Jump to content

Weber kulegrill-tips, triks og oppskrifter


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg er lykkelig eier av en Weber kulegrill (KULL), og kan ikke få skamrost den nok. Jeg ønsker en tråd med oppskrifter og detaljert framgangsmåte for tilberedning, steiking, grilling. Primært vilt og fisk, men også feks tynnribbe som Slemmo har vist til i en annen tråd.

 

Foreløpig har jeg brukt grillen til følgende:

Ordinær direkte grilling av kjøtt og fisk uten lokk. Her er nok hvilken som helst grill like god.

Pizza. Her legges kullet i en ring i ytterkant og pizzaen steikes på Weber pizzastein med lokk. Mye bedre enn den beste pizza vi har stekt i komfyren.

Steik. (rådyrlår) Beste steik jeg har smakt.

Rundstykker. Stekt på pizzastein. Smaker bortimot som steinovnsbakt.

 

Kjøpte i dag Weber steiketermometer og skal prøve det på elg eller rådyrsteik snarest.

Fikk med meg 2012-utgaven av grillmagasinet og ser bla med vann i munnen på røykboksen som nå leveres. Her skal det varmrøykes såvel fisk som kjøtt.

 

Grill er ikke bare for sommeren! I vinter stod jeg og grilla i 8-10 minus med hodelykt og en god whisky i glasset. Det er lykkelige stunder for en mann å brase kjøtt i grillen også en vinterkveld, og komme inn til kona i peisvarmen og serverte den herligste biff.

 

Kom igjen med deres erfaringer, tips, råd og vink. Gassentusiaster er under tvil velkomne om budskapet er relevant for ordentlig grill.

Link to comment
Share on other sites

Diskusjoner om grilling på gassgrill er ren og skjær blasfemi, tilhengere av dette kan starte en egen tråd ;)

Men den Cobben så jammen meg kjekk ut til turbruk.

 

Plankelaks.

Hel fin laksefilèt grilles indirekte på sedertreplanke (fåes kjøpt på Clas Ohlson). ganske fort gjort, den er ferdig på 20 minutter ca.

Bakepotetene må selvsagt bakes en evighet før man legger på laksen.

Ellers er coleslaw og loff også veldig godt til laks.

 

0cce03ab.jpg

 

Servert med salat og god majones.

db9d6a0b.jpg

Link to comment
Share on other sites

cobben er genia, er kalr til bruk på under 10 minutter,. og, med untak av lokket selvfølgelig, er den kald å ta på ved bruk, kan fint stå på bord ol., og kan flyttes rundt.

 

Får briketter med forskjellkig brenntid, og greit med tillegsutstyr ( har wok og stekepanna ekstra selv )

Og, bakte poteter til maten?? ikke no problem, sleng dem nedi cobben, under grillrista, rund brenneren

 

( edit : nei, selger ikke slikt, er bare veldig gla i min ;) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd med Webers kullbriketter i stedet for godt gammeldags grillkull. Med min lille erfaring virker brikettene til å brenne jevnt og lenge oger litt lettere enn kull å forutsi jevn gløding over tid. Derimot syns jeg de lukter litt fis og lurer på om de er tilsatt noe ugunstig siden de ser ut til å være støpt i samme forma og er mer grå enn sorte. Vanlig kull opplever jeg at gir høyere varme, men brenner fortere opp. Jeg har flere ganger med hell blanda briketter og vanlig kull

 

Jeg har også prøvd hurtigstarteren til Weber, men det stinker og oser noe aldeles. Derfor går det stort sett i tennvæske for tida.

 

Jeg har bladd mye i grillmagasinet 2012 de siste dagene og vet snaut hvor jeg skal begynne utforskninga. Målet er å erstatte mye av steikepanne og ovnsrettene med grillen i vår/sommer. Det er særlig ovnsfunksjonen, men også varmrøyksmulighetene som pirrer nysgjerrigheten nå. Gleder meg til den første varmrøykte makrellmiddagen med poteter, agurk og rømme og rabarbrasuppe. Gleder meg også til rådyrsteik og skal ofre en orrfugl eller to i forsøk på å grille det indirekte. Skal forøvrig lære meg å legge ut bilder. Innlegg med bilder av gjennomførte middager er mer inspirerende enn tekst om hvordan folk kunne tenke seg å lage middag......

 

Inspirasjon:

http://www.grilljon.no/grilltips/genere ... g-av-vilt/" target="_blank

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290563.ece

http://www.webergrill.no/

Link to comment
Share on other sites

Vildsvin i Weber prøvede jeg til nytårsaften. 2-årigt dyr skudt lidt syd for Berlin i November 2011.

