Jump to content

Mårfangst 12/13.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 702
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Årets andre. Mårtispe, 900 g, tatt med honning/fiken og Åsebøfelle.

 

Satt i fella etter et par dager med mildvær. Har hatt fellen ute i ca to-tre uker, men har ikke observert mårspor nær fella tidligere, så fangst var ikke ventet :-)

 

Har fire nye Åsebøfeller...kom i posten for fire uker siden...prioiterte ikke dying, så hadde ikke den store troa på fangst i år. Etter tre uker har jeg fått mår i to av dem og hatt besøk i den tredje....så dette er morro :-)

Syningfellene (to stk) har det ikke vært spor/tegn til liv.

 

Takker for mange tips på kammeret!

 

mail~0.jpeg

 

 

 

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Hipp hurra!

 

Karrierens 2. mår ble hentet ned fra marka i dag :mrgreen:

 

521309_10152563825175114_714824894_n.jpg

 

Tispe på kilo'n.

 

Nå har jeg hatt 3 syningfeller i en ås-side siden januar, bra med spor den siste måneden, men ingenting skjer. På søndag trosset jeg plussgrader regn og la ut en særdeles klabbete trugetur. Satte opp ei conibearfelle, uten kasse, midt i mellom de andre fellene. I dag tidlig hang det jaggu en mår der. Jeg begynner virkelig å få trua på at conibear uten kasse kan ha noe for seg, i forhold til syning/kania eller ander "lukkede" feller. Mine to conibearfeller har kanskje 15 døgn til sammen, og resultert i 2 mår. Mot mine syning/kaniafellers 250 døgn uten fangst. Siden jeg er helt fersk i gamet har jeg liksom ikke lyst til å trekke konklusjoner og kanksje velge bort feller/metoder som senere kan gi gode fangster på grunn av tilfeldigheter som jeg opplevde første sesong. Men det heller jo mot at det blir satsing på conibear til neste år. Skal prøve å få ut et par til, til uka, så kanskje rekker jeg et par mår til før tiden er ute =)

 

Utrolig deilig å få uttelling for den trasige søndagsturen. Var passe frustrert etter at måren hadde spasert rundt fellene mine i en måneds tid. Fantastisk mestringsfølelse for en rookie når man lykkes med utbedringen av en ikkefungerende trapline. Er selvfølgelig åpen for at det kunne ha vært tilfeldigheter og at måren den dagen likegodt kunne gått i en annen felle. Men artig å tro at man gjør noe riktig :D

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en liten kveldstur på fjellet i dag. Skulle prøve revelokken. Gikk forbi fellene samtidig, og i Haugenfella hang det en fin hannmår på 1400 gram. Såg ellers flere mårspor framover langs elvadalen. Ikke umulig det kan bli minst en til før den 15.

Åtet var rype + honning. Rypevinge til innflagging.

Bilde0763.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelp med forrige bilde Mork!

 

Ble en mår i dag også....Aasebø ladet med honning, fiken og stjerneanis. Hann på 1450 g.

Nydelig dag i fjellet, med sol, varme og kvikklunsj i sekken ;-)

 

 

normal_DSCN7003.JPG

 

Grattis med mår! Men som Hjortefant sier, fella må opp fra bakken. Minst 1,5m over fast snødekke. Du kan jo tenke på hva som kunne skjedd med en løs hund og ei spent felle? ikke noe problem for bikkja å nå opp ser jeg..

Link to comment
Share on other sites

I mangel på luktestoff så har jeg lagt ut løk biter i bunnen av tre og oppgang stokk denne runden. Etter noen dager i varmen, så har det hvertfall luktet godt i bilen. Prøvde også en felle med hvitløk. Noen andre som har prøvd eller bruker løk ? Ellers så er fellen ladet med honning.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått fanget mår denne sesongen.

Jeg har vært altfor opptatt til å være på Kammeret i vinter.

Så her kommer en liten rapport om hvordan fangsten har gått for meg og SNØA66 denne sesongen.

Vi har fått 5 mårer så langt, 2 hanner og 3 tisper.

Denne sesonger er det flere i bygda vår som har fått opp øynene for å drive mårfangst,

så totalt har det blitt tatt 13-14 mårer. Men det er mye mindre mårspor å se denne sesongen.

Men forrige sesong var vår beste på de årene vi har drevet fangst (da fikk vi 11 stk. og det ble tatt 23 totalt i området til vår lokale Jeger & fiskeforrening.).

 

Jeg skal prøve å få lagt ut bilder av de 5 vi har fått i løpet av helga.

