jeg vet i det minste.

Link to comment
Share on other sites

Samd med @knutis at Duke sine CB er svake og at det finst fleire betre variantar der ute.

 

Eg lagar kassane mine av finér og minknetting. Viss nokre er bekymra for lukta av finér, så brukar eg å gni inn kassane med jord, tørr maurtue og vrakhonning. Kassane hengjer ute heile året, blir berre skifta ut når dei er utslitne av vêr og elde.

Link to comment
Share on other sites

Oneida mangler vel akkurat denne str. Synes 120 er litt liten og litt lite å gå på når det gjelder slagkraft, mens 160 er litt unødvendig stor. Dermed er 155 midt i blinken.

Regna med at du var aktuell som selger av disse ettersom det jo er oneida som produserer northwoodfellene, men fant de ikke i nettbutikken.

Link to comment
Share on other sites

Oneida mangler vel akkurat denne str. Synes 120 er litt liten og litt lite å gå på når det gjelder slagkraft, mens 160 er litt unødvendig stor. Dermed er 155 midt i blinken.

Regna med at du var aktuell som selger av disse ettersom det jo er oneida som produserer northwoodfellene, men fant de ikke i nettbutikken.

Nei, vi har ikke sett helt behovet. Erfaringer fra våre kunder er at 120 fra Oneida er mer enn kraftig nok om man lager et "treffsikkert" sett og lette og hendige å bære med seg om man f.eks har ti feller i linen. 160 er en fin standard for de som vil ha noe større. 155 er uansett registrert:)

Link to comment
Share on other sites

Eg ville gjørt følgjande med Syningfella !

 

1) Kappa ned éit tre ca 1,5 meter opp !

2) Borret hol i botnen av fella og skrudd fella fast oppå trestammen.

3) Montert ein skråstokk/stokken til oppgang som blir avslutta ca 20 cm frå felle opning.

 

- Hugsar å hent løyve frå grunneier før eventuelt nedskjæring av tre. Dette er musesikkert...

 

D.D - Ein Duke 155 er 15,5cm i saksa ! Viss du skal bruke han i ei kasse, må du påberegne litt større plass pga utløyser og vandring av fjørar...

 

 

Det var ikke dumt å montere fella på toppen av et avsagd tre :smile: . Ser for meg at det må være ett tynt tre, siden bunnen i fella ikke er så stor og musa lett kan komme seg forbi. Skal prøve dette hvis det nye opplegget mitt ikke fungerer.

 

Nå har jeg montert fella på en loddrett stokk som jeg har tredd en plasttallerken med hull i nedpå. Tallerkenen er ca 0,5 meter over bakken og jeg tror ikke musa kommer forbi. Over tallerkenen har jeg montert en skråstokk inn mot et tre, men ikke helt inntil sevfølgelig. Jeg er litt usikker på hvor god hvor god luktesans måren har. Holder det med godsaker bare i årekammeret eller er det best å ha på skråstokken også? Jeg bruker honning med stjerneanis og fiken.

Link to comment
Share on other sites

Eg pleier å vere raus med honningen under innfôring. Både trestokken/stammen og fella/kassa får rikelig med søtsaker. Dette gjer eg mest for å trekkje inn så mykje mår som mogleg før fangsten. Eigenleg er innfôringa den perioden som krev mest åte og tilsyn, med tanke på etterfylling og eventuelt flytting. Vêr ikkje redd her om mus spisar opp ein del åte under denne perioden, dei står òg på dietten til måren ;-)

 

Når det gjeld luktestoff, så ser eg på det som eit hjelpemiddel til å trekkje inn mår frå éit større område eller vandrings mår. Sjølv brukar eg berre slikt stoff i/ved fella, og heller ikkje mykje av gongen. Eg pleier òg å hengje opp ein duevinge (innflagging) ved fellesettet, berre for å gjere måren nysgjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Feller har hengt ute 3-4 veker, i helga var eg ei runde og hengte opp litt halvråttent hjortekjøtt i nokre gamle strømper - kaldt og 10 cm snø. En del spor, så hadde det holdt seg slik så blir det ein spennande November. Men trur vel att fellen heng ein månad til før dei blir spendt opp...

