Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

Plastkassene berger for der kommer ikke musa seg inn.

 

Jeg bruker selv plastkassene, men sliter fortsatt med mus som forsyner seg godt av åtet. Har seks plastkasser ute som er spikret opp på tørrgraner ved hjelp av braketten. Setter kassene opp slik at det er 15-20 cm mellom åpningen på kassa og oppgangstokken. Bør denne avstanden økes?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det er amerikanske postkasser/avisbokser fra jakt og fangstbua. De fungerer skikkelig bra, og holder fella musefri,når den er korrekt oppmontert. Bruker bare 1 Honningtampong i hver felle, men stryker litt honning på vegger og tak i fella for at detforhåpenligvis skal luktab litt mere.

 

.280x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje fått noen mår enda i år. Men åten forsvinn heile tida (honning/sunda og rosiner).

I den eine fellen er det lett å sjå kven som er syndren, for der ligg det plenti med museskit. Hadde samme problemet der i fjor, men fekk 3 mårer i den fellen i fjor (samme plass/boks).

Men i den andre fellen, er det ingen tegn til mus. Monterte derfor opp eit viltkamera for sjå om eg kunne "fange" synderen på film. Og det gjorde eg. Måren har vært der trutt og jevnt. Kjem og går fleire ganger i løpet av dei 2 dagene eg har hatt kamera stående.

Det er ei oneida victor conibear 160 felle som står i boksen. Kjøpte 3 slike i fjor samt 2 stk 120 feller. Har og noen 155 feller. For dei som husker bloggen i fjor, så måtte eg ta live av ein mår som hadde gått i ein av dei 155 fellene (blei ein diskusjon om dei fellene var kraftige nok). Kjøpte derfor noen nye feller.

Men som ein ser av den redigerte filmen, så kjem måren seg inn uten at den er borti avtrekkeren/utløyseren. Avtrekkeren står i ro (ingen "slark"). Etter kvart går han inn på høgre siden av avtrekkeren og. Ser nesten ut som om fellen er for stor og avtrekkeren/utløseren dekker eit for lite areal. Er det noen som har opplevd dette problemet?

120 fellene hadde eg tenkt å bruke til mink, men dersom dei er egna for mår, så vurderer eg å bruke dei da måren da umulig kan klare å komme seg inn uten å løyse ut felle.

Noen kommentarer/løsningsforslag på problemet mitt?

 

Ps. Stygg hale på måren. Noen som har ei formeining om kvifor den er slik?

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Det der var ikke bra.. Du Kan enten rette ut utløserpinnene så de står rett ned, da kommer den nok ikke under.. Men jeg ville satt inn 120, da har den ikke sjans til slike sprell. Trodde ikke jeg skulle få se en mår som klarer å komme under 160 typen, 220 synes jeg er for kraftig/stor - større muligheter for feilslag. Tenkt en stund på å oppgradere fra 120 til 160, men tenker meg om en gang til nå ;)

 

Du legger nok ut bilde av den måren der om en dag el to om du bytter ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikkje noko problem Aron1 :winke1:

 

Éit tips er å montere ein trekloss i botnen av fellehuset der du trer slagbøylene ned på kvar side. Denne treklossen bør vere så høg at han nestan treffar utløserpinnene når dei står normalt (ubøyd).

 

Borr så éit hol på kvar side av klossen ca 3.5 cm inn ! Dette kan gjerast med éit 8mm trebor. Mæl deg inn og gjer det same gjennom taket på fellekassa slik at desse hola blir sentrert med klossen.

 

Når du no monterer fella kan du ta ein kvist og trekkje frå toppen av fellehuset, gjennom slagbøylene og ned i klossen. Dette gjer felleåpningen betydeleg mindre, og måren blir tvinga gjennom avtrekkeren. Eg brukte denne fremgangsmåten den gongen eg fanga med 220 for å minske rammemålet på fellene.

Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd at mår har tatt åtet i 160 felle. Da ble løsningen noen pinner på siden av utløseren slik at åpningen ble smalere. En pinne på tvers nederst ser også lurt ut. Ellers lurer jeg på om fella kan være noe tung på avtrekkeren. Ser også ut som om du har åtet unødvendig langt inne. Hvis du minsker avstanden til åtet unngår du at måren kommer så langt inn som den av og til gjør på filmen. Kan bli svært stygge feilsalg av slikt.

Ønsker du en mellomting mellom 160 og 120 kan jeg anbefale northwood 155. Litt nærmere 120 enn 160 i str, men fjærene er som på 160.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene. Skal sette på ein klosse i bunnen og sette på pinner ute på sidene. Da kan eg ikkje tru at han kjem seg inn.

Har og tenkt på å prøve med fotutløser, men har ikkje gjort det til no, da eg ser for meg at måren trakker over og dermed ikkje løyser ut fellen.

Skal spenne ned fellene i morgon for julen pga jobbing fram til jul. Må sjå om eg får modifisert kassene i løpet av julen.

 

Knutis, kor stor avstand anbefaler du fra fellen til åten? Ser for meg at dersom den er for liten, så kan han lettere stjele åten (Han gjer det vist uansett.... :twisted: ). antar at det er vel 20 cm på kassene mine.

