Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

Har et spørsmål til dere erfarene fagstmenn/damer...

Er veldig ny på dette med mårfangst, så kjøpte meg en syningfelle og satt ut denne, tok ikke lang tid før det satt en hannmår på 1,6kg i fella. Nå er jeg bitt av basillen og skal kjøpe inn flere feller. Syningfella er jæv.. veldig dyr, så har tenkt på å kanskje prøve meg på conibear fellene, men har da et spørsmål; Hvis jeg ikke bruker disse i kasse, legger dere åte bak fella? evt hvor langt bak og bruker dere å legge det i noe?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:D:D Da har jeg fått min første mår!! :D Var å plukka den ned etter jobb idag. Skal legge onn bilde seinere.

Takker for alle tipsa jeg fikk, spesielt takk til deg tess. Hadde ikke pussegarn hjemme, så kokte honning å lot det trekke inn i bomull. La i det igår.

Hadde fått flere bilder av måren på mandagskvelden. Det snodige var at det ikka var ett bilde av han fra igårkveld/natt. Må ha gått rett i fella før kamera rakk å løse ut. Mulig han har mannet seg opp i tre uker for å tørre å stikke hode inn til godlukta.

Slaget ser ut til å være perfekt.

 

Trur det er en hannmår. veier ca. 1400gram. Ganske stor gul flekk på halsen. Fine tenner.

 

Arti måtte slite litt for å få den. Men gud hvor deilig det var å se halen henge der idag! :)

Link to comment
Share on other sites

Takker :smile: La den honningsdrukna bomullsgreia mot lemmen. Måren har bomull i munnen, så han rakk å få seg en smak. Knallartig. Bør man flytte fella, eller er det gode muligheter for flere mår på samma plassen?

Trur kanskje det ikke er gamle karen som har gått i. ca. 70cm og 1400gram. kanskje to-treåring? Trur muligens den går til utstopping.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Morty! Morro når enn lykkes :)

La fella få henge på samme plass. Fangstsettet ditt blir som regel bare bedre etter at en mår har gått i fella, da den etterlater seg lukt ved settet ditt. Dette kan ofte øke trygghetsfølelsen til neste mår som kommer innom, og den går lettere i fella. Det er ikke uvanlig at neste mår kommer i sporet etter den første.

 

En vellkjent fangstregel sier at: "Får du først en mår i fella, fanger du flere i denne fella siden"

Lykke til videre med fangsten :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor syning? Aasebø er både bedre og billigere! Husk å kjøpe kvalitetsfeller når du skal ha conibear. Oneida victor eller belisle.

 

Det blei conibear :D Type victor. Så får jeg prøve meg på disse. Grunnen til at jeg liker syning så godt, er vel fordi dem har fungert godt for min del. Hvor kjøper du Aasebø fellene??

Link to comment
Share on other sites

Det ble fin fangst i dag da Sigve ble med for å sjekke fellene. Vi fikk 2 hannmårer på 1650 gr og 1420 gr. De fellene som gav fangst i dag var Aasbøfella og Syningfella.

 

1318172-8-1354291022820.jpg

 

 

Grattis med bra fangst. Artig at det klaffer når unga er med. Er det skrapemerker på stokken? Ser litt slik ut på bildet. Noen ide i så fall om hva som ikke har fungert? Aasebø pleier å fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

Måren hadde et bra nakkeslag og regner med den sovna fort. Har hatt mye honning på denne plassen, hele stokken ved fella har vært sauset inn, det har jeg gjort lenge før fangsten startet. Kan hende at det bare er honningen som har gjort det slik. Ellers vil jeg si at Aasbøfella er helt genial, eneste mårfelle jeg stoler 100% på og vil fortsette med.

Link to comment
Share on other sites

jo over 50 hehehe har fått 8 til nå men har holt meg på karmøy.

 

er mye mår her men føler att eg ikke får det helt til her på øya

så tok fellene innover forge helg og det har vert fint vær den siste uka så håper på fangst.

 

bruker bare honning og fiken i fellene

Link to comment
Share on other sites

Olaf, hvor mange feller har du ute? Kun et spor å se i dag i området jeg fanger, den hadde til gjengjeld klart å få av lokket på synning og forsynt seg med hele åta...det hadde skjedd på morgenen Nå er lokket strammet og fella fora opp. Kan den henge der i morgen, tro?!

