Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute i går å satte opp noen flere feller etter å ha spora på nysnøen forrige helg, satte 6 Belisle feller ut, så håper på noe fangst nå. På hjemveien bar det innom fellene som har stått ute, i første fella henger det ett ekorn, ikke det jeg skal ha.. Neste felle er tom, så fyller på med honning med anis og noen svisker og går videre.

Får en telefon så når jeg kommer til neste felle er jeg litt ukonsentrert, her har måren vært og gått forbi på ene fjæra som sto rett ut. Jeg tar tak og skal rette fjærene opp og da smekker fella over venstre pekefinger! Ble helt satt ut av smerten, men det største problemet viser seg å være å spenne ned fjærene og sikre de med en hånd mens den andre sitter fast i fella. Brukte lang tid og mange forsøk på dette, men fikk roa meg ned og løsna fingeren etter 5-6 minutter. Ble en rask tur ut av skauen og en tur på legevakta for å sjekke, ikke noe brudd men en dundrende vond og hoven finger :evil: Utropte meg selv til dagens idiot og kommer til å være forsiktigere i framtida...

Link to comment
Share on other sites

Var ute i går å satte opp noen flere feller etter å ha spora på nysnøen forrige helg, satte 6 Belisle feller ut, så håper på noe fangst nå. På hjemveien bar det innom fellene som har stått ute, i første fella henger det ett ekorn, ikke det jeg skal ha.. Neste felle er tom, så fyller på med honning med anis og noen svisker og går videre.

Får en telefon så når jeg kommer til neste felle er jeg litt ukonsentrert, her har måren vært og gått forbi på ene fjæra som sto rett ut. Jeg tar tak og skal rette fjærene opp og da smekker fella over venstre pekefinger! Ble helt satt ut av smerten, men det største problemet viser seg å være å spenne ned fjærene og sikre de med en hånd mens den andre sitter fast i fella. Brukte lang tid og mange forsøk på dette, men fikk roa meg ned og løsna fingeren etter 5-6 minutter. Ble en rask tur ut av skauen og en tur på legevakta for å sjekke, ikke noe brudd men en dundrende vond og hoven finger :evil: Utropte meg selv til dagens idiot og kommer til å være forsiktigere i framtida...

 

 

 

Åhhhh. åhhhh au au au au. Har dypeste medfølelse. Har prøvd det samme med begge neglerøttene på tommelfingrene, gikk inn til fruen etter et lengre smertehel.... og fella var tatt av. Fødsler blir bare luft i forhold til dette. Etter dette bel det utstrakt bruk av sikring. Blir både kvalm og blek av sånne hendelser......

Link to comment
Share on other sites

Skulle egentelig sjekke feller på lørdag, men 70 cm snø natt til Lørdag satte en stopper for det. Dagen gjikk med til snebrøyting. Dro opptimistisk ivei idag morges. Sneen hadde falt i hop så nu var det ca 20 cm der jeg parkerte å begynte stigningen til fjells. Snedybden vaks på meget fort ettervert som høydemetrene ble forsert. Mye Mårspor men ingenting i de 5 fellene jeg rakk å kontrolere. Når sneen rakk meg til livet var det bare å gi opp. 3 feller ble igjen ukontrolert. Må bære med meg ski opp på fjellet neste helg. Da plukker jeg inn de fellene jeg har på fjellet.Flytta litt på de nederste fellene på heimtur. Satte dem der det var spor.

jg00v9.jpg

Det er spor inn til hullet i bjørka ingenting ut, så den ligger nok i det hule treet å følger med meg :o Blir spennende neste helg med 2 feller i nærheita. :D Den andre dalen fikk jeg ikke kontrolert så det blir en kveld til uka. Avtrekkeren på nesten samtlige feller var spekt, så det blir en oppgave neste år med å få fellene lengre inn i kassa så de blir stående tørt. Det er nok dette som er årsaken de to gangene jeg har fått slag langt bak.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka fellene lørdagsmorgen, fortsatt null resultat for våres del. Lite spor å se også....

Eneste vi såg var spor etter et ekorn.....men vi hengte opp ei ny felle slik at nå henger det totalt ute 5 stk. 4 belisle og 1 haugen felle. Har klargjort 2 haugenfeller til slik at de skal ut på neste sjekkerunde. Satser på at det blir resultat i løpet av sesongen slik at vi " kommer igang" med fellefangsten..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

 

Prøver meg på mårfangst for første gang i år, og jeg må si at det er kjempespennende. Kom alt for sent i gang og fikk ikke ut fellene for mer enn 3 uker siden. Har allerede hatt mår innpå alle 7 fellene, men den har så langt ikke gått i. Sporene går helt inntil trestammen og det er mye spor i området generelt.