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i helga og hengt opp kasser med åte i. Har observert mye mår i området i sommer/høst. Til og med på brettet med valnøtter til ekornene har den vært og forskynt seg godt. Fellene skal i kassene til helga. I år har jeg dyet fellene og kjøpt et lite glass med lokkemiddel. Blir spennende og se om det har noe for seg. Har hatt 2 feller ute i 2 sesonger nå, i år skal jeg ha ute 3 feller. Er litt snø her men har ikke observert spor noen steder enda. Fellene henger omtrent på samme plass som i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn etter å ha spent opp de 3 første fellene. Et kasse-sett med Belisle 160, lada med due, honning og bringebærsyltetøy. Et kasse-sett med Belisle 120, lada med avskjær av æljhjerte, bringebærsyltetøy og honning. En stokkfelle med due, honning og bringebærsyltetøy. Planer om å få ut 4 til i morra, i 1. omgang.

Link to comment
Share on other sites

Måren er overanskende tidlig nede fra fjellet i år:)

Har sett spor på steder der det ofte ikek er spor før mye lenger uti sesongen.

 

Ja det stemmer på en prikk,,, har endel besøk av mår heilt nede i strand sona ved sjøen der han ellers skulle dukke opp i jan måned.

Det kan kansje henge litt i sammen med at der er lite mat til han på fjellet, då det vart ein kolaps på alle frontar i mat fatet.

Lite med fugl og hare,, små gnagarane (mus-lemen) er det lite av.

Til gjenngjeld er der då mykje Rev + andre predatorar der rovfuglen skal ha sitt.

 

No er det då ikkje alle stadar i landet det er slik men at denne sesongen blir utfordrande :) for mår og fanger er heilt klart

 

LUKKE TIL ALLE SAMMEN

Link to comment
Share on other sites

Ja ;-)

 

Ulike typar cubbyset er etter meininga mi kanskje det beste til nettopp måren. Kvifor jage måren opp i veden, når han finn mesteparten av maten sin på bakken !? (husk gjeldande regelverk andsynes innkassing, tunnel, osv)

 

Minuset med slike oppsett er mus ! Han plyndrar mykje åte og kan øydeleggje mange mårskinn som ligg ubeskytta på bakken. - Her bør du kontrollere fellesettet ofte.

Link to comment
Share on other sites

Generelt:

Måren vandrer som oftest mellom granfelt og tette skoger. Og gjerne i toppen av desse. Inntil kanter og under bergnabber og innom store steiner og andre makrerte områder i terrenget. Se etter områder der desse nesten går sammen eller der det er kortest avstand mellom feltene. Der kommer måren. Og den bruker ofte samme rutene.

Måren liker fugleskrotter og søtsaker spesielt godt. Det finnes masse luktstoffer man kan benytte seg av for å få inn måren fra lange avstander. Prøv og feil og lær av de stedene du får måren til å gå i fella. Ikke hør på alt folk sier om teknikker og åte. Dette kan være effektivt et sted, men ikke et annet. Vet folk som har fått mår på margarin og løk. Men hold deg til kjøtt og fugl eller mårballer dynket i luktstoff så kan du heller konsentrere deg om å letet etter mårspora:) For ser du dem så kommer den igjen på samme sted senere.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en litt artig tlf i før i dag.

De eg snakket med har små høns, så små at de er i en liten kasse med varmelys, de har fått fjer så de er ikkje små kyllinger.

Eier gikk inn i låven i går kveld, og oppi denne kassen som er 40 x 60 lå det en mår, matskålen var tom, og ingen av de små var tatt.

Selfølgelig fikk måren panikk når han sto å så på den og for ut av boksen. Hønsene er no flyttet til et sikrere plass.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg kjøpte et par av disse, fordi jeg er nysjerrig på dem, men jeg har ikke fått satt dem ut enda, og det blir heller ikke gjort før om ca 10 dager da jeg reiser offshore i morgen, men når jeg har fått prøvd dem kan jeg sikkert si hva jeg synes om den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...