 

Køllestege marineret i rødvin, lakridspulver, salt, peber mm.

20111231_141818.jpg

 

Herefter min hjemmelavede dry rub blanding (paprika, salt, peber, løg- og hvidløgspulver)

20111231_142049.jpg

 

Herefter beklædt med den eneste acceptable undskyldning for dansk landbrug

20111231_144916.jpg

 

På weberen med frisk æbletræ ovenpå kullene

20111231_162336.jpg

 

Den største steg blev rosa

20111231_194834.jpg

 

Og den mindste gennemstegt (som planlagt)

20111231_202045.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd med Webers kullbriketter i stedet for godt gammeldags grillkull. Med min lille erfaring virker brikettene til å brenne jevnt og lenge oger litt lettere enn kull å forutsi jevn gløding over tid. Derimot syns jeg de lukter litt fis og lurer på om de er tilsatt noe ugunstig siden de ser ut til å være støpt i samme forma og er mer grå enn sorte.

 

Briketter er gjerne tilsatt tennveske e.l. "tennmiddel", så ekte grillaficionados bruker ikke briketter.

Selv synes jeg det er greit innimellom, men hvis jeg skal lage noe ordentlig godt bruker jeg helst skikkelig kull. VMkullet til Rema er nevnt og det er også det beste jeg har vært borti på det norske markedet, da kan man også fore på med mer kull underveis uten å bekymre seg for å få noe slags tennveskesmak på maten også, jeg er litt skeptisk til å legge på nye briketter halveis i grillingen.

 

 

Veldig bra villsvinstek Pemo!

Link to comment
Share on other sites

Sitter ute i nordsjøen og leser her med "vann i munnen" :winke1:

 

Leste for flere år siden om å bruke gladpack til å pakke inn kjøtt i før dette ble satt inn i steikovnen i 70 grader i en viss stund.

Kjøttet ble da forhånsstekt før dette ble lagt på grillen En slapp da kjøtt som var svidd på yttersiden og blodig i mitten.

De fikk med dette kjemperesultat på feks flinsteiken.

Noen som har prøvd dette?

 

Noen tips:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms. ... enDocument

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om metoden, men da det er å regne som juks har jeg ikke gjort dette ;)

Dessuten er det ikke noe problem med indirekte grilling. Det er vel heller en metode for å kunne tilberede større stykker på grill som kun har mulighet for direkte grilling. da kan man i stor grad gjøre ferdig steika først, også bare gi den grillskorpe på grillen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Smiler 8)8)

 

Om man jukser litt for å få et godt resultat så hadde selv ikke Ingrid Espelin reagert.....

Man må huske at man også får mulighet til og få inn kryddersmakene i kjøttet ved å ha oljer og krydder inn mellom kjøtt og plast.

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Heia.

 

Kværulerer litt med siste svar....ser det. :oops:

Men dette er en måte å tilbrede kjøttet på uten at det blir tørt.

Så for mitt vedkommende så koker jeg potetene nesten ferdig for så å pakke disse inn i a.folie før de havner på grillen.

Vet da at resultstet blir fint. Og skal jeg ha kjøtt med mye krydder i, så er det bedre å bruke p.folie for på den måten å "koke"

inn urtesmak og olje inn i kjøttet.

Er det mange som du skal grille for, så er det å forhåndssteke kjøttet i plastfolie i stekeovnen en garantert sukses. Tenker da på flintstek og andre tykke kjøttstykker som feks hele steker. Men ovnen må være rett i overkant 70 grader maks.

For så å grille farge og skorpe på kjøttet

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Teknikken jeg prater om er å:

Pakke kjøtt inn i "gladpack" for så å legge dette inn i stekeovnen med temp på ca 75 grader i ca 1 time eller til kjernetemperaturen er ca 70 grader. Bruk gjerne steketermometer. Kjøttet kan da grilles som vanlig på grill for å få grilleffekten.

 

Gjelder det grill så legges kullet på den ene 1/2siden av grillen og kjøttet på den andre siden. Selvfølgelig uten plast.

 

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til grillolje (kjøpeolje eller hjemmelaga) til å pensle større kjøttstykker som grilles indirekte over lang tid?

 

Fytti, nå fikk jeg lyst på saftig kjøtt som det drypper fettperler av på talerkenen. Gjerne med fløtegratinerte poteter, maiskolbe, tyttebær, asparges, rosenkål, russiske erter osv.

Link to comment
Share on other sites

Sukk..dette langstrakte landet..

