Jump to content

Ladeboken?


joakim88

Recommended Posts

Jeg kjøpte og leste Ladeboken før jeg kjøpte presse, og jeg angrer ikke. Står mye nyttig der, og jeg tror jeg ville ha hatt problemer uten, eller i hvert fall større problemer med å komme i gang. Nå skal det sies at det fulgte med Lyman ladebok i det settet jeg kjøpte, men for meg er det mer behagelig og trivelig å lese norsk... Er på en måte litt lettere å tyde faguttrykkene :lol:

 

Ladeboken koster 500.-, og med tanke på kronene du sparer ved å lade riktig med én gang, og unngår i verste fall våpensprengning, er den vel verdt kronene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ladeboken er det mange her inne som setter pris på og med god grunn. Selv om man ikke MÅ lese den for å lade en patron, så inneholder den jo veldig mange fiine bilder, i tillegg til en del underholdende historier el. kommentarer.

 

Jeg har fått labbene på en Ladeboken 2.utgave. Tidligere eier har lest den så mye at omslaget for bokryggen er slitt vekk. Nå har jeg planer om å sette den i bedre stand.

 

-Er det en hyggelig kammeret.no-bruker som kunne være så behjelpelig med å ta bilde av eller scanne bokomslaget slik at området for bokryggen vises?

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler sterkt at du leser Ladeboken 1,2 og gjerne 3 ganger før du handler utstyr. Da vet du også hvilket utstyr du trenger, og hva som er kjekt å ha. Jeg har nå ladet en del år nå, men kommer alltid tilbake til ladeboken. Du slipper mange dumme spørsmål etter å ha lest den :wink:

 

Utg4 finnes også gratis på nett om du vil spare et par kroner.

http://hjortefall.com/2012/03/11/ladeboken-pa-nett/

 

Edit: Så ikke at det var gammel tråd :oops:

Link to comment
Share on other sites

Dessverre så kjøpte jeg boka, men lærte ingenting av den og jeg er langt i fra noen dreven skytter/jeger eller hjemmelader
Det holder ikke med å kjøpe den. Den må leses også. Masse nyttig informasjon og kunnsakap i denne boken. Langt utover en praktisk lade-bruksanvisning.
Link to comment
Share on other sites

Stoler mer på hjemmeladningstips fra youtube enn ladeboken. Joda :roll:

 

Min hovedregel innen hjemmelading: Aldri stol på det du finner på nett.

 

Fordi feil ikke forekommer i en bok..? Hvilken tidsalder lever du i?

 

Vi som lever i det 21-århundre har lært oss å benytte av informasjonsflyten som finnes i verden i dag, ladeboken blir både dyr og overflødig i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg mener at Ladeboken er ett verk som bør være obligatorisk. Den inneholder i detalj det meste innen prod. av patroner. Hjemmelading er om detaljer. Det kan gjøres som du sier, men veien er mye mer kronglete og usikker.
Link to comment
Share on other sites

6. utgave av en bok, skrevet av personer som virkelig kan det, antar jeg at har mye mindre feil enn en youtubefilm/foruminnlegg.

Det skal sies at jeg har mange flere ladebøker også, får aldri nok bøker.

 

Jeg lever i en rimelig ny tidsalder, fikk nettop bærbar telefon uten ledning må vite!

 

Jeg har lest nok av hårreisene ladedata på nett til å vite at det er mye galt det ute. Ved å nettop lese ladeboken, så kan en lett se hva som er overladninger, og hva som er rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Krutt produsentene publiserer data, kule produsentene også. Ladedataene i Ladeboken er det minst viktige i boken, men ett godt supplement, de tekniske kapitlene er derimot rimelig unike.

Link to comment
Share on other sites

6.utgave av ladeboken er opptrykk av utgave 5 med noen utrolig dårlige tillegg. Den store styrken er at den er skrevet på norsk; det finnes minst like bra bøker skrevet på tysk og engelsk. Men det fordrer at en kan lese litt mer enn ungdomskoletysk/engelsk eller er villig til å bruke litt tid med ordbok.

 

 

Ladedataene er det jeg klarer å vurdere ok/rette brukt med normal forsiktighet.

