Jump to content

Skyte grevling - eller ikke.


mannen i gata

Recommended Posts

Når jeg sitter på revepost kommer det stadig grevling. Det tusser av de og jeg må si jeg var skeptisk i starten, men nå bare registrerer jeg at de er der og tenker ikke noe særlig mer over det. Men jeg ser at de er oppsatt med jakttid fra 21. august til 31. januar.

 

Finnes det noen grunn til å skyte disse? De kan rote i søpla, og grave i plenen, men det utløser vel ingen dødsdom, knapt fengsel.. :wink:

 

Eller er grevlingen et dyr som bør beskattes som det meste annet selv om vi ikke spiser den. Har hørt at de kan bli mange i visse områder, som nettopp her jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe grunn til å ikke skyte de i jaktiden i hvertfall. De er vel ganske glad i fugle egg og slikt. Og de bosetter seg ofte i eldre bygninger ala låver og uthus. Har en familie jeg skal ta ut bare jakta starter. Fella er satt opp og fora inn, så den er klar til jaktstart. Syns ikke det er noen trivelig med grevling i husene.

Link to comment
Share on other sites

Grevling er kjent for å spise godt av skogsfugl egg og unger. Slikt sett er det like viktig for skogsfugl bestanden å skyte grevling som det er å skyte rev mht rådyr stammen.

 

Og grevling er ikke akuratt noen mangelvare her i landet!

Link to comment
Share on other sites

Grevling er kjent for å spise godt av skogsfugl egg og unger. Slikt sett er det like viktig for skogsfugl bestanden å skyte grevling som det er å skyte rev mht rådyr stammen.

 

Og grevling er ikke akuratt noen mangelvare her i landet!

Det er rart det ikke er fokus på dette. At det er like viktig som for rådyrstammen og skyte rev.. Dvs, at grevlingen tar minst halvparten... Sikker på at dette er riktig? Kilder?

Link to comment
Share on other sites

Det bor en grevling like ved veien der jeg bor. På høsten når jeg går i stupmørket til bussen på vei til jobb, har den skremt livskiten utav meg flere ganger ved å løpe over veien foran meg... :shock: Så kanskje jeg skal lufte børsa jeg også, slik at jeg sparer det stakkars hjertet mitt... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Grevling er kjent for å spise godt av skogsfugl egg og unger. Slikt sett er det like viktig for skogsfugl bestanden å skyte grevling som det er å skyte rev mht rådyr stammen.

 

Og grevling er ikke akuratt noen mangelvare her i landet!

Det er rart det ikke er fokus på dette. At det er like viktig som for rådyrstammen og skyte rev.. Dvs, at grevlingen tar minst halvparten... Sikker på at dette er riktig? Kilder?

Grevlingen har definitivt ikke basert kostholdet sitt på skogsfuglegg og kyllinger. Den kan sikkert tilfeldigvis dumpe borti et reir, men om den har negativ innvirkning på skogsfuglbestanden tar jeg med en stooor klype salt. :)
Link to comment
Share on other sites

Hva med å snu litt på spørsmålet og spørre om hvilken nytte grevlingen kan gjøre? Hvis man bare fokuserer på ulempene kan man fort få et litt unyansert bilde av saken. Ikke at jeg har noe i mot grevlingjakt, men å definere alt vilt som ikke har en ren nytteverdi for skadedyr er en trist holdning.

Link to comment
Share on other sites

Den er vel igrunn ikke så stort skadedyr, men når de bosetter seg i låver og slikt så kan de faktiskt gjøre en del skade i det bygget, og det blir fort mange av det. Rekken som naboen tok i låven våres var 8 stk på 9 dager. Men etter et par år så var det like ille igjen. Syns ikke jeg ser grevlingen så ofte i naturen, værken på reveåtet eller ute i skogen, men i gården så ser jeg de ofte, og da pleier jeg å ta de ut.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å snu litt på spørsmålet og spørre om hvilken nytte grevlingen kan gjøre? Hvis man bare fokuserer på ulempene kan man fort få et litt unyansert bilde av saken. Ikke at jeg har noe i mot grevlingjakt, men å definere alt vilt som ikke har en ren nytteverdi for skadedyr er en trist holdning.