Her er det 1m snø ute,å temperaturene innbyr ikke til å stå ute i termodress og grille. Å ikke gidder jeg måke fram terassen heller :twisted:

Skal gi beskjed når jeg skal grille første gang denne sommeren. Regner med det blir om 1.5-2 mnd :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den skal vel kunne gi noe smak, men mest hvis man har den stående rett over kullene, i dette tilfellet brukte jeg den egentlig bare for å ha noe å legge fisken på så den ikke går i oppløsning, og en plastfjøl funker jo dårlig ;)

Men sedertre er jo en tretype som fungerer til fisk, så man risikerer ikke noe usmak med å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

man tager et stykke svinekjøtt:

 

244678d5.jpg

 

Har på rub:

 

2357d5e2.jpg

 

Legger på grillen. og legger på treflis. I dag brukte jeg hickory.

 

ae7ed959.jpg

 

Røykeeffekt:

 

9499c4aa.jpg

 

Etter en time eller to pakker man inn i folie med eplejuice:

 

dc46a577.jpg

 

Så etter en times tid er det på tide å ta ut steika for å ha på bbq saus. I dag hadde jeg på på ene siden og grillet et kvarter før jeg snudde steika og gjorde det samme på andre siden:

 

1483c713.jpg

 

Og så er det bare å servere med bakte poteter, baconwrapped grønne bønner og diverse annet man har lyst på.

 

824bf4a4.jpg

 

1270c810.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til grillolje (kjøpeolje eller hjemmelaga) til å pensle større kjøttstykker som grilles indirekte over lang tid?

 

 

Jeg pleier rett og slett å blande olje(oliven, eller en mer nøytral etter smak og hva jeg synes passer til det jeg griller). I denne blander jeg rett og slett soyasaus(Kikkoman) og urter og krydder etter som jeg føler for. Olje og soyasaus blander seg dårlig så derfor rører jeg opp olja med penslen samtidig som jeg dypper den.

Link to comment
Share on other sites

http://www.webergrill.se/Produkter/Klot ... 4-at-SHOP3

Er dette en grei grill?

Hvordan virker gass oppvarmingen av briketter?

Har en Weber gassgrill fra før, den er 9år nå. Har fungert feilfritt, men den siste tiden har det begynt å brenne i den.

Mer å mer av marinert kjøtt har nok mye av årsaken her, derfor vil jeg over på kull igjen. Men savner anretnings bord ol.

Derfor er denne grei.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri vært borti gassopptenning av briketter, men grillen i seg selv ser jo ut som en vanlig 57cm kulegrill så det burde jo være greit, eneste ulempen jeg kan se er at man kanskje er nødt til å bruke de brikett/kullholderne for å få flyttet kullet rundt etter opptenning, det fulgte med sånne med min også, men jeg har ladri brukt dem, synes det er bedre å helle kullene utover som jeg selv vil etter de er tent på i "chimneystarteren"

 

Dette er jo i så fall den klassiske kulegrillen, men med anrettningsbort i tillegg: http://www.webergrill.se/Produkter/Klot-/brikettgrill.aspx?GroupID=4696

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag grilla jeg rådyrlår for andre gang på min Weber kulegrill. Tok opp et lår fra et kje skutt i 2009 fra frysen på fredag og lot det ligge i kjøleskapet. Lite planlegging og forberedelser. Hadde ikke hvitløk eller grillolje liggende. Tok det hardt og brutalt ut av kjøleskapet, vrengte av vacuumplasten la det et fat og strødde pepper og hvitløkskrydder på det og gnukka litt. Hadde ingen marinade eller noe. La kull i den ene siden og fyrte opp. Svei låret noen få min på hver side på direkte varme, stakk inn nyinnkjøpt Weber steiketermoter, la låret på motsatt side av kullet og la på lokk. Så gikk vi (kone, barn og bikkjer) en tur i skogen. Da vi kom hjem viste displayet 82 grader. Tok ut låret og la det i folie mens tilbehøret ble klargjort. Jeg kan gjerne spise blodig biff av ku, men JEG må ha rådyrkjøtt helt gjennomstekt. 82 grader er gjennomstekt, men det kunne nok vært bedre med noe lavere temperatur og over litt lengre tid.

Resultat: Helt ok. Lekkert utseende, mørt og fint, men litt tørt og litt lite smak. Det hører med til historien at jeg over tid er blitt litt lei av rein rådyrsmak. Klar sisteplass blant hjorteviltet for min gane.

Kona syns det ble tørt og antok det skyldes at det forsvinner mer fuktighet i en grill enn i leirgryte, steikepose etc. Det høres jo logisk ut. Jeg argumenterte likevel med at en tetter porene bedre ved å svi litt godt i en grill og at det ikke er uvanlig å grille store kjøttstykker med godt resultat.

