Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

Har egentlig gitt meg med fangsten for i år, men har fortsatt noen feller som er lett tilgjengelig fra veien oppe. I det jeg kjørte forbi en av fellene på veg hjem fra jobb oppdaga jeg at det hang et par labber og en hale ut av fellekassa. Litt overaskende med tanke på at det egentlig ikke var noe særlig åte i denne fella lenger, kun noen musespiste dueskrog. Var tydeligvis nok i vårknipa. Har ikke sett mårspor i terrenget siden jeg fikk mine 2 første i starten av november, så jeg hadde mista trua helt på fler mår denne sesongen.

 

Måren gikk i en fellekasse med inngang fra bunnen, med en Belisle 160. Desverre hadde måren kommet for langt inn i fella før den løste ut. Hadde klora og gnaget en stund før den ånda ut. Dette hadde ikke skjedd med en 120.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her kommer bilde av ukas fangst, mår nr 11. Det tragiske er att den hadde levd ei stund etter det som ser ut som ett perfekt slag over nakken :trist: Blod på labbene, knekte klør og avrevet ull under fella viser att den har kjempa ei stund. Det var en humår på 1180 gram.

Honning m/lakrisrot. Oneida victor Conibear 120. Ser ut til att 120 fella kansje har litt lite kraft, eller er det noen som kan peke på andre årsaker. Skal teste styrken på fella når jeg får litt bedre tid.

29uwvg1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror dette kan noe med størrelsen på fjærringene å gjøre. De er såpass store at bøylene ikke blir klemt helt sammen med full kraft. Hvis slaget da ikke dreper med en gang ved å knekke nakken vil måren kun bli hengende fast og klare å puste. Den vil da kunne være i live lenge. Belisle er bedre slik sett, selv om slaget, mot formodning, i seg selv ikke skulle drepe vil fella blokkere blodtilførsel til hjernen og sannsynligvis medføre død i løpet av sekunder.

Liker fjærene til northwood bedre. Disse har mindre ringer og klemmer dermed bedre sammen.

 

Mikkel. Et tips: Ikke ha fellekassen så dyp at måren kommer for langt inn. Loddrette plasserte conibear kan ellers ha den ulempen at måren legger labbene rundt bøylene for å klatre opp. Dermed kommer slaget lett for langt bak.

Link to comment
Share on other sites

Tok inn 5 feller idag i ett område der jeg ikke har sett ett eneste mårspor. Må ta å hente noen nesten hver kveld denne uka i og med att jeg har fellene mine så spredt.

 

Tommy: Jeg har noen Belislefeller og ser att de fungerer bra, det gjør også Duke 155 fellene. De har sterkere fjerer enn belisle 120 og er bare en 1/2 tomme større. Har etterhvert kommet til att det nok er ett poeng att fella må slå så mye sammen att den stenger for blodtilførselen til hjernen. Tror kansje det er vel så viktig som styrken på fjæra. Største feil kilden er nok unøyaktighet når det gjelder justering av avtrekker på fellene, å da særlig på Duke sine feller. Brukes bryst/tramputløser elimineres den problematikken fullstendig.

Neste sesong blir det tramputløsning på det meste og en form for modernisering på 120 fellene så de klemmer bedre sammen. :D

 

Knutis: Helt enig i din konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

Mår nr 2 havnet i fellen nylig Dette er en mår som modern har fått i oppdrag om å ta den da det er hun som går tur i det området.

3 år har hun blitt lurt av denne dama på 1,2kg! Jeg har kontrollert felleoppsettet hver gang, og skjønner ikke hvorfor den ikke har villet gå inn før. Flere ganger spist opp all maten rett utenfor fellen og honning på stokken, men ikke stukket hodet inn før nå. Mange bilder av dens besøk, så skyr ikke fellen mer enn 5 cm.

Kan tro hun syntes det var stas å få den til slutt. Ble til slutt tatt i en kania med honning og orrhønehode.