Link to comment
Share on other sites

Da er første måren et faktum! I kompaniskap med rangifertarandus fikk vi i dag hentet inn vår første mår. En flott hanne på 1680 gr. :D:D åtet var rakefisk honning og fiken. Ikke et perfekt slag av fella, men ingen kloremerker på stedet gjør at jeg tror den døde relativt kjapt. Artig å få fangst når fellene var et impulskjøp i slutten av januar :-) :-) Håper på flere før den 15.

http://m1342.photobucket.com/albumview/albums/hjortefant/20130226_185506_zps6da0a5f3.jpg.html?newest=1

 

Denne fella er ikke den som ble robbet for åte, den ble tatt med inn igjen pga for liten tid til å sjekke fellene. Harde prioriteringer måtte tas.... :roll:

 

Den fellen vi fikk fangst i er ikke mere enn 7-800 meter fra den som ble robbet så vi dekker området greit håper jeg....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nr 6 og 7 for sesongen hentet inn i dag.... en hanne og ei hue. Bruker ikke luktestoff i det hele tatt,ser det er mange som bruker mye energi på å tenke på dette. Jeg bruker honning, skraphonning, voks og noen anisfrø. Søler litt honning rundt fella. Litt, ikke desilitervis.

 

Min erfaring er at dette holder i massevis. De går i som fluer, kluet er plasseringa av fella- Et sted måren ferdes, føler seg trygg nok til å snoke lenge nok rundt fella til at den går i. Sikkert ok med luktestoff, eneste jeg gjør er å tømme blæra på de jeg tar i nærheten av fella, nye dyr i området stikker innom for å sjekke dette. Da går de ofte i fella.

 

Viktig og artig hobby dette her, der det er masse hare og mer fugl på leiken rundt her jeg bor. Tror litt av grunnen er fangst av mår og jakt på rev. Lykke til videre fangstfolk....

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Dette har vært min første sesong med mårfangst, og jeg har 3 CB 120 feller i kasse ute. Disse har jeg hatt ute siden sesongen startet,

og jeg har brukt tørrfisk(hundfisk), honning og fiken som åte.

Det har vært dårlig med sporsnø, og ellers lite snø i vinter så det har vært vanskelig å se spor etter måren.

Men endelig i går var min første mår faktum :)

Dette må være en gammel(?) hann, av tennene å dømme. Eller hva tror dere?

Har ikke fått veid den.

IMG_1352.jpg

Dårlige tenner

IMG_1356.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Olaf12: 31

Tess: 14

Vømmøldalen: 12

Foldetre: 11

346xpg: 11

Gordonsetter: 9

Reven: 7

Torhj: 7

Røssler: 7

Johnny H: 6

Joergen_holt: 6

Snoop: 6

Random Monkey: 5

Hunter71/SNØA66: 5

Varminttrapper: 4

Smyrmel: 4

Dag 71: 4

Oehall: 4

Tshaave: 4

Knutis: 3

Hallgeir: 3

Dowmeister: 3

Kammermusikk: 3

Mork: 3

Foxfood: 2

Tiur666: 2

Mikkelrev: 2

Lekkim: 2

Veslejerven: 2

EirikRF: 2

Mikkel: 2

Koppangshannen: 2

Skogsmann: 2

Eirik: 2

Audung: 1

Ripp 90: 1

Pøl: 1

Knall&fall: 1

Morty Black: 1

Sonsle: 1

Taa_vegen: 1

Krutt2: 1

Jullan: 1

Hjortejegern: 1

Perpålsa: 1

Rapp: 1

Aron1: 1

MartinH: 1

Fangstgutten: 1

Revejeger: 1

Hjortefant: 1

ErlendF: 1

Aasebø: 1

Dahlenlund: 1

Raysaur: 2

 

Hannmårer: 80

Tisper: 53

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg just hentet ned mår nr 3 for sesongen! Fantastisk artig å lykkes som debutant. Denne gikk i en CB uten kasse med honning og rypeskrott som åte. Satte opp fella søndag for 1.5 uke siden og den har nå gitt meg 2 mår på 10 dager :mrgreen:

 

Ble ei tispe på 1.2 kilo. Hva er standard fremgangsmåte for å sjekke kjønn? Jeg synes jeg har kjent "patter" på de to jeg har fanget hittil som jeg har vurdert til tisper. Mener også jeg så noe som lignet en litjkar på den ene. Denne veide 1.7 så det var nok en hanne.

