Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

 

Har begynt med fangst i år og kjøpte fire av disse. Har tatt to mink med dem og nå skal de i mårsett. Har ikke noe å klage på. Så en youtubevideo om hvordan man spenner dem og etter det synes jeg de har vært enkle å håndtere. Anbefales hvis du skal ha sett med tramputløsning.

Link to comment
Share on other sites

I dag var vi ute og sjekket mårfellene, resultatet ble 2 mår! :)

De veide 1,1 og 1,4 kg. Prøvde å legge ut bilder, men fikk det ikke til!

Dere kan i allefall se flere bilder på denne siden:

http://lillogjohnny.blogg.no/1352290694_mr_i_fellene_i_dag.html

 

PS! Håper det var greit at det ble lagt ut link til bloggen vår her. Hvis ikke må vi få en oppskrift på hvordan man legger ut bilder her :)

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene, en boks i et tre og et cubbysett, i dag. Sporsnøen viste at måren hadde vært en meter fra den ene og hadde snudd tre meter fra den andre. Den må ha kjent lukta der den sto for det gjorde jeg. I cubbysettet har jeg tamponger med stjerneanis og honning, i boksfella har jeg i tillegg stokkandgump, hakka løk og epler.

Noen som har noen teori om hvorfor måren ikke kom helt inn i fella? Tror dere nysgjerrigheten overvinner skepsisen etterhvert?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset!

 

Er det noen som har en god arbeidstegning på stokkfelle?

Lagde en slik i sommer. Synes jeg fikk den til å funke fint da synes jeg, men ikke nå. Enten så faller den igjen av seg sjøl, eller så er den alt for hard i utløseren til at noen mår klarer å utløse den. I forigårs var jeg og satte den opp igjen for 'nte gang. I kveld var jeg og sjekka, og da var den selvutløst igjen. Det som var ekstra irriterende var at måren hadde vært der i ettertid og gnaget dua av utløserpinnen! :?

Link to comment
Share on other sites

Hallo godtfolk. Er ganske fersk i fangstfaget, har jakta stort og smått i alle år, men har iår blitt besatt av å få meg en mår. Har satt opp 2 syningfeller ladet med fiken og honning. Har igår etterfylt med tamponger kokt i honning, fiken og anis. Var og sjekket idag, men ingenting. Tok med minnekortet til ene viltkamera, og til min store overaskele var det ca. 15 bilder av en mår som koser seg glugg ihjel med å sleike honning fra oppgangstokken, 10-20cm unna felleåpningen koser han seg max! Bildene ble tatt på mandag.

 

Og selvfølgelig: igår flytta jeg fella der aktiviteten hadde vært, hadde ikke trua på plassen :lol: Satte fella ca. 100meter unna.

 

Hva gjør jeg nå? Flytter fella tilbake? Liker ikke måren lukta av fella mi? Er det ugunstig med for mye anis i tamponeng, sterk lukt?(og hva er for mye..?)Og bør man unngå sjekke fella daglig?(går ikke helt innpå, 5 meter unna) Alt av tips mottas med takk :D

 

Ellers må jeg takke for all kunnskapen folk deler her på kammeret.

 

Prøver å legge ut ett bilde av frekkasen fra mandag: photo.php?fbid=10151087069096339&set=o.2257293713&type=1&theater

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset!

 

Er det noen som har en god arbeidstegning på stokkfelle?

Lagde en slik i sommer. Synes jeg fikk den til å funke fint da synes jeg, men ikke nå. Enten så faller den igjen av seg sjøl, eller så er den alt for hard i utløseren til at noen mår klarer å utløse den. I forigårs var jeg og satte den opp igjen for 'nte gang. I kveld var jeg og sjekka, og da var den selvutløst igjen. Det som var ekstra irriterende var at måren hadde vært der i ettertid og gnaget dua av utløserpinnen! :?

 

Du finner tegning av den svenske godkjente utgaven her: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/jakt/fallor/godkanda/S019.pdf

 

Jeg har modifisert denne litt for å få den til å fungere bedre. Stokken oppe har fått ett hakk til utløseren slik som den nederste har. Dette for å unngå at fella utløses så lett av seg selv og ende viktigere, du unngår at utløseren kan komme i klem når fella slår. I tillegg snur jeg utløser motsatt vei av på tegningen. Står den som på tegningen kommer den i klemme og fella slår ikke helt sammen. Dessuten knekker ofte armen på utløser. Jeg hadde ikke metallplater, men det fungerte fint med plast fra 1,5l brusflakser.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg tak i to splitter nye aasebøfeller av John S i går :) Prøvde å spenne opp den ene i går kveld, og den var det kraft i gitt..... Det jeg lurer på er hvordan dere legger i åte i fella? Legges det bare løst bak fjæra før den spennes? Hvis man skal bruke honning, er tampong trikset for å holde den på plass?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg igjen vært å sjekka mine to syningfeller, ingen mår. Tok med minnebrikken på kameraet, måren har igjen vært på oppgangstokken uten å gå i. Noen tips anyone?

 

Tampong med honning, fiken og anisfrø som åte. Fella henger 1.5m oppe i treet, oppgangstokken står ca. 20cm under inngangshullet.

 

Leste på fangstutstyr.no at man kunne montere syningfella med ståltråd, så hullet peker ut og ikke ned. Vil dette ha noe for seg? Trenger tips her altså. Vil ha en mår! :o

Link to comment
Share on other sites

Når måren ikke går i må noe forandre seg for at den skal gå i. Av og til sørger måren for det selv med at den er mer sulten og dermed lettere å fange. Andre ting kan du ordne. Det du har gjort riktig er stedet fella er på og det er tydeligvis også lukt som måren liker ettersom den er oppe på stokken. Lukter det skummelt av fella kan det hjelpe å rense den. Du kan også flytte fella litt. Sette den på oppgangstokken f.eks. Du kan bytte åte. Om du ikke har gjort det kan du smøre honning på stokken og i felleinngangen. Mitt inntrykk er ellers at syning ikke er den fella skeptisk mår er enklest å ta med. Aasebø synes å virke bedre. Conibear også. Klarer du å få måren til å forsyne seg med honning i felleinngangen kan du skaffe deg en conibear å plassere på oppgangstokken.

Sjekka feller selv i går og det var mårspor i nysnøen opp hele skråstokken conibearen min står på. Hadde snudd da den kom til fella. Egentlig et ganske vanlig fenomen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips :) Tenker jeg setter fella på en oppgangstokken imorgen. Så får vi se hva som skjer da. Hvis fella lukter skummelt, da må den renses? Hva renser man den med? Ble fortalt at syningfella ikke trengte dye, så har ikke drevet med noe sånt. Den har hengt i skogen siden september.

 

Spennende greier dette her. Føler jeg begynner å få dårlig tid på å fange en mår :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg tak i to splitter nye aasebøfeller av John S i går :) Prøvde å spenne opp den ene i går kveld, og den var det kraft i gitt..... Det jeg lurer på er hvordan dere legger i åte i fella? Legges det bare løst bak fjæra før den spennes? Hvis man skal bruke honning, er tampong trikset for å holde den på plass?

 

 

du har fott feller ja jeg bestilte 10 stykk men er ikke komet enda. hvar det lenge siden du bestilte fellene

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problem, satte opp et bakkesett 10 meter fra fella. Innbygd connbear i kasse med Honning, satt neste gang den passerte. Har ikke ute syningfella enda, bare belisle connibear. De funker som f...... De går som regel i . Bare blir litt snø slik at det blir mindre mattilgamg. Da frister maten i fella enda mer. Blir det vanskelig. ta ned / flytt fella i 3 uker, sett den opp igjen og vips så sitter den.. Dette ordner seg, husk dette er " slow hunt" ting tar tid. Vi har noen måneder på oss. Heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg fått ut 5 belisle 160 og 5 conibear 160 i kasser. Såg mårspor på 4 av plassane. Fellene står på 5 forskjellige plassar her i fejellsidene på vestlande. Er eit godt stykke mellom kver plass og ca 300 til 200 meter mellom kver felle på kver plass. Ser alltid mårspor i kanten av plantefelta og i overgangen til bjørkeskog. Tampongar kokt i anis og honning som åte.

No får vi sjå om dei går i.. fekk 3 stk dei to første vekene i fjor, og då hadde eg berre ute 3 feller. Kryssar fingrane.

Link to comment
Share on other sites

Olaf12: de sender ut fortløpende etterhvert som de får de, så de kommer nok snart. Jeg jobber på steinkjer og er innom med jevne mellomrom, så jeg tinget på for lenge siden.

 

Er det noen som har råd for åting av aasebøfeller? Jeg knøt fast tampong med honning og anis bak i fella og hengte den på en spiker i et tre. Knøt tau fra fella til treet og satte opp oppgangsstokk. Høres dette greit ut?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ofte plassert fella vannrett på en stokk og hatt honningen liggende åpent i fella. Ulempen er at du kan få honningsøl på pelsen. Der det ikke passer har jeg laget en liten pose av nylonstrømpe.

På de med dra-avtrekk har jeg brukt slike poser. Slike feller har jeg som regel bare knytt rett fast på trestammen i ca 1,5-2m høyde, uten oppgangstokk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...