 

6 feller(kania og syning) ble egnet med honningstrømpe(ukjent type honning). Jeg satt også ut ei conibearfelle, med trakt av granbar i stedet for trekasse, etter tips fra en gammel luring. Denne fella ble ladet med en honning/anisoljemix som lukter kjempegodt, selv for meg :D

 

Det er tydelig at honning+anis mixen er suveren da måren klarte å snike seg rundt conibearfella(urutinert rigget av meg) og stikke av med åtet allerede etter noen få dager. De 6 andre fellene med kun honning i strømpa forble ubesøkte helt til jeg fikk tak i Halseths alaskan sable oil lure. Nå ser det ut som det er trekt opp mårspor med linjal mellom alle fellene. Masse spor rundt hver felle men ingenting som er gått i. Er dette vanlig, slik at jeg bare må smøre meg med tolmodighet eller kan det tyde på at "vanlige" honningstrømpene ikke er attraktive nok, ettersom den nydelig anishonningen ble besøkt og plyndret umiddelbart?

 

Jeg laget meg en bra dose honning-anisoljemix i går ved å varme opp honningen og blande i oljen. Problemet er at mixen er så flytende, selv i 10minus vil den ikke stivne skikkelig, og renner bare ut av strømpa. Noen som har noen tips for å få honningen til å bli fastere i fisken? Har skikkelig trua når jeg får bytta ut den luktfrie honningen med grom-mixturen, nå som jeg vet at den er i nabolaget.

Link to comment
Share on other sites

Kammermusikk; den åta er sikkert bra nok i massevis. Jeg bruker bare økonomihonning fra Rema.. Vær raus med åta, og la den få seg en smak på stokken. Et tips med synning, er å legge honningkladden på lemmen. Men med såpass med spor, henger det nok en i løpet av ei uke eller to.

Link to comment
Share on other sites

Olaf12: 31

Tess: 14

Vømmøldalen: 11

Foldetre: 10

346xpg: 10

Gordonsetter: 9

Reven: 7

Torhj: 7

Røssler: 7

Johnny H: 6

Joergen_holt: 6

Random Monkey: 5

Hunter71/SNØA66: 5

Varminttrapper: 4

Smyrmel: 4

Dag 71: 4

Oehall: 4

Knutis: 3

Hallgeir: 3

Dowmeister: 3

Foxfood: 2

Tiur666: 2

Mikkelrev: 2

Lekkim: 2

Veslejerven: 2

EirikRF: 2

Mikkel: 2

Koppangshannen: 2

Tshaave: 2

Kammermusikk: 2

Mork: 2

Audung: 1

Ripp 90: 1

Pøl: 1

Knall&fall: 1

Morty Black: 1

Sonsle: 1

Taa_vegen: 1

Krutt2: 1

Jullan: 1

Hjortejegern: 1

Perpålsa: 1

Rapp: 1

Aron1: 1

MartinH: 1

Skogsmann: 1

Fangstgutten: 1

Revejeger: 1

Hjortefant: 1

ErlendF: 1

 

Hannmårer: 77

Tisper: 47

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1386590.jpeg

 

Nr 6. Stor fin hanne, ikkje veid.

Tatt i kania med div honningmiksturer og fiken som åte. Anisolje som luktestoff.

Hadde en foringskasse attmed fella som ble fyllt opp for tre dager siden med rikelig med honning/delfiafett blanding, fiken og ein nesten tom halvliterboks med honning. Alt var skrapa, til og med boksen med honning hadde den knabba med seg før den gikk i fella....

Link to comment
Share on other sites

Har ute 6 feller ev typen syning. Ble litt sein med utsettingen, to før jul og fire rett etter nyttår. Men ingenting i fellene så langt.. Har smelta honning og anisfrø i tillegg til dadler som åte. Har hatt måten forbi fellene, men har ikke vist mye intresse for de. Må vel gå til innkjøp av noe luktstoff.

Link to comment
Share on other sites

Er litt sein med sessongen i år siden jobb., satt ut noen feller men måtte hente inn igjen. Har ute noen aasebøfeller + haugen nå så håper på et par til før sessongen er ferdig. Ble fangst i den ene aasebøfella, en stor hann mår. Åte orrfuggel hode, honning + rå løk. Har også hatt et par knall loser på mår med bikkja :)

 

n1xxtt.jpg

 

Neste sessong blir bra med kansje et nytt terreng. har gjort i stand 23stk haugenfeller og 20 aasebø ++ Skal se om jeg kan få med noen som er intresert i å røkte feller sammen når jeg er på jobb osv skal bli en lang trapline :D

Link to comment
Share on other sites

Har satt ut 2 feller på det området som du vil se på bilde. Rett ovenfor de røde prikene er det en låve som de har noen kaniner og høns gående. De har hatt litt problemer med mår. De røde prikke er der eg har satt ut fellene, no er det ingen snø så eg har ikkje mulighet til å se kor de vil gå. Vi har lagt på 4/5 minus en god periode no. Området eg har er ca 100 mål.

Er det noen av dere som klarer å se utifra bilde kor den avt ville ha gått, no er det en liten bekk der eg har satt ut fellene.