 

Ja, jeg heller også til dette. Vi skal lissom skyte alt bare vi har en bitteliten grunn til det, selvfølgelig satt litt på spissen. Tror dette har med høstingstradisjon å gjøre, så jeg vil ikke umiddelbart si at jegere er triggerhappy av natur. Samtidig merker jeg at jeg stiller meg veldig lagelig opp for hogg nå. :lol:

 

Det jeg egentlig mener er at hvis vi skal ta liv, skal det ha en fornuftig grunn.

Link to comment
Share on other sites

Grevling er kjent for å spise godt av skogsfugl egg og unger. Slikt sett er det like viktig for skogsfugl bestanden å skyte grevling som det er å skyte rev mht rådyr stammen.

 

Og grevling er ikke akuratt noen mangelvare her i landet!

Det er rart det ikke er fokus på dette. At det er like viktig som for rådyrstammen og skyte rev.. Dvs, at grevlingen tar minst halvparten... Sikker på at dette er riktig? Kilder?

 

Ikke har jeg sagt at den tar halvparten, heller ikke har jeg sagt at den baserer kostholdet sitt på skogsfugl egg og unger. Jeg sa at den tar godt for seg! :wink:

 

Grevling som bor nær bebyggelse spiser meitemark i hagene til folk, og de spiser til og med korn uti åkere hvis ikke jeg husker helt feil. Men det er heller ikke noe ukjent at de som bor litt mere "uti skauen" spiser bl.a endel skogsfugl egg, og unger som ennå ikke er flyvedyktige. Uten at jeg kan vise til noen kilde. Min lenge avdøde bestefar som tilbrakte hele livet sitt i skogen fortalte den gang at han kom over skogfugl reir som var plyndret av grevling relativt ofte (bortsett fra at det er vel måren som tar mest for seg av egg/unger når det gjelder skogsfugl/predatorer), og jeg har selv opplevd det samme. Så det er vel ikke noe nytt. Jeg skulle tro at hvis du spurte en grevling forsker ville han/hun kunne bekrefte det.

 

Du står fritt frem til å la være å skyte grevling hvis du ikke tror det har noen virkning, akuratt som det passer deg. :)

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter på den fordi

 

 

GREVLING

er et rovdyr som tilhører mårfamilien.

 

Grevlingen blir opp til 90 cm lang (med halen). Den lever i jordhule med flere ganger og åpninger, og ligger i dyp søvn fra oktober/november til mars/april. I denne dvaleperioden er hjerterytmen sakte, ca 30 slag pr minutt. Grevlingen føder om våren, og får 2-3 unger på størrelse med et lemen.

 

Grevlingen streifer helst om natta, men og på dagtid. Grevlingen er sett på fleire steder langs Kulturstien. Den lever av meitemark, insektslarver, smågnagere, egg, fugleunger og noen ganger større dyr :!: , røtter, bær og frukt.

 

Grevlingen lever i låglandet på Østlandet, Sørlandet, Trøndelag – og den brer seg nordover

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er av biologi ingen aktiv jeger, men heller en vandrende støvsuger. Den er en alteter som gjerne plyndrer et skogsfuglreir hvis den kommer over det. Og hvor flere grevlinger man har i et område, jo flere reir blir plyndret av grevling. Ingen grunn til å ikke skyte grevling hvis det passer sånn.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er av biologi ingen aktiv jeger, men heller en vandrende støvsuger. Den er en alteter som gjerne plyndrer et skogsfuglreir hvis den kommer over det. Og hvor flere grevlinger man har i et område, jo flere reir blir plyndret av grevling. Ingen grunn til å ikke skyte grevling hvis det passer sånn.
Som du sier så er den en vandrene støvsuger. Da tar den sikkert ekorn, mår, kråker, nøtteskriker osv. også. Da skulle det bli balanse i regnskapet.
Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er av biologi ingen aktiv jeger, men heller en vandrende støvsuger. Den er en alteter som gjerne plyndrer et skogsfuglreir hvis den kommer over det. Og hvor flere grevlinger man har i et område, jo flere reir blir plyndret av grevling. Ingen grunn til å ikke skyte grevling hvis det passer sånn.
Som du sier så er den en vandrene støvsuger. Da tar den sikkert ekorn, mår, kråker, nøtteskriker osv. også. Da skulle det bli balanse i regnskapet.