Link to comment
Share on other sites

når dere flår,tar dere med klørne da? må de vere med for at det skal vere ett "bra"skinn på foreks skinnauksjon? flådde min første mår i går ilag med en kompis som hadde flådd litt før,da beholdt vi klørne,men ser på en youtube video at de ikke blir tatt med,.

og når er det lettest å få skinnet av? på helt fersk mår uten å ha vert fryst? den vi flådde hadde vert fryst i ett år,litt seigt å få av skinnet merka vi.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje nødvendig å ha med klørene når du skal selge skinnet på auksjon... Så lenge måren tines er det ingen problem lem om den här vore fryst. De fleste mårer som fanges er jo naturlig fryst :-)

 

Tar du ikke med klørne på bak beina heller??

Link to comment
Share on other sites

Rust på fellene fjernes best med å koke de i vann med kaustsisk soda. Jeg bruker å blande en flaske med kaustsisk soda med 20 liter vann. koker de så i 10 min. og da er de som regel reine. Hender det er noen som trenger litt lengre tid, men det ser man. Rust på fellene tror jeg er årsaken til att jeg nå på slutten har hatt mår ved flere feller som ikke har villet gå i. De fellene som jeg kjøpte underveis i denne sessongen er ubehandlet, men vasket. fikk mår i noen av dem før de rusta.

Link to comment
Share on other sites

Nei eg tar ikkje med klørene. Eg har fått god pris på skinna... Skinna går til klær, så klør er nok ikkje så interessant :-)

Faktisk er det berre å sende inn om du er uheldig med halen, det har lite för prisen å sei...

Det viktigste er skraping av fett og tørking...

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har fanget 6 mår igjennom vinteren. Et par av de hang litt lenge før jeg fikk tatt de ut av fellene. Det har blitt honningsøl på pelsen. Etter flåing og tørking er pelsen stiv og rar rundt ved halsen. Er det noen som har tips til vask av pelsen etter tørking?

Link to comment
Share on other sites

Har fått tatt inn 10/11 feller, står fortsatt med de 9 mårene og med kun en felle igjen som blir hentet etter jobb imorgen. Så jeg har vel ikke trua på å rapportere om noe mer denne sesongen. Har vært dårlig på å etterfylle åte på fellene siste mnd og det kan også hatt sin betydning på dårlig fangst.. flere av fellene hadde hatt besøk av mus og var tomme. Noe jeg ikke har oppdaget da jeg sjekket dem på lengre avstand for å ikke sette spor inn til fellene da snøvær har vært fraværende siste mnd.

 

Godt jobba i år fangstmenn!! Nå er det snart tid for leik og morro i skogen :)

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg tatt den første måren. :D Dette er første sesongen jeg og brodern prøver oss med mårfangst. Det har stort sett bare resultert i nedturer, men endelig fikk vi tatt den! Etter som jeg ikke har sett noen mår før, er jeg ikke habil til å se forskjell på skjønn, men tror det var ei tispe. Fant hvertfall ingen baller. Ble tatt med Fenn MK 6 slagfelle, med fiken, hånning og kråke som åte. Som sagt så har sesongen mest vert en nedtur, og det er pga. en felletyv i terrenget som har stukket av med 2 av de 3 fellene våre. :evil: Enormt irriterende og meningsløst og ødelegge for andre på denne måten. Motivasjonen for mårfangst hadde nesten allerede forsvunnet etter første sesong pga denne tyven. Skjønner ikke hans intensjoner med å ødelegge på denne måten. Fellene er satt langt inne i skogen fra vei og skiløyper, så denne personen har fulgt våre spor i snøen for å finne fellene, Pinn igjennom råttent! Har nå tatt inn den eneste fellen som er igjen, og lagt igjen et brev til tyven, med vennlig hilsen om å levere de tilbake.

Bilde kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Skal i vei å ta inn fellene nå. Ikke en jævla dritt har gått i fellene, spor forbi de nesten vær gang. Har hatt honning, dadler og luktsstoff i de. Er jeg lei eller sjalu på dere med bilder av mår vær dag? neeeeeida :wtf::roll:

Link to comment
Share on other sites

dahlenlund : Sett opp viltkamera på vei inn til fella (godt kamuflert vel og merke) så får du kanskje se hvem som stikker med fellene.

