Jump to content

Weber kulegrill-tips, triks og oppskrifter


Desert-Beagle

Recommended Posts

står litt her: http://www.weber.com/blog/single/smoking-woods-strike-while-the-grill-is-hot

 

Av de som er nevnt har jeg testet Cherry, Hickory og Pecan. Grillet spareribs en gang som det ble veldig stram røyksmak på, så det må kanskje ha vært hickory.

 

Selv bløter jeg flisene i minimum 1 time og legger de rett på kullet, det tar en god stund før de brenner bort uansett, og etter hva jeg har hørt er det kun i begynnelsen av grilleprosessen at kjøttet tar til seg røyksmak. Du ser det på kjøttet etterpå at det får en rosafarge på opptil en cm. ytterst sånn som på denne svinesteika:

 

0a6f8378.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikke en "weber kulegrill" men har "oppskrift" på hjemmelaget grill av en varmtvannsbereder (som er av rustfritt stål) 75 liters om jeg ikke husker feil, fjerna alt av rør og tøv skar opp grillen litt mer en 90 grader for at "lokket" skulle kunne holde seg åpent av seg selv, slang på et par hengsler fra biltema. Gikk løs på en handlevogn for å en rist til å få grillkull opp fra bunnen. Skar berederen sånn at de hullene som er i tanken er underst sånn at evt regn vann som måtte komme inn renner ut, og luft kommer inn under grilling. Festet et par armeringsjern hvor jeg har lakt vanlige rister fra en stekovn oppå, som jeg forøvrig nappa fra en kasert komfyr på elkjøp, stativ til grillen laga jeg av no jern rør skrudd i hopes, handtak og "ventil" er fra gammelgrillen som ble fort kasert. da, dette er min personlige mening, Tidenes grill! Det jeg har lakt selv i penger på grillen er 76kr skal oppgradere den i år med rigg for å henge grillklyper etc. grill termometer og seder plank :D

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Årets grillsesong er i gang for fullt og weberen er brukt nokså flittig så langt. Forleden grillet jeg et par biffer av rådyr på impuls og totalt uten gjennomtenkte forberedelser - husker ikke betegnelsen på de ulike delene av låret, men har skåret ut muskel for muskel i noen lår. Uansett, det artige var at jeg gjorde alt på en måte som Hellstrøm og co hadde spydd av. Biffene, som var vakuumpakket, var etter fri gjetting ca 70-80% tint. Jeg svei dem ganske bra på direkte varme til det var god skorpe og la dem på indirekte varme med lokk ca 25 min. Grillen holdt nærmere 300 grader da jeg la på lokket. Det pussige var at kjøttet ble akurat gjennomstekt, utrolig mørt tross mishandlingen, saftig og smakte fortreffelig uten marinade eller krydder. Tilbehør: salat, grillede poterskiver dynket i smør, salat, tyttebær.

 

Ellers har vi grillet pizza flere ganger, sjølfiska torsk og selvsagt diverse pølser, burgere osv.

 

Blir mer og mer glad i Weberen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nytt liv i gammel sommertråd.. Har hatt opptil flere høyst vellykkede middager tilberedt på weberen. Stort sett elgbigbiff men også elg- og rådyrsteik. Det blir bare bedre enn ovn. Har også hatt bakt potet noen ganger og har også en potet-i-form utgave som obligatorisk. Ta ei aluform, gjerne fra Weber, kapp gode poteter i 2-4 mm tykke skiver og legg i forma med litt overlapp. Strø Hoff grillkrydder eller lignende og spa på rikelig med smør. Steik direkte med lokk og ta ut når det begynner å nærme seg svidd på de mest eksponerte flakene. Smaker som en blanding av den beste pommes frites, chips og bakt potet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...