Det ekornet, den måren, kråka, nøtteskrika osv som blir tatt av grevling må være ganske sjuk eller hjelpeløs for at det skal skje, grevlingen er vel heller ikke kjent for å være noe til klatrer.

Men reir som er på bakken, mus, hareunger eller kanskje til og med rådyrkje som ligger og trykker kan nok være mere utsatt.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen er av biologi ingen aktiv jeger, men heller en vandrende støvsuger. Den er en alteter som gjerne plyndrer et skogsfuglreir hvis den kommer over det. Og hvor flere grevlinger man har i et område, jo flere reir blir plyndret av grevling. Ingen grunn til å ikke skyte grevling hvis det passer sånn.
Som du sier så er den en vandrene støvsuger. Da tar den sikkert ekorn, mår, kråker, nøtteskriker osv. også. Da skulle det bli balanse i regnskapet.

Det ekornet, den måren, kråka, nøtteskrika osv som blir tatt av grevling må være ganske sjuk eller hjelpeløs for at det skal skje, grevlingen er vel heller ikke kjent for å være noe til klatrer.

Men reir som er på bakken, mus, hareunger eller kanskje til og med rådyrkje som ligger og trykker kan nok være mere utsatt.

Og rev, jordveps og pinnsvin. :D
Link to comment
Share on other sites

Det er jo uansett så mye grevling her til lands, at hvis jeg får sjansen, så smeller det. Er vel fin å legge ut på reveåtet, hvis man har noe sånt.

 

Det har ikke noe med å være triggerhappy, med mindre du må skyte alt du ser. Da er du triggerhappy. Det er mye vilt jeg har latt og lar passere. Men jeg skal prøve å bli flinkere til å ta potensielle eggsankerer, kyllingsankere, og kjesankere. Må få opp fugl og rådyrstammen her jeg driver ihvertfall. Hva bør jeg skyte av rådyr da ? bukk, geit som er aleine ? Kje er uaktuelt, uansett. Og geit med kje er uaktuelt.

 

Jeg har så store krav at jeg skyter bare hvis dyret er aleine. Enten det er bukk eller geit. Mulig jeg firer litt på dette kravet i høst, men det har jeg ikke tatt noe standpunkt til enda. Jeg antar det blir tatt på posten der og da mens situasjonen er der.

Link to comment
Share on other sites

Grevling er kjent for å spise godt av skogsfugl egg og unger. Slikt sett er det like viktig for skogsfugl bestanden å skyte grevling som det er å skyte rev mht rådyr stammen.

 

Og grevling er ikke akuratt noen mangelvare her i landet!

Det er rart det ikke er fokus på dette. At det er like viktig som for rådyrstammen og skyte rev.. Dvs, at grevlingen tar minst halvparten... Sikker på at dette er riktig? Kilder?

 

Ikke har jeg sagt at den tar halvparten, heller ikke har jeg sagt at den baserer kostholdet sitt på skogsfugl egg og unger. Jeg sa at den tar godt for seg! :wink:

 

 

Du står fritt frem til å la være å skyte grevling hvis du ikke tror det har noen virkning, akuratt som det passer deg. :)

Neida, du sa ikke at den tok halvparten, men det er faktisk det reven gjør med rådyrkalvene, den tar minst 50 prosent ved normale bestander. Det var derfor naturlig å konkretisere ditt utsagn med tall.

 

Men dette ville fort blitt en tråd med opplisting av grunner til å jakte på den, som også Fulmen er inne på. Når vi først skal diskutere grevling vil jeg ha fram alle aspekt - også det som taler til grevlingens forsvar.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo uansett så mye grevling her til lands, at hvis jeg får sjansen, så smeller det. Er vel fin å legge ut på reveåtet, hvis man har noe sånt.

