Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sjekka to feller i dag. Det var ingenting i dei men det var mårspor i snøen ca 30 meter frå den eine fella. Men den har berre stått der i 5 dagar. Honning som åte. Eg blir alltid like frustrert når det skjer.

 

Nokon som har gode tips? Vente til lukta av meg forsvinner? Vente til det blir frost og/eller skifte åte? Har både ekorn og slakteavfall etter ryper å legge i dei, men tenkte eg skulle vente til det blir litt kaldare før eg gjere det.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka to feller i dag. Det var ingenting i dei men det var mårspor i snøen ca 30 meter frå den eine fella. Men den har berre stått der i 5 dagar. Honning som åte. Eg blir alltid like frustrert når det skjer.

 

Nokon som har gode tips? Vente til lukta av meg forsvinner? Vente til det blir frost og/eller skifte åte? Har både ekorn og slakteavfall etter ryper å legge i dei, men tenkte eg skulle vente til det blir litt kaldare før eg gjere det.

 

 

Tålmodighet, den sitter på neste passering eller den etter der. Helt sikkert. Kommer litt snø og det fryser til blir honningen for fristende. Helt sikker, det er min erfaring. Men ja, man kan bli litt frustert derfor det er så artig dette her. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har hittil i sesongen tatt 5 mår på en strekning på 600m. 2 hannmår og 3 ungmårer/tisper. Tror dere det er sannsynlig å få noen flere på samme området på en stund? Det er ikke sporsnø, så det er vanskelig å si noe om trafikken. Vurderer å flytte fellene til et område der det ikke blir fangstet, i stedet for å fortsette der jeg er nå. Hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Har hittil i sesongen tatt 5 mår på en strekning på 600m. 2 hannmår og 3 ungmårer/tisper. Tror dere det er sannsynlig å få noen flere på samme området på en stund? Det er ikke sporsnø, så det er vanskelig å si noe om trafikken. Vurderer å flytte fellene til et område der det ikke blir fangstet, i stedet for å fortsette der jeg er nå. Hva ville dere gjort?

 

Sannsynligvis er det mår igjen fortsatt, men jeg tror jeg ville ha flytta alle fellene for å sikre at det er mår igjen til neste sesong også. Kjenner til mange tilfeller hvor folk har fanget masse mår første sesongen, mens det neste sesong nærmest er tomt. Her må det bemerkes at jeg ser på måren som et dyr jeg vil ha i skogen, en ressurs man høster av. Ikke noe man skal bli kvitt mest mulig av.

Link to comment
Share on other sites

omsider kommet igang med sesongen sjøl, noen uker på etterskudd. fått plassert ut 3 stk, cb i kassesett. Har planer om å få ut 10stk til. Grattis til alle dere andre med flotte fangster :D God og viktig innsats!

 

Veldig kjpt å komme til der jeg skulle sette opp nr 4 og fikk se at noen har vært å tatt ned kassa og rive ned alle flagrerne og oppgangsstokk. Ikke morro å ha sånne i terrenget, heldigvis var ikke fella spent opp enda. Får bare krysse fingrene for at denne personen ikke finner de andre fellene eller er interessert i å følge alle spor i snøen for å finni nye.. Skal få opp viltkamera ved enkelte feller i år, får se om man ha flaks å få filmet en fangst.

Link to comment
Share on other sites

Fikk henta hjem årets første i går, tatt i kasse med Belisle 120. Fin mår på 1350 gr. Honning som åte og Laugemans Sable oil som luktstoff. Slaget satt dessverre litt lang fremme. Skal bytte ut disse fellene i morgen med plastkasser og Oneida Victor 160-feller med tramputløsning. Skal forresten bli godt å slippe problemet med at mus spiser opp alt av åtet. Sist jeg sjekka så var honning ikke gratis.

Link to comment
Share on other sites

Da satt årets første tatt i syning med rådyrfett og honning som åte.

Var på rådyrjakt, og på vei på baksporet forlot plutselig Fauven min sporet og tok stand under en av fellene mine :D

Tok en halvtime og komme ned til bikkjfanten men han satt fortsatt under fella og lurte på hvorfor i helvetet det hang et rart dyr 2 meter over hodet på han :lol:

Tok ikke bilder pga været men det var en han på 1,4 kg

Link to comment
Share on other sites

Hei fangstfolk, lurer litt på at om det er noe vits i for meg å begynne med mårfangst, har fått en mår på viltkamera siste ukene,la ut litt åte som den har vert på en god del,men tror det er bare denne ene måren som er på. er det mulig at det er kun en mår i området? å er det noe vits i å prøve å få has på denne om det er kun en? å hvor mange mår er det mulig at det er i samme område som denne måren holder seg i?