 

522532_10152585209695114_186898345_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har fanget mår igjen, og flott med bilder- det frisker opp tråden! Nå går det fort mot slutten av fangstsesongen, og jeg tar snart inn mine fem feller. Jeg har satset moderat i vinter, begynte seint og avslutter nok før stoppdatoen. Det er lite spor å se etter mår i hele distriktet her i vinter, og ingen grunn til å ta mer enn den ene måren jeg har tatt nå i vinter. Men en ting som slår meg når jeg ser gjennom denne- og eldre mårfangsttråder, det er at mange av oss desverre henger våre åpne fellesett generelt for lavt. Alt for ofte ser jeg bilder av feller som henger ca meteren over bakken- kanskje enda lavere også i noen tilfeller. Denne tida her i fjor gikk en hund i ei Conibear 330 som var helt makabert plassert ved siden av ei skiløype, og det ble mye avisskriveri- og med rette en del pepper mot vedkommende som satte opp den fella. Selvfølgelig noe helt annet enn ei mårfelle- men likevel... Med så lavt oppsatte feller som jeg ser på en del av bildene her så er det ikke siste gang vi kommer til å oppleve hunder og annet i felle. Så for min egen del skal jeg bruke sommeren til å forberede enda bedre oppsett til kassene mine, og i alle fall gjøre mitt for å unngå stygge episoder med mine feller. Oppfordrer alle som kan føle seg bittelitt truffet til å gjøre det samme, uten å henge ut noen mer enn andre. Forsvarlig og sikker fangst er god fangst.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg fangster i Bymarka utenfor trondheim og er førstereisgutt har jeg mildt sagt vært smånervøs for å sette ut åpne CBfeller. Heldigvis ser måren ut til å trives i ulendt terreng hvor folk sjeldent ferdes, selv om skiløypa går 500m unna. Har kun sett 2-3 skispor på åsen hvor fellene står siden januar.

Måler selv 180cm på sokkelesten og har brukt meg selv som en minimumshøyde for fellene, da med sko og truger på. kombinert med en tynn og fin oppgangsstokk som en hund skal slite med å balansere opp føler jeg det ikke er stort mer jeg kan gjøre.

Måren ser hverken ut til å ha høydeskrekk eller trøbbel med balansen, så det er ikke noe poeng i å ta sjanser.

 

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har fanget mår igjen, og flott med bilder- det frisker opp tråden! Nå går det fort mot slutten av fangstsesongen, og jeg tar snart inn mine fem feller. Jeg har satset moderat i vinter, begynte seint og avslutter nok før stoppdatoen. Det er lite spor å se etter mår i hele distriktet her i vinter, og ingen grunn til å ta mer enn den ene måren jeg har tatt nå i vinter. Men en ting som slår meg når jeg ser gjennom denne- og eldre mårfangsttråder, det er at mange av oss desverre henger våre åpne fellesett generelt for lavt. Alt for ofte ser jeg bilder av feller som henger ca meteren over bakken- kanskje enda lavere også i noen tilfeller. Denne tida her i fjor gikk en hund i ei Conibear 330 som var helt makabert plassert ved siden av ei skiløype, og det ble mye avisskriveri- og med rette en del pepper mot vedkommende som satte opp den fella. Selvfølgelig noe helt annet enn ei mårfelle- men likevel... Med så lavt oppsatte feller som jeg ser på en del av bildene her så er det ikke siste gang vi kommer til å oppleve hunder og annet i felle. Så for min egen del skal jeg bruke sommeren til å forberede enda bedre oppsett til kassene mine, og i alle fall gjøre mitt for å unngå stygge episoder med mine feller. Oppfordrer alle som kan føle seg bittelitt truffet til å gjøre det samme, uten å henge ut noen mer enn andre. Forsvarlig og sikker fangst er god fangst.

 

Heeelt enig som utflytta Ringebuing. Jeg bor i Sør-Trøndelag og fangster en del her. Jeg bygger inn settene mine og setter i ei plate med et 70 mm hull i. Borer hull i sidene og fester det hele med spiker og ståltråd. Ingen de går villig i, og fella står 30 cm inni kassa. Har testa med egen hund og tørrfisk i kassa, men fikk ikke labbene langt nok inn til å utløse den. Bruker i tillegg bare honning og anisfrø, da er det bare mår og grevling som er intressert. Grevlingen ligger som kjent stort sett i hi på denne tida. Sikre sett dete...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått min aller første mår noen sinne på min første uke som fangstmann, satte opp 2stk kania feller lørdag for en uke siden,i dag kunne jeg plukke ned en stk mår,en hann mår på 1,5kg.hadde viltkamera på fellene, det som ikke var helt bra,var at måren ikke døde momentant,slaget kom over øynene ca,men video fra kameraet viser at måren ikke ga seg før etter 5-6 timer,først da hang den rett ned. noen andre med samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Jo flere viltkameraer mot fellene, jo mer tilfeller får vi dokumentert av feilslag. Her tror jeg både fangstmenn og felleutviklere kan dra nytte. Ingen har lyst til å oppleve det du beskriver.