 

Det har ikke noe med å være triggerhappy, med mindre du må skyte alt du ser. Da er du triggerhappy. Det er mye vilt jeg har latt og lar passere. Men jeg skal prøve å bli flinkere til å ta potensielle eggsankerer, kyllingsankere, og kjesankere. Må få opp fugl og rådyrstammen her jeg driver ihvertfall. Hva bør jeg skyte av rådyr da ? bukk, geit som er aleine ? Kje er uaktuelt, uansett. Og geit med kje er uaktuelt.

 

Jeg har så store krav at jeg skyter bare hvis dyret er aleine. Enten det er bukk eller geit. Mulig jeg firer litt på dette kravet i høst, men det har jeg ikke tatt noe standpunkt til enda. Jeg antar det blir tatt på posten der og da mens situasjonen er der.

 

Hvordan kan vi vite at det er mye grevling her til lands i forhold til hvor mye det bør være? Grevlingen er ute om natta og av de grevlingene jeg ser tror jeg det er mye de samme. De kommer på de samme plassene og går de samme rutene til ganske faste tider.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg syns er litt rart med at reven tar 50 % av killingene, på mine terreng så er det ikke mange geiter jeg har som ikke har tvillingkilling, har ei fast ei som bare har en, mulig at reven tar den ene killingen hennes hvert år, men det vil jo si at de 3-4 med tvilling egentlig hadde trilling det da? Det eneste jeg har merket med å skyte rev er at det har blitt mere hare, men har ikke merket noe effekt på rådyra enda, og nå har jeg skytt rundt 10 rev i året i 4 år nå, men kan ikke si at det har blitt mere kalver

Link to comment
Share on other sites

Rådyrkjeet trur eg ikkje er veldig i faresona... Men alt kan vel skje.

 

Som Mikkel skriv so er Grevlingen i høgste grad ein altetar, som ete det den finner. Det einaste den er litt spesialist på er meitemark. Ellers er den ein dårleg jeger.

 

Positive aspekt:

- Renovatør i naturen og landskapet. Rydder opp i åtslar, matrestar etc.

- Pedagogisk aspekt. Den einaste "rovdyret" mange menneske vil oppleve og sjå, kan vere eit kosleg innslag i hagen/nærområdet, og gje ein følelse av kontakt med naturen. (Men har skjønt at slikt har begrensa verdi i disse kretsar :D)

- Og so bør det nevnast at skyte du ein grevling, kan du spare livet til hundrevis av den populære iberiasneglen. Grevlingen ete faktisk desse trivelege blautdyra.

 

Mange likhetar med reven, som nevnt.

Effekten av skyting av rev/grevling på byttedyrbestand er sterkt varierande, og ofte overvurdert. Ein må nok gjere eit formidabelt innhogg dersom det skal ha nokon nevneverdig effekt. Bl.a. fordi i ein metta bestand av grevling/rev, vil ein ny fort ta plassen til den du skyt ut.

 

Sikkert knall som spare-ribs, vel bekomme. Men pass på for trikinar. Ikkje sats på roastbeef...

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg syns er litt rart med at reven tar 50 % av killingene, på mine terreng så er det ikke mange geiter jeg har som ikke har tvillingkilling, har ei fast ei som bare har en, mulig at reven tar den ene killingen hennes hvert år, men det vil jo si at de 3-4 med tvilling egentlig hadde trilling det da? Det eneste jeg har merket med å skyte rev er at det har blitt mere hare, men har ikke merket noe effekt på rådyra enda, og nå har jeg skytt rundt 10 rev i året i 4 år nå, men kan ikke si at det har blitt mere kalver

Det varierer fra sted til sted. Men i går satt jeg på revepost. Det gikk to geiter og en kalv på andre siden av jordet. Har sett dem flere kvelder på rad. Og det er en del rev i området.

Har hørt (husker ikke hvor) at rådyra får 2-4 kje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser stadig ihjelkjørte grevlinger. Høyt 2 sifra tall + at jeg hører om avskytninger på dem. Og likevel så ser jeg dem rett som det er. Selvfølgelig milevis fra mitt jaktområdet, men likevel, så er dem der. Til alle døgnets tider. Dem har aldri plaga meg og min eiendom, så jeg har ingenting imot grevling, og har faktisk aldri skyti på eller mot grevling.

 

Men jeg vil jo tru at den også bør beskattes, så ikke stammen går over alle støvleskaft om 10-15 år.