Link to comment
Share on other sites

Var og hentet en stor hann mår i fella i går, den var 1,82 kg. Jeg brukte ei skjære som åte med luktestoff. Har 2 feller ute nå men skal få opp ei til om 2 uker. Fikk også skutt en forrige helg da jeg satt på åta og skulle plukke litt ravn og kråker. Fikk da 2 ravner og så kom det en mårefant russlende, den fikk jeg også skutt. Det var en hann mår det også, på 1,72 kg. Har sett og fått meldinger om at det er en del mår i området der jeg har hytta så jeg får håpe det blir flere i løpet av sesongen. Bildene må gjøres mindre før opplassting men de kommer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sporjakt på mår må være en vanskelig affære. Har forsøkt litt på dette uten hell. Du finner et spor, følger det en stund, for så og se at sporet forsvinner under en stein eller ned i et hull i bakken, har også mistet spor under busker og ikke funnet noe spor som kommer ned fra trær i nærheten. Kan være at den har sittet øverst i et tre og observert meg men jeg har i allefall ikke klart å få øye på den hvis den har vært der. Har sett mår som hopper fra tre til tre, et utrolig syn. Det virker som at den er bedre i trær enn hva ekorn er. Så sporjakt på mår er krevende men neppe umulig.

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Har gått med hagle etter mår mange ganger. Uten hund så får du iallefall trimma deg godt. Og du blir godt kjent med rutene til måren på denne måten. De er som gaupa. Liker trange gjøl, store steiner og bratte skrenter å bevege seg langs. Blir den var deg så smetter den lett inni ei hule og du ser den aldri. En gang fant jeg treet den bodde i. Selv da var det umulig å få den ut. Prøvde med lokkefløyter, snøballer og treristing. Ikke tjangs.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en conibear 110 felle i går og snekret en liten trekasse til den for å se om jeg fikk mink på jobb.

Dette er inne på et industriområde helt nede ved sjøen. Egnet med en halv makrell sent i gårkveld.

Var ganske overrasket i dagmåres når det sto en hannmår på 1,6kg i fella.

1322974.jpeg

Link to comment
Share on other sites

P1000656.JPG

 

Ved siden av den tomme honningboksen hang det en colaboks med honning...

En forklaring kan være fastfrosset mekanisme pga meget skiftende vær med nedbør og temp rundt frysepunktet.

 

Og i dag var også neste boks borte. Har en mistanke om at den går bakveien, tar boksen og hopper ned. Lurifaks det der. Spørs om det ikke henger ei aasebøfelle der ganske snart.

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket fellene i dag, idet jeg binder bikkja til ei lita buske hører jeg snapp inne i skogen hvor fella henger.

Jøss tenkte jeg hva faen var det :?:

Går de sitte metrene inn til fella og får se en mår som henger og tar sine siste krampetrekninger i ei syningfelle ladet med honning og eple :D. Innen jeg kommer bort er den stein dau, var en liten han på 1,1 kg noe som tyder på at det er slipt et kull i nærheten.

Regner med at det sitter flere i denne fella framover :D

Håper på kaldere vær og snø her i Drammensdistriktet snart, med det griseværet vi har nå om dagen føler jeg at jeg må sjekke fellene minst annenhver dag da jeg er redd 8-10 varmegrader og regn ikke er helt heldig for pelsen.

Link to comment
Share on other sites

P1000656.JPG

 

Ved siden av den tomme honningboksen hang det en colaboks med honning...

En forklaring kan være fastfrosset mekanisme pga meget skiftende vær med nedbør og temp rundt frysepunktet.

 

Og i dag var også neste boks borte. Har en mistanke om at den går bakveien, tar boksen og hopper ned. Lurifaks det der. Spørs om det ikke henger ei aasebøfelle der ganske snart.

 

Her må du nok dekke til mye bedra i og rundt åtet ditt.

Link to comment
Share on other sites

audung:

Mente bestemt at Conibear 110 fella ikke er lovlig til fangst i Norge. Om dette er tilfellet vil jeg uansett råde deg til å benytte 120 fella med to fjærer. (ser ut som det er kunn en fjær på bildet ditt?) 120 med to fjærer bør være et minstekrav til fangst av mink. Bruk Oneida, eller Belislie fellene, de har tilstrekkelig med kraft.