Konklusjon: Har enda 8-10 rådyrlår i frysen og skal prøve å forberede meg litt bedre neste gang. Hva bør jeg gjøre annerledes då?

Link to comment
Share on other sites

En fin tabell her: http://www.matoppskrift.no/sider/maalvekt.asp#Sentrumstemperatur%20for%20kj%C3%B8tt

 

Foretrekker lite stekt selv, så jeg holder meg fortrinnsvis i nedre del av skalaen.

 

Det er nok ikke grillen som er skylden til at det ble tørt her nei, det er ingen forskjell på å tilbrede i grill og stekeovn så lenge man bruker samme temperaturer og steketid.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer ny Weber kullgrill med sidebord, da ser jeg de har flere varianter: one touch og performer med og uten gasstenning.

 

Er det noen som vet forskjellen på disse, og evt. har noen erfaringer med gasstenning? Virker jo genialt da?

Link to comment
Share on other sites

har blitt litt grilling i helgen.

 

plankeørret med hjemmegrillede potetbåter:

 

a1f340c8.jpg

 

Servert:

 

1b5174fe.jpg

 

dc69804a.jpg

 

Så er det bare å sette seg tilbake å fordøye:

 

de494009.jpg

 

 

Ribbe med rosmarin, oregano, basilikum, timian og merian.

 

354fc317.jpg

 

6937d717.jpg

 

Servert, med bønner og bakte grønnsaker.

7e6a39bf.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tredje forsøk på rådyrlår, og det blir stadig bedre. Denne gang tok jeg meg litt bedre tid. Sakte opptining. Masserte godt med salt og pepper etter at romtemp var oppnådd. Lagde en salig grillolje på gefühlen.

.

Grillen blei fyrt opp med en liten mengde vanlig kull, altså ikke briketter. Svei låret og la det på kjøkkenbenken mens fyrbørteren roa ned varmen til ca 120 grader. Så var det på med låret igjen og på med lokk. Pensla og snudde noen ganger og la på litt kull når det trengtes. Etter ei god stund var 70 grader nådd.

 

Det var sikkert offisielt perfekt, men for blodig etter min smak. Jeg skar det opp i skiver og freste kjapt på god varme, selv om det sikkert er feil. Uansett ble resultatet meget bra. Kjøttet forble mørt, men ble selvsagt tørrerere, som jo også delvis var hensikten. Jeg har spist mye rådyr og er litt lei av klassisk steik i ovn, så dette var en opptur. Det hører med til historien at jeg syns rådyrkjøtt er det som er minst stas av hjorteviltet. Rein er best.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer ny Weber kullgrill med sidebord, da ser jeg de har flere varianter: one touch og performer med og uten gasstenning.

 

Er det noen som vet forskjellen på disse, og evt. har noen erfaringer med gasstenning? Virker jo genialt da?

 

 

Kjøpte Performergrillen i våres som en innflytningsgave til meg selv (det og en masse annet...) :mrgreen:

Gasstenningen fungerer veldig bra.

Jeg har dog de siste to månedene brukt tennvæske da jeg er tom for gass, og det går like raskt. Om ikke raskere.

 

Grillen i seg selv er helt chef! 8)

Link to comment
Share on other sites

Vurderer ny Weber kullgrill med sidebord, da ser jeg de har flere varianter: one touch og performer med og uten gasstenning.

 

Er det noen som vet forskjellen på disse, og evt. har noen erfaringer med gasstenning? Virker jo genialt da?

 

 

Kjøpte Performergrillen i våres som en innflytningsgave til meg selv (det og en masse annet...) :mrgreen:

Gasstenningen fungerer veldig bra.

Jeg har dog de siste to månedene brukt tennvæske da jeg er tom for gass, og det går like raskt. Om ikke raskere.

 

Grillen i seg selv er helt chef! 8)

 

Jeg endte opp med en Performer uten gass, siden den lokale Coopen hadde den på tilbud og på lager... Mener jeg ga ca 2800,-

 

Jeg kjøpte også en grillstarter, den bruker jeg ett par sider avispapir i og det funker utrolig bra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Grillsesongen er i gang, basta! Grilla eit lammelår i påska og ressultatet vart veldig bra. Har kjøpt røykespon av hickory, kirsebær og epletre. Det som skal på grillen i nærmaste framtid er eit lammelår som krydrast med rosmarin og kvitlauk, og ei svineribbe som skal få ein rub. Nokon som kan anbefale røykspon til desse kjøttstykka, eventuelt fraråde?

Har ikkje mykje erfaring med røyking i weberen, men grillar på inndirekte varme og legg våt røykespon som delvis er innpakka i aluminiumsfolie oppå kullet. Kan/bør eg bruke ein annan teknikk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...