 

Men jeg spiser den nok ikke gitt. Det kan jaggu andre gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan vi vite at det er mye grevling her til lands i forhold til hvor mye det bør være? Grevlingen er ute om natta og av de grevlingene jeg ser tror jeg det er mye de samme. De kommer på de samme plassene og går de samme rutene til ganske faste tider.

 

Utifra det du skriver på denne tråden virker det som om du tror eller syns det er muligens litt lite med grevling i landet. Hvorfor det?

 

Innenfor 1km omkrets rundt huset mitt har jeg telt ihvertfall 12 grevling i vinter. Som jeg vet ikke er de samme dyrene ettersom en god del av de ble skutt før jakt tiden var over. Og disse har holdt til i ihvertfall 4 forskjellige hier. Jeg tipper at det sannsynligvis var/er flere, ettersom det var litt dårlig med sporsne til tider, og dermed ikke alltids greit å holde oversikt.

 

I våres og i sommer har jeg sett død grevling i veien nærmest ukentlig like bortenfor hvor jeg bor, så det er tydligvis en god del flere i omeng en de jeg har vært borti oppi skogen. Jeg vet at det er lignende mange andre steder på østlandet, så det er ihvertfall ikke noen mangel på de i den delen av landet.

Link to comment
Share on other sites

Rådyrkjeet trur eg ikkje er veldig i faresona... Men alt kan vel skje.

 

Har selv sett det med egne øyne for ca.3 uker siden. Geit m/lam på et nyklippet jordet. Her fløy reven etter lammet og bet i beina på lammet. Hadde de på ca.35m, satt i bilen og hørte skriket til lammet. Jeg stoppet og kikket.... Da reven så meg, stakk den! Håper jeg reddet lammet på den måten.

Reven hadde lagt seg til å sove litt lenger inn på jordet da jeg kom tilbake. Så ingen ting til geita eller lammet.

Link to comment
Share on other sites

Rådyrkjeet trur eg ikkje er veldig i faresona... Men alt kan vel skje.

 

Har selv sett det med egne øyne for ca.3 uker siden. Geit m/lam på et nyklippet jordet. Her fløy reven etter lammet og bet i beina på lammet. Hadde de på ca.35m, satt i bilen og hørte skriket til lammet. Jeg stoppet og kikket.... Da reven så meg, stakk den! Håper jeg reddet lammet på den måten.

Reven hadde lagt seg til å sove litt lenger inn på jordet da jeg kom tilbake. Så ingen ting til geita eller lammet.

 

Ingen tvil om at reven tar kje. Men det var grevling eg tenkte på.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan vi vite at det er mye grevling her til lands i forhold til hvor mye det bør være? Grevlingen er ute om natta og av de grevlingene jeg ser tror jeg det er mye de samme. De kommer på de samme plassene og går de samme rutene til ganske faste tider.

 

Utifra det du skriver på denne tråden virker det som om du tror eller syns det er muligens litt lite med grevling i landet. Hvorfor det?

 

Innenfor 1km omkrets rundt huset mitt har jeg telt ihvertfall 12 grevling i vinter. Som jeg vet ikke er de samme dyrene ettersom en god del av de ble skutt før jakt tiden var over. Og disse har holdt til i ihvertfall 4 forskjellige hier. Jeg tipper at det sannsynligvis var/er flere, ettersom det var litt dårlig med sporsne til tider, og dermed ikke alltids greit å holde oversikt.

 

I våres og i sommer har jeg sett død grevling i veien nærmest ukentlig like bortenfor hvor jeg bor, så det er tydligvis en god del flere i omeng en de jeg har vært borti oppi skogen. Jeg vet at det er lignende mange andre steder på østlandet, så det er ihvertfall ikke noen mangel på de i den delen av landet.

