Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spent opp igjen de 2 ihjælfellene. La i 0,5 kg honning og ekorn i fellene før Jul, alt var borte nå. Det bør bli fangst i løpet av Januar. Har desverre ikke tid til å følge opp fellene like mye nå, og får ikke fangsta i et område med mye aktivitet. Det er 1,5 km til det området så håper at de trekker mot fellene i løpet av vinteren. Har ikke troa på de store fangstene resten av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Med Conibear 120 i kassesett er det der de type slag som på første bildet jeg etterstreber. Jeg har alltid hatt intrykk av at kuffertslag med en bøyle over/rett bak skalle, og en bøyle over brystet er de slagene som dreper måren raskest og sikrest- og er egentlig ganske lette å kontrollere/oppnå med disse mindre fellene, med kortere slaglengde på fjærene.

 

Med større feller (spesielt 220) føler jeg vel standardslag med en bøyle rett bak kraniet er det ideelle, både mht effekt- og hvor lett en kan kontrollere hvordan slaget skal treffe.

 

Så i mine øyne- gratulerer olaf12 med flott fangst- både i resultat og utførsel.

Link to comment
Share on other sites

Første bildet tipper jeg knust skalle og knust brystkasse. Andre bildet ser slaget ut til å kanskje ha truffet litt langt bak? men når måren ligger på den måten der må den da ha tatt kvelden tvert. Tipper knekt rygg og knust brystkasse.

 

Sit igjen med heilt lik oppfattelse, ein ser godt kva for ein mår som ikkje omkom umiddelbart i ei felle. Litt treig avtrekker er ofte årsaka til at måren kjem litt langt inn i fella før han utløysast.

 

Bra fangst olaf12 :-)

Link to comment
Share on other sites

Var oppi lia i kveldinga. Ikke noe i fella, men honningen rundt om var vekk, samt innflaggingsvingen (rypevinge). Hadde på mer honning. Håper den sitter snart. PS! Ikke sett ett spor hittil i vinter. Mye pga. dårlige sporingsforhold.

Link to comment
Share on other sites

 

må si eg har lit flaks og da fellene har vert spent i 2 dager og i dag fekk jeg 3 mår

 

alle fellene står i nye områder så resten tar jeg i helga skal bli spenende

 

Fin fangst og bra dobbeltslag. Akkurat sånn som jeg liker det.

 

Har sjøl fått ut seks feller etter julefredninga. hadde vært mår i ene kassen og tatt med seg det som var av honning og tilogmed den lille plastboksen som honningen var plassert oppi. Blir spennende å sjekke denne fella til uka igjen. Skal spenne opp seks feller til i morra, samt ut med tre feller i et nytt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et kart over fangstruta mi :)

 

trappline.png

 

Måren går der pilene peker ;) tall nr 1 er aasebøfelle og nr 2 og 3 er connibear 155.

Ved felle nr 1 er det den eneste plassen måren kan krysse elva på i området " hvis ikke elva fryser til da ;) Ved nr 2 og 3 bruker måren å komme vandrende langs elva til den finner muren og krysser får å komme til andre siden. Fikk mår i begge fellene rett etter at de ble satt ut for 2 år siden, ifjor hadde jeg fellene i et annet terreng, men har nå flyttet tilbake :) blir spennende å se om det kommer noe mår, var spor som gikk over muren tur-retur på onsdag da jeg spendte opp fellene :)

Link to comment
Share on other sites

For en start på det nye året; mår nr 4,5,6 og 7!! :lol::lol: Har eksperimentert med diverse åter og det er først nå over jul jeg har lagt i honningtamponger i miksen.

 

Mår i haugenfelle langs bekk. Perfekt slag. 1274g, åte: 2 rypehoder.

2mfx937.jpgzn21z5.jpg

 

Tatt i syning, 1015g, åte: honningtampong og dadler.

qs324g.jpg

 

Tatt i syning, 1045g, åte: rypevinge med skogsfugl innvoller og honningtamponger.

veb1ci.jpg

 

Siste også tatt i syning(disse tre syningene står på rekke i terrenget ca 300m mellom hverandre), det er denne som ble filmet i Jula.. 1197g, åte: honningtamponger og tiurfot.

zw0wlk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Knallstart det der! Grattis.

Turen min i dag ble nedtur. hadde skikkelig trua. Ene stokkfella hadde klappa sammen tom. Tipper snøfall fra trær som årsak. Den andre var åte og deler av pinnen det var festa på borte. Vanskelig å si hva som har skjedd der. Kanskje pinnen fikk en skade da fella ble prøvekjørt? Eller kanskje den var kilt fast eller frosset fast. uansett bør det være god mulighet for at det blir fangst igjen der snart.