 

Lurte og på om han kunne ha skabb. Men synst det er litt rart. Bur på ei øy, og her har ikkje vært rev på mangen år. Siste reven som eg har sett her, sitt på hyllen i huset mitt :lol: . Men det er hjort her. Men måren ser ihvertfall litt redusert ut.

Link to comment
Share on other sites

Tok en fellerunde etter jobb idag. og i siste fella ble det fangst. Fikk tilatelse fra en ny grunneier på Søndag. Hengte opp 4 feller der og allerede idag ble det fangst. Det merkelige er att avtrekkeren med honningtampong er sporløst forsvunnet. Kan det ha vært en mår til der etter att den første hadde gått i fella?

 

Hann mår 1557 gram

Hjemmelaget felle med 6mm fjær.

Honningtampong m/knust lakrisrot

luktestoff Anisolje

sbn2vn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blei en liten hannmår på 1150 gr. i kveld. Tatt i Victor 160 med tramputløsning og plastkasse. Fint dobbeltslag med ene bøylen i overgang hode-nakke og andre bøylen over magen. Honning som åte og Halseth Sable oil som luktstoff. Musa hadde dessverre forsynt seg godt av måren, så den legges nok i komposten. Synd med så fint pelsverk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med å få måren i fellene.

Tok to for litt siden i to feller med ca 150 m mellonrom. I snøfallet vi hadde for litt siden har jeg sett mårspor i området

Åtet har vært alt jeg har kommet over fra honning, melasse, røykelaks, røye, due, i litt ulike blandinger på ulike feller.

Nå har jeg lagt i nytt åte honning med anis og fiken, så får jeg håpe på fangt søndag. kombinerte med litt melasse og løk siden det blir minusgrader her fremover.

 

Sændag spenner jeg ned fellene og får legge ut noe fisk. Blir 3 uker uten mulighet for fellesjekk på meg da..

Link to comment
Share on other sites

Endelig et par mårspor å se på den korte traplinen. Faktisk første sporene jeg ser i hele år :!: Siste sporet gikk rett til fella og der hang den(100m unna den forrige jeg fikk) :D Denne veide 1612g og ble tatt i en syning på tiurvinge -og fot i tillegg til fiken. Den hadde fått tak i tiurvingen som jeg brukte som flagrer også, å spist opp så og si hele. Har mer tro på fangst i dette området så satt opp et viltkamera for å se om det er noe mer aktivitet på den fella fremover.

 

doaydl.jpg

15rfayb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Årets andre hang i stokkfella i dag. Liten hannmår på bare 1kg. Må lage ny utløser etter at en annen mår har stukket av den den gamle. Mye spor å se. Ved et pålesett hadde måren klart å runde fella og ta åtet. Og ved ei aasebøfelle hadde måren vært innom flere ganger uten å gå i. Stakk oppom ei stokkfelle jeg ikke har brukt i høst pga at jeg aldri så spor der i fjor etter at jeg bygde den. Der hadde måren passert like ved flere ganger, så den skal i bruk over jul. Lover godt for januar!

Link to comment
Share on other sites

jamt : Det er ei felle som jeg har laga fellehus i alminium og slagbøyle aksel rustfritt stål. Fjæra er det eneste som ikke er rustfri. Fjærkraftnpå 12 kg. Tung å spenne :)

 

[j6gy34.jpg][/img]

 

Har gått en tur å spent ned feller i formiddag. Skal bli spennende etter jul. Hadde vert mår ved 2 av fellene :) Spist opp

all fiken og honning på oppgangstokken. Lite snø her så det er litt vanskelig å si hvor det er mår. Håper på sporsnø etter jul

for å prøve å finne gode plasser for de 6 fellene jeg tok med heim for å sette ut på ny plass etter jul.

GOD JUL

Link to comment
Share on other sites

Har gått gjennom sidene, og kommet til denne "tabellen" så langt i sesongen.

Rett meg hvis noe er feil :winke1:

 

Olaf12: 18

Tess: 12

Vømmøldalen: 7

Gordonsetter: 7

Foldetre: 6

Random Monkey: 5

Johnny H: 4

Varminttrapper: 4

Reven: 3

Jørgen_holt: 3

Foxfood: 2

Røssler: 2

Tiur666: 2

Mikkelrev: 2

Lekkim: 2

Veslejerven: 2

Knutis: 2

346xpg: 2

EirikRF: 2

Mikkel: 2

Koppangshannen: 2

Piniartoq: 1

Audung: 1

Dag 71: 1

Ripp 90: 1

Tshaave: 1

Pøl: 1

Knall&fall: 1

Morty Black: 1

Sonsle: 1

Taa_vegen: 1

Smyrmel: 1

Krutt2: 1

Jullan: 1

 

Hannmårer: 26

Tisper: 19

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg omsider fått spent opp 2 stk connibear 155 og en aasebø agnet med honning. Bilder kommer :)

 

003~0.JPG

Her er aasebø fella og det var spor på muren en meter bak kameraet ca :)

 

004~1.JPG

Her går måren fast over. Hver vinter har det hvert spor her og min olldefar fanget også mår på samme plass for over 40 år siden så dette er et skikkelig "go rom" bare å se om honning faller i smak ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...