 

Neida, det er ikke sånn at jeg tror det. Men grunnen til at jeg stiller meg litt kritisk til å umiddelbart tro at det er mye er for å få fram fakta sånn at ikke tråden skal skli ut i "ja det er mye grevling - skyt dem" og så godtar vi det for en sannhet. Rett og slett et ønske om å lære litt om grevlingstammen siden det er grevling der jeg jakter. Sånn som du skriver at du har sett 12 forskjellige grevlinger - innenfor et lite område. Ofte må man stille litt spørsmål på forskjellige måter for å få frem de gode fakta. Neste gang jeg er ute vil jeg tenke på de 12 grevlingene du har snakket om og kanskje se med litt andre øyne på sakene her. Mulig jeg også finner ut at de kan beskattes. Har tenkt å snakke litt med noen naboer til jordene jeg jakter på og høre om de har opplevd plager med grevlingen.

 

En annen ting kan være at jeg så at grevlingen hadde gravd under jordet. Åssen det da går når bonden kommer med traktoren over kan jo være et spørsmål. På andre siden, langs elven er det beveren som driver og huler ut under jordet slik at traktoren kan dumpe nedi når han kjører over gangene.

Link to comment
Share on other sites

Interressant spørsmål hva grevling angår, for jeg har selv lurt på om grevlingen er en seriøs predator på rådyrkje, hareunger og skogsfuglegg. Har ikke funnet noe håndfast i faglitteraturen jeg tilfeldigvis har kikket i, uten at jeg kan si jeg har fordypet meg i temaet.

Jeg får imidlertid mye grevling i revebåsen og av og til må jeg inrømme at jeg har problemer med å avlive disse "svinsoksene", der de ligger helt uanfektet og fredelig i båsen, selv om jeg står 50 cm utenfor.

Derfor må jeg innrømme at jeg i et ømt øyeblikk har sluppet at par stykker fri, med ønske om en fortsatt fin dag...

Det var derimot helt til jeg fikk forespørsel av en bekjent om å komme og ta livet av en grevling som gjorde livet deres surt. Historien gjorde at medlidenheten min for den stripete luringen forsvant som dugg for solen:

Kona i huset stod å så på at en grevling presset en av katteungene inn i hjørnet på verandaen, og med mord i blikket gikk den til angrep og drepte lille pys. Hun turde selvfølgelig ikke bevege seg ut, men banket på vinduet til ingen nytte.

Når grevlingen viser slike rovdyrtakter har jeg ingen betenkeligheter med å godta at den også kan jakte rådyrkje. Det holder igrunnen for meg. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Pedagogisk aspekt. Den einaste "rovdyret" mange menneske vil oppleve og sjå, kan vere eit kosleg innslag i hagen/nærområdet, og gje ein følelse av kontakt med naturen. (Men har skjønt at slikt har begrensa verdi i disse kretsar :D)

 

Er svært få som har så god kontakt med naturen som jegerer.

Hvis folk føler de har kontakt med naturen av og se på en grevling fra stuevinduet, syns jeg synd på de :-)

Grevling er en rovdyr med jakttid og beskattes selvfølgelig. De som ikke vett at det er mye grevling i Norge har ikke fått med seg mye.

Link to comment
Share on other sites

Innenfor 1km omkrets rundt huset mitt har jeg telt ihvertfall 12 grevling i vinter. Som jeg vet ikke er de samme dyrene ettersom en god del av de ble skutt før jakt tiden var over. Og disse har holdt til i ihvertfall 4 forskjellige hier. Jeg tipper at det sannsynligvis var/er flere, ettersom det var litt dårlig med sporsne til tider, og dermed ikke alltids greit å holde oversikt.

 

I Hine Hårde tok jeg 11 grevling på en høst/vinter ut fra samme hi. Dette er et av 9 aktive hi innenfor 1km radius fra der jeg bor. En kjenning fikk dokumentert at lam var tatt av grevling for et par år tilbake, dette var lam på 10-15 kg levendevekt, på innmarksbeite. Rådyrkjea er nok veldig utsatt de første ukene, mens de enda trykker hardt. Da er det jo stort sett bare å gå bort til dem og ta for seg. Likeledes bakkerugende fugl.

 

I tillegg er grevlingen et skikkelig morsomt jaktobjekt, både med stillende hund og hihund. Ser ingen grunn til at en skal la være å beskatte grevlingen, på lik linje med andre rovdyr. Grevlingens store fortrinn er jo at den klarer å holde bestandstallet oppe i perioder med lite småvilt/smågnagere i motsetning til reven - fordi den hovedsakelig spiser invertebrater.