Link to comment
Share on other sites

som lever i det 21-århundre har lært oss å benytte av informasjonsflyten som finnes i verden i dag

He-he, da har man ofte lært å hente informasjon fra flere kilder også :wink: Ladeboken er også kvalitetssikret (men den innholde framdeles feil) på en ganske annen måte enn det man finner på nettet ofte er.

 

Etter noen år (kjøpte vel Ladeboken første gang omlag da Joakim88 ble født) med lading, og informasjonssøk, både til hobby og jobb, så må jeg jo gi MagnusM rett - dersom en vet litt om temaet en skal sette seg (mer) inn i og kan være kritisk til kilder så er alt du trenger og mye mer - på nett. Og så må en kunne engelsk, godt!

Derimot - er en fersk, og ikke vil forvirres av flere måter å gjøre ting på, uinformerte, uerfarne som ukritisk legger ut de de tror, som fakta, eller beskriver sene egen famlende metoder som "the only way", osv.: Ladeboken.

 

 

Da jeg begynte å lade hadde vi ikke engang ladeboken, jeg lærte det av en

eldgammel DFS'ser som har holdt på med hjemmelading siden Krim-krigen
:wink:

Og det var en åpenbaring å lese ladeboken, selv om jeg nok ikke endret rutinene vesentlig. Men jeg lærte veldig mye av den - og kan ikke annet enn å anbefale at nybegynnere til lading leser den.

Noen leser den som Bibelen, og regner d'herrer Braathen og Solli som Gud... (Ranger#44), det trenger man ikke, både Braathen og Solli kan ta feil, og de gjør det - det rareste er vel noe om ballistikk, der er det både rett og rart. OG så er det minst en livsfarlig ladning, i 338LM. Men det rare er at om du følger det skriver om laderutiner - så er den ikke så farlig likevel, for du skal jo starte 10% under.. minst.

Den beste Ladeboken er IMO utg. 4, men Norma har også en bra Ladebok, den er minst like lesverdig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke lett å henge med på nye trender og kuletyper, men enig i at det burde vært litt mer nytt i nr 6..

Det er et utrolig omfattende arbeid å testskyte alle de oppgitte kalibrene med nye kuler, har stor forståelse for at de beholder noe av det gamle. Det gir uansett et holdepunkt; ei tradisjonell mantlet kule kan sammenlignes med ei tilsvarende i samme vekt og noenlunde samme form, og ei kobberkule kan også være et utgangspunkt for ei annen.. Det er uansett store individuelle forskjeller på piper, slik at enhver må finne "sin" ladning.

 

VVH 500-serien er det mange meninger om. Spesiell trykkoppbygning, stor munningsflamme og en del lot-forskjeller har gjort at mange styrer klar av dette kruttet....

 

M

Link to comment
Share on other sites

Stoler mer på hjemmeladningstips fra youtube enn ladeboken. Joda :roll:

 

Min hovedregel innen hjemmelading: Aldri stol på det du finner på nett.

 

Fordi feil ikke forekommer i en bok..? Hvilken tidsalder lever du i?

 

Vi som lever i det 21-århundre har lært oss å benytte av informasjonsflyten som finnes i verden i dag, ladeboken blir både dyr og overflødig i denne sammenhengen.

 

At Ladeboken vurderes som totalt unyttig er bare til å smile av:)

Forfatterene av denne eminente boken har nok glemt mer om lading enn de fleste kommer til å lære, uverifisert drittinfo fra "whatthefuck.com" er nettopp årsaken til at det ikke utgis tilstrekkelig med litteratur innen vår nisje. Jeg er nok ikke enig i alle betraktningene de gjør seg, men jeg kjøper bøkene for at de skal kunne fortsette å uttale seg. Innimellom kommer det noe virkelig fabelaktige gullkorn!

 

Egenskapen med å ta til seg kunnskap gjennom det skrevne ord er utdøende, det lar seg faktisk gjøre uten illustrasjoner også, selv om dette ikke blir snakket mye om lengre.

 

Når man sammenligner en innbundet bok med kvasivitenskap fra internett er ikke veien lang til å dra paralleller mellom film og reality-tv.

 

HERREGUD :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er et par saker man bør være forsiktig med å kritisere ungdommen for. A) Bilkjøring. B) Laderutiner.