Fikk min første mår forrige helg forresten! Fikk nok en på samme fella tidligere i sesongen, men var bare hår og blod igjen i fella, og revespor under da det hadde snødd godt mellom jeg sjekka fellene..Så den ble nok revemat, men veldig moro å få fangst etter nesten 2 sesonger med tomme feller.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fellene i dag og jammen satt det ikke 1 liten hunn i ene :) nr 2 i dette treet, så der blir det felle neste år også. I fellen hvor det bare satt igjen hodet forrige gang var nye ferske spor så det går tydeligvis flere i samme området. Kjekt å vite at det er igjen noen til neste sesong

 

Totalt 4 i debutsesongen - veldig fornøyd med det!

 

Dagens:

 

https://www.dropbox.com/s/8s741stdzy70xkn/2013-03-15%2012.02.03.jpg

 

https://www.dropbox.com/s/1fetzofql44y928/2013-03-15%2012.02.32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olaf12: 31

Tess: 14

Vømmøldalen: 12

Foldetre: 11

346xpg: 11

Gordonsetter: 9

Tredalsmåren: 8

Reven: 7

Torhj: 7

Røssler: 7

Johnny H: 6

Joergen_holt: 6

Snoop: 6

Random Monkey: 5

Hunter71/SNØA66: 5

Varminttrapper: 4

Smyrmel: 4

Dag 71: 4

Oehall: 4

Tshaave: 4

Knutis: 3

Hallgeir: 3

Dowmeister: 3

Kammermusikk: 3

Mork: 3

Mikkel: 3

Foxfood: 2

Tiur666: 2

Mikkelrev: 2

Lekkim: 2

Veslejerven: 2

EirikRF: 2

Koppangshannen: 2

Skogsmann: 2

Eirik: 2

Audung: 1

Ripp 90: 1

Pøl: 1

Knall&fall: 1

Morty Black: 1

Sonsle: 1

Taa_vegen: 1

Krutt2: 1

Jullan: 1

Hjortejegern: 1

Perpålsa: 1

Rapp: 1

Aron1: 1

MartinH: 1

Fangstgutten: 1

Revejeger: 1

Hjortefant: 1

ErlendF: 1

Aasebø: 1

Dahlenlund: 1

Raysaur: 2

 

Hannmårer: 81

Tisper: 53

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

I dag fekk eg salgsrapport frå Oslo Skinnauksjoner. Eg kan ikkje seie at eg forstår så mykje av dei prosentane som står i skrivet. Eg skjønnar at eg har levert 5 skinn, eit skinn i str 2, 3 og 5 og 2 stk i str 4. Men bortsett frå det så skjønnar eg ikkje så mykje av tala. Gjennomsnittsprisen var på 690 kr. Men eg trur den reelle prisen var noko høgare då det største skinnet var dårleg. Kan nokon forklare? Kva betyr dei prosentane under Auksjon %? Kva betyr kvalitet l? Kvifor blir "Størrelse" 82 % tilsammen medan den delen ang. "Lyshet" berre blir 65 %? Eg sitte her som eit stort spørsmålsteikn.

 

I brevet står følgande:

 

Størrelse |Konto % |Auksjon % | Kvalitet |

2..........|20.......|4...........|l

3..........|20.......|29

4..........|40.......|34

5..........|20 ......|15

 

Videre står det:

 

Lyshet |Konto % |Auksjon %

Dark...|40.......|29

Pale....|20.......|4

All......|40.......|32

 

Renhet............|Konto % |Auksjon %

Colour1/Colour 2 |100.....|83

Link to comment
Share on other sites

Eg trur "Auksjon %" er kor stor del av alle skinna på auksjonen som var i dei ulike kategoriane. "Konto %" er kva kategori skinna dine havna. Eg trur auksjonen fungerer slik att dei selger "kontainere" med skinn - f.eks. størrelse 3, Kvalitet I, Lyshet Medium etc...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...