 

Jeg tror ikke hver enkelt grevling sin diett består av en stor andel bakkerugende fugl, egg, fugleunger, rådyrkje osv. men i perioder av året vil nok grevlingbestanden som helhet ta for seg rimelig grådig. Å tro noe annet synes jeg er rimelig naivt...

Link to comment
Share on other sites

Blir tatt en del grevling i feller her hos oss også.

Og selv mistet jeg sansen for denne krabaten etter at en gjenntatte ganger brøyt seg inn i innhegningen hvor ei venninne hadde ender.

Et trist syn å komme ut å finne knust eggeskall og ihjelrevne andunger i garden. :(

Godt det var mora, og ikke dattera på 10 år som var først ute hos dyra disse dagene...

Så, jada, jeg skyter det jeg ser av grevling om årstid og situasjon tillater det!

Link to comment
Share on other sites

Som ung jeger skøyt jeg på alt som kunne krype og gå, ting jeg ikke ville drømme om å skyte nå.

-Småfugler på fuglebrettet, ekorn, kattene til naboene, fisk i bekken osv osv.

 

Etterhvert har drapslysten avtatt betraktelig, noe som medfører at flere og flere arter får gå i fred for min del. Andungene får duppe i fred i sivkanten, beveren får lov til å gnage i fred når jeg er på beverjakt, og grevlingene får romestere som de vil på reveåta utenfor stuevinduet. Det hender til og med at nabokattene slipper levende fra et åtebesøk..

 

For min del følte jeg med bare dum når feks beveren lå dau i vannkanten. Jaktmessig er det jo like utfordrende som å skyte en sau, og hva pokker skal jeg med 20 kg rotte??? tenkte jeg. Samme er det med svintoksene. Jeg har til og med glede av å studere disse dyrene når jeg sitter på bukkepost eller på reveåta på vårparten. Jeg har ingen glede av å skyte de lenger, så derfor gjør jeg det heller ikke.

 

At andre har glede av å skyte grevling kan jeg forstå, ivertfall til jegeren passerer tenårene og får litt mer erfaring...

Jeg er derimot sterkt uenig i at man må skyte alt som rører seg for å kalle seg EKTE jeger.

Link to comment
Share on other sites

At andre har glede av å skyte grevling kan jeg forstå, ivertfall til jegeren passerer tenårene og får litt mer erfaring... Jeg er derimot sterkt uenig i at man må skyte alt som rører seg for å kalle seg EKTE jeger.

 

Så det som definèrer en "ekte jeger" er altså at han holder seg til høyereverdig vilt som hjortevilt og skogsfugl, kanskje en rev i ny og ned, mens mer "mindreverdig vilt" som grevling, bever og kråkefugl får passere?

 

Jeg skal forsåvidt være enig i at å skyte en grevling på reveåta er lite givende, jaktmessig. Men om en jakter på grevlingen, med skjellende hund eller hihund, er den et utfordrende viltslag. For min del er det jakta og jaktutøvelsen, ikke vilttypen, som er mest utslagsgivende for om det er skikkelig jakt, eller bare pælm og skyt. Jeg har mer respekt for den som tar med bikkja en senkveld i september og får stilt en grevling i los, enn den som sitter i en åkerkant 10.august og skyter en sprengkåt, nært uspiselig medaljebukk.

 

Og, som sagt, tror jeg grevlingen er undervurdert som predator på en rekke arter. Ikke i første rekke på grunn av den enkelte grevlingens predasjon, men det antallet de til tider forekommer i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hever meg hverken over, eller under noen......... 8)

 

Jeg skyter mindre grevling, thats it! Jeg mener hverken at det ene eller det andre skal gjøres, men jeg ser heller ikke den stor jaktgleden i å skyte en vraltende grevling som kommer ruslende i en jorde-kant i skumringen lengre.

Kanskje fordi jeg har gjort det så mange ganger før, og vet hvordan det er. For meg=lite interessant!