Etter å ha brukt Playstation og fått "lappen", kan de selvsagt det meste om bilkjøring. Og etter å ha sett på you tube, kan de det meste om lading, ladedata og gode laderutiner.

Ironi av...:

Jeg har funnet ut at jo eldre jeg blir, jo mer forstår jeg hvor lite jeg kan...

Link to comment
Share on other sites

Har Ladeboken utg.4(tror jeg), og den boka som fulgte ladesettet(speer?). Lærte meg trygg helpressing og halvpressing+smørning, samt trykktegn og gode "hylsemåle"-rutiner. Dette sammen med forsiktig bruk av maksladninger og komponentbytte har gitt meg "tusenvis" av patroner i 22-250, 308W og 300WM med "ALLE" kulevekter og "ALLE" relevante kruttyper fra norma og vith. uten større overraskelser. Hvis det er noe JEG verdsetter innen hjemmelading, mer enn noe annet, så er det en stor grad av forutsigbarhet. Det finnes selvfølgelig nettressurser tilstrekkelig for å lære "alt", men som noen kanskje allerede er inne på, så kreves det faktisk en god grunnkompetanse og erfaring for å sile dette informasjonshavet nettet faktisk er. Jeg tror Ladeboken nettopp er kanskje det som best konstruerer en god "bullshitradar" til nettbruk.

 

Av egen erfaring som nybegynner(16-17år siden :forvirra: ) med svak radar, tok jeg for gitt at Mrp=N15 siden mange mente dette+startet på max :oops::shock::?:roll: . Fikk "mange" tunge hevearmsløft før jeg leste(i bok) at dette var et alvorlig trykktegn. Har siden den gang tilstrebet trygghet fremfor patronprestasjon.

 

Får nesten vondt i meg de gangene folk offentliggjør ladedata over max med 0 friflukt og skryter av patronprestada tilsvarende hylsestr. over. Skribenter på nett trenger ikke ta ansvar for sine publikasjoner i like stor grad som skribenter til papir-publikasjoner. Dette medfører trolig at de kan "kjekke" seg litt med brunst-ladninger uten større personlige konsekvenser.

 

Gevinsten innen hjemmelading ligger i detaljene som gir billige? presise patroner tilpasset ditt kammer. Mye på nettet? handler om høyest mulig hastiget innen trykknorm. Men for en kyndig hjemmelader som vet hvor han skal lete på nett, er selvfølgelig nettet en enorm kilde til utvikling. Men som sagt: en må vite hva/hvem en skal lete etter og være kritisk og forsiktig.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv et laddesett det Speer sin laddebok fulgte med og kan ikke si det kostet meg mye sammenlignet med å kjøpe settet uten.

For ladding av 223 så bruker jeg Laupa hylser og bruker derfor ladedata fra Laupa isteden for laddeboken siden det virker som om laupa sine hylser har større hylsevolum en my av det fra over dammen.

 

Helt erlig så tror jeg jeg klarer meg helt fint uten laddeboka for ladedataen sin del, men ikke dumt å lese de første sidene før man sprenger seg selv i lufta.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan dere ikke slutte å skrive at folk skal lese Ladeboken?

Les heller ladebøker. Kjøp minst to. Og aller helst en som er skrevet av de som har laget ditt ladeutstyr.

 

Og en ting til: Du lærer ikke lading i bøker eller på Youtube. Du lærer det på skytebanen. Over en kronograf og en notatblokk.

Hvilket merke du velger spiller ingen rolle. Det er ikke slik at noen lager utstyr som ikke virker. Du lærer deg fort å bruke det du har.

 

Den norske Ladeboken er hyggelig lesning, og det er alt. Den har ladedata som ofte ikke stemmer med andre tabeller, og den er langt fra ideel for deg som skal begynne med feks pistollading.

 

Skal du lade pistolpatroner, må du søke hjelp hos andre i klubben og få tips og råd der før du begynner. Ikke kjøp enstasjonspresser og annet ræl basert på sidrompa tips i Ladeboken. Du kommer aldri til å bruke det. Hvis du etterhvert trenger en slik presse til å eksperimentere eller hva det nå står i Ladeboken, så er det bare å kjøpe en.