Link to comment
Share on other sites

Olaf, hvor mange feller har du ute? Kun et spor å se i dag i området jeg fanger, den hadde til gjengjeld klart å få av lokket på synning og forsynt seg med hele åta...det hadde skjedd på morgenen Nå er lokket strammet og fella fora opp. Kan den henge der i morgen, tro?!

 

 

ja vis det er mat og få så henger den sikkert kalt hos deg og eller

Link to comment
Share on other sites

Begynte å sette feller for første gang mot slutten av sesongen sist vinter og fikk da 1 mår. Dette ga mer smak, og 10 nye feller har blitt kjøpt inn, conibear 160. Har ikke fått satt ut disse enda, har tenkt til å bygge kasser til de fleste, men kom på en ide om å bruke hønsenetting. Setter felle på et loddrett tre, bruke hønsenetting på oversiden og på siden som jeg dekker med gran slik at skal måren få tak i åta så må den igjennom conibear fella. Burde duge det?

 

Fikk først ut 2 feller for en uke siden, satt 1 mår i den ene da jeg sjekket dem i går :) Så god start på sesongen. Siden jeg er ny på dette med fangst, så har jeg satt ut feller litt tilfeldig, men begge som jeg har fått har blitt tatt i gammelskog langs en bekk/elv. Lærer nok mye etter denne sesongen regner jeg med.

 

Legger ved bilder av første måren i år:

 

53vcrt.jpg

 

ur6dw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olaf; Veit ikke, har ikke fått sjekka. Tok en tur på den øvre linja etter jobb. Kun et spor, men det var 100m fra den enne ihjælfella. Så kjente jeg var litt skuffa over at den ikke hang der.. bortskjemt blitt. Er -17 her nå... Har vært mye surr med dissa synningfellene mine i år, 2 ganger lokket har vært tulla med, 14 dager etter fanga den ene. Et spørsmål: hvor store oområder ferdes måren nå? 1,5 km fra der jeg fanger, er det bra med spor. Kan de trekke inn i mitt område? Om ikke, så vurderer jeg å flytte noen feller dit.

Link to comment
Share on other sites

Måren er territoriell, den holder seg i sitt område. På ettervinteren trekker ungdyr ut. Men områdene kan utmerket godt være så store at mår 1,5km unna har felleområdet ditt innenfor sitt territorium. En annen ting er du nå har tatt ut såpass med mår i det som er tydeligvis er et godt område at det blir ledige områder. De vil i så fall kunne tas i bruk av nye mår. Jeg ville nok satt opp ei felle i det nye området uansett.

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd, Knutis. Ja, har fanga på et lite område. Har et par plasser der det er sikre overganger. Må nok flytte et par feller om det ikke skjer mer oppi lia her. Har ikke så mye erfaring, setter feller der jeg mener vilt passerer, og forer jevnt. Takk for gode erfarne råd.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt 5 mår på jeg og faren min iløpet av høsten. siden jeg har begynnt på videregående og har flyttet ut til Nærøy er jeg nødt til å starte fra skrap igjenn for å finne fangstplassene. var ute å sjekket fellene i dag og satte ut et viltkamera på den fella jeg har mest trua på. blir spenende å se om det blir noe film av måren som går i fella.

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som nettop har begynt med fangst. Ser det er brukere på forumet som mener at den ene fella fanger bedre enn den andre osv. Vi får inn rapporter fra hele landet på mårfangst og vi kan trygt si at fangstene er fordelt ganske jevnt over hvilke feller som blir brukt. Som med åtet så kan noe fungere bra i et område og noe forskjellig i et annet område. Viktigst av alt er at fella ikke er bedre enn den personen som bruker den. Bare en liten saksopplysning.

Link to comment
Share on other sites

Fått ei stor bøtte med skraphonnig. Var oppi lia i går og friska opp fella med dette. Pluss på ulike plasser, som oppgangsstokken osv. Har kvit rypefjær hengende som innflagging. Har bare ei felle oppe. Skal ikke sette ut mer heller. Bare litt tidsfordriv på vinteren. Fella har stått halvannen uke. Satser på en mår eller tre før sesongen er over.

Link to comment
Share on other sites

Takk. Har fått de til å fungere bra synes jeg. Men bruker MYE åte. Denne veide 1600gram. Har tatt 5 hannmårer på 600m... Alle mellom 1500-1830gram. Trodde ikke det skulle være mulig med sånn tetthet. Stemmer, var ikke den fineste pelsen på denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...