Feller_zps6e4a63dd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der var karrierens første mår gått i fella :D

En stor(?) hannmår på 1.7 kilo som gikk i ei conibear satt opp uten kasse, med honning og anis som åte.

fb22f7a3c4e20c6014f71dd89671d015.JPG

 

Fikk ikke ut fellene før godt utpå januaren. 3 syning og 3 kania. Disse er fortsatt ubesudlete feller. Etter disse hadde hengt et par uker satt jeg opp ei conibearfelle uten kasse etter tips fra en gammel luring. Han mente bestemt at det var enklere å få måren til å stikke hodet gjennom ei conibearfelle som ikke er bygd inn, enn opp i ei kania eller liknende.

Nå blir det selvfølgelig tullete av meg å strø rundt meg med bastante meninger etter en èn måneds lang pelsjegerkarriere. Men jeg klarer ikke å la være og tro litt på gammelkaillen da denne fella ble plyndret to ganger på grunn av urutinert rigging av meg, og på den tredje runden hang det en mår der. Alt dette uten at det skjedde noe annet enn at det gikk en del spor bort til trestammene de andre fellene henger på.

Hva er deres teorier og erfaringer rundt dette?

Personlig får jeg jo lyst til å ut med flere conibears uten kasse med en gang og satse på et par mår til før sesongen er over. Samtidig vet jeg jo at det fanges i både kania og syning slik at det kan jo bare være tilfeldigheter. Kanksje neste runde henger det en under en av de andre fellene.

 

En annen ting som overrasket meg var at måren ikke hang rett ned som et slips. Slaget virker for meg å være et perfekt nakkeslag, rett bak skallen, og putter jeg fingrene i "hakkene" fella laget i nakken på måren er det jaggu ikke snakk om mye før fingertuppene rører hverandre. Som nybegynner tenker jo jeg at dette må ha vært et bra slag. men den har tydeligvis ikke "klappa" helt sammen da føttene ikke hang rett ned. Er dette vanlig eller har ikke fella hatt max effekt?

 

Uansett, dette var stas :mrgreen: Føler jo seg nesten som selveste Ingstad etter første fangst. Herlig å få lønn for strevet etter mye labbing på truger og svette økter i skogen. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kammermusikk:

Gratulerer så mye med den første!

 

Når det gjelder fangstsettet du har brukt her, er dette måten jeg også fangster best på med mine conibear feller.

Men jeg bruker alltid oppgangsstokk som gjør det "enklere" for måren å entre åtet fra riktig åpning.

Jeg henger også opp en ving eller to som er dynket med vanilje og romessensdråper for innflagging. Måren bruker øynene aktivt under jakt, og ved et så skjult fellesett som dette er det hensiktsmessig med et blikkfang for måren.

 

En annen fordel er at man ikke trenger mer en festebraketter og en rull ståltråd i tillegg til fellene og åtene i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Ser at bildet ikke viser stokken rettferdighet hva vinkel angår. Den en langt fra vertikal og temmelig skrå etter min mening;)

Men ja. det er jo en fryd å bare ta med seg noen trekiler, litt tråd og conibearfeller kontra kania e.l.

 

Ser absolutt poenget med vinge til innflagging, men med en grom honningmix og en dråpe halseths alaskan sable oil var måren på plass ved fella på null tid.

Mulig en rypevinge vil "tenne" måren og få den i jaktmodus slik at den lettere går i fella. Hva vet jeg, spennende tanke iallefall. Alt som er med på å øke trua er jo gull verdt:mrgreen:

 

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Som fersk innen mårfangst var det jubel i skogen da den første hang i ei Aasebøfelle. 1,5 kg...usikker på kjønn.

 

Startet rett over jul med to syning og etterhvert fire Aasebø. Alle har blitt ladet med honning og fiken. Har hatt mår ved den ene fella, men ikke fått den helt inni :-) Så at det hang en i dag var en kjempe opplevelse og jubelropet runget i skogen ;-)

 

Har en svart elghund, som satt under måren og lurte på hva dette var for noe....så nå regner jeg med hjorten får gå i fred viss det krysser en mår...hehe

 

Fellene er ladet og væromslag i luften....det som måtte komme blir en ren bonus!

 

Mvh Kristian og Eddi (nes:)

mail.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Går skikkelig trådt med mårfangsten min om dagen. Satte opp ei felle i desember og måren satt i løpet av 3-4 dager. Etter det har jeg fått opp 6 feller til, men det er kun den ene jeg har fått. Måre har passert fellene flere ganger, men går ikke i. Får håpe det løsner snart.

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten mår på fellerunden i går. Synderen var CB 120 i kasse med honning/beveråte. Måren ble liggende på trestammen, og var rasert av røyskatt og fugl. Litt surt. Har også et par innebygde Fenn MK6 stående ved ei elv, og der lå det en mink. Jammen hadde kadaveret fått besøk av en mår, som hadde kommet seg inn og forsynt seg av sin amerikanske fetter. Utsiden av kassa var besøkt av oter og rev. Virkelig bra oppmøte. Hang opp restene av minken ved ei mårfelle som innflagging. Lukta var ihvertfall tydelig nok..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...