 

Jeg vet at jeg er litt Off Topic i og med at trådstarter skal lade for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig :!: Når det gjelder riflehylser er disse å betrakte som nærmest "flytende" materie som responderer på skuddet :!::mrgreen: die og "expander" i forhold til smurning, kule-konstruksjon, settedybde etc.. For å lade trygg ammunisjon er det mange fler parametre å ta hensyn til enn de en kan måle umiddelbart på en skytebane alene. Vil tro tidsbruken med tanke på innsamling av hjemmeladings"data/målinger" er betraktelig større hjemme enn på banen.

 

Skal en lade 1000stk 9mm for praktisk :?: med engangsskutte hylser fra egen pistol, ville vel svært få brukt tid til nøye inspeksjon(veiing), fresing++ av hver hylse etc. Men til presis bane- eller jaktammunisjon med ønske om lang hylselevetid m.m, så finnes det mange momenter som ivaretar dette behovet og som jeg syntes var verdt å lære seg.

 

Et av faremomentene ved å ikke kunne nok om messingens(metallers) flytende "natur" er at problemene melder seg til forskjellig tid hos forskj. hylselot/merke etc. Uten FORSTÅELSE for de forskjellige dienes fungering vil en heller ikke være i stand til å forutse probleme som vil oppstå etter et visst antall omladinger.

 

JEG syntes at ladeboken(og speer) gir en god fremstilling som som "tvinger" leseren til å FORSTÅ lading, og ikke bare gjennomføre den mekanisk.

 

AS :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du må ha i hvert fall en ladebok. Det fins mange gode, hvis du absolutt må lese på norsk kan du kjøpe Ladeboken. Nosler har også ladedata for stort sett alle kaliber og kuler med Vithavuori krutt.

Barnes har noen ladninger med Vithavuori krutt, spørs på kaliber og patron. Mye fine og inspirerende bilder i Barnes.

 

Du kan også laste ned data fra Lapua på nettet, det er kun med Vithavuori krutt.

 

Jeg har mange ladebøker selv, og som en annen her skrev om å lese til permene blir slitt.....Jeg bruker ladebøkene som bøker, leser og ser på bilder.

 

Fordelen med å ha flere kilder, er at du kan sjekke dem mot hverandre. Jeg har opplevd at to ladebøker oppgir helt forskjellig max kruttvekt med samme krutt til samme patron. I neste utgave er ladningen korrigert til samme nivå som de andre. Så det hender det oppstår feil.........

 

Helt riktig som Trestokk skriver.

Forskjellen på Ladeboken og de Amerikanske er at Amerikanerne risikerer å bli saksøkt dersom de skriver noe feil. DErfor er alle ladningene som publiseres testskutt.

Endel av dataene i Ladeboken er testskutt, men mye er rett og slett regnet ut teoretisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har akkurat lest gjennom ladeboken. 4 utg. (den som er gratis).

 

Den var nyttig å lese, selv om jeg ikke kommer til å bruke 500 kr på å kjøpe den.

 

Boka er bra, men for lading av pistolammo i mengder så lærte jeg ikke mye nytt i forhold

til å lese ladetabeller, lademanualer fra diverse produsenter og info fra forum.

 

I tillegg så får du inntrykket i boka at du omtrent må gå årevis i lære, før du kan røre en progressiv presse.

Her må man gå gradene og ha goooood tid.

 

Lader du for å få "jævlig" kraftige ladninger for å tøffe deg når du er fersk skjønner jeg absolutt skepsisen fra de erfarne laderne.

 

Skal du lade for å kunne få pistolammo med tilpassede egenskaper som f.eks lavere rekyl og som fungerer i våpen med avtrekksjobb, så vil jeg påstå at det ikke er "rocket science".

 

Bruk tid for å lære det grunnleggende og bruk hodet.

 

Hilsen fersking som GLEDER seg til å lade.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg så får du inntrykket i boka at du omtrent må gå årevis i lære, før du kan røre en progressiv presse.

Her må man gå gradene og ha goooood tid.

 

Har selv "gått gradene" (begynt med enkeltstasjon) og kan igrunn anbefale det. Det tvinger deg til å bli godt kjent med hordan man justerer dier ++, og det hjelper deg MYE når du skal over på progressive presser. Dessuten en enkeltstasjonspresse er noe man gjerne beholder og bruker selv etter at man har kjøpt både en og to progressive preser.