Men jeg merker at det med årene har blitt "lettere" å IKKE skyte. Jeg føler at jeg liksom "har fått dyret" når jeg har siktet på det, og det lever kun fordi jeg IKKE skaut. Noen nærmere forklaring kan jeg ikke komme på i farten. Sikkert blitt litt mere "soft". Men jeg har bestandig hatt en stor respekt for det viltet som jeg har tatt livet av.

Jeg har også vært med på utallige hi-jakter, og liggi innunder låver og skøti grevling, men nå i det seinere så syne jeg det er artigere å ta dem i nakkeskinnet......(anbefales IKKE, men en situasjon tillot det en gang...) :wink::mrgreen:

Jeg skaut også mange grevlinger på åta mi. Men i det seinere så lar jeg dem drive. De eter opp alt som er igjen på vårparten og de gjør meg en STOR tjeneste med det. Så slipper jeg!!

Artige karabater, men fredes behøver de da ikke!

Link to comment
Share on other sites

Syns det som ble skrevet om at en kar hadde fått dokumentert at lammet var tatt av grevling var interessant. Så er det da spørsmål, er dette et sjeldent unntak, eller kan grevlingen være en bambidreper som hittil har gått fri? Jeg så her om dagen to geiter og en kalv, midt i rev og grevlingland. Burde vært ei geit og minst to kalver..

 

Forsåvidt ikke ulogisk at grevlingen kan ta de, den er større enn reven så hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

unnskyld for at jeg låner tråden litt.men hvor lite hull må til for at en grevling kan komme igjennom

:?: derfor jeg lurer er at i reve fella mi har jeg et skyte hull på ca 12*12cm og ut igjnnom der må

noe ha kommi seg ut eneste jeg fant i fella var grevling møkk og lokket over skyte luka var revet vekk

Link to comment
Share on other sites

Syns det som ble skrevet om at en kar hadde fått dokumentert at lammet var tatt av grevling var interessant. Så er det da spørsmål, er dette et sjeldent unntak, eller kan grevlingen være en bambidreper som hittil har gått fri? Jeg så her om dagen to geiter og en kalv, midt i rev og grevlingland. Burde vært ei geit og minst to kalver..

 

Forsåvidt ikke ulogisk at grevlingen kan ta de, den er større enn reven så hvorfor ikke?

 

Jeg tror kanskje det er litt med grevlingen som med havørna. Havørna er i første rekke en åtselfugl, som ikke innehar de store egenskapene til å drepe vilt sjøl. Likevel kan den være stygg med ærfuglen, og klarer å ta livet av dem på et vis. Ikke noen effektiv drapsmaskin som kongeørna, men fordi det begynner å finnes en del av dem og enkelte av dem lærer seg å ta ærfugl, kan de ha en innvirkning.

 

Likeledes med grevlingen - den er ikke noen drapsmaskin, men den er en opportunist, og fordi det er forholdsvis mye av dem kan enkelte individer lære seg til å ta slike sjanser når de byr seg. Rådyrkje som trykker de første ukene, lam som ikke har lært seg respekt for livets farer osv. Hadde den vært en notorisk drapsmaskin, ville jeg ha merket det - jeg slipper jevnlig lam som er 3-5 dager gamle ut på beite og her finnes det bra med grevling. Jeg har aldri mista noe som det er mulig grevlingen kunne ha tatt. Ei heller reven. Likevel mista en kollega 3 km lenger sør flere lam til grevlingen (mener det var 3 lam SNO dokumenterte den gangen, året før var det 6 til reven hos samme person).

 

Jeg "plages" mer med større rovdyr, som ørn og gaupe og sånn... (dokumentert ett til gaupa i dag, ørna har tafsa på et tidligere i år uten at det ble mer enn en antibiotika-kur ut av det)

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i et innlegg tidligere i tråden, så er grevlingen en av få predatorer av Iberiaskogsnegle. Så der denne sneglen har rammet som hardest i landet, kan grevlingen gjerne sees på som svært nyttig.

 

Fra alltid pålitelige wikipedia, men dog: "Det er sett betydelig nedgang i antallet snegler i hager der grevlinger er observert. Hageeiere kan også ha god hjelp av pinnsvin, som fortrinnsvis spiser brunsneglene mens de er små."

 

Vil gjerne ha noen grevlinger i hagen, så lenge jeg slipper det sneglesvineriet :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...