Kan du lære noe om plasseringa ut fra det du ser i filmen, er det prisverdig. Uansett bør du ta kontakt med felleprodusent om problemet.

Link to comment
Share on other sites

var ikke akkurat fristet til å spenne opp den fella igjenn,må se nermere på den i morgen,kjedelig om dyr skal pines i timesvis pga feilslag..brukte brødskive med sjokoladepålegg og honning i åtekammeret,pluss litt honning på treleggen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hjortefant. Ser du setter fella motsatt vei av det jeg pleier inn i kassen. Funker dette da? Jeg setter fella med avtrekkeren lengst inn i kassen og tenker som så at måren må lengre inn i fella for å utløse den, og forhåpentligvis får et bedre treff. Har bare fått en mår så langt, så dokumentasjon er det dårlig med. Det endte forøvrig med et godt "suitcase" slag over bryst og ører/panne.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått min aller første mår noen sinne på min første uke som fangstmann, satte opp 2stk kania feller lørdag for en uke siden,i dag kunne jeg plukke ned en stk mår,en hann mår på 1,5kg.hadde viltkamera på fellene, det som ikke var helt bra,var at måren ikke døde momentant,slaget kom over øynene ca,men video fra kameraet viser at måren ikke ga seg før etter 5-6 timer,først da hang den rett ned. noen andre med samme erfaring?

 

Ikke morro når slikt skjer. Tror det var et lignende tilfelle i fjor som ble omtalt. Uansett er kania regnet som en av de absolutt beste fellene. mTror du har hatt skikkelig uflaks.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hjortefant. Ser du setter fella motsatt vei av det jeg pleier inn i kassen. Funker dette da? Jeg setter fella med avtrekkeren lengst inn i kassen og tenker som så at måren må lengre inn i fella for å utløse den, og forhåpentligvis får et bedre treff. Har bare fått en mår så langt, så dokumentasjon er det dårlig med. Det endte forøvrig med et godt "suitcase" slag over bryst og ører/panne.

 

Har alltid avtrekkeren utover. Vanligere med feilslag for langt bak enn for langt framme!

Link to comment
Share on other sites

Sjekket fellene i dag og jammen var det ikke gått i en mårfant. Men dette var dessverre alt som var igjen...

 

http://db.tt/jvci0VvX

 

Synd for ut fra hodestørrelsen ser det ut til å ha vært en fin en. Her ligger det på lokket til ei syningfelle. Knekt 2 hjørnetenner og fillete på ene øret..

 

Men, det er uansett nr 3 i debutsesongen :-)

Link to comment
Share on other sites

er det reven som har forsynt seg? sjekket mine i dag,men der var ingenting,la i nytt åte,ansjos,halv løk,og honning,. hvor ofte bytter dere åte? legger dere lokkemat på utsiden av fellene? jeg la ett par ansjosbiter på stokken opp mot fella ilag med honning på treleggen.

Link to comment
Share on other sites

@ mr lasse

Vi har utløsern lengst ut ja, og det er ikke av noen annen grunn enn at det fikk best resultater ved tester i garasjen. Så om det er den riktige måten å gjøre det på vites ikke. Har kun 1 mårs erfaring..... :roll: har fire stk så vi kan jo sette 2 hver vei for å sjekke hvor de fineste slagene blir....når jeg tenker meg litt om så var det vel forresten et par youtubefilmer som hjalp oss i å velge hvilken vei de står men hva som er riktig vei vet ikke jeg.....

Link to comment
Share on other sites

I dag var det mår i fella igjen. Lenge siden sist,men denne Måren har jeg fora på lenge. Slutta å fore utafor fella å da hadde den gått i.

Kansje bare tilfeldig. Har ikke bilder for jeg fikk melding om måren i fella på tlf. Er ute og reiser . Bilde og vekt etc kommer til helga. Sist helg var det ett ekorn i fella. Trodde ekornet ikke gikk på honning. La ekornet inn i ei av de fellene som det er mår ved som ikke går inn.

Håper på fangst der til helga. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...