 

Jeg lader det meste av pistolammo på en sånn fiiiin blå presse(650), men den trollgamle røde Lee enkeltstasjonen kommer aldri til å forlate ladebenken! Den benyttes når jeg lader små lot'er (eksperimentere meg frem til nye ladninger), til sizing av hjemmestøpte kuler og til rifleammo.

 

Det er ikke umulig å gå rett på en progressiv presse, men da blir læringskurven brattere.

Går du for progressiv presse som ikke autoindekserer (Dillon 550) så kan du i praksis benytte den som en enstasjonspresse, om du skal hoppe rett på progressive presser så er 550'n et greit valg.

Link to comment
Share on other sites

Den var nyttig å lese, selv om jeg ikke kommer til å bruke 500 kr på å kjøpe den.
Jeg vil absolutt anbefale å ha den tilgjengelig som oppslagsverk ved ladebenken. Om man gjør det ved å kjøpe papirutgaven eller ved å ha gratisutgaven online er opp til hver enkelt, men den inneholder svar på de fleste spørsmål som melder seg når man holder på.

Jeg vil også si den inneholder den desidert beste innføringen i lademetoder og -teknikker jeg har sett på trykk noe sted. Holdningen til progressive presser kan kokes ned til bruk enstasjonspresse til du vet hva du driver med. Hvor lang tid dette tar er individuelt, og formuleringene er nok motivert utfra "better safe than sorry".

Link to comment
Share on other sites

Man kan hoppe rett på progressive, det går an. Men min erfaring er at de som hopper rett på progressive presser uten noen tidligere erfaring fra enstasjons ofte blir rene plager for de som må hjelpe de. Jeg har skrudd og justert mange timer på de progressive pressene til folk som har gjort akkurat slik. Siden læringskurven blir brattere trenger de ofte mer hjelp fra erfarne. Og ofte ender de opp som ammunisjonsprodusenter uten noen reell peiling, å trenger hjelp til nesten alt annet enn å etterfylle komponenter og dra i spaka.

 

Derfor er det kansje greit å begynne med en enstasjons for å lære seg å justere dier osv.

 

Ang ladeboka (den norske) så står mye av det samme i andre publikasjoner. Fordelen med den norske ladeboka fremfor utenlandske slike ladebøker er at den er på norsk. Et språk som er enklere å lese for mange norske nordmenn enn div utenlandske språk. Men ladedataene i boka må man bruke med forsiktighet. Men jeg anbefaler alle "hjemmeladere in spe" (og andre hjemmeladere) å ha minst en ladebok tilgjengelig. Jo fler ladebøker du leser, jo mer teori tilegner du deg. To ladebøker er bedre enn en, tre er bedre enn to, fire er bedre enn tre osv.

 

Edit: trykkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For meg som ikke har hatt noen å lære meg hjemmelading og har måttet finne ut alt på egenhånd så har ladeboken vært uvurderlig. Den åpnes fortsatt med en god kopp kaffe til innimellom, og ikke minst er kjempebra å henvise til når jeg får spørsmål om lading.

 

Når det kommer til ladedata i boken har jeg ikke brukt de så mye. Jeg støtter meg oftest til Lapua sine sider, men det kommer av mitt valg av krutt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange bra tilbakemeldinger.

 

Kommer til å lade en og en patron ferdig, frem til jeg har skikkelig taket på Dillon Square Deal pressa.

 

Da kan jeg kontrollmåle at alt ser OK ut i hver stasjon før jeg går videre.

 

For meg så er det mest viktig med en effektiv presse og relativt raskt kunne produsere grei ammo til baneskyting.

Er ikke interessert i å lade presisjonsammo til rifle eller å lage maksladninger.

 

Har full forståelse at det krever mye trening og erfaring for å gjøre det trygt.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, er ikke tilstrekkelig kjent med Square Deal pressen. Ser nå at den bruker spesialdier og at alle fire stasjonene er opptatt.

Tenkte på den som kaaredump linker til eller tilsvarende - på presser som bruker standard dier og har en ledig stasjon settes den mellom kruttmål og kuleisetter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...