Link to comment
Share on other sites

audung:

Mente bestemt at Conibear 110 fella ikke er lovlig til fangst i Norge. Om dette er tilfellet vil jeg uansett råde deg til å benytte 120 fella med to fjærer. (ser ut som det er kunn en fjær på bildet ditt?) 120 med to fjærer bør være et minstekrav til fangst av mink. Bruk Oneida, eller Belislie fellene, de har tilstrekkelig med kraft.

 

@Husky, no står det ingen plass at 110-1 er ulovleg til mårfangst ! Fella slår òg saman på riktig måte, men fangstmiljøene fraråder folk til å bruke desse modellane fordi dei i utgangspunktet er for svake til mår, men dei fungerar fint til mink.

Heilt samd med deg at 120-2 bør vere krava til éit minimum, men regelverk er regelverk ;-) (no var òg settet berekna til mink, noko fangstmannen bør sjå litt nærare på)

Link to comment
Share on other sites

I rundskrivet om jakt felling og fangst er det en merkelig formulering som sannsynligvis er en skrivefeil: "Slagfeller skal ha doble slagfeller..." Det eneste logiske her er at det skal stå doble slagfjærer. Med andre ord vil da 110 være ulovlig. Til Bisamrotte er kravet spesifisert til minst 120, altså med to fjærer.

Link to comment
Share on other sites

P1000656.JPG

 

Ved siden av den tomme honningboksen hang det en colaboks med honning...

En forklaring kan være fastfrosset mekanisme pga meget skiftende vær med nedbør og temp rundt frysepunktet.

 

Og i dag var også neste boks borte. Har en mistanke om at den går bakveien, tar boksen og hopper ned. Lurifaks det der. Spørs om det ikke henger ei aasebøfelle der ganske snart.

 

Her må du nok dekke til mye bedra i og rundt åtet ditt.

 

Det pleier å fungere bra på denne måten så lenge åtet er beskyttet mot nedbør. F.eks i en boks eller avkappa flaske. Men enkelte mårer er litt mer forsiktige enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere forsøkt å fange med Syningfella, både loddrett og vannrett, men denne fella fungerer dårlig etter min mening. Den fungerer fint til mink, men som mårfelle er den for dårlig. Ser jo at det er noen her som fanger mår i disse fellene, men jeg er rimelig sikker på at de hadde fanget mer mår om de benytta feks et bra Conibear sett.

Vistnok kan en type felle fange i et område, mens den ikke vil fange i et anna. Jeg er i alle fall ikke i tvil. Kommer ikke til å forsøke med denne fella igjen, da det er langt bedre alternativer på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere har jeg bare brukt synning, og har syntes den har fanga greit. Men kråka synes den flyr fort alene også... Har kjøpt 2 ihjælfeller i år, og da ser jeg forskjell kan man si. Skal prøve synning på skråstokk/vannrett og se om det kan hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo sette en conibear på den andre siden av åta om du tror den tar bakveien?

 

Det var en god ide. Tror jeg skal prøve det før jeg setter opp Aasebø.

 

Når det gjelder syning har jeg også erfaring med at den fanger dårligere enn andre. Nå som Aasebø er på markedet igjen ser jeg ingen grunn til å kjøpe syning til mårfangst. Billigere er de også.http://pelsjeger.no/nettbutikk/fangst-og-feller

Link to comment
Share on other sites

postkasse fangst? har noen her prøvd "postkasse"metoden?det vil si å feste ei kasse med smale slisser for fjærene til conibearen på en trestamme,med åpningen opp,netting i bunn av kassa :?:Metoden er beskrevet i en håndbok for pelsjeger av både John s Opdahl og Gunnar Darrud :!: Er selv usikker på hvordan rekylen fra fella vil påvirke slagsted`\treff på måren,da fjærene ligger helt i bunnen av slissene i kasssa og måren kommer ovenfra og ned i kassa :!:

Link to comment
Share on other sites

postkasse fangst? har noen her prøvd "postkasse"metoden?det vil si å feste ei kasse med smale slisser for fjærene til conibearen på en trestamme,med åpningen opp,netting i bunn av kassa :?:Metoden er beskrevet i en håndbok for pelsjeger av både John s Opdahl og Gunnar Darrud :!: Er selv usikker på hvordan rekylen fra fella vil påvirke slagsted`\treff på måren,da fjærene ligger helt i bunnen av slissene i kasssa og måren kommer ovenfra og ned i kassa :!:

 

Metoden vil lett føre til slag for langt bak ettersom fella spretter opp. Har sett filmklipp av slik fangst og flere mår hadde slag langt bak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...