Link to comment
Share on other sites

Olaf12: 18

Tess: 12

Vømmøldalen: 7

Gordonsetter: 7

Foldetre: 7

Reven: 6

Random Monkey: 5

346xpg: 5

Johnny H: 4

Varminttrapper: 4

Jørgen_holt: 4

Foxfood: 2

Røssler: 2

Tiur666: 2

Mikkelrev: 2

Lekkim: 2

Veslejerven: 2

Knutis: 2

EirikRF: 2

Mikkel: 2

Koppangshannen: 2

Smyrmel: 2

Piniartoq: 1

Audung: 1

Dag 71: 1

Ripp 90: 1

Tshaave: 1

Pøl: 1

Knall&fall: 1

Morty Black: 1

Sonsle: 1

Taa_vegen: 1

Krutt2: 1

Jullan: 1

 

Hannmårer: 31

Tisper: 22

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble en hunn mår på 1608 gram idag. Spente opp fella igår, men hadde glemt flaska med gaupeurin. Tenkte å stikke innom å spraye

på litt lokkemiddel men der hang det allerede en mår. Den har drivende hvit halsflekk. Hvor vanlig er det? Åte var honning med lakrisrot.

Felle Duke 120

5uqrua.jpg

 

j8oc2o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ble doublè i helga :D En fin hannmår i Aasebø og ei lita tispe i Belisle 160. Åte var honning og hode av orrhane/stokkand. En måned med barfrost er blitt avløst av mildvær og litt snø, noe som ser ut til å ha satt fart i måren. Spor under to andre feller uten fangst, så med litt flaks kan det fort bli flere.

 

 

1361560.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_05012013.jpg

 

Nummer 2. Har hatt dårlig start på sesongen. Men den her satt i Belisle 160. Ved siste sjekk av fella hadde den faktisk komme seg forbi fella, forsynt seg av honning og komt seg ut igjen. Prøvde å dekke litt av inngangen med tørr grankvist for å "lede den" mot avtrekkeren. Men den har komme seg for langt inn før den løste ut fella.... Avtrekkeren var riktig justert, Har montert trampeplate for å unngå fleire stygge slag

1,1kg

Honning som åte

Link to comment
Share on other sites

Sjekka feller i kveld og fikk henta hjem sesongens fjerde mår. Stor og fin hann på 1,88. Tatt i plastkasse med Victor 160 med trampplate. Perfekt dobbelslag med ene bøylen over overgang hode-nakke, og andre bøyle over underkant bryst. Honning og fiken som åte. Laugemans Sable oil som luktstoff. Fått tre mår nå denne sesongen i oppsett med trampplate, og er veldig fornøyd med oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Takk, det samme :D

Er litt skeptisk til vekt, for med mitt innkjøpsmønster ender det tilslutt med grisedyr importvekt fra USA med klokkeradio og steketermometer...

Slaget satt en tanke lenger bak enn det du beskriver. Mer nakke enn bakhode på fremste bøyle, men det var ingen tegn til pinsler av noe slag. Bøyde uansett utløsertrådene med plata i en noe brattere vinkel oppover i håp om å få slaget litt tidligere. Fikk en røyskatt i går der 120`n faktisk hadde truffet fint. Vært bra med røyskattbesøk også i Fenn MK6 fellene jeg har ute. Blir litt mindre selektiv fangst med tramputløser.

Link to comment
Share on other sites

bragisen 95 : Bare kok opp honningen og bland inn det du vil ha , f.eks. anis. Viktig med så lite vann som mulig i honningen.

Den vil gjerne bli litt tynnere etter oppkok . Noen setter til delfia fett for å få en tykkere konsstens på honningen. Når du koker honningen inn i tampong trenger du ikke Delfiafett.

Link to comment
Share on other sites

kasse på oppgangstokk ikke tildekt. bruker bare honning å luktestoff.(molnar fisher and marten lure) tatt alle på forskjellige sett men virker som det luktestoffet trigger måren bra. noen av plassene er gamle gode fangst plasser.den jeg henta i dag har jeg prøvd å få en stund men flytta kassa på søndag til ei bjørk som lå på skrå opp imot ei anna bjørk. kassa var veldig synlig + en ekorn hale under kassa til innflagging. så ikke flere spor i dag så tror bestanden er veldig redusert nå.Har 9 feller ute så grei fangst prosent...

Link to comment
Share on other sites

Olaf12: 24

Tess: 13

Vømmøldalen: 9

Foldetre: 8

Gordonsetter: 7

Reven: 6

346xpg: 6

Random Monkey: 5

Johnny H: 5

Varminttrapper: 4

Jørgen_holt: 4

Torhj: 4

Knutis: 3

Foxfood: 2

Røssler: 2

Tiur666: 2

Mikkelrev: 2

Lekkim: 2

Veslejerven: 2

EirikRF: 2

Mikkel: 2

Koppangshannen: 2

Smyrmel: 2

Dag 71: 2

Oehall: 2

Audung: 1

Ripp 90: 1

Tshaave: 1

Pøl: 1

Knall&fall: 1

Morty Black: 1

Sonsle: 1

Taa_vegen: 1

Krutt2: 1

Jullan: 1

 

 

 

Hannmårer: 